سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 

اسامی نامزدهای اصلاح طلب در تهران

چهارشنبه 87 اردیبهشت 4 ساعت 1:0 عصر
ستاد انتخاباتی اصلاح طلبان تهران اسامی نامزدهای مورد حمایت خود  بهمراه کد انتخاباتی آنها  را اعلام کرد:

1- مجید انصاری 79ب236

2-اسحاق جهانگیری 57 الف 136

3-سیدمحمدصدر 56 ب 234

4-سیدمحمود دعایی 57ب346

5-محمداشرفی اصفهانی 56 ب 126

6-سهیلا جلودارزاده 79 ب 237

7-الیاس حضرتی 57الف 567

8-محمدقمی 56ج246

9-الهه راستگو 89 الف 135

10-علیرضا محجوب 67 ب 345


نوشته شده توسط : علی

نظرات ديگران [ نظر]


پاسخ حدادعادل به احمدی نژاد

چهارشنبه 87 اردیبهشت 4 ساعت 12:0 عصر
در پی ابلاغ سه مصوبه توسط رئیس مجلس و واکنش رئیس جمهور به آن، غلامعلی حداد عادل توضیحاتی ارائه داد.

به گزارش  اداره اخبار و امور رسانه‌های مجلس شورای اسلامی متن نامه حداد عادل به رئیس جمهور به شرح ذیل است:

جناب آقای دکتر محمود احمدی نژاد
رئیس جمهو محترم
با تقدیم سلام
نامه مورخ دوم اردیبهشت هشتاد و هفت جناب عالی را در رسانه‌ها خواندم، لازم می دانم توجه شما و مسئوولان محترم کشور و مردم عزیز را به توضیحات زیر جلب کنم:
1- ماده یک قانون مدنی و تبصره آن و نیز ماده دو و ماده سه همان قانون می‌گوید:
مصوبات مجلس شورای اسلامی و نتیجه همه پرسی پس از طی مراحل قانونی به رئیس جمهور ابلاغ می‌شود. رئیس جمهور باید ظرفت مدت پنج روز آن را امضاء و به مجریان ابلاغ نماید و دستور انتشار آن را صادر کند و روزنامه رسمی موظف است ظرف مدت 72 ساعت پس از ابلاغ آن را منتشر نماید.
تبصره - در صورت استنکاف رئیس جمهور از امضاء یا ابلاغ در مدت مذکور در این ماده به دستور رئیس مجلس شورای اسلامی روزنامه رسمی موظف است مدت 72 ساعت مصوبه را چاپ و منتشر نماید.
ماده 2 - قوانین 15 روز پس از از انتشار، در سر اسر لازم الاجر است مگر آنکه در خود قانون ترتیبی خاصی برای موقع اجرا مقرر شده باشد.
ماده3 - انتشار قوانین باید در روزنامه رسمی به عمل آید
از این قانون به صراحت معلوم می‌شود که لازم‌الاجرا شدن قوانین منوط به انتشار آنها در روزنامه رسمی کشور است و اگر بعد از ابلاغ هر قانون به رئیس جمهور، وی تا 5 روز به هر علت ، از امضاء و ابلاغ آن خودداری کند و دستور انتشار آن را صادر نکند، روزنامه رسمی موظف است آن را به دستور رئیس مجلس، ظرف مدت 72 ساعت چاپ و منتشر نماید.
2- حساسیت مجلس نسبت به انتشار قوانین در روزنامه رسمی کشور از آنجا آغاز شد که جناب عالی طی نامه شماره 158205 مورخ 23/10/86 خود به این جانب مخالفت دولت را با قانون مربوط به تامین اعتبار گاز رسانی به روستاها اعلام نمودید و همان نامه سبب ارجاع موضوع به محضر مقام رهبری شد که فرمودند: «کلیه مصوبات قانونی که فرایند مذکور در قانون اساسی را طی کرده است برای همه قوای کشور لازم الاجرا است» با نامه جنابعالی معلوم شد که بعد از گذشته نزدیک به یک ماه از ابلاغ قانون مذبور به رئیس جمهور جنابعالی آن را امضا و ابلاغ نکرده و دستور چاپ آن را به روزنامه رسمی کشور نداده‌اید این جانب طبق ماده تبصره یک ماده مدنی دستور قانون فوق الذکر را به روزنامه رسمی کشور صادر کردم.
همزمان با تحقیق بیشتر مشخص شد که چند قانون دیگر نیز وضعیت مشابه دارد با پیگیر‌های به عمل آمده ، نهایتا پس از 3 هفته معلوم شد که این 3 قانون به امضاء و ابلاغ جنابعالی نرسیده است که یکی قانون الزام دولت به هزینه کرد اعتبار مربوط به افزایش 20 ریال به قیمت فروش گاز براساس بند«و» تبصره (11) قانون بودجه سال 1386 کل کشور جهت گاز رسانی به روستاها ابلاغ شده به رئیس جمهور در تاریخ 17/9/86 و قانون دوم، قانون ایجاد مرکز منطقه‌ای تحقیقات علوم و فن آوری فضایی با همکاری سازمان ملل متحد در مرکز و غرب آسیا ابلاغ شده به رئیس جمهور در 12/8/86 و قانون سوم، قانون پذیرش دانشجو در دانشگاه و مراکز عالی کشور بود که در تاریخ 19/8/86 به رئیس جمهور ابلاغ شده بود و دستور انتشار آن تا تاریخ 30/11/86 از سوی جنابعالی صادر نشده بود.
اینجانب طی نامه شماره 188904 مورخ 30/11/86 خطاب به جنابعالی نوشتم با سلام و احترام، به اطلاع جنابعالی می‌رساند:
مطابق با بررسی صورت گرفته در اداره کل قوانین مجلس شورای اسلامی، قوانین مشروحه، پیوسته به رقم منقضی شدن مقرر در قانون از سوی ریاست جمهوری برای درج در روزنامه رسمی کشور ابلاغ نگردیده است.
انتشار می‌رود با دستور جنابعالی این قوانین در روزنامه رسمی کشور منتشر و لازم الاجرا گردد.
مطابق این نامه قانون پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها در تاریخ 19/12/86(یعنی بعد از گذشته چهار ماه) و قانون افزایش 20 ریال به قیمت فروش گاز در تاریخ 26/12/86 (بعد از گذشته بیش از 3 ماه و قانون ایجاد مرکز منطقه‌ای تحقیقات علوم و فن آوری فضایی در تاریخ 19/12/86 (بعد از گذشته بیش از 4 ماه) با دستور جنابعالی به روزنامه رسمی ابلاغ و در آن روزنامه منتشر گردید.
3- اکنون با توجه به سوابق مذکور به 3 قانون اخیر که در نامه اردیبهشت جنابعالی بدان‌ها اشاره شد می‌پردازد.
در فروردین 87 اداره کل قوانین مجلس به اینجانب اعلام کرد که تعداد دیگری از قوانین با گذشت مهلت مقرر در قانون در روزنامه رسمی منتشر نشده است اینجانب برای حصول اطمینان اداره کل قوانین را مامور به استعلام کتبی از روزنامه رسمی کشور کردم. روزنامه رسمی طی شماره 121/9 مورخ 26/1/87 در نامه‌ای به امضا «رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل روزنامه رسمی کشور» به مجلس اعلام کرد که 3 قانون «موافقت نامه معاضدت حقوقی در امور مدنی و جزایی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و جمهوری قرقیزستان ( ابلاغ شده به رئیس جمهور در 27/3/86 )» و «قانون موافقت نامه تشویق و حمایت مطابق از سرمایه گذاری بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت کویت (ابلاغ شده به رئیس جمهور در 25/6/86 ) » و «قانون ثبت اختراعات طرحهای صنعتی و علائم تجاری (ابلاغ شده به رئیس جمهور در 29/11/86)» از ریاست جمهوری برای انتشار در روزنامه رسمی به آن روزنامه واصل نشده است. با این نامه بر این جانب مسلم شد که 3 قانون مذبور که نه تنها در روزنامه رسمی چاپ نشده بلکه درست به همین دلیل لازم الاجرا نیز نخواهد بود.
اینجانب به حکم وظیفه‌ای که قانون به عهده رئیس مجلس قرار داده روزنامه رسمی را طی نامه‌ای به تاریخ 28/1/87 موظف به انتشار 3 قانون مذبور نمودم و هزمان رو نوشت نامه ابلاغی به آن روزنامه را برای جنابعالی فرستادم.
4- اقدام این جانب در عمل به قانون ، با تبلیغات رسانه ای همراه نبود و نامه ابلاغ شده به روزنامه رسمی کشور و رو نوشت ارسالی برای جنابعالی از سوی رئیس مجلس در اختیار رسانه‌ها قرار نگرفت.
در آن نامه اصولاً از کلمه استنکاف رئیس جمهور که در متن قانون آمده استفاده نشده بود اما همین نامه در مسیر خود از مجلس به روزنامه رسمی و از مجلس به دفتر جنابعالی، درجایی به دست یکی از پایگاههای اطلاع رسانی افتاد و منتشر شد و بعضی از روزنامه‌ها و خبرگزاریها با آوردن کلمه استنکاف و انتخاب تیترهای تحریک کننده، آن را دستاویز مقاصد سیاسی خود قرار دادند.
در پی این فضا سازی، پایگاه اطلاع رسانی دولت، توضیح داد که سه قانون مورد نظر مدتها قبل از سوی رئیس جمهور امضاء و به مجریان ابلاغ شده است. متعاقبا روابط عمومی مجلس در توضیحی اعلام کرد که اقدام رئیس مجلس بر اساس پاسخ کتبی روزنامه رسمی کشور مشعر بر عدم دریافت قوانین مزبور از ریاست جمهوری بوده است و روز بعد نامه اخیر جنابعالی منتشر شد. (ضمنا یاد آور می‌شود هیچ توضیحی از سوی معاونت پارلمانی ریاست جمهوری درباره سه قانون فوق الذکر تا کنون برای مجلس شورای اسلامی ارسال نشده است)
5- اینجانب تاکید می‌کنم که آنچه کرده‌ام اولا مسبوق به سابقه عدم امضاء و ابلاغ و صدور دستور انتشار به موقع تعدادی از قوانین از سوی رئیس جمهور برای انتشار در روزنامه رسمی بوده و ثانیا به حکم نص صریح تبصره ماده یک قانون مدنی و به استناد نامه مدیر عامل روزنامه رسمی کشور صورت گرفته است و در آن نظر وجاهت قانونی،هیچ شبهه‌ای وجود ندارد، اگر کسانی بر خلاف میل و اراده اینجانب، اقدام قانونی رئیس مجلس را در دفاع از حقوق نمایندگان مردم، که در حقیقت دفاع از حق مردم است، بهانه‌ای برای جو سازی بر ضد دولت ساخته‌اند، گناه آن متوجه رئیس مجلس نیست.
جناب آقای دکتر احمدی نژاد
مطمئن باشید عموم نمایندگان مجلس و شخص اینجانب در اندیشه همکاری با دولت جنابعالی و تقویت آن بوده و هستیم و در نیل به اهداف و آرمانهای عدالتخوانه و استیفای حقوق و تامین عزت ملت ایران که در نامه خود بدانها اشاره کرده‌اید با شما همدل و همراهیم در عین حال قانون همانطور که وظایفی برعهده رئیس جمهور نهاده، وظایفی نیز بر عهده رئیس مجلس و نمایندگان مجلس قرار داده که ناچار می‌باید به آن عمل شود. حتی گاه ممکن است اینجانب خود در مجلس با تصویب یک قانون مخالفت کرده و بدان رای منفی داده باشم، با این حال وقتی همان قانونی به تصویب می‌رسد موظفم آن را برای اجرا به دولت اجرا نمایم.
اینجانب نیز مانند جنابعالی برادرانه و متواضعانه عرض می‌کنم که این قبیل مطالب و مسائل که گاهی ممکن است موجب سوء تفاهم شود و دستاویز مخالفان قرار گیرد، کوچکتر و کم اهمیت تر از آن است که به یک جدال و مناقشه آزاد دهنده میان مجلس و دولت منجر شود.
مردم مشکلات بزرگتر و مهمتری دارند که امروزه در راس آنها مشکل تورم و گرانی و افزایش مهار گسیخته قیمت مسکن است که جنابعالی نیز خود بدانها به خوبی وقوف و اذعان دارید. مردم انتظار دارند مجلس و دولت، به جای آنکه در اثر طراحی و تحریک و افراد و جریانات سیاسی که خیر خواه دولت و مجلس نیستند در مقابل هم قرار گیرند و با یکدیگر ستیزه کنند، دست به دست هم دهند و برای حل مشکلات معیشتی قشرهای محروم چاره‌ اندیشی کنند. مجلس برای این همکاری آمادگی خود را اعلام می‌کند.
البته ممکن است جنابعالی با استنباطی از قانون اساسی، در باب بعضی از قوانین نظری مخالف نظر مجلس داشته باشید. خوشبختانه اصل یکصد و دهم قانون اساسی که مقام معظم رهبری را مرجع حل اختلاف و تنظیم روابط قوای سه گانه قرار داده، راه را نشان داده و به نظر نمی‌رسد نیازی به مجادله و مناقشه باشد.
جناب آقای رئیس جمهور
اینجانب تعبیرات به کار رفته در نامه شمار را مناسب نمی‌دانم و از لحن آن نامه و تعریضات صریح یا تلویحی مندرج در آن گله مندم، اما هرگز قصد ندارم با چنان لحن و بیانی به پاسخگویی اقدام کنم. اعتقاد اینجانب این است که باید به دولت جناب عالی در خدمت به کشور و مردم کمک کنم و تلاش خواهم کرد در این راه عمل به قانون را زمینه اصلی همکاری و دوستی قرار دهم و برادری و عقل و منطق و اخلاق و صبوری و متانت را پیشه کنم و این همه را به سود و صلاح خود و نظام و کشور و ملت می‌دانم.
امیدوارم این توضیح برای خاتمه بخشیدن به گفتگو در این باب کافی باشد و جنابعالی در نیل به اهداف مقدسی که دارید موفق گردید.


