سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
سیاست‌زدگی و بی‌تفاوتی، نوعی بیماری است که در صورت عدم علاج، بحران مشارکت و عدم مشروعیت را هم به دنبال خواهد داشت.
امیر دبیری مهر گفت: سیاست‌زدگی و بی‌تفاوتی در جامعه ما یک نوع بیماری است؛ اگر بخواهیم در قالب یک مثلث به موضوع نگاه کنیم، سیاست‌زدگی یک ضلع مثلث است و بی‌تفاوتی، ضلع دیگر آن که پیامدهای آن منجر به ضلع سوم این مثلث می‌شود؛ یعنی بحران مشارکت که آن هم در مجاورت عدم مشروعیت قرار دارد.
این پژوهشگر و مدرس علوم سیاسی، در پاسخ به این پرسش که «آیا شما قایل به بی‌تفاوتی سیاسی در جامعه ایران در این یکی دو سال اخیر هستید یا خیر» گفت: در این‌باره، دو مسئله مطرح است؛ یک پاسخ آری است، به این معنا که در بخش‌ها و لایه‌هایی از جامعه که عمدتا در طبقه متوسط سیاسی قرار می‌گیرند مثل روشنفکران، دانشجویان، هنرمندان، مترجمان و غیره، ما نوعی بی‌تفاوتی سیاسی را می‌بینیم.
به یک معنای دیگر، پاسخ نه است. به این معنا که این بی‌تفاوتی سیاسی که از آن نام می‌بریم، ناشی از آن است که عدم نمود و بازتاب خواسته‌ها و منویات سیاسی در جامعه مشاهده می‌شود و بر این اساس نمی‌شود بی‌تفاوتی را احساس کرد.

وی افزود: بی‌تفاوتی سیاسی، درواقع پیامد سیاست‌زدگی است؛ یعنی وقتی جامعه بیش از حد، سیاسی می‌شود، حال آن‌که این کار دانش‌پژوهان و محققان و استادان دانشگاه و سیاستمداران است، نه توده‌های مردم.
این پژوهشگر گفت: در مطبوعات ما که باید بازتاب رفتار مردم باشد، موضوعات کلان، موضوعات فلسفی مثل عدالت، آزادی، برابری و برادری مطرح می‌شود؛ مسائلی است که صد سال است در غرب دارند بحث می‌کنند، در جامعه ما مسئله اول می‌شود و اجماع هم در موردش صورت نمی‌گیرد. اما به اتوبوس و تاکسی و پیاده‌رو کشیده می‌شود و سرانجام موضوع قربانی می‌شود؛ یعنی ضایع و مفتضح می‌شود.

وی در پاسخ به این سؤال که «آیا این نوع انفعال عمومی، مشمول دور‌ه‌های کوتاه‌مدت و مقطعی است یا پایدار و بلندمدت»، گفت: وقتی به تاریخ یکصد سال پیش نگاه می‌کنیم، می‌بینیم در صدر مشروطیت، گفتمان آزادیخواهی شکل می‌گیرد. دوره رضاخان، دوره افول گفتمان آزادی‌خواهی است. در دهه 20 دوباره رشد می‌کند و در 28 مرداد می‌بینیم که دوباره افول می‌کند. چرا؟ چون این گفتمان نهادینه نشده.

دبیری مهر در بیان علت عمده ایجاد احساس بی‌تفاوتی اظهار داشت: وقتی بی دلیل، سطح انتظارات بالا می‌رود و در مقابل، نظام سیاسی نمی‌تواند پاسخ دهد، نوعی بی‌تفاوتی سیاسی شکل می‌گیرد. اما برای گریز و برون‌رفت از این انفعال عمومی، چند کار باید انجام شود؛ نخست، پرهیز از سیاست‌زدگی. هیچ‌گاه سطح انتظارات جامعه را بالا نبریم. گروه‌های مرجع، متفکران و خود سیاستمداران، نباید اجازه دهند سطح انتظارات مردم بالا رود. ما نظام اقتصادی داریم. نظام فرهنگی داریم، نظام اجتماعی داریم. اما باید جدا شوند. ما متأسفانه جامعه را در عرصه سیاست «ساده‌سازی» می‌کنیم که منتج به بالا بردن سطح انتظارات عمومی در عرصه سیاسی می‌شود.

