سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 

هشدار خاتمی نسبت به اضمحلال اخلاقی در کشور

پنج شنبه 87 اسفند 15 ساعت 9:41 عصر

سید محمد خاتمی که برای دیدار با مردم شیراز در این شهر بسر می‌‏برد با حضور در سالن شهید دستغیب مورد استقبال هزاران نفری قرار گرفت که از ساعتها پیش در این سالن در انتظار سخنرانی او بودند.

رییس دولت اصلاحات در آغاز سخنرانی خود با تسلیت شهادت امام حسن عسگری(ع) گفت : امام حسن عسگری(ع) کسی است که در دوران غلبه قهر و استبداد و زور و فریب فقط به خدا اندیشیده و به سعادت بندگان خدا فکر می‌‏کرد. وی حضرت مهدی(عج) را موعودی دانست که بدست او هدف تمامی پیامبران الهی تحقق خواهد یافت. و در همین خصوص اضهار داشت ظهور مهدی موعود موجب تشکیل جامعه‌‏ای می‌‏شود که در آن آزادی و عدالت حکم‌‏ فرماست.

رییس بنیاد باران در توصیف شهر شیراز گفت: وصف بی‌‏مثال شیراز که حافظ بزرگ آن را خاص خود دانسته چیست؟ و چه چیزی در این سرزمین وجود داشت که حافظ وصف آن را بی‌‏مثال می‌‏داند؟ وی تصریح کرد اینجا سرزمین عشق و ایمان و آزادگی و سرزمین دلدادگی به پیامبر و اهل بیت(ع) است.

خاتمی شیراز را سرزمین عرفان و فضلای اندیشمندی چون حافظ و سعدی برشمرد و گفت: فارس یکی از بزرگ‌‏ترین تمدنهای تاریخ است. رییس دولت اصلاحات در ادامه گفت نهال جمهوری اسلامی امروز درخت تناوری است که همه ما در سایه آن آرمیده‌‏ایم. وی در همین خصوص اظهار داشت این درخت نیاز به مراقبت دارد زیرا از بیرون دشمنان ایران و اسلام برای خشکاندن این نظام در تلاشند. وی تأکید کرد در داخل نیز تنگ نظری، تحجر و عدم تدبیر که ممکن است وجود داشته باشد، خطری برای خشکاندن نهال نظام اسلامی می‌‏باشد.

خاتمی با تأکید مجدد مبنی بر اینکه این نهال نیاز به مراقبت دارد گفت: مراقبت از این نهال به انتخاب و حضور هشیارانه مردم بستگی دارد. وی تأکید کرد در اصلاحات واقعی که من بیانگر آن بودم و آن را اصلاحات دویست ساله مردم ایران می‌‏دانم ریشه‌‏اش در انقلاب اسلامی است. و اصلاحات مهمترین رسالت خود را دفاع از آرمانهای ملت و خاسته‌‏های شما مردم می‌‏داند که عبارت است از آزادگی، استقلال و پیشرفت در سایه ارزشهای دین خدا. وی با بیان اینکه در موقعیت حساس و سرنوشت سازی قرار گرفته‌‏ایم گفت: در ورای همه حزب گرایی که در جای خود محترم است، همه ما باید به فکر حفظ دستاورد‌های انقلاب باشیم.

رییس دولت اصلاحات خاطر نشان کرد اگر مدیریت کشور در جهت آرمانهای انقلاب، توسعه آزادی و عدالت و کاهش فقر و نابرابری است همه باید سعی کنیم این راه ادامه یابد. همچنین وی با بیان اینکه با کمال تأسف شاخصه‌‏هایی که از سوی مراجع رسمی اعلام می‌‏شود بر خلاف توسعه کشور و آزادی و عدالت است گفت: اگر کشور ایران بر اساس سند چشم انداز بیست ساله حرکت کند، باید سعی کنیم این وضعیت ادامه پیدا کند. و اگر اینگونه نباشد باید تلاش کنیم در جهت مصلحت کشور که همان کرامت، عزت مردم و نیز رفع تهدیدها علیه کشور است حرکت کنیم.

