سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 

چه می‌کند این قاچاق گازوئیل!

جمعه 86 آذر 16 ساعت 10:17 عصر
در حالی که طی 6 ماه گذشته هزینه‌های کلان در کل کشور صرف سهمیه‌بندی بنزین شده، قاچاق گازوئیل در جنوب استان سیستان‌وبلوچستان همچنان ادامه دارد و شغل مهم تعداد چشمگیری از مردم این منطقه به شمار می‌رود.

بنا بر این گزارش، سهمیه‌بندی بنزین که از سال‌ها پیش در این استان اجرا می‌شود، قاچاق بنزین را متوقف کرده، اما گازوئیل که هم قیمت تمام‌شده آن با بنزین برابر است و هم قیمت جهانی فروش آن معادل بنزین )حدود یک دلار) است، با قیمتی یک‌ششم بنزین، آن هم به صورت نامحدود عرضه می‌شود و بهترین کالا برای قاچاق به شمار می‌رود؛ به گونه‌ای که در حال حاضر کاروان‌های تویوتا 2000 که با تقویت موتورهای آنها در پاکستان، امکان عبور و مرور در سنگلاخ‌ترین نقاط بلوچستان را دارند، با پرداخت رشوه‌های کلان به قاچاق گازوئیل مشغولند. چندی پیش هم خودروی ناجا در تعقیب یکی از این خودروها چپ شد و دو تن از ماموران به شهادت رسیدند.

بر اساس گزارش‌های دقیق از منطقه، هم‌اکنون قاچاق گازوئیل با انواع وسایل از موتورسیکلت معمولی تا پیکان و تویوتا 2000 و حتی تانکرهای 32000 لیتری انجام می‌شود و حتی عده‌ای پرداخت رشوه را بلندمدت و ماهانه انجام می‌دهند.

از نکات جالب این که قیمت گازوئیل از زاهدان که جایگاه‌های عرضه بیشتری در آن وجود دارد، تا خاش و ایرانشهر و راسک متفاوت است و هر چه از مرکز دورتر و به مرز نزدیکتر می‌شویم، قیمت گازوئیل به نحو محسوسی افزایش می‌یابد.

همچنین برخی جایگاه‌های عرضه سوخت، با دریافت قیمتی حدود 300 تومان حتی به تانکرهای 32000 لیتری گازوئیل می‌فروشند. صاحبان این تانکرها با پرداخت چندین میلیون رشوه در کل مسیر، با احتساب فروش گازوئیل به قیمت لیتری 700 تومان (جمعا 22 میلیون تومان) می‌توانند یک روزه حدود 5 تا 6 میلیون تومان به جیب بزنند.

این گزارش می‌افزاید: تفاوت قیمت نزدیک به 1 دلاری قیمت داخلی و جهانی گازوئیل، در کنار معضل اشتغال مردم منطقه، باعث شده که مقرر کردن جریمه سنگین تعزیرات، تأسیس چندین پاسگاه و یا برخورد با ماموران متخلف نیز نتواند مانع این تجارت سیاه شود و حتی بارها سربازان فداکار این نیرو در عملیات‌های تعقیب و گریز قاچاقچیان سوخت به شهادت رسیده‌اند.

به نظر می‌رسد تنها راه مؤثر ممانعت از این پدیده، اصلاح سیاست‌ فروش رایگان گازوئیل و گسترش اشتغالزایی در منطقه است.

نوشته شده توسط : علی

نظرات ديگران [ نظر]