وی توضیح داد: در بحث جامعه‌شناسی سیاسی کارکرد نهادهای سیاسی مشخص است: تصمیم‌گیری معطوف به منافع ملی در نهاد سیاسی. حتی تصمیم‌سازی باید در دانشگاه‌ها، محافل فکری، مطبوعات و نهادهای مدنی صورت گیرد. نباید دولتمردان از خود، «نمود» دیگری نشان دهند. مثلا می‌گوییم چرا دولتمردان می‌آیند وعده‌هایی به مردم می‌دهند و به همه عرصه‌ها وارد می‌شوند؟ روشن است، چنانچه در زمان مقرر یا تا زمان مقرر موفق به پاسخگویی یا اجرای مطالبات عمومی نشود، حاصل آن، بی‌تفاوتی سیاسی می‌شود. چرا بی‌تفاوتی صورت گرفته؟ چون دولت توان پاسخگویی به همه این نیازها را ندارد.
دبیری‌مهر گفت: در دنیا، دولت‌های رفاه الگوهای جهان‌شمولی نیستند. دولت امروز، دولت حداقلی است. در دوره نخست ریاست‌جمهوری خاتمی، برخی گروه‌های دوم خردادی، سطح انتظارات مردم را از دولت به بالاترین حد رساندند؛ یعنی عملا مردم را به شدت سیاست‌زده کردند.
در واقع در دور نخست، سیاست‌زدگی در قالب ناهنجاری‌های برخی مطبوعات دوم خردادی تولید شد. در دو، سه سال اخیر هم در گفتمان آقای احمدی‌نژاد، چه در پیش و چه بعد از انتخابات نهم، یک نگاه حداکثری شکل گرفته و خیلی حداکثری! یعنی یک نوع نگاه «منجی» فراتر از ایران و همه جای جهان.
وی در پایان گفت: سرانجام این‌که سیاست‌زدگی و بی‌تفاوتی در جامعه ما یک نوع بیماری است. اگر بخواهیم در قالب یک مثلث به موضوع نگاه کنیم، سیاست‌زدگی یک ضلع مثلث است و بی‌تفاوتی، ضلع دیگر آن که پیامدهای آن منجر به ضلع سوم این مثلث می‌شود؛ یعنی بحران مشارکت که آن هم در مجاورت عدم مشروعیت قرار دارد.

نوشته شده توسط : علی

نظرات ديگران [ نظر]


دیدار خاتمی با رییس‌جمهور مکزیک

جمعه 86 آذر 16 ساعت 10:21 عصر
حجت‌الاسلام و المسلمین سیدمحمد خاتمی رییس موسسه‌ بین‌المللی گفت‌وگوی فرهنگ‌ها و تمدن‌ها شامگاه چهارشنبه با فیلیپه کالدرون رییس‌جمهور مکزیک دیدار و گفت‌وگو کرد.
خبرگزاری آلمان از مکزیکوسیتی گزارش داد که دفتر ریاست جمهوری مکزیک در بیانیه‌ای رسمی اعلام کرد: فیلیپه کالدرون رییس‌جمهور مکزیک شامگاه چهارشنبه با محمد خاتمی رییس‌جمهور پیشین ایران و رییس موسسه‌ بین المللی گفت‌وگوی فرهنگ‌ها و تمدن‌ها که به این کشور سفر کرده است، دیدار و گفت‌وگو کرد.
در این بیانیه رسمی آمده است: کالدرون و خاتمی در این دیدار درباره راه‌های گسترش تلاش‌ها در زمینه گفت‌وگوی تمدن‌ها و احترام به ارزش‌های فرهنگی بین تمام کشورهای جهان گفت‌وگو کردند.
به گزارش روابط عمومی بنیاد باران، این گزارش می‌افزاید: طرفین بر ضرورت گفت‌وگو بین تمامی جریانات و افکار تاکید کردند.

نوشته شده توسط : علی

نظرات ديگران [ نظر]