خاتمی با بیان اینکه کشور متعلق به همه مردم است تأکید کرد: باید از شعارزدگی پرهیز کنیم و در جهت رفع تبعیض و بهبود زندگی و نیز تقویت زیرساخت‌‏ها و رفع تهدیدها علیه کشور حرکت کنیم. و این به انتخاب و حضور هشیارانه مردم بستگی دارد.

رییس دولت اصلاحات با انتقاد از بی اخلاقی در جامعه گفت امروز اخلاق در جمهوری اسلامی در خطر است. وی تأکید کرد ما جامعه مدنی می‌‏خواهیم و ریشه جامعه مدنی در مدینه النبی است که محور و مدار آن اخلاق بود. اگر اخلاق در میان مسئولان ضعیف شود اولاً بی اخلاقی به جامعه سرایت می‌‏کند، دوماً بزرگترین هدف انقلاب تحقق پیدا نکرده است.

خاتمی در پایان خاطر نشان کرد جامعه مدنی در کنار جامعه اخلاقی باید باشد. گفتنی است حاضرین در سالن بارها با شعار «درود بر خاتمی» و نیز «خاتمی پاینده باد، خامنه‌‏ای زنده باد»، حمایت خود را از خاتمی و مسئولان کشور اعلام کردند. خاتمی قرار بود بعد از سخنرانی به زیارت حرم مطهر شاهچراغ برود. که این موضوع اکنون در هاله‌‏ای از ابهام است و گفته می‌‏شود ممکن است به دلیل ازدحام مردم از حضور وی در حرم شاهچراغ جلوگیری شود.


نوشته شده توسط : علی

نظرات ديگران [ نظر]


عضو فراکسیون خط امام مجلس به نقل از نماینده شیراز گفت که مشکل سفر و سخنرانی آقای خاتمی در شیراز حل شده و رییس جمهور سابق کشورمان در موقع مقرر سفر خود به این شهر را انجام می‌دهد.

قدرت الله علیخانی نماینده قزوین در گفتگو با پایگاه خبری فراکسیون خط امام(ره) مجلس «پارلمان‌نیوز»، تاکید کرد:«فرماندار در یک حرکت غیر قانونی می‌خواسته مانع از سخنرانی آقای خاتمی شود که وزیر کشور گویا با او برخورد کرده است.»

وی تصریح کرد:«گویا از برخی جاها تلفن‌های تهدید آمیز صورت گرفته اما نماینده شیراز که امروز راهی شیراز بود تا در مراسم استقبال از آقای خاتمی حضور داشته باشد گفت مشکلات حل شده است.»

وی تصریح کرد«:یکی از نمایندگان مجلس که با وزیر کشور دیدار داشته به نقل از آقای محصولی گفت که ایشان با فرماندار شیراز برخورد کرده است.»

علیخانی با بیان اینکه این نوع برخوردها با آقای خاتمی و کروبی و ممانعت از سخنرانی این بزرگواران به دلیل تنگ نظری است افزود:«رییس دانشگاه منابع طبیعی گرگان نیز در جریان سفر آقای کروبی به این شهر مانع از سخنرانی ایشان شد که کار او نیز به شدت محکوم است.»

عضو فراکسیون اقلیت مجلس گفت:«اصولا همه کاندیداها  باید آزاد باشند اگر فردی هم تنگ نظری می کند نباید این را به حساب نظام گذاشت.»

وی ادامه داد:«در گذشته همه کاندیداهای اصلاح طلب واصولگرا آزاد بودند و به راحتی برای برنامه‌های خود به سفر رفته و سخنرانی می‌کردند.»

 علیخانی افزود:«خوشبختانه مردم در جریان همه امور هستند، می‌دانند چه کسی به صحنه انتخابات آمده که نیامده و هرچه جلوتر برویم انتخابات شفاف‌تر می‌شود.»

وی خاطرنشان کرد:«امیدواریم با تعامل انتخابات خوبی داشته باشیم.»


نوشته شده توسط : علی

نظرات ديگران [ نظر]


مهدی کروبی دبیر کل حزب اعتماد ملی دقایقی قبل با حضور در مسجد مهدیه همدان در جمع با شکوه مردم این شهر به ایراد سخنرانی پرداخت . کروبی با بیان اینکه مردم نباید نسبت به سرنوشتشان بی تفاوت باشند اظهار داشت : انسانها همواره باید نسبت به آنچه که به سرنوشت آنها ارتباط مستقیم و غیر مستقیم دارد حساس باشند .