نوشته شده توسط : علی

نظرات ديگران [ نظر]


جمع‌آوری بنرهای خاتمی در یزد

چهارشنبه 87 اردیبهشت 4 ساعت 11:0 صبح
منابع خبری در یزد دیروز گزارش دادند که عکس‌های «سیدمحمد خاتمی» رئیس‌جمهوری سابق، در نقاط مختلف این شهر پاره شده است. در این‌باره، یکی از اعضای ستاد انتخاباتی مهندس علی‌اکبر اولیا (نامزد اصلاح‌طلبان در انتخابات یزد) توضیح داد: به‌رغم مذاکره و هماهنگی با مسوولان مربوط در فرمانداری شهرستان یزد، عوامل فرمانداری یزد بدون هرگونه مستند قانونی، اقدام به بریدن و جمع‌آوری همه بنرهای عکس خاتمی که در کنار ستادهای انتخاباتی اولیا نصب شده بود، نمودند. وی گفت: به دنبال این اقدام غیرقانونی، به‌رغم اعلام موضوع به دبیر ستاد انتخابات استان، متاسفانه روند غیرقانونی و بداخلاقی انتخاباتی، همچنان ادامه دارد. وی تاکید کرد: ستاد مهندس علی‌اکبر اولیا، حق قانونی خود را برای پیگیری حقوقی و قضایی این روند تخریبی، محفوظ می‌دارد.

نوشته شده توسط : علی

نظرات ديگران [ نظر]