هشدار آیت‌الله مکارم به دولت و مجلس

جمعه 86 آذر 16 ساعت 10:20 عصر
آیت الله العظمی مکارم شیرازی از مراجع تقلید نسبت به برخی مشکلات در کشور به دولت و مجلس هشدار داد.
آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید،‌ صبح امروز، ‌پانزدهم آذرماه، در دیدار اقشار مختلف مردم نسبت به برخی مشکلات به دولت و مجلس هشدار داد و گفت: یکی از مشکلات مهم و غیر قابل انکار کشور گرانی است.
وی با بیان این‌که برای رفع مشکلات و گرانی در کشور کوشش‌هایی شده است،‌ تصریح کرد: با همه تلاش‌هایی که برای رفع گرانی شده است، این مشکل هنوز به قوت خود باقی است.
این مرجع تقلید باتوجه به رنج بسیاری از مردم به علت گرانی‌ها ‌تأکید کرد: ما بارها به صورت خصوصی و عمومی به مسؤولان گفته‌ایم؛ اما برای حل مشکل گرانی باید مجلسی‌ها و دولتی‌ها دست به دست هم دهند.
وی در ادامه معضل گرانی را قابل حل دانست و ‌اظهار داشت: این امر باید با همکاری دانشمندان اقتصادی در دانشگاه و بیرون از دانشگاه پی‌گیری شود.
آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به این‌که فشار اصلی گرانی‌ها بر دوش اقشار ضعیف است، تصریح کرد: اقشار مرفه مشکلی ندارند و اگر بنزین لیتری دوهزار تومان هم به آن‌ها ارائه شود، خم به ابرو نخواهند آورد.
این استاد دروس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم درباره انتخابات آینده مجلس نیز گفت: باید کار را به کاردان سپرد و اگر کسی توانایی دفاع از منافع کشور را ندارد، نباید وارد مجلس شود؛ ‌زیرا در برابر مردم و خدا باید پاسخگو باشد.
وی با بیان این‌که اصل در مدیریت، علم، آگاهی و تخصص است، ادامه داد: کسی که بدون علم و آگاهی لازم وارد کار مدیریتی شود،‌ بیش از آن‌که آباد کند، خراب خواهد کرد.
آیت الله مکارم شیرازی، در پایان ‌خاطرنشان کرد: کسی که تخصص ندارد و نمی‌تواند از عهده مسؤولیت برآید، نباید آن را بپذیرد.

نوشته شده توسط : علی

نظرات ديگران [ نظر]


سپاهان ایران به دور بعد صعود کرد

جمعه 86 آذر 16 ساعت 10:17 عصر
مسابقات فوتبال جام باشگاههاق جهان از عصر امروز با دیدار تیمهای فولاد مبارکه سپاهان اصفهان ازایران و وایتاکر یونایتد از نیوزیلند قهرمان قاره اقیانوسیه اغاز شد.
در این دیدار که در ورزشگاه ملی توکیو در ژاپن برگزار شد ، تیم سپاهان نایب قهرمان باشگاههای اسیا موفق شد، نماینده اقیانوسیه را بانتیجه سه بر یک شکست دهد.

دو گل زود هنگام تیم سپاهان در نیمه نخست را عماد محمد رضا در دقایق ??? و ? ??به ثمر رساند و گل سوم را عبدالوهاب الولهیل در دقیقه ? ???زد.

تک گل تیم وایتاکر نیز بوسیله دارن بازلی در دقیقه ? ???وارد درواه تیم سپاهان شد.

تیم سپاهان در این مسابقه با ترکیب محمد سواری ، هادی عقیلی ، فرشاد بهادرانی،محسن بنگر، هادی جعفری ، عبدالوهاب ابوالهیل ،محمود کریمی، جابا مجیری، عماد محمد رضا ، محمد سید صالحی و احسان حاج صفی به میدان رفت.
تیم سپاهان در دور بعد روز دوشنبه درناگویا به مصاف نماینده ژاپن یعنی اوراواردز خواهد رفت.

نوشته شده توسط : علی

نظرات ديگران [ نظر]


چه می‌کند این قاچاق گازوئیل!

جمعه 86 آذر 16 ساعت 10:17 عصر
در حالی که طی 6 ماه گذشته هزینه‌های کلان در کل کشور صرف سهمیه‌بندی بنزین شده، قاچاق گازوئیل در جنوب استان سیستان‌وبلوچستان همچنان ادامه دارد و شغل مهم تعداد چشمگیری از مردم این منطقه به شمار می‌رود.

بنا بر این گزارش، سهمیه‌بندی بنزین که از سال‌ها پیش در این استان اجرا می‌شود، قاچاق بنزین را متوقف کرده، اما گازوئیل که هم قیمت تمام‌شده آن با بنزین برابر است و هم قیمت جهانی فروش آن معادل بنزین )حدود یک دلار) است، با قیمتی یک‌ششم بنزین، آن هم به صورت نامحدود عرضه می‌شود و بهترین کالا برای قاچاق به شمار می‌رود؛ به گونه‌ای که در حال حاضر کاروان‌های تویوتا 2000 که با تقویت موتورهای آنها در پاکستان، امکان عبور و مرور در سنگلاخ‌ترین نقاط بلوچستان را دارند، با پرداخت رشوه‌های کلان به قاچاق گازوئیل مشغولند. چندی پیش هم خودروی ناجا در تعقیب یکی از این خودروها چپ شد و دو تن از ماموران به شهادت رسیدند.