وی افزود : گاه حتی این احساس به مرزهای خارج از یک سرزمین نیز گسترش پیدا می کند مثلا وقتی مسلمانان با مردم مظلوم فلسطین که در گوشه دیگری از جهان هستند ابراز همدردی می کنند و خود را ملزم به حمایت از آنان می دانند و تا زمانی که صلحی عادلانه برقرار نشود هرگز مشروعیت رژیم صهیونیستی را نمی پذیرند.

وی در ادامه اظهار داشت : در کشور ما هم همه باید در سرنوشت خود دخالت کنند و حضور جدی در عرصه انتخابات داشته باشند . آنهایی که از انتخابات کناره گیری می کنند یعنی از حق خود می گذرند  و سرنوشت خود را به دست دیگران می سپارند .

دبیر کل حزب اعتماد ملی یاد آور شد : دولتی که بر سر کار می آید مسئول اجرایی کشور است و باید از اختیارات خود نیز استفاده کند . چه موافق تفکر آن دولت باشیم وچه ناخرسند و ناراضی باشیم و در انتخابات شرکت نکرده باشیم بالاخره باید مالیات و عوارض خود را پرداخت کنیم .

کروبی گفت: برخی ها می گویند که شرکت در انتخابات هیچ چیز را عوض نمی کند و آرا نیز درست خوانده نمی شود البته گروه هایی هستند که حقوق مردم را پایمال می کنند و اندیشه آنها در راستای کمرنگ کردن حضور مردم در پای صندوقهای رای است تا با آرای اندک اخذ شده هر کاری که خواستند انجام دهند و حتی بعضا مقدمات این کار را هم فراهم کرده اند . اما این مردم هستند که با حضور گسترده خود باید جلوی این اقدامات را می گیرند . وی با اشاره به اوضاع اقتصادی کشور اظهار داشت : اقدامات اساسی در زمینه تولید و اشتغال در سطح بالایی نبوده است و گرانی و تورم فشار زیادی برای مردم فراهم کرده است .

دبیر کل حزب اعتماد ملی افزود : مشکلاتی که امروز با آن مواجه هستیم محصول سستی و عملکرد نامناسب برخی از مسئولان است. اقدامات خودسرانه ای که در کشور انجام می شود و آزادی که هر روز بیشتر تهدید می شود از آنروست که مردم با دقت و حساسیت مسائل را رصد نکرده اند .

کروبی به ممانعت از سخنرانی خود در دانشگاه همدان نیز اشاره کرد و گفت : در استانی با این قدمت فرهنگی و با این سابقه درخشان در زمینه دانش ، ادب ، عرفان و فلسفه امروز شاهد عدم تحمل هایی هستیم و کار به جایی رسیده است که من به عنوان فردی که در شب فوت امام (ره) پنج حکم از بیانگذار انقلاب داشتم اکنون اجازه سخنرانی در دانشگاه را پیدا نمی کنم .

وی یادآور شد : شهید مطهری که بفرموده امام (ره) پاره تن او بود اعتقاد داشتند که حتی مارکسیستها باید در دانشگاه ها کرسی داشته باشند اما امروز به ما این اجازه را نمی دهند که در دانشگاه سخن بگوئیم . کروبی گفت : وقتی مانع سخنرانی من شدند پشت درهای بسته دانشگاه رفتم و از پشت میله ها با دانشجویان سخن گفتم روزگاری در زندان بودیم و از پشت میله ها با خانواده هایمان دیدار می کردیم و امروز از پشت میله ها با دانشجویان دیدار کردیم .

کروبی گفت : گمان نکنید که این یک سیاست کلی باشد زیرا چندی پیش در دانشگاه کردستان سخنرانی کردم و دیروز هم مهندس موسوی در دانشگاه تهران سخنرانی داشتند. دبیر کل حزب اعتماد ملی تاکید کرد : چرا ما باید اینگونه به گروه هایی مثل دانشجوها یا دراویش و ... بپیچیم و آنها را آزار دهیم. وی تاکید کرد : آنچه به آزادی آسیب می رساند از دو ناحیه است یکی از سوی انحصارطلبان و دیگری از سوی کسانی که حریم قانون را رعایت نمی کنند .