رییس‌جمهور بیشتر دقت‌کند

چهارشنبه 87 اردیبهشت 4 ساعت 10:0 صبح
به عنوان یکی از فرماندهان دفاع مقدس از رییس جمهور تقاضا می‌کنم که نسبت به گزارش‌هایی که بدون مدرک و سند دقیق و بررسی شده و قبل از رسیدگی نهادهای مسوول آبروی افراد را می‌برد، دقت و بررسی بیشتری کند و پس از آن نیز از مجاری مسوول اقدام کند.
محمدنبی رودکی، نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی ، در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این مطلب و با اشاره به سخنان اخیر رییس‌جمهور در قم در خصوص پیشنهاد پنج میلیاردی یک فرد به شرکت دخانیات، گفت: با بررسی‌هایی که انجام داده‌ام، یکی از سایت‌های حامی دولت این فرد را از فرماندهان نظامی دوران دفاع مقدس معرفی کرده است، از این رو بنده که خود نیز در جریان بخشی از فعالیت‌های شرکت دخانیات هستم، معتقدم افرادی که به رییس‌جمهور چنین گزارشی داده‌اند، گزارش ناپخته و نادرستی را به ایشان انتقال داده‌اند.
نماینده مردم شیراز با استناد به سخنان رییس سازمان بازرسی کل کشور، تاکید کرد: اگر رییس جمهور مدارک یا مستنداتی از این دست از مافیا و رانت‌خواران دارد به این سازمان ارائه دهد، ولی تا این لحظه چنین اقدامی از سوی رییس جمهور انجام نشده است از این رو پیشنهاد می‌دهم بدون بررسی دقیق چنین مواردی با آبروی فرماندهان دفاع مقدس که خود روزی فرماندهی جوانان کشور برای دفاع از این مرز و بوم را به خوبی ایفا کرده‌اند، بازی نکنند، مگر پس از بررسی نهادهای مسوول.
نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار داشت:متاسفانه سایت اتهام زننده قبلا نیز اتهاماتی را متوجه بیت شریف حضرت امام (ره) کرده بود و اگر چنانچه در این موضوع نیز دقت لازم انجام نشود ممکن است میان مسوولان نظام تفرقه ایجاد شود. رییس‌جمهور نیز نسبت به گزارشات این‌چنینی دقت لازم را مبذول کند.
رودکی در ادامه با یادآوری اتهام جاسوسی برخی از سایت‌ها به موسویان، گفت: در نمونه دیگری در خصوص اتهاماتی که برخی سایت‌ها به دولت به آقای موسویان وارد کردند آنها وی را به صورت قطعی جاسوس معرفی کرده بودند، باید دقت شود تا مجددا چنین تجربه‌ی تلخی تکرار نشود، زیرا همگان شاهد بودند دستگاه قضایی در پرونده موسویان با استقلال رای خود آقای موسویان را از اتهام «جاسوسی» مبرا کرد و پرونده وی را تنها به اتهام «تبلیغ علیه امنیت ملی» مفتوح نگاه‌داشت و پس از مدتی این اتهام را نیز به دو سال حبس تعلیقی تغییر داد.
وی یادآور شد: در روزهای ابتدایی دستگیری آقای موسویان به سایت‌های خبری تاکید می‌کردم قبل از اعلام نظر نهایی دستگاه قضایی نباید با آبروی افراد بازی شود. در خصوص موضوع جدید نیز این سایت بدون ذکر هیچ گونه نامی، فرد متهم را یکی از فرماندهان سابق نظامی معرفی کرده است. وارد کردن اتهام به افراد باید پس از بررسی‌های دقیق سازمان بازرسی کل کشور و دستگاه قضایی به صورت رسمی اعلام شود.
نماینده مردم شیراز در عین حال از واگذاری امتیاز تولید «سیگار بهمن» در شرکت دخانیات در اواخر سال گذشته سخن گفت و اظهارداشت، در این باره پس از برگزاری دور دوم انتخابات مجلس هشتم توضیح بیشتری خواهد داد.

نوشته شده توسط : علی

نظرات ديگران [ نظر]


شوخی جدید احمدی نژاد

چهارشنبه 87 اردیبهشت 4 ساعت 9:0 صبح
اسحاق جهانگیری نامزد اصلاح‌طلبان در مرحله دوم انتخابات مجلس هشتم ادعای مهار تورم هفتاد درصدی را شوخی جدید احمدی نژاد دانست و گفت: مجموعه دولت نهم هراز گاهی چنین شوخی هایی با مردم می کنند.

به گزارش واحد  خبری ستاد انتخاباتی اصلاح طلبان ، وزیر صنایع دولت اصلاحات  افزود: چنین اظهاری مبنای دقیق علمی و کارشناسی ندارد چراکه رسیدن یا نرسیدن به درصد مشخص از تورم در اراده کسی نیست که بخواهد از آن جلوگیری کند.

اظهارات جهانگیری در پاسخ به سخنان اخیر احمدی نژاد بود که اعلام کرده بود دولت توانست از ایجاد تورم هفتاد درصدی جلوگیری کند و آن را در هجده درصد متوقف کند.

نامزد اصلاح‌طلبان در مرحله دوم انتخابات مجلس هشتم اظهار داشت: تورم نتیجه فعل و انفعلات اقتصادی و ناشی از سیاست ها و عمملکرد اقتصادی دولت ها در زمینه های مختلف اقتصادی است که می تواند بر افزایش یا کاهش تورم موثر باشد.

جهانگیری گفت: آنچه این ررزها به عنوان تورم اعلام می شود نتیجه سیاست های غیر کارشناسی شده دولت احمدی نژاد و مجموعه اقتصادی دولت وی است که مردم را در تنگناهای طاقت فرسای اقتصادی قرار داده است.


نوشته شده توسط : علی

نظرات ديگران [ نظر]


انتقاد مشاور رییس جمهور از منتقد منصف دولت

چهارشنبه 87 اردیبهشت 4 ساعت 8:0 صبح
علی اکبر جوانفکر، مشاور مطبوعاتی رئیس جمهور ، در نامه‌ای به حسین شریعتمداری، مدیر مسوول روزنامه کیهان، نسبت به محتوی و ادبیات به کار گرفته شده در مطلبی که در این روزنامه با موضوع «عذرخواهی کروبی نسبت به چاپ مطلبی در روزنامه اعتماد ملی» منتشر شده، انتقاد کرد.

 جوانفکر در نامه خود با اشاره به اینکه در مطلب روزنامه کیهان 10 بار از عنوان " توهین آمیز" و دو مرتبه از کلمه "موهن" استفاده شده، از اینکه «بخش اعظم گزارش به انتشار مجدد مطلب موهن در روزنامه کیهان اختصاص یافته است» انتقاد کرد.

مشاور رییس جمهور با اشاره به «سوابق دیرینه» شریعتمداری در عرصه فعالیت مطبوعاتی و مدیریت یکی از موثرترین روزنامه های کشور، اینکه روزنامه کیهان با هدف تقبیح یک رفتار ناپسند مطبوعاتی به تبلیغ آن رفتار بپردازد را موجب تاسف و نگرانی دانست.

جوانفکر در ادامه با اشاره به عناوینی که در گزارش مذکور در قبال نویسند مطلب ناپسند روزنامه اعتماد ملی به کار گرفته شده است، آورده است:« ما وظیفه داریم از موضع اصلاح آدمها با آنها برخورد کنیم ، هرچند که بنده قبل از هر کس و بیش از همه نیازمند اصلاح و هدایتم. گذشته از بار حقوقی برخی از اتهامات، آیا تخریب روحی و روانی یک زن خبرنگار یا نویسنده مطبوعاتی که به هر تقدیر نسبت به اصلاح مقاله اش اقدام کرده و در صدد جبران اشتباه خود برآمده است ، می تواند حاکی از منش و روش اسلامی و انسانی باشد! مگر در توبه را خداوند به روی انسانها نگشوده است؟ ما چه حقی داریم که راه بازگشت و اصلاح را به روی دیگران ببندیم و با طرح برخی اتهامات ، آنها را از جامعه طرد کنیم.»

مشاور رییس جمهور در ادامه خطاب به مدیر مسوول کیهان آورده است:« بنده شما را برادری متدین ، ارزشمند و ارزشگرا می شناسم و نگرانم که خدای ناکرده بر اثر برخی غفلت ها نتوانیم در پیشگاه الهی عذر قابل قبولی ارائه دهیم. البته سالهای مدید است که جناب عالی در عرصه مطبوعات حضور دارید و به عنوان یک فرد با تجربه و صاحب نظر شناخته می شوید، بنابراین برای هیچکس پذیرفته نیست که چنین رفتاری با اطلاع و آگاهی شما صورت گرفته باشد. با استفاده از فرصت، عافیت و عاقبت به خیری را برای همه کسانی که حرمت قلم را پاس می دارند ، از خداوند متعال مسالت می کنم.»


نوشته شده توسط : علی

نظرات ديگران [ نظر]


دستگیری جاسوس هسته یی

چهارشنبه 87 اردیبهشت 4 ساعت 3:0 صبح
مقام های آمریکا از دستگیری یک جاسوس هیته ای خبر دادند که اطلاعات محرمانه هسته ای ایالات متحده را به اسرائیل منتقل می کرده است.
به گزارش رویترز، مقام های آمریکا اعلام کردند که نیروهای ضد اطلاعات این کشور یک مهندس را که مظنون به ارائه اطلاعات محرمانه نظامی هسته ای به اسرائیل است، دستگیر کردند.
گفته می شود که اطلاعات محرمانه مربوط به جت های جنگنده، و موشکهای دفاع هوایی نیز در بین اطلاعات ارائه شده به اسرائیل بوده که این اقدام در دهه 1980 صورت گرفته است.
به گزارش ای بی سی نیوز، این فرد یهودی که "بن عامی کادیش" نام دارد متولد کانکتیکات آمریکاست و به عنوان یک مهندس در مرکز مهندسی ارتش در نیوجرسی کار می کرده و اطلاعات خود را به فردی در اسرائیل می داده که این فرد اطلاعات را از جاسوسان سابق اسرائیل مانند جاناتان پولارد نیز دریافت می کرده است.
پولارد فردی است که 20 سال پیش دستگیر شده و هم اکنون در آمریکا در زندان به سر می برد.
دادگاه اعلام کرده است که مدت جاسوسی این فرد به مدت شش سال از سال 1979 تا 1985 بوده، اما تماس های وی با طرف اسرائیل تا ماه مارس سال جاری به قوت خود باقی بوده است.