بر اساس گزارش‌های دقیق از منطقه، هم‌اکنون قاچاق گازوئیل با انواع وسایل از موتورسیکلت معمولی تا پیکان و تویوتا 2000 و حتی تانکرهای 32000 لیتری انجام می‌شود و حتی عده‌ای پرداخت رشوه را بلندمدت و ماهانه انجام می‌دهند.

از نکات جالب این که قیمت گازوئیل از زاهدان که جایگاه‌های عرضه بیشتری در آن وجود دارد، تا خاش و ایرانشهر و راسک متفاوت است و هر چه از مرکز دورتر و به مرز نزدیکتر می‌شویم، قیمت گازوئیل به نحو محسوسی افزایش می‌یابد.

همچنین برخی جایگاه‌های عرضه سوخت، با دریافت قیمتی حدود 300 تومان حتی به تانکرهای 32000 لیتری گازوئیل می‌فروشند. صاحبان این تانکرها با پرداخت چندین میلیون رشوه در کل مسیر، با احتساب فروش گازوئیل به قیمت لیتری 700 تومان (جمعا 22 میلیون تومان) می‌توانند یک روزه حدود 5 تا 6 میلیون تومان به جیب بزنند.

این گزارش می‌افزاید: تفاوت قیمت نزدیک به 1 دلاری قیمت داخلی و جهانی گازوئیل، در کنار معضل اشتغال مردم منطقه، باعث شده که مقرر کردن جریمه سنگین تعزیرات، تأسیس چندین پاسگاه و یا برخورد با ماموران متخلف نیز نتواند مانع این تجارت سیاه شود و حتی بارها سربازان فداکار این نیرو در عملیات‌های تعقیب و گریز قاچاقچیان سوخت به شهادت رسیده‌اند.

به نظر می‌رسد تنها راه مؤثر ممانعت از این پدیده، اصلاح سیاست‌ فروش رایگان گازوئیل و گسترش اشتغالزایی در منطقه است.

نوشته شده توسط : علی

نظرات ديگران [ نظر]