نوشته شده توسط : علی

نظرات ديگران [ نظر]


رییس جمهور سابق کشورمان تاکید کرد: همواره خود را رهین عنایت یکایک جوانان عزیز، نخبگان جامعه و آحاد ملت بزرگوار ایران دانسته و می دانم. 

به گزارش روابط عمومی دفتر سید محمد خاتمی متن کامل پیام حجت الاسلام والمسلمین سید محمد خاتمی به دومین همایش «موج سوم» ؛ بدین شرح است:

دوستان عزیز و با انگیزه و انگیزه بخش پویش؛
هر کس صفا و تحرک و پشتکار شما برای تحول فضای مشارکت سیاسی کشور و ترغیب شهروندان ایرانی به اعمال حق حاکمیت بر سرنوشت خویش را می بیند، بر این شور و شعور بی شائبه آفرین می گوید.

اگرچه خود را شایسته این همه لطف شما عزیزان و سخنرانان و میهمانان ارجمند این همایش نمی بینم، اما همواره خود را رهین عنایت یکایک جوانان عزیز، نخبگان جامعه و آحاد ملت بزرگوار ایران دانسته و می دانم.

بهره پویش شما که بخشی از تلاشها و تجارب جامعه ما برای سربلندی ایران و ایرانی و پایدار شدن مردم سالاری سازگار با دین است از آن همه کسانی است که به اسلام و ایران دل بسته ند.
از خداوند متعال می خواهم که قابلیت و توفیق برخورداری از این همه توجه و حسن ظن شما را بیابم. 
سیّد محمّد خاتمی
11/12/87


نوشته شده توسط : علی

نظرات ديگران [ نظر]


مقایسه حقوق یوزارسیف و عادل فردوسی پور

یکشنبه 87 اسفند 11 ساعت 3:21 عصر
بعد از مشخص شدن تفاوت بالای دستمزد بازیگر نقش زلیخا و بازیگر نقش حضرت یوسف (ع)، یکی از نشریات به مقایسه دستمزد یک مجری ورزشی با یوزارسیف پرداخت.
به گزارش «شفاف»، نشریه ایران دخت که تحت نظر محمد قوچانی منتشر می شود در این خصوص با انتشار اینکه عادل فردوسی‌پور برای هر برنامه خود، به عنوان تهیه کننده چیزی در حدود 3 میلیون تومان می‌گیرد اما یوزارسیف در طول 3 سال فیلمبرداری این کار ماهی 200 تا 500 هزار تومان گرفته است.
پیش از این اعلام شده بود کتایون ریاحی بازیگر نقش زلیخا ماهیانه حدود 7 تا 10 میلیون برای بازی در نقش زلیخا گرفته است.
به نوشته ایران دخت و به نقل از منابع اگاه صداوسیمایی این نشریه سریال یوسف پیامبر (ع) با ساخت دکور و غیره، لیستی 14 میلیاردی را از خود به جا گذاشته که شش و نیم میلیارد آن توسط تلویزیون و مابقی آن از محل کمک‌های نهادها و ارگان‌ها و چند چهره شاخص در مجلس تأمین شده است.

نوشته شده توسط : علی

نظرات ديگران [ نظر]