نوشته شده توسط : علی

نظرات ديگران [ نظر]


افشاگری های دانش جعفری

سه شنبه 87 اردیبهشت 3 ساعت 10:38 عصر
داوود دانش جعفری در مراسم تودیع خود، پس از حدود دو سال و نیم همکاری بدون سروصدا با دولت نهم، سکوت 30 ماهه خود را شکست و این بار با صراحت از زبان یک همراه مشکلات همکاری با دولت نهم را بازگو کرد.
 وی با اشاره به ناملایمات دوران وزارت خود، ضمن دفاع از عملکردش به شرح موانع ایجادشده از سوی برخی عوامل در دولت پیش روی اقتصاد کلان کشور پرداخت.
وی افشاگریهای مهمی علیه معاون صهیونیست وزارت دارایی آمریکا، بازرسی ریاست جمهوری، رحیمی(رییس دیوان محاسبات)، جهرمی(وزیر کار) و بالاخره شخص احمدی‌نژاد کرد.
دانش‌جعفری 14سال پیش، زمانی که معاون وزیر جهاد سازندگی بود، پس از انتقاد به برخی اقدامات اقتصادی که از سوی وزیر وقت جهاد در دولت سازندگی سر زد، مورد غضب قرار  گرفت و برکنار شد.
در جلسه امروز نیز که در غیبت رییس جمهور و با حضور داوودی، معاون اول او برگزار شد، او ناگفته‌های مهمی را برای ثبت در تاریخ بر ملا کرد. ناگفته‌هایی که چه بسا در صورت حضور محمود احمدی‌‌نژاد در جلسه، بیان نمی‌شد. داوودی نیز ناگزیر در یک سخنرانی یک ساعته از عملکرد دولت دفاع کرد. همچنین با وجود آن که رسانه‌ها او را دایی سرپرست تازه وزارت اقتصاد خوانده بودند، هرگونه رابطه فامیلی خود با صمصامی را تکذیب کرد.
متن کامل سخنان دانش جعفری در مراسم تودیع وی از وزارت اقتصاد و دارایی را در ذیل می‌خوانید:
«معمول این نوع جلسات این است که آمار عملکرد بدهیم. من به نظرم رسید این زحمت روتین را به روابط عمومی بدهیم و یا حداقل من خیلی مختصر در این رابطه وارد شوم تا این که وقت بیشتری برای طرح مسائل مهم‌تر باشد.
مهمترین ویژگی عملکرد من این بود که در دوره‌ای مسئولیت پذیرفتم که ناهمواری‌های بسیاری برای انجام کار وجود داشت و خیلی از مسائل غیر قابل پیش بینی بود:
اول ـ نسبت به تجربه‌ گذشته کشور و با آدم هایی که تجارب خوبی داشتند نظر مثبتی وجود نداشت و حداقل این بود که با ابهام به آن نگریسته می‌شد. این در حالی بود که هنوزم نقشه راه برای آینده مورد نظر نیز آماده نشده بود. بسیاری از مفاهیم پذیرفته شده علم اقتصاد در دنیای امروز از قبیل تاثیر نقدینگی بر تورم و یا چگونگی تقسیم کار مطلوب بین دولت و مردم زیر سال بود. به برنامه‌ چهارم به عنوان سندی لازم التباع نگاه نمی‌شد این در حالی بود که هیچ تلاشی برای تغییر آن نیز نمی‌شد.
دوم ـ مسائل جنبی دست چندم کشور که اصولا اهمیت نداشتند در شرایطی، تبدیل به مساله‌ دست اول کشور می‌شدند. مثل تعیین ساعت کار بانک‌ها که ماه‌ها ما را به خود مشغول کرد.
در مسائل جاری و اجرایی دستگاه‌های وابسته نیز ما همواره شاهد فعالیت گروه‌های فشار بودیم که سعی می‌کردند با اطلاع رسانی غلط حرکت امور را در جهت مورد نظر خود تغییر دهند.
در موارد زیادی پیامک‌های دسته جمعی قبل از رسیدن حکم به ما دریافت می‌شد. در حالی که در موارد زیادی به اقتصاد کشور آسیب می‌رساندند.
سوم ـ دولت به دلایل متعدد با حوزه‌ پیرامونی خودش دچار مساله می‌شد و این فضای سنگین بر کار دستگاه هایی مثل وزارت امور اقتصادی و دارایی سایه افکنده بود. مسائلی که هنوز هم بسیاری از آنها حل نشده است.
ـ مشکل با مجلس.
ـ مشکل با مجمع تشخیص مصلحت.
ـ مشکل با اشخاص خاص.
ـ مشکل با روزنامه‌ها.
ـ مشکل با نامزدهای رقیب در انتخابات قبلی ریاست جمهوری.
ـ مشکل با نامزدهای بالقوه در انتخابات دهم.
- و ده‌ها مساله‌ دیگر که قابل ذکر نیست.
این مسائل هر کدام به تنهایی کافی بودند که حرکت تند و سریع و پرشتاب را از دستگاه‌های اجرایی بگیرند.
چهارم ـ در طول این دوره به نظر می‌رسید مهمترین برنامه دولت مبارزه با برنامه تحریم فزاینده‌ مالی آمریکا علیه ایران باشد و قاعدتا ما می‌بایستی همه‌ توان خود را حول این محور بسیج می‌کردیم.
ما وارد یک بازی سنگین و نفس گیر شطرنج با وزارت خزانه داری آمریکا شده بودیم. آنها یک معاون صهیونیست خود را به نام استورات‌ لوی مامور متوقف کردن اقتصاد ایران کرده بودند.
این فرد شخصا به اکثر کشورهای دنیا سفر می‌کرد و با اشخاصی که از نظر تشکیلاتی چند رده پایین‌تر از او بودند ملاقات می‌کرد. اول از طریق تشویق و تطمیع تقاضای همکاری علیه ایران می‌کرد و اگر به نتیجه نمی‌رسید با تهدید کار خود را دنبال می‌کرد. به لطف خدا در سال گذشته موفق شدیم روی حریف را کم و او را مات کنیم در حالی که خیلی زودتر باید این کار را می‌کردیم. آنها تحریم مالی بانکی علیه ما به راه انداختند تا تجارت خارجی ما را متوقف کنند، اما ما نگذاشتیم و مردانه ایستادیم. در این دوره مدیران شایسته‌ای ظهور کردند و زندگی خود را در این راه فدا کردند باید از آنها به عنوان یک قهرمان ملی ستودنی یاد کرد.
افرادی مثل آقای درخشنده که نگذاشت بانک سپه این بانک مهم کشور در این فشارها دچار افت شود.
علیرغم همه‌ فشارهایی که به ما وارد شد، ما نگذاشتیم طرح شیطانی لطمه زدن به اقتصاد کشورمان عملی شود و تجارت بین‌المللی پرشتاب نیز به راه خود ادامه داد

*دولت به دلایل متعدد با حوزه‌ پیرامونی خودش دچار مساله می‌شد و این فضای سنگین بر کار دستگاه هایی مثل وزارت امور اقتصادی و دارایی سایه افکنده بود. مسائلی که هنوز هم بسیاری از آنها حل نشده است.
مشکل با مجلس. مشکل با مجمع تشخیص مصلحت. مشکل با اشخاص خاص. مشکل با روزنامه‌ها. مشکل با نامزدهای رقیب در انتخابات قبلی ریاست جمهوری. مشکل با نامزدهای بالقوه در انتخابات دهم. و ده‌ها مساله‌ دیگر که قابل ذکر نیست.این مسائل هر کدام به تنهایی کافی بودند که حرکت تند و سریع و پرشتاب را از دستگاه‌های اجرایی بگیرند.

