سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 

ادامه تلاش ها برای تحریم ایران

چهارشنبه 86 آذر 14 ساعت 4:38 عصر
شبکه خبری بلومبرگ به نقل از کشورهای اروپایی گزارش داد: گفت وگوهای شورای امنیت سازمان ملل درباره تحریم‌های بیشتر علیه ایران علی‌رغم برآورد آژانس‌های اطلاعات جاسوسی آمریکا ادامه خواهد داشت.
کریستینا گالاش، سخنگوی خاویر سولانا، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا با بیان اینکه ایران همچنان به نقض درخواست‌های سازمان ملل برای تعلیق غنی‌سازی اورانیوم ادامه می دهد گفت: سولانا به تلاش خود برای ایجاد شرایط لازم به منظور آغاز مذاکرات رسمی با ایران درباره تعلیق برنامه هسته‌ای‌اش ادامه خواهد داد.
گالاش در ادامه گفت: اگرچه برآورد اطلاعات جاسوسی ملی آمریکا درباره برنامه هسته‌یی ایران و قضاوت‌های سیاسی جامعه بین‌المللی در قبال ایران تاثیر خواهد گذاشت این برآورد به گذشته ربط داشته و به طور مستقیم با روند تحریم‌های سازمان ملل ارتباطی ندارد.
سخنگوی سولانا گفت: من فکر نمی‌کنم در اساس این سیاست تغییری به وجود آمده باشد.
انگلیس، فرانسه و آلمان نیز این دیدگاه را تکرار کردند.
در ادامه این گزارش آمده است: دولت ایران بخشی از گزارش آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا را مبنی بر اینکه ایران در گذشته دارای یک برنامه هسته‌ای تسلیحاتی بود که آن را در سال 2003 متوقف کرد بی‌اساس خوانده است.
سیدمحمدعلی حسینی، سخنگوی وزارت خارجه ایران در این باره گفت: ایران چنین فعالیتی نداشته است که بخواهد آن را در سال 2003 متوقف کند.
محمد البرادعی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با اشاره به این برآورد گفت: گزارش‌ آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا باید برای امکان پذیر کردن مذاکرات بین دولت های آمریکا و ایران به منظور کاهش بحران فعلی مورد استفاده قرار گیرد.
البرادعی از همه کشورها خواست بدون تاخیر وارد مذاکرات شوند.
وی گفت: چنین مذاکراتی برای اعتمادسازی درباره آینده برنامه هسته‌ای ایران لازم است.
آمریکا و متحدان اروپایی آن چین و روسیه را تحت فشار قرار دادند تا از اقدامات بعدی شورای امنیت علیه ایران حمایت کنند.
به گزارش خبرگزاری اینترفکس جورج بوش، رییس جمهور آمریکا و ولادیمیر پوتین همتای روسی وی روز گذشته در مکالمه‌ای تلفنی درباره برنامه هسته‌ای ایران گفت‌وگو کردند.
بلومبرگ در ادامه این گزارش آورده است: کاندولیزا رایس، وزیر امور خارجه آمریکا نیز درباره برنامه هسته‌ای ایران با همتاهای خود در آلمان و چین مکالمه‌ تلفنی داشته است.
کین گانگ، سخنگوی وزارت خارجه چین در گفت‌وگو با خبرنگاران در پکن گفت: یانگ جی چی، وزیر امور خارجه چین به رایس گفت که شورای امنیت سازمان ملل باید بر دیپلماسی و مذاکره تمرکز کند.
انگلیس و فرانسه، سایر اعضای دایمی شورای امنیت سازمان ملل به علاوه آلمان برلزوم حفظ فشار بر این در راستای برنامه هسته‌ای‌اش تاکیده‌اند.
مایکل ایلام، سخنگوی گوردون براون، نخست وزیر انگلیس روز گذشته در گفت‌وگو با خبرنگاران در لندن با اشاره به برخی ادعاهای برآورد اطلاعات جاسوسی ملی آمریکا درباره ایران مبنی بر اینکه تهران یک برنامه تسلیحات هسته‌یی را در سال 2003 متوقف کرده است، گفت: گزارش اطلاعاتی آمریکا تایید می کند که ما حق داشتیم نگران توانایی ایران برای تولید تسلیحات هسته‌یی باشیم. این گزارش علاوه بر آن نشان می‌دهد که تحریم ها و فشارهای بین‌المللی تاثیرگذار است.