گزارش روزهای اخیر روزنامه های ایران مبنی بر بیماری محمود احمدی نژاد، رییس جمهوری اسلامی ایران، بار دیگر به بحث ها در باره وضعیت جسمانی او و احتمال شرکت نکردن این اصولگرای تندرو در انتخابات ریاست جمهوری دامن زده است.
روزنامه اعتماد در شماره روز چهارشنبه، دوم بهمن، خود نوشت که تمام برنامه های آقای احمدی نژاد برای آخر هفته لغو شده است و از جمله وی نه در همایش حمایت از مردم غزه در دانشگاه تهران حضور یافت و نه اینکه به استان کرمانشاه سفر کرد.
در هفته اول اردیبهشت اعلام شد که وی در خراسان رضوی بیمار شده است. سپس یک هفته بعد سفر به استان گلستان را به صورت ناقص انجام داد و در نهایت برنامه های دیگر خود را لغو کرد. علت بیماری وی نیز کسالت و فشار ناشی از خستگی و کار زیاد اعلام شد.
در مورد اخیر نیز «سرماخوردگی» به عنوان دلیل بیماری محمود احمدی نژاد عنوان شد. به نظر می رسد که دولت نهم به این نتیجه رسیده است تا در آستانه انتخابات ریاست جمهوری واکنش ها نسبت به وضعیت آقای احمدی نژاد را ارزیابی کند.
برخی از تحلیل ها بیانگر آن است که رییس جمهوری ایران در صدد جلب همدلی و ترحم نسبت به عملکرد خود است و اینکه با تحریک افکار عمومی، خود را فردی کوشا و پر کار معرفی کند که به دلیل فشار بیش از حد بر خود مرتب در بستر بیماری می افتد.
تحلیل دوم این است که آقای احمدی نژاد واقعا بیمار است ولی بیماری او نه از کسالت و فشار کار که می تواند دلیل حادتری داشته باشد و احتمالا به همین دلیل شاید نتواند در انتخابات شرکت کند.
فراتر از اینکه کدامیک از این تحلیل ها می تواند درست باشد و سرانجام آقای احمدی نژاد در انتخابات شرکت خواهد کرد یا نه، مسئله این است که وی در طول سه سال و نیم گذشته برای ایران و مردم آن به جز بی اعتباری در سطح جهان، نابسامانی اقتصادی و مالی، تشدید فضای دیکتاتوری و سرکوب،  و یاس و نا امیدی در کشور عملا دستاورد دیگری نداشته است.
موقعیت ایران در جهان در حال حاضر به شدت تنزل کرده است و جامعه ایران به نسبت حتی سه سال و نیم گذشته بسیار پسرفت داشته است. به همین دلیل، صحنه انتخابات آینده می تواند محل جدال نامزدهایی باشد که چون محمود احمدی نژاد می خواهند به این روند ادامه دهند یا کسانی که حداقل سد راه این تخریب های گسترده در عرصه اقتصاد و جامعه ایران شوند.از این رو احتمال حضور چهره های متخلف سیاسی در گروه های مختلف در انتخابات ریاست جمهوری پیش رو شدت یافته که حتی از بین روئسا و نامزدهای پیشین ریاست جمهوری گذشته ی ایران همچون دکترمحمد خاتمی و حتی لاریجانی احتمال حضور قدرت مندشان قوت گرفته.از این رو در باب خلاصه ی جریان انتخابات ریاست جمهوری پیش رو دو قطبی بودن فضا کاملا طبیعی ست اما شواهد بیانگر اتحاد و انسجام کامل و بیشتری در اردوگاه چپ گریان حکایت دارد و انهم بدلیل قرار دادن یک پیکان محکم و مردمی به نام محمدخاتمی در صحنه ی انتخابات ریاست جمهوری دهم توسط جبهه اصلاح طلبانست.از طرف دیگر چنددستگی و اختلافات گوناگون در جریان راست گریان تندرو و اصولگریان و حضورشان با تعدد نامزد در انتخابات پیش رو حکایت از قدرتگرایی و شکاف عمیق در بین آنها و پراکندگی آرای انهاست.در این روزهای نابسامان حضور فردی با تجربه و مردمی که قابلیت مدیریتی اصولی که توانایی خروج اوضاع کشور از بحرانهای فعلی را دارد و به اوضاع سروسامانی میدهدانتخاب فردی جز احمدی نژاد را در افکار عموم قوت میدهد.اما بنظر میرسدجبران خسارتهای گوناگون مدت زمان طولانی در بر دارد که مطمئنن با گزینشی صحیح و انتخابی بهتر و بدون افراط میتوان منتظر آینده ی بهتری برای کشور بود.که از این رو باید با برگزاری انتخاباتی آزاد و قانونی و بدون شک و شبه در شمارش آرا و دیگر حرف و حدیث ها زمینه ی این امیدواری به آینده را قوت بخشید...

نوشته شده توسط : علی

نظرات ديگران [ نظر]


دو عضو فراکسیون ورزش مجلس شورای اسلامی با انتقاد از نتایج ضعیف تیم ملی فوتبال ایران در مسابقات مقدماتی جام جهانی 2010 به رییس‌جمهور تذکر دادند.