ـ در سال گذشته خوشبختانه میزان صادرات نفت و گاز به حدود 61 میلیارد دلار رسید.
ـ میزان صادرات غیر نفتی با احتساب میعانات گازی به حدود 21 میلیارد دلار رسید.
- میزان واردات ما نیز به 48 میلیارد دلار رسید.
بدخواهان شکست خوردند و اقتصاد ما به راه تعالی خودش ادامه می دهد. البته باید اذعان کرد که به مردم فشار آمد. اما چه باید کرد؟ جنگ اقتصادی را دشمن آغاز کرده بود همان طوری که صدام جنگ نظامی را آغاز کرد و طبعا در جنگ وظیفه‌ ما دفاع بوده است.
آنچه در این کارزار ابهام‌انگیز است، اینکه در این دوره که بیشترین فشار خارجی به نظام مالی کشور وارد می‌آمد به ویژه در بخش بانک و بیمه، عده‌ای نیز در داخل با نقد غیر منصفانه‌ موجبات تضعیف آن را فراهم می‌کردند.
انتقادهایی که می‌شد گاهی به اتهام و شبهه ربوی بودن بعضی از عملیات بانکی،
گاهی به خاطر بالا بودن سود بانکی،
گاهی برای تبدیل بانک‌ها به بانک قرض‌الحسنه،
گاهی به دلیل داشتن ارتباط سیاسی بعضی از مدیران با بعضی از اشخاص با نفوذ،
گاهی به خاطر معوق شدن بازپرداخت‌ها،
گاهی به خاطر دادن تسهیلات به اشخاص خاص،
گاهی به خاطر ندادن تسهیلات کافی به طرح‌های مورد نظر دولت
داستان بیمه ایران هم برنامه‌ای بود که در نهایت همه مطلع شدند، اما موجبات تضعیف نظام بیمه‌ای کشور را فراهم کرد.
آتش تهیه این حملات عموما از طرف کسانی ریخته می‌شد که حتی یک روز هم سابقه فعالیت در نظام بانکی و بیمه‌ای کشور نداشتند و صرفا با برداشت‌های غیر اجرایی خود عملکرد این مجموعه‌ها را نظاره می‌کردند.
عده‌ای سعی می‌کردند با اعمال نظرهای مختلف در ظاهر تحولی به وجود آورند ولی ما عملا مشاهده کردیم که آنها دارند این مجموعه‌های ارزشمند را از کار می‌اندازند زیرا که طرحی جایگزین نداشتند و صرفا از وضع موجود ایراد می‌گرفتند.
در هر صورت نظام بانکی در این دوره به صورت مستمر تحت فشار قرار داشت. من وقتی نگاه آنها را به نیمه‌ خالی لیوان دیدم. جلوی آنها ایستادم و اجازه ندادم جلوتر بروند زیرا فکر می‌کردم این نوع برنامه‌ها فراتر از وظیفه‌ یک دستگاه است و باید برای انجام آن توافق ملی و حتی قانون وجود داشته باشد. به یاد ایده انحلال ارتش افتادم که عده‌ای در آن موقع چه‌ها برای آن می‌گفتند ولی امام (ره) چگونه مساله را با دوراندیشی هدایت کرد و آن وقت دیدیم که همین ارتش در دوره‌ دفاع مقدس چه خدمات ارزنده‌ای به انقلاب اسلامی کرد.
صیاد شیرازی‌ها هدیه همین ارتش بودند.
در طرح مربوط به انحلال سازمان برنامه هم دیده بودم که این اقدام حساب شده نبود و جز ایجاد سرخوردگی و یاس برای کارکنان این سازمان عظیم اثر دیگری نداشت.
از ویژگی‌های دیگر این دوره‌ هیجانی این بود که هر کس به خود اجازه می‌داد در مسائل کلان اقتصادی کشور دخالت کند. نمی دانم چه فایده‌ای از این کار می‌بردند.
یک بار آقای دکتر رحیمی ـ‌ رییس کل دیوان محاسبات ـ‌ در یک مصاحبه‌ داخلی ـ خارجی اعلام کرد که یکی از قراردادهای نفتی که در دولت قبل منعقد شده است، مساله دار است و لذا باید این قرار داد را که 20 میلیارد خسارت به کشور می‌زند لغو شود. هم من و هم وزیر نفت جداگانه با ایشان صحبت کردیم و گفتیم این نحوه رفتار شما با قراردادهای بین‌المللی حیثیت ما را زیر سوال می‌برد و دیگر در بستن قراردادهای جدید به ما اعتماد نمی‌کنند. اگر اشکالی وجود دارد باید آن را رفع کرد و نه اینکه با مصاحبه مطبوعاتی هو و جنجال راه بیاندازیم. از طرف دیگر دلیلی وجود ندارد که قبل از این که این پرونده رسیدگی شده باشد و حکمی صادر شده باشد این بحث‌ها رسانه‌ای شود.
ایشان خیلی ساده گفت: «من از شما دستور نمی‌گیرم» بعد از آن با هیات رییسه مجلس صحبت کردم و خوشبختانه آنها با روش‌های خود، فتیله این بحث را پایین آوردند. به نظرم می‌رسد ریشه این هیجانات بر می‌گردد به یک سری اطلاعات کارشناسی نشده یا پردازش نشده که بدون بررسی به مراجع بالاتر می‌رسد.
به قرار اطلاع در قسمت بازرسی رییس جمهور افرادی نفوذ کرده بودند که جزو ناراضی‌های دستگاه‌ها بودند. عده‌ای هم بودند که صلاحیت پذیرش شغل نداشتند. به طور مثال معاون اقتصادی بازرسی یک دامپزشک بود قاعدتا اشراف او به مسائل اقتصادی نمی‌تواند بالا باشد. این افراد با دسترسی محدودی که داشتند، به خود اجازه می‌دادند در مسائل پیچیده گزارش تهیه کنند و با دسترسی آسانی که به مقام بالا داشتند، ذهنیت کارشناسی نشده خود را منتقل کنند. اینها مدیران بالای دستگاه‌های اجرایی، حتی وزرا را نیز که منتخب مجلس و رییس جمهور بودند و از مجلس رای اعتماد گرفته بودند، به راحتی زیر سوال می‌بردند و در موارد بسیاری باعث شکل گیری مدیریت دو گانه یا موازی در دستگاه.
البته تهیه این نوع گزارش‌ها فقط مختص بازرسی رییس جمهور نبود و از اشخاص درون دستگاه‌ها هم استفاده می‌شد

 
*به قرار اطلاع در قسمت بازرسی رییس جمهور افرادی نفوذ کرده بودند که جزو ناراضی‌های دستگاه‌ها بودند. عده‌ای هم بودند که صلاحیت پذیرش شغل نداشتند. به طور مثال معاون اقتصادی بازرسی یک دامپزشک بود قاعدتا اشراف او به مسائل اقتصادی نمی‌تواند بالا باشد. این افراد با دسترسی محدودی که داشتند، به خود اجازه می‌دادند در مسائل پیچیده گزارش تهیه کنند و با دسترسی آسانی که به مقام بالا داشتند، ذهنیت کارشناسی نشده خود را منتقل کنند.