در حالی که طی سه روز اخیر و از زمان انتشار گزارش برآورد اطلاعات ملی آمریکا، رسانه‌ها و شخصیت‌های مختلف ایران و جهان انواع تحلیل‌ها را درباره این گزارش ارایه داده‌اند، همچنان این پرسش برای افکار عمومی مطرح است که هدف آمریکا از انتشار چنین گزارشی که محور اصلی آن «توقف گام‌های ایران به سوی سلاح هسته‌ای» است، چه بوده است؟
در حالی که احتمالات متفاوت همچون نبود فرصت کافی برای تکمیل پروزه تحریم سنگین یا حمله برای بوش، اعتمادسازی آمریکا برای مخالفان جنگ، برنامه آمریکا برای آغاز یک همکاری استاتژیک با ایران در عراق و... برای انتشار گزارش مذکور در این مقطع مطرح شده، «تابناک» در تحلیلی به بررسی اهداف و پیامدهای این گزارش می‌پردازد.
مدیریت شورای ملی اطلاعات آمریکا، هم‌اکنون در اختیار «مایک‌مک کونل» و«توماس فینگارو»، از چهره‌های باسابقه در فعالیت‌های جاسوسی ایالات متحده است و این دو چهره اختلافات انکارناشدنی با تندروی‌های نئومحافظه‌کاران، ‌به ویژه دیک چنی دارند؛‌ بنابراین، فرض تأثیر تمایلات ضدجنگ که هم‌اکنون گرایش اصلی دمکرات‌ها و حتی نظر پنهان پنتاگون و وزارت خارجه آمریکا به شمار می‌رود، بر انتشار این گزارش می‌رود...
وجود هماهنگی میان احزاب جمهوری‌‌خواه و دمکرات درباره تشدید فشارها بر ایران که بارها از سوی هیلاری کلینتون تصریح شده است و تهیه گزارش یاد شده به سفارش کنگره آمریکا از سوی شورای مدیریت اطلاعات آمریکا، ‌نشان می‌دهد که این اقدام، گامی‌ آگاهانه از سوی طیف مخالف حمله به ایران برای تغییر استراتژی ایالات متحده در پرونده هسته‌ای جمهوری اسلامی است، اما این به معنای حسن نیت و مثبت بودن این حرکت نیست...
موافقت جورج بوش با انتشار این گزارش به رغم تلاش چنی برای مسکوت ماندن آن و استقبال بوش، رایس، هاردلی و گیتس از مفاد گزارش، نشان می‌دهد که کاخ سفید، تغییر استراتژی خود در پرونده هسته‌ای ایران را پذیرفته است...
تأکید بر توقف برنامه تسلیحاتی هسته‌ای جمهوری اسلامی از سال 2003 که مهمترین محور گزارش یاد شده است،‌ بزرگترین دروغ آن نیز به شمار می‌رود. ‌واقعیت آن است که در سال 2003 هیچ تغییری در برنامه اتمی جمهوری اسلامی انجام نشد، حال آن که مهمترین تغییرات پیش از سال 2000؛‌ یعنی در سال‌های 1998 و 1999؛ سال‌های آغازین فعالیت غلامرضا آقازاده در سازمان انرژی اتمی پس از هشت سال ریاست رضا امراللهی، ‌رئیس‌ سابق این سازمان بوده است.
در آن مقطع، فعالیت‌های متنوع و پراکنده هسته‌ای ایران که شاخه‌های گوناگون فناوری هسته‌ای را در بر می‌گرفت، در فعالیت‌های مربوط به چرخه سوخت متمرکز شد که این پروژه با فعالیت‌های ساختمانی در نطنز،‌ اصفهان و اردکان تا سال 2003 و تلاش‌های فنی همزمان برای دسترسی به فناوری چرخه سوخت ادامه یافت‌.
‌در این مقطع و پیش از حمله آمریکا به عراق، بخش‌هایی از فعالیت‌های ساختمانی ایران توسط سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا در اختیار گروه تروریستی مجاهدین خلق قرار گرفت تا جنگی تبلیغاتی علیه ایران برای منفعل کردن جمهوری اسلامی و جلوگیری از واکنش‌های احتمالی به حمله به عراق سازمان یابد و به دنبال آن، دولت وقت، گزارش بزرگنمایی شده از دستیابی ایران به فناوری هسته‌ای صلح‌آمیز منتشر کرد و پس از آن نیز با حضور گسترده بازرسان آژانس در چهار سال اخیر، عملا نکته مبهمی از فعالیت‌‌های هسته‌ای ایران قبل از سال 2003 که به آن پنهان‌کاری اطلاق می‌کنند،‌ باقی نمانده است.
بنابراین، تأکید بر سال 2003 که آغاز دوره فعالیت‌های علنی هسته‌ای به شمار می‌رود، نشان می‌دهد که سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا در چهار سال گذشته، به اطلاعات بیشتری از افشاگری گذشته خود دست نیافته‌اند...

نوشته شده توسط : علی

نظرات ديگران [ نظر]


اولین برد فیروز کریمی رقم خورد

جمعه 86 آذر 16 ساعت 10:15 عصر
تیم فوتبال استقلال موفق شد پس از حضور فیروز کریمی به اولین پیروزی خود دست پیدا کند.
در آغاز هفته شانزدهم رقابتهای فوتبال لیگ برتر باشگاه های کشور از ساعت 14 امروز دو تیم ذوب آهن و استقلال در ورزشگاه فولاد شهر اصفهان به مصاف هم رفتند که در پایان تیم فوتبال استقلال موفق شد با گل دقیقه 80 محمد نوازی به اولین پیروزی خود با فیروز کریمی دست پیدا کند.

در این دیدار که به قضاوت محسن ترکی و در حضور نزدیک به 20 هزار تماشاگر برگزار شد دو تیم بازی محتاطانه ای را به نمایش گذاشتند و با وجود اینکه حملاتی را روی دروازه یکدیگر پی ریزی کردند اما تنها یکبار روی اشتباه مدافعان و دروازه بان ذوب آهن، این تیم استقلال بود که در دقیقه 80 روی سانتر از جناح راست محمد نوازی به گل برتری دست یافت.