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه نماینده‌ی اسلام‌آباد رب و دالاهو و حسن غفوری‌فرد نماینده‌ی تهران در تذکری به رییس‌جمهور خواستارصدور دستور برای پی‌گیری علل کسب نتایج ضعیف توسط تیم ملی فوتبال ایران در مسابقات مقدماتی جام جهانی قبل از پایان فرصت‌های باقی‌مانده برای صعود شدند.


نوشته شده توسط : علی

نظرات ديگران [ نظر]


سقوط مرگبار سومین هواپیمای ایران 140 در اصف

دوشنبه 87 بهمن 28 ساعت 11:28 عصر

یک منبع خبری در تماس با تیک آف از سقوط دومین پیش نمونه هواپیمای ایران 140 در فرودگاه اصفهان خبر داد.

به گزارش تیک آف طبق اخبار ارسالی دومین نمونه از تولید تحت امتیاز آنتونف 140 امروز بعد از ظهر در اصفهان به دلایل نا معلومی سقوط کرد.

این هواپیما که حامل خلبانان آزمایشگر و تکنسین های فنی شرکت هواپیما سازی ایران (هسا) بوده است در حوالی فرودگاه شاهین شهر اصفهان دچار سانحه شد.
در این حادثه 5 نفر جان خود را از دست دادند.

گفتنی است اولین سقوط آنتونف 140 در سال 2002 در حوالی باقر آباد 44 کشته بر جای گذاشت.

یادآور می شود هواپیمای آنتونف 140 تا کنون سه سانحه را پشت سر گذاشته که هر سه مورد آن در ایران رخ داده است.


نوشته شده توسط : علی

نظرات ديگران [ نظر]


رییس جمهور سابق کشورمان اظهار داشت:«در حال حاضر رسانه های عمومی و بسیاری از محافل و نهادها در صدد تخریب اصلاح طلبان می باشند که البته این تخریبها همواره نتیجه عکس داده است و فقط باعث زحمت دوستانی است که آن را انجام می‌دهند و البته لطمه دیدن به ارزشها می‌شود.»

حجت الاسلام والمسلمین سید محمد خاتمی  دردیدار با جمعی از دانشجویان دانشکده خبر با ابراز خوشحالی از حضور در میان  جوانانی که  جهت زندگی  را اطلاع رسانی، بالا بردن ذهن جامعه و به دنبال آن ارتقاء زندگی مطلوب جامعه انتخاب کرده‌اند، گفت:«امروز آغاز دهه چهارم انقلاب ماست و در این سی سال کشور با موفقیت های فراوان و همچنین با مسائل، حوادث گوناگون، مشکلات و سختی هایی در داخل و خارج همراه بوده است.»

وی افزود:«بخشی از مشکلات داخلی به خاطر کم تجربگی کسانی بود که مخلصانه در خدمت انقلاب و کشور بودند و بخشی دیگر نیز به خاطر تدوین نشدن جامع  سازوکارها و راهکارهای نظام ما که نظام بی بدیلی به نام جمهوری اسلامی بود.»

سید محمد خاتمی تصریح کرد:«شاید کمتر انقلاب و تحولی در دنیا سراغ داشته باشیم که کمتر از یکسال از عمرش گذشته باشد، ولی قانون اساسی با طی مراحل و رای مردم تدوین و تصویب شده باشد؛ با توجه به اینکه قانون اساسی مبنای نظم و سامان جامعه است، در دوران جدید باید مورد تائید مردم باشد و ما شاهد بودیم که در مدتی که یکسال از انقلاب نگذشته بود، تمام ارکان و اجزاء نظام بر اساس قانون اساسی مستقر شد.»

وی با تاکید بر طبیعی بودن برخی نقص ها و عیبها؛ ایمان، پایمردی و تلاش مردم برای انجام کار را سرمایه دست اندرکاران نظام و انقلاب در آن زمان عنوان کرد و گفت:«بطور مثال می توان به جهاد سازندگی اشاره کرد که جوانان ما با شور و اشتیاق آمدند و در قلب روستاها حرکت شکوهمندی را ایجاد کردند. البته به دلیل کم تجربگی هزینه هایی پرداخته شد، ولی فایده‌های زیادی را موجب شد و در متن همین جریانات و دفاع مقدس بود که نیروهای آبدیده و سرمایه های اصلی جامعه ما تربیت شدند و به عرصه آمدند.»