پاسکال آندره‌آنی، سخنگوی وزارت خارجه فرانسه در گفت‌وگو با خبرنگاران در پاریس گفت: اعضای شورای امنیت سازمان ملل تصمیمات اولیه خود برای ارایه تحریم‌های اقتصادی علیه ایران را بر اساس مدارکی که آژانس ارایه کرده بود قرار دادند.
وی گفت: موضع ما تغییری نکرده است. ما باید همچنان به اعمال فشار علیه ایران ادامه دهیم. ما به تنظیم قطعنامه تحریم‌ها در چارچوب سازمان ملل ادامه خواهیم داد.
در ادامه این گزارش می‌خوانیم: برلین نیز چنین دیدگاهی داشت.
به گفته یکی از سخنگوهای وزارت خارجه آلمان فرانک والتر اشتاین مایر، نخست وزیر این کشور با رایس یک گفت‌وگوی تلفنی داشت.
این سخنگوی وزارت خارجه آلمان که خواست نامش فاش نشود گفت: آلمان معتقد است رویکرد دو سویه شورای امنیت در زمینه ارایه مشوق‌ها به ایران و اعمال تحریم‌های همزمان درست بوده است.
به گزارش آسوشیتدپرس مقامات اروپایی که تلاش دارند نشان دهند که گزارش تعجب برانگیز آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا تعادل آنها را بر هم نزده است تاکید کرده‌اند که جامعه بین‌المللی نباید فشار به ایران را متوقف کنند.
آندره‌آنی که کشورش موضع بسیاری سرسختانه‌ای را در ماه‌های اخیر علیه ایران اتخاذ کرده است در این باره گفت: ما باید فشار به ایران را حفظ کنیم.
وی گفت: فرانسه قطعنامه جدید شورای امنیت را که تحریماتی را علیه ایران اعمال خواهد کرد دنبال می‌کند.
یک مقام اتحادیه اروپا که خواست نامش فاش نشود گفت: سولانا در راس تلاش های اروپا برای متقاعد کردن ایران به تعلیق برنامه هسته‌یی‌اش قرار داشته است.
ویلیام هیگ، سخنگوی امور خارجه حزب محافظه کار انگلیس گفت: بسیار اهمیت دارد که ما از گفتن "دستتان درد نکند، اکنون این مساله به پایان رسیده است" خودداری کنیم. این مساله به پایان نرسیده است. ایران هنوز در حال سرپیچی از درخواست شورای امنیت است.
در ادامه این گزارش می‌خوانیم: برآورد اطلاعات جاسوسی ملی آمریکا درباره ایران ممکن است نگرانی کشورهای اروپایی درباره احتمال اقدام نظامی آمریکا علیه ایران را رفع کند.
یوسی مکلبرک، یک کارشناس امور خاورمیانه در موسسه بین‌المللی کاتام هاوس در لندن در این باره گفت: موضع کسانی که معتقدند تنها می‌توان با حمله نظامی با ایران برخورد کرد تضعیف شده است.
در ادامه این گزارش آمده است: علی‌رغم تداوم گفت وگوها درباره تحریم‌ها با توجه به گزارش جدید آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا عملی بودن قطعنامه جدید سازمان ملل علیه تهران مشخص نیست.
وزارت خارجه چین روز گذشته اعلام نکرد که آیا گزارش جدید اطلاعاتی آمریکا می‌تواند بر پرونده تحریم‌ها تاثیر منفی بگذارد و اینکه آیا پکن از تحریم‌های جدید علیه تهران حمایت خواهد کرد یا خیر.
کین گانگ به جای آن بر موضع همیشگی چین درباره استفاده نخست از مذاکرات دیپلماتیک تاکید کرد و گفت: پکن امیدوار است ایران به وظایف خود در قبال قطعنامه‌های شورای امنیت عمل کرده و به همکاری‌های جامع با آژانس ادامه دهد.
فرانسوا گر، یک کارشناس امور ایران و رییس موسسه فرانسوی تحلیل استراتژیک گفت: این گزارش بیش از اروپا بر استراتژی و سیاست‌های آمریکا تاثیر خواهد داشت.

نوشته شده توسط : علی

نظرات ديگران [ نظر]