نوشته شده توسط : علی

نظرات ديگران [ نظر]


زنان، نیمی از مبتلایان به ایدز

جمعه 86 آذر 16 ساعت 12:0 صبح
بررسی های بخش بهداشت سازمان ملل نشان داده است زنان نیمی از مبتلایان به ایدز را در جهان تشکیل می‌دهند.
به گزارش بهداشت سازمان ملل این مسئله از آن جهت اهمیت دارد که ممکن است این بیماری در زنان نهفته باشد و چنانچه موارد لازم رعایت نشود در بارداری‌ها به جنین نیز انتقال یابد.

بنابر همین گزارش آمار مربوط به کشورهای افریقایی نشان می دهد در این کشورها میزان ابتلا به ایدز در زنان به 61 درصد هم می رسد.

کارشناسان سازمان ملل نسبت به پیشگیری جدی از این بیماری هشدار می دهند، زیرا به دلیل بروز ایدز که می تواند به واسطه یک بی دقتی سرایت کند نه تنها خانواده های بسیاری متلاشی می شود بلکه از نظر اقتصادی و روحی نیز می تواند کانون خانواده ها را ویران کند.

در ضمن بسیاری افراد به واسطه شکست و ناامیدی حاصل از بیماری دچار حس انتقام و تنفر شده و تصمیم به آلوده کردن دیگران می‌گیرند و همین امر تهدیدی برای جامعه محسوب می شود.

با توجه به اینکه تماس جنسی فقط یکی از راههای انتقال این بیماری است، متخصصان توصیه می کنند افراد در هنگامی که به آرایشگاه و دندانپزشکی و مکانهای دیگر می روند، مراقب باشند که از لوازم یک بار مصرف برای ایشان استفاده شود و در صورت ابتلا به ایدز نیز در مراجعات پزشکی خود این موضوع را اطلاع دهند.

نوشته شده توسط : علی

نظرات ديگران [ نظر]