گاهی با تشویق و گاهی هم با تهدید. ولی ویژگی‌ همه این گزارش‌ها این بود که با رییس دستگاه مشورت نمی‌شد و به یک باره تصمیم بر علنی شدن گزارش می‌گرفتند. یکبار نامه آوردند که کلیه مدیران شعب خارجی بانک‌ها به دلیل اینکه بازنشسته هستند باید بر کنار شوند کی؟ موقعی که تحریم بانکی شروع شده بود! یک بار نامه آوردند که گروهی از مدیران سطح میانی بانک‌ها به دلیل حرف گوش نکردن باید برکنار شوند. از شش ماه قبل فشار برای برکناری بی دلیل آقای درخشنده این جانباز فعال که الحق نقش برجسته‌ای در بازسازی بانک سپه شروع شد ولی من همه اینها را علیه منافع ملی می‌دانستم و لذا همکاری نکردم.
فشار بیمه ایران از ناحیه‌ دیگر اعمال شد. یک گزارش ساده در مورد تخلف مدیران قبلی بیمه ایران که در دوره‌ من هم نبود، به زودی تبدیل به یک مساله ملی شد و بعد جمع کردن موضوع چقدر نیرو برد!
در همین سخنرانی اخیر قم نیز که بازتاب وسیعی داشت، ریشه‌های این نوع گزارش‌ها غیر کارشناسی که بدون چک کردن به مراجع بالاتر رسیده به راحتی قابل مشاهده است. در جلسه دولت‌ با جناب آقای دکتر صحبت کردم و گفتم طرح این بحث‌ها به کشور آسیب می‌رساند.
ایشان گفتند منظور من این بوده که مشکلات نظام‌های مالیاتی، گمرک و بانک را بشکافم و قصد دیگری در کار نبوده است. با این حال وقتی بعدا به مطلب دقیق شدم، همان نگرانی که داشتم، بیشتر شد. اولا هیچ‌یک از روسای گمرک، مالیات و یا دخانیات از مسائل مطروحه باخبر نبودند و ایردات اشاره شده جملگی قابل خدشه است.
به طور مثال همه می‌دانند که در حال حاضر واردات سیگار در کشور کاملا آزاد است و هیچ امتیاز انحصاری به کسی داده نشده است. 21 شرکت بزرگ و کوچک، بازار واردات رسمی سیگار ایران را در اختیار دارند و در سال 1386 حدود 300 میلیون یورو واردات داشته‌اند. چطور ممکن است فردی برای گرفتن مجوز واردات سیگار که هیچ مانعی هم برای آن وجود ندارد، حاضر باشد پنج میلیارد حق حساب بدهد؟! این بحث منطقی به نظر نمی‌رسد! و با این مطلب که گفته شد دو کارخانه مثل هم که هر دو یک چیز تولید می‌کنند و به یک اندازه تولید خود را فروخته‌اند، چرا از یکی 300 میلیون تومان و از دیگری سه میلیون تومان مالیات گرفته‌اند؟!
بررسی‌های انجام گرفته نشان می‌داد چنین موضوعی هیچ سابقه‌ای در سازمان مالیاتی ندارد. تازه نظام مالیاتی ما بر اساس فروش نیست که هر دو به یک اندازه مالیات بدهند. در نظام مالیاتی ما، بر اساس درآمد (یعنی فروش منهای هزینه) مالیات تعیین می‌شود. این امکان وجود دارد که هزینه دو کارخانه به هر دلیل متفاوت باشد. ای کاش جزئیات موضوع قبلا مورد بررسی دستگاه مربوطه قرار می‌گرفت و این طور شتاب زاده، عمل نمی‌شد!
در مورد دخالت بانک‌های خصوصی و موساست اعتباری در بازار مسکن نیز تاملاتی وجود دارد!
رشد مانده تسهیلات بانک‌های خصوصی در بخش مسکن در سال 1386 فقط 16 درصد بوده است.
به طور کلی باید توجه داشت که برای تحلیل مشکلات بخش مسکن باید خیلی از نکات را مورد توجه قرار دهیم.
پرسیدند: چه کسی می‌گوید افزایش تولید بد است؟!
گفتم: افزایش تولید خوب است ولی باید توجه داشت که تا موقعی که تولید به بهره‌برداری نرسیده باشد، این فعالیت تورم‌زا خواهد بود.
از طرف دیگر سوال اینجاست که وقتی هزاران طرح نیمه تمام داریم، چه ضرورتی دارد که طرح جدیدی را شروع کنیم.
قاعده‌ اقتصادی می‌گوید: اگر یک میلیارد تومان پول داشته باشیم و با آن فقط یک طرح را در یک سال می‌توان به پایان برد. وقتی دو طرح را شروع می‌کنیم ـ البته با قصد خدمت ـ حتما به زودی درخواهیم یافت که هر دو طرح در پایان سال فقط می‌تواند 50 درصد پیشرفت فیزیکی نمایند و لذا مردم را برای یک سال از بهره‌برداری از همان یک طرح اولی محروم کرده‌ایم.
نکته‌ دیگر اینکه عمده‌ افزایش تقاضای مسکن مربوط به افزایش تقاضای مسکن مربوط به افزایش تقاضای واقعی یا نیاز واقعی نیست و بلکه بخش اصلی را تقاضاهای سوداگرانه با هدف سرمایه‌گذاری برای فروش مسکن تشکیل می‌دهد.

در طول این دوره هر قدر من و بانک مرکزی تلاش کردیم این دوست صمیمی و دوست داشتنی‌مان جناب آقای دکتر جهرمی را که اخیرا از حوزه سیاسی وارد فعالیت‌های اقتصادی شده، متقاعد کنیم که چاپ اسکناس برای ایجاد اشتغال مفید نیست، اما موفق نشدیم. حتی اگر هم بانک‌ها منابع مختصری را برای طرح‌های مورد نظر اختصاص می دهند، باید دید طرح‌های زودبازده جدید مهمتر هستند یا تامین سرمایه در گردش طرح‌های تمام شده قبلی؟!
آقای دکتر جهرمی بارها در دولت می‌گفت: نسبت نقدینگی به تولید ناخالص داخلی در کشور ما پایین است!