ادامه تلاش ها برای تحریم ایران

چهارشنبه 86 آذر 14 ساعت 4:38 عصر
شبکه خبری بلومبرگ به نقل از کشورهای اروپایی گزارش داد: گفت وگوهای شورای امنیت سازمان ملل درباره تحریم‌های بیشتر علیه ایران علی‌رغم برآورد آژانس‌های اطلاعات جاسوسی آمریکا ادامه خواهد داشت.
کریستینا گالاش، سخنگوی خاویر سولانا، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا با بیان اینکه ایران همچنان به نقض درخواست‌های سازمان ملل برای تعلیق غنی‌سازی اورانیوم ادامه می دهد گفت: سولانا به تلاش خود برای ایجاد شرایط لازم به منظور آغاز مذاکرات رسمی با ایران درباره تعلیق برنامه هسته‌ای‌اش ادامه خواهد داد.
گالاش در ادامه گفت: اگرچه برآورد اطلاعات جاسوسی ملی آمریکا درباره برنامه هسته‌یی ایران و قضاوت‌های سیاسی جامعه بین‌المللی در قبال ایران تاثیر خواهد گذاشت این برآورد به گذشته ربط داشته و به طور مستقیم با روند تحریم‌های سازمان ملل ارتباطی ندارد.
سخنگوی سولانا گفت: من فکر نمی‌کنم در اساس این سیاست تغییری به وجود آمده باشد.
انگلیس، فرانسه و آلمان نیز این دیدگاه را تکرار کردند.
در ادامه این گزارش آمده است: دولت ایران بخشی از گزارش آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا را مبنی بر اینکه ایران در گذشته دارای یک برنامه هسته‌ای تسلیحاتی بود که آن را در سال 2003 متوقف کرد بی‌اساس خوانده است.
سیدمحمدعلی حسینی، سخنگوی وزارت خارجه ایران در این باره گفت: ایران چنین فعالیتی نداشته است که بخواهد آن را در سال 2003 متوقف کند.
محمد البرادعی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با اشاره به این برآورد گفت: گزارش‌ آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا باید برای امکان پذیر کردن مذاکرات بین دولت های آمریکا و ایران به منظور کاهش بحران فعلی مورد استفاده قرار گیرد.
البرادعی از همه کشورها خواست بدون تاخیر وارد مذاکرات شوند.
وی گفت: چنین مذاکراتی برای اعتمادسازی درباره آینده برنامه هسته‌ای ایران لازم است.
آمریکا و متحدان اروپایی آن چین و روسیه را تحت فشار قرار دادند تا از اقدامات بعدی شورای امنیت علیه ایران حمایت کنند.
به گزارش خبرگزاری اینترفکس جورج بوش، رییس جمهور آمریکا و ولادیمیر پوتین همتای روسی وی روز گذشته در مکالمه‌ای تلفنی درباره برنامه هسته‌ای ایران گفت‌وگو کردند.
بلومبرگ در ادامه این گزارش آورده است: کاندولیزا رایس، وزیر امور خارجه آمریکا نیز درباره برنامه هسته‌ای ایران با همتاهای خود در آلمان و چین مکالمه‌ تلفنی داشته است.
کین گانگ، سخنگوی وزارت خارجه چین در گفت‌وگو با خبرنگاران در پکن گفت: یانگ جی چی، وزیر امور خارجه چین به رایس گفت که شورای امنیت سازمان ملل باید بر دیپلماسی و مذاکره تمرکز کند.
انگلیس و فرانسه، سایر اعضای دایمی شورای امنیت سازمان ملل به علاوه آلمان برلزوم حفظ فشار بر این در راستای برنامه هسته‌ای‌اش تاکیده‌اند.
مایکل ایلام، سخنگوی گوردون براون، نخست وزیر انگلیس روز گذشته در گفت‌وگو با خبرنگاران در لندن با اشاره به برخی ادعاهای برآورد اطلاعات جاسوسی ملی آمریکا درباره ایران مبنی بر اینکه تهران یک برنامه تسلیحات هسته‌یی را در سال 2003 متوقف کرده است، گفت: گزارش اطلاعاتی آمریکا تایید می کند که ما حق داشتیم نگران توانایی ایران برای تولید تسلیحات هسته‌یی باشیم. این گزارش علاوه بر آن نشان می‌دهد که تحریم ها و فشارهای بین‌المللی تاثیرگذار است.
پاسکال آندره‌آنی، سخنگوی وزارت خارجه فرانسه در گفت‌وگو با خبرنگاران در پاریس گفت: اعضای شورای امنیت سازمان ملل تصمیمات اولیه خود برای ارایه تحریم‌های اقتصادی علیه ایران را بر اساس مدارکی که آژانس ارایه کرده بود قرار دادند.
وی گفت: موضع ما تغییری نکرده است. ما باید همچنان به اعمال فشار علیه ایران ادامه دهیم. ما به تنظیم قطعنامه تحریم‌ها در چارچوب سازمان ملل ادامه خواهیم داد.
در ادامه این گزارش می‌خوانیم: برلین نیز چنین دیدگاهی داشت.
به گفته یکی از سخنگوهای وزارت خارجه آلمان فرانک والتر اشتاین مایر، نخست وزیر این کشور با رایس یک گفت‌وگوی تلفنی داشت.
این سخنگوی وزارت خارجه آلمان که خواست نامش فاش نشود گفت: آلمان معتقد است رویکرد دو سویه شورای امنیت در زمینه ارایه مشوق‌ها به ایران و اعمال تحریم‌های همزمان درست بوده است.
به گزارش آسوشیتدپرس مقامات اروپایی که تلاش دارند نشان دهند که گزارش تعجب برانگیز آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا تعادل آنها را بر هم نزده است تاکید کرده‌اند که جامعه بین‌المللی نباید فشار به ایران را متوقف کنند.
آندره‌آنی که کشورش موضع بسیاری سرسختانه‌ای را در ماه‌های اخیر علیه ایران اتخاذ کرده است در این باره گفت: ما باید فشار به ایران را حفظ کنیم.
وی گفت: فرانسه قطعنامه جدید شورای امنیت را که تحریماتی را علیه ایران اعمال خواهد کرد دنبال می‌کند.
یک مقام اتحادیه اروپا که خواست نامش فاش نشود گفت: سولانا در راس تلاش های اروپا برای متقاعد کردن ایران به تعلیق برنامه هسته‌یی‌اش قرار داشته است.
ویلیام هیگ، سخنگوی امور خارجه حزب محافظه کار انگلیس گفت: بسیار اهمیت دارد که ما از گفتن "دستتان درد نکند، اکنون این مساله به پایان رسیده است" خودداری کنیم. این مساله به پایان نرسیده است. ایران هنوز در حال سرپیچی از درخواست شورای امنیت است.
در ادامه این گزارش می‌خوانیم: برآورد اطلاعات جاسوسی ملی آمریکا درباره ایران ممکن است نگرانی کشورهای اروپایی درباره احتمال اقدام نظامی آمریکا علیه ایران را رفع کند.
یوسی مکلبرک، یک کارشناس امور خاورمیانه در موسسه بین‌المللی کاتام هاوس در لندن در این باره گفت: موضع کسانی که معتقدند تنها می‌توان با حمله نظامی با ایران برخورد کرد تضعیف شده است.
در ادامه این گزارش آمده است: علی‌رغم تداوم گفت وگوها درباره تحریم‌ها با توجه به گزارش جدید آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا عملی بودن قطعنامه جدید سازمان ملل علیه تهران مشخص نیست.
وزارت خارجه چین روز گذشته اعلام نکرد که آیا گزارش جدید اطلاعاتی آمریکا می‌تواند بر پرونده تحریم‌ها تاثیر منفی بگذارد و اینکه آیا پکن از تحریم‌های جدید علیه تهران حمایت خواهد کرد یا خیر.
کین گانگ به جای آن بر موضع همیشگی چین درباره استفاده نخست از مذاکرات دیپلماتیک تاکید کرد و گفت: پکن امیدوار است ایران به وظایف خود در قبال قطعنامه‌های شورای امنیت عمل کرده و به همکاری‌های جامع با آژانس ادامه دهد.
فرانسوا گر، یک کارشناس امور ایران و رییس موسسه فرانسوی تحلیل استراتژیک گفت: این گزارش بیش از اروپا بر استراتژی و سیاست‌های آمریکا تاثیر خواهد داشت.