بگذارید یک داستان واقعی را برای شما بازگویی کنم:
سال گذشته خانم من برای نیاز دندانپزشکی، پیش یک خانم دکتری می‌رفت، بعد از چند جلسه خانم دکتر برای من پیغام داده بود، محتوای پیام این بود:
«من 300 میلیون تومان پس انداز دارم. آقای دکتر دانش جعفری مرا راهنمایی کند، با این پول چه باید بکنم؟ او گفته بود علاقه‌مند به تولید است ولی حوصله دوندگی ندارد. از طرفی نمی‌داند راه و روش تولید چیست؟ » ودر خاتمه گفته بود: « اگر دکتر دانش جعفری جواب مرا ندهد، مجبورم برم یک تکه ملک بخرم.»
این واقعیت اقتصاد ماست، چرا نمی‌خواهیم آن را بپذیریم.
حتی من در همین وزارتخانه با یک پدیده مشابهی برخورد کردم. چند نفر از کارمندان ما با ابتکار خودشان جمع شده بودند هر کدام از 100 هزار تومان تا چند میلیون گذاشته بودند و یک آپارتمان مشاع خریده بودند و گذاشته بودند تا قیمت بالا برود.
در همان گزارش عملکرد 9 ماهه بانک مرکزی می‌گوید در حالی که در سال گذشته نرخ بازدهی اوراق مشارکت 15.5 درصد بوده است،‌اما
نرخ بازده سهام 19 درصد
تغییرات قیمت سکه بهار آزادی 7.1 درصد
تغییر قیمت دلار 1/1 درصد
در ضمن شاخص قیمت زمین در مناطق شهری: 43.2 درصد تغییر داشته است و این تغییر در شهر تهران به 58 درصد رسیده است.
از طرف دیگر خیلی از بازارهای سنتی ما که مردم کوچه و بازار در آن سرمایه‌گذاری می‌کردند مثل خوردو، تلفن همراه اخیرا جاذبه ندارد.
بنابراین طبیعی است که تقاضاهای سوداگرانه، به بخش مسکن روی آورد زیرا سود آوری آن در مقایسه با بقیه فعالیت‌ها بالا بوده است.
آنچه در این رابطه مهم است این است که چرا زمینه‌های تحریک‌های این چنینی در اقتصاد ما وجود دارد؟!
چرا در کشورهای دیگر این اتفاق نمی‌افتد و یا کمتر می‌افتد؟! وقتی قدرت خرید اقتصاد سالیانه با تزریق رشد نقدینگی 40-35 درصد بالا می‌رود، طبیعی است که با پول بیشتر باید کالای بیشتری خرید، اگر میزان کالا کافی نباشد، همان کالای موجود قیمت‌اش بالا می‌رود.
اگر می‌خواهیم رشد تورم متوقف شود باید ریشه‌های تحریک کننده آن را بخشکانیم.
یعنی کنترل رشد نقدینگی، این همان مطلبی است که من در مراسم رای اعتماد در مجلس گفتم. ریشه اصلی رشد نقدینگی فزاینده در اقتصاد ما را باید در بودجه‌ دولت، در کسری بودجه‌های آشکار و پنهان و یا در اضافه خرج‌های آشکار و پنهان آن جستجو کرد.
آیا می‌شود انتظار داشت که برای انجام تکالیف بودجه‌ 1387 نزدیک به 60 میلیارد دلار دلار نفتی از سوی بانک مرکزی تبدیل به ریال شود، ولی نقدینگی بالا نرود؟! هر کس بلد است بفرماید انجام دهد. یا اگر نقدینگی بالا رفت، کاری کنیم که تورم بالا نرود؟!
هر کس می‌تواند بفرماید انجام دهد.
تورم نتیجه محتوم این سیاست است، و نمی‌شود از واقعیت فرار کرد.
در طول این دوره هر قدر من و بانک مرکزی تلاش کردیم این دوست صمیمی و دوست داشتنی‌مان جناب آقای دکتر جهرمی را که اخیرا از حوزه سیاسی وارد فعالیت‌های اقتصادی شده، متقاعد کنیم که چاپ اسکناس برای ایجاد اشتغال مفید نیست، اما موفق نشدیم. حتی اگر هم بانک‌ها منابع مختصری را برای طرح‌های مورد نظر اختصاص می دهند، باید دید طرح‌های زودبازده جدید مهمتر هستند یا تامین سرمایه در گردش طرح‌های تمام شده قبلی؟!
آقای دکتر جهرمی بارها در دولت می‌گفت: نسبت نقدینگی به تولید ناخالص داخلی در کشور ما پایین است!
عده‌ای هم می گفتند نباید از افزایش رشد نقدینگی نگران بود، چرا که ما تلاش می کنیم آن را به سمت تولید ببریم! تا وقتی چنین دیدگاه‌هایی در کشور غلبه داشته باشد، نبایستی سوال کرد چرا در کشور تورم بالاست؟ مگر در همین دولت، تجربه کاهش تورم به 12.1 درصد به ثبت نرسیده است؟! دلایل توفیق دولت در آن سال چی بود؟!
به نظرم می‌رسد اگر می‌خواهیم در اقتصاد موفق باشیم باید با قاعده این علم آشنا باشیم و به اصول آن پای بند.
بعضی‌ها فکر می‌کنند نابسامانی‌های اقتصادی ما به ویژه در تورم و بخش مسکن ناشی از فعالیت‌های بدخواهانه علیه دولت است.
من اذعان می‌کنم، تجربه‌ای در ارتباط با مبارزه با مافیا ندارم! باید کارشناسان خبره اطلاعاتی و امنیتی را وارد این کار کرد. ولی به نظرم می‌رسد حتی برای خنثی کردن فعالیت مافیایی البته اگر وجود خارجی داشته باشد! حتما کنترل رشد نقدینگی نیز مفید است.
و اما چند نکته نیز در مورد سود بانکی عرض کنم:
در سال گذشته در همین دوران بود که شورای عالی پول و اعتبار تشکیل جلسه داد. اکثریت اعضای شورا از جمله من و دکتر شیبانی با کاهش نرخ سود بانکی مخالفت بودیم. فضای غالب جلسه این بود که چون تورم سال 1385 بالا رفته، باید سود بانکی نیز متناسب با آن افزایش یابد. اما چون محدودیت‌های سیاسی دولت قابل درک بود، لذا شورا به رییس جمهور پیشنهاد کرد در سال 1386 هیچ کاهشی متوجه نرخ سود بانکی نشود. علیرغم این همکاری شورا، جناب آقای رییس جمهور این پیشنهاد را قبول نکردند و تلویحا گفته شد اگر برای بار دوم هم نظر دولت رعایت نشود باز هم نظر شورا تایید نمی‌شود و لذا وقتی مجددا این موضوع در شورا بحث شد اکثریت اعضای جلسه با درک خوب از شرایط زمان به آن رای مثبت دادند و لذا تنش خوابید!
اما استدلال‌هایی که برای جلوگیری از کاهش نرخ سود بانکی در آن مقطع وجود داشت بعدها نشان داد که این پیشنهاد کاملا کارشناسی بوده است زیرا در سال 1386 عملا ما دیدم که رشد منابع بانکی به ویژه در بانک‌های دولتی در مقایسه با سال قبلی آن کاهش یافت در حالی که رشد نقدینگی کماکان بالا بود. این یعنی که بخشی از این منابع نقدینگی متوجه بازارهای دیگر، مثل مسکن شده است.
وقتی افزایش تقاضا برای فعالیت سودداگرانه و سفته بازی در بخش مسکن به وجود می‌آید لزوما لازم نیست این کار از طریق تسهیلات بانکی باشد. کافی است آنها از منابع کسانی که پس اندازهای خود را در اختیار بانک‌ها قرار نمی‌دهند استفاده کنند!
داستان تعیین دقیق نرخ سود بانکی در اقتصاد یک فرآیند علمی دارد و سلیقه‌ای نیست.
بعضی‌ها متاسفانه آن را با مسائل شرعی مرتبط کردند. آنها می‌گفتند وقتی سود بالا می‌رود، یعنی شبهه ربوی دارد. غافل از این که، اگر بازده پول کمتر از نرخ تورم باشد، تقاضا برای کالای بادوام در جامعه بالا می‌رود و چون این کالاها به اندازه‌ کافی وجود ندراد پس به ناچار تورم بیشتر می‌شود. برای اینکه هر کس فکر می‌کند کالایی را که فردا هم احتیاج دارد همین امروز خریداری کند.
در سال گذشته که این بحث سود بانکی داغ بود یکی از مراجع عظام قم پیامی را از طریق نماینده خود برای من ارسال کردند.
سوال ایشان این بود که با توجه به شناخت مثبتی که از من وجود دارد، چرا من با کاهش نرخ سود در جلسه شورا مخالفت کرده‌ام؟!
در پاسخ عرض کردم که اصولا من با کاهش سود بانکی مخالف نیستم و یکی از آرزوهای من این است که در این دوره بتوانم به این توفیق دست یابم. همچنین عرض کردم اما برای انجام این کار، یک مقدمه واجب وجود دارد! اگر این مقدمه تامین نشود معلوم نیست به هدف برسیم.
برای ایشان توضیح دادم اگر ما امروز تصمیم بگیریم که به طور مثال در سال 1386 از همین فردا شروع بانک‌ها را به ساعت 10 صبح موکول کنیم، مقدمه‌ای چندانی لازم نیست ولی اگر می‌خواهیم تولید ناخالص داخلی کشور را امسال بالا ببریم و یا نرخ بیکاری را کاهش دهیم، مثلا به اندازه سه درصد، در این صورت باید حتما مقدمات آن طی شود وگرنه به هدف نمی‌رسیم. نمی‌توان تصور کرد که بدون سرمایه گذاری جدید و یا افزایش بهره‌وری، تولید بالا برود و یا بیکاری پایین بیاید!
در ادامه عرضه کردم که مقدمه واجب کاهش نرخ سود بانکی این است که تورم هم پایین بیاید. ایشان پیام را منتقل کردند ولی من احساس می‌کردم استدلال من افاقه نکرده است. چند روز پیش باز همان نماینده‌ آمدند و از قول معظم‌له به من پیام دادند که برداشت من صحیح بوده و ایشان هم به این نتیجه رسیده‌اند که حرمت تورم بالا مهمتر از حرمت بالا بودن سود بانکی است!
روشن است اگر ما می‌توانستیم رشد نقدینگی را به 15 درصد محدود کنیم و برنامه‌های اقتصادی خود را با این فرض انجام می‌دادیم، ما نمی‌بایستی نگران تورم بالا باشیم ولی الان که رشد نقدینگی 40-35 درصد است حتما باید در مورد کاهش نرخ سود بانکی نگران بود.
نتیجه کاهش سود بانکی فقط رانت‌ها نیست بلکه اختلال در بازار کالا و ایجاد تورم بیشتر از مساله‌ رانت هم مهمتر است.
در مورد عملکرد وزارتخانه هم چند نکته مختصر را ذکر می‌کنم:
1 ـ سیستم خزانه در این دوره «بر خط یا On-line» شد. با ایجاد این سیستم مکانیزه عملا انضباط بیشتر در هزینه کرد بودجه به وجود آمد. در ضمن برای اولین بار در تاریخ این وزارت، پرداخت حقوق و مزایای مستمر کارکنان رسمی و پیمانی دولت به صورت متمرکز به حساب اشخاص واریز شد.
2 ـ در نظام مالیاتی، طرح عظیم مالیات بر ارزش افزوده با همه‌ فراز و نشیبی که داشت به سرانجام رسید. نسبت درآمد مالیاتی به دریافت‌های دولت که در سال 1384 تنها 18.2 درصد بود در سال 1386 علی‌رغم افزایش دریافت‌ها به میزان 30.5 درصد رسید.
3 ـ میزان واگذاری‌های دولت در این دوره مجموعا به بیش از 220 هزار میلیارد ریال رسید که 7.3 برابر واگذاری‌های دوره‌ 1370 تا 1385 است. هم‌چنین در این دوره مهم‌ترین و فنی‌ترین لایحه اقتصادی دولت در دهه‌های اخیر در مورد اجرایی کردن سیاست‌های کلی اصل 44 به مجلس داده شد.
4 ـ میزان جذب اعتبارات بانکی از بانک جهانی در سال 1386 به هفت برابر قبل رسید. هم‌چنین تسهیلات جذب شده بانک توسعه اسلامی نیز به 1.27 برابر افزایش یافت.
میزان امضای موافقت‌نامه امضا شده با سرمایه‌گذاران خارجی در سال 1386 به رکورد بی‌سابقه 11.9 میلیارد دلار رسید. طرح تمرکز تامین مالی خارجی با موفقیت در این وزارت پیاده شد.
5 ـ در قسمت بانک و بیمه برای ایجاد اصلاحات مورد نظر، بیش از 35 برنامه و 70 راهکار اجرایی تهیه شده که عموما تصویب شده یا در مرحله مصوب قرار دارد.
تشکیل کارگروه‌های خصوصی‌سازی بانک‌ها، اصلاح نظام بانکی، هماهنگی برای تشکیل و تاسیس نهادهای جدید پولی و بانکی مثل موسسه‌ ساماندهی مطالبات معوق، بانک جامع اطلاعات مشتریان، موسسه مشاوره سرمایه‌گذاری، موسسه تضمین اعتبار، موسسات رتبه‌بندی و اعتبارسنجی مشتریان به منظور تخصصی کردن عملیات بانکی، تقویت توان نظارتی بانک‌ها، تقویت بانکداری الکترونیک، تشکیل بانک قرض‌الحسنه جدید از جمله اقداماتی است که در این حوزه صورت گرفته است.
در قسمت بیمه نیز علاوه بر فراهم آوردن زمینه‌ واگذاری بیمه‌های آسیا، البرز، دانا، هم‌چنین تشکیل کارگروه‌هایی در حوزه‌های مالی، حقوقی، اصلاح ساختار و نیروی انسانی و شناسایی چالش‌ها را می‌توان یاد کرد که منجر به تهیه لایحه اصلاحی قانون بیمه، لایحه اصلاحی بیمه شخص ثالث و اصلاح آیین‌نامه‌های اجرایی قانون بیمه شخص ثالث شده است.
6 ـ نقش گمرک در اعمال سیاست‌های تعرفه‌ای، شفاف‌سازی اقتصادی و جلوگیری از اقتصاد زیرزمینی بر همگان روشن است. درآمد گمرکی بعد از نفت و مالیات سومین منبع مهم درآمد عمومی دولت است. در عین حال ضمن تقویت نظارت بر اجرای کنوانسیون‌های گمرکی، چهار گمرک عمده ترانزیتی به دستگاه‌های X-ray مجهز شد. شیوه‌ ارزش‌گذاری کالاهای وارداتی نیز واقعی‌تر شد.
7 ـ امضای تفاهم‌نامه با بورس‌های مالزی، راه‌اندازی بورس نفت، تشکیل کمیته فقهی در سازمان بورس، افزایش تعداد شرکت‌های بورسی و حجم معاملات آن، بازگشت اعتماد به بورس و انجام معاملات بلوکی بزرگ در حد ارزش 1000 میلیارد تومان در بورس از جمله اقدامات در این حوزه است.
8 ـ در امور داخلی کارکنان، نظام‌مند کردن و برقرار عدالت در پرداخت پاداش‌ها
ـ برقراری پرداخت فوق‌العاده‌های ویژه 35 درصد و 55 درصد برای کلیه‌ کارکنان مشمول
ـ امکان برخورداری از خدمات رفاهی برای کلیه کارکنان
ـ احداث درمانگاه و دندانپزشکی ویژه در وزارتخانه را می‌توان نام برد.
کلام نهایی:
کار اصلی من در وزارت امور اقتصادی و دارایی ایجاد آرامش در اقتصاد کشور بود. به دور از هیجان کار کردم و سعی کردم هر فردی یا دستگاهی که با مانعی در انجام کار اقتصادی خود برخورد می‌کرد را برطرف کنم. سعی کردم از همه‌ کسانی که کار بلد هستند که عمدتا از مجموعه کارکنان این وزارت بود استفاده کنم. فضای داخلی را برای کار خلاق آرام نگه داشتم و علی‌رغم این‌که خودم تحت فشار بودم سعی کردم حتی‌المقدور آن را به سازمان منتقل نکنم. از اتوبوس هم استفاده نکردم، تنها آمدم و تنها می‌روم.
ای دوست قبولم کن و جانم بستان ... مستم کن و از هر دو جهانم بستان
با هرچه دلم قرار گیرد بی تو ... آتش به من اندر زن و آنم بستان
والسلام علیکم و رحمت الله و برکاته