نوشته شده توسط : علی

نظرات ديگران [ نظر]


موضع تند بوش علیه ایران

چهارشنبه 86 آذر 14 ساعت 4:35 عصر

رئیس جمهور آمریکا در پی اعلام گزارش برآورد جاسوسی ملی این کشور در خصوص فعالیت‌های هسته‌ای ایران گفت که من این گزارش را بعنوان «علامت خطر» بررسی می‌کنم. من قبل از این گزارش ایران را تهدیدی محسوب کرده و بعد از ارزیابی اداره جاسوسی ملی هم بر همین عقیده استوارم.

به گزارش خبرگزاری نووستی، «جورج بوش» روز سه‌شنبه در مصاحبه مطبوعاتی گفت: ما می‌دانیم که آنها (ایرانی ها) هنوز هم تلاش می‌کنند که به غنی‌سازی اورانیوم دست یابند و می‌دانیم که غنی‌سازی اورانیوم گام مهمی برای کشوری است که برای ساخت سلاح هسته‌ای تلاش می‌کند. ما می‌دانیم که آنها چنین برنامه‌ای داشته‌اند و این برنامه متوقف شده است.

بوش اعلام کرد: «از نظر ما، جامعه جهانی باید درک کند در صورتی که ایران به دانشی دست یابد که بتواند در برنامه سری از آن استفاده کند، این مسئله تهدیدی برای کل جهان خواهد بود.

آسوشیتد پرس هم در گزارش خود به نقل از بوش نوشت: تهران به‌رغم گزارش اخیر هنوز خطرناک است و جامعه بین‌الملل باید به فشار بر ایران به خاطر برنامه اتمی این کشور ادامه دهد. من معتقدم که این گزارش به منزله علامت هشداری مبنی بر وجود برنامه سلاح اتمی در ایران است. به این دلیل است که آنان احتمالاً این برنامه را از سر می‌گیرند.

بوش همچنین تاکید کرد که یافته‌های این گزارش وی را به کنار گذاشتن گزینه عملیات نظامی علیه ایران وادار نمی‌کند، اما همچنان بهترین و موثرترین‌ دیپلماسی، آن دیپلماسی‌ است که همه گزینه‌ها را در دستور کار خود داشته باشد.به هرحال، این گزارش به عنوان مهمات ارزشمندی علیه ایران نام برد که دلیلی برای کاهش فشار دیپلماتیک بر این کشور به شمار نمی‌رود.

بوش ادامه داد: به نظر من، این برآورد برای ما فرصتی ایجاد می‌کند تا جامعه بین‌الملل را به ادامه فشارها بر ایران به منظور تعلیق برنامه هسته‌ای ترغیب کنیم. آنچه باید گفت این است که آنان نباید بتوانند برنامه سلاح اتمی را به طور مخفیانه آغاز کنند. این گزارش بدان معناست که موضع ما تغییر نکرده است.

بوش در پایان گفت: « من گفته‌ام که ایران خطرناک است و این گزارش به عقیده من چیزی را در خصوص تهدید ایران برای جهان عوض نمی‌کند».


نوشته شده توسط : علی

نظرات ديگران [ نظر]


<   <<   6   7   8   9   10   >>   >