نوشته شده توسط : علی

نظرات ديگران [ نظر]


احمدی‌نژاد در نامه‌اش به حدادعادل جسارت کرده

سه شنبه 87 اردیبهشت 3 ساعت 8:0 عصر

علیخانی گفت: «احمدی‌نژاد در نامه‌اش به رئیس مجلس جسارت کرده است و رئیس جمهور باید توجه داشته باشد که جایگاه مجلس خیلی از ریاست جمهوری بالاتر است و این مجلس است که می‌تواند دولت را بازخواست کند». 
قدرت‌ا...علیخانی نماینده بوئین زهرا در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی آفتاب درباره نامه انتقادی احمدی‌نژاد به حداد عادل گفت: «حداد عادل در این مدت که نمایندگان هم در بسیاری از مواقع به حمایت‌های وی از دولت معترض بودندحرمت دولت را حفظ کرد و با تحمل بالایش در مقابل انتقادات نمایندگان ایستادگی کرد».

وی افزود:‌ «نمایندگان مجلس خیلی به آقای حداد معترض بودند که چرا شما در برابر دولت از مجلس دفاع نمی‌کنید ولی به هر جهت حداد بنا به مصالح نظام تحمل کرد و حرمت دولت را پاس داشت اما متاسفانه دولت نهم توجه ای به جایگاه رفیع مجلس نکرد».
عضو فراکسیون اقلیت اظهار داشت: «رئیس جمهور در مرحله اول باید به دنبال حافظ جایگاه ریاست جمهوری در گفتار و کردار و رفتارشان و به ویژه در نامه‌نگاری‌هایشان باشد. بالاخره جایگاه مجلس از نظر قانونگذاری بالاتر از ریاست جمهوری است و این مجلس است که می‌تواند از رئیس جمهور سوال کند یا او را استیضاح کند».
وی ادامه داد: «حداد عادل همواره از دولت حمایت می‌کرد و سعی می‌کرد روابط مجلس و دولت همیشه با تعامل باشد منتهی متاسفانه احمدی‌نژاد بی‌مهابا به حداد در نامه‌اش حمله کرده است در صورتی که خود رئیس جمهور هم می‌توانست این مساله را تلفنی به حداد متذکر می‌شد همانطور که در نامه اش به حداد انتقاد کرده چرا تلفن به من نزدی».
علیخانی تصریح کرد: «احمدی‌نژاد در نامه‌اش به رئیس مجلس جسارت کرده است و رئیس جمهور باید توجه داشته باشد که جایگاه مجلس خیلی از ریاست جمهوری بالاتر است و این مجلس است که می‌تواند دولت را بازخواست کند».
وی افزود:‌ «رئیس جمهور نباید اینگونه با مجلس سخن بگوید. ما انتظار داریم هماهنگونه که مجلس با دولت تعامل داشته دولت هم شان مجلس را حفظ کند و به این صورت مجلس را متهم نکند».
نماینده بوئین زهرا خاطرنشان کرد: «رئیس جمهور نباید چنین مساله‌ای را به صورت نامه‌نگاری به رسانه‌ها می‌کشاند زیرا این کارها برای جامعه مضر است».


نوشته شده توسط : علی

نظرات ديگران [ نظر]


توقیف تجهیزات نیروگاه بوشهر در آذربایجان

سه شنبه 87 اردیبهشت 3 ساعت 6:0 عصر
مقامات روسیه از متوقف شدن محموله باری تجهیزات نیروگاه هسته‌ای بوشهر در مرز آذربایجان خبر دادند. به گزارش رویترز این محموله باری 29 مارس (10 فروردین )در مرز آستارا  متوقف و هنوز آزاد نشده است.
«ایرنیا یزپوا» سخنگوی «Atomstroiexport»  شرکت پیمانکار نیروگاه هسته‌ای بوشهر اعلام کرد: مرزبانان آذری به دستور مقامات دولتی محموله باری عایقهای حرارتی را در بخش گمرکی توقیف کردند.
او در ادامه افزود ما در حال تلاش برای رفع این مشکل و گفت‌وگو با مقامات گمرکی هستیم سخنگوی شرکت روسی تصریح کرد در گذشته محموله‌های نیروگاه هسته‌ای بوشهر تمام مراحل گمرکی آذربایجان را  طی کرده بود. 
سخنگوی شرکت اتم اکسپرت اعلام کرد:«مذاکرات تاکنون به نتیجه نرسیده است». او همچنین اذعان داشت ایران نیز در این مذاکرات شرکت داشته است.
گفتنی است سخنگوی وزارت امور خارجه‌ آذربایجان، خبر توقیف محموله‌ روسی به ایران را در روز دوشنبه(21 آوریل) اعلام کرد. روسیه سوخت رسانی به نیروگاه هسته‌ای بوشهر را به پایان رسانده است.

نوشته شده توسط : علی

نظرات ديگران [ نظر]


<   <<   6   7   8   9   10   >>   >