رئیس دولت اصلاحات با تاکید بر اینکه «تفکری که انقلاب کرد و در قانون اساسی منعکس شد و مردم به خاطر آن به صحنه آمدند، تفکر، خط و راه امام(ره) بود»، اظهار داشت:«البته از ابتدا نیزکسانی بودند که با این تفکر و بعد از انقلاب با شیوه ها و روش هایی که انقلاب می خواست استقرار پیدا کند، سازگار نبودند.»

 سید محمد خاتمی هشدار داد:«یکی از خطراتی که بوده و اکنون وجود دارد تقابل میان این دو تفکر است. البته وجود آنها در عرصه مشکلی ندارد، ولی مهم این است که آیا تفکری که با فکر امام و انقلاب و خواستهای تاریخی ملت سازگار نیست، می خواهد متصدی امر شود و خود را محور انقلاب بداند و هر سلیقه و فکر مخالفی را ولو اینکه همسو با خواست تاریخی ملت و اندیشه‌هایی باشد که در انقلاب تجلی پیدا کرد، از رده خارج کند؟»

وی  ادامه داد:« فاصله مان تا رسیدن به اهداف انقلاب زیاد است و باید بدانیم فرصت ها کم ایجاد می‌شود و استفاده کردن از این فرصتها خیلی مهم است و بدتر از استفاده نکردن از فرصتها، آن است که فرصتها تبدیل به تهدید شود.»

خاتمی با بیان این مطلب که ما صرفنظر از مشکلات پیش و پس از انتخابات که در ضمن بیان دغدغه‌هایم اشاره‌هایی به آنها داشتم، در موقعیت حساسی هستیم، گفت «قتی به صحنه می‌آییم باید با برنامه ریزی برای پیروزی باشد. برای ما که پست و مقام نمی خواهیم و فقط آرمانها، اعتقادات و دلبستگی هایی به اسلام، انقلاب و مردم داریم و تعهدی در مقابل خدا، مردم و خواست تاریخی مردم داریم، اگر به صحنه می آییم برای خدمت می آییم و بنابراین نمی آییم تا شکست بخوریم. اگر از همه مراحل گذشتیم و یک اصلاح طلب سر کار آمد، مشکلات بزرگی پیش روی اوست که همیشه دغدغه خاطر من بوده است.»

وی ادامه داد:«ولی وقتی تصمیم به آمدن گرفته شد ؛ باید توکل بر خدا و با همت و عزم و اراده به صحنه آمد و با وجود مشکلات بتوان با برنامه  کار را انجام داد. ما افتخار می‌کنیم و خدا را شکر می کنیم که دارای هویت دینی، آزادیخواهی و پیشرفت طلبی هستیم و با روشن بینی می‌کوشیم به مسائل نگاه کنیم و مردم هم ما را با چنین هویتی شناخته اند.»

سید محمد خاتمی تاکید کرد:«مردم اعم از نخبه و توده مردم دو دفعه به همین هویت و روش رای داده‌اند.حتما باید هویتمان را از دست ندهیم. چون بسیار خطرناک است که در ذهن جامعه، تاریخ و جهان این القاء شود که این جمع برای اینکه به قدرت برسد می‌خواهد هویت خود را از دست بدهد.»

رئیس بنیاد باران تصریح کرد:«هویت ما حاکمیت مردم بر سرنوشت است و اسلامی که قبول داریم و می شناسیم و در انقلاب دیدیم آن بود که با معیارهای مردمسالار سازگار است و حاکمیت مردم بر سرنوشت، استقرارمردمسالاری است و هنر انقلاب این است که این مردمسالاری را بگونه ای با معیارهای اصلی دینی همسو و همگون کرده است و طبعا اسلامی که به آن معتقدیم و امام به آن معتقد بود با معیارهای مردمسالاری منطبق است.»

رئیس جمهور سابق کشورمان در ادامه گفت:«مساله دیگر لوازم این اعتقاد است، یعنی آزادی اندیشه، بیان، اجتماعات و نهادینه شدن آزادی در جامعه و اهتمام به تشکل های مختلف بخصوص بخش خصوصی در عرصه‌های مختلف و بالاخص در عرصه اقتصادی تا بتوانیم جامعه را به جلو حرکت دهیم. »

وی  با تاکید بر اینکه باید از ظرفیت‌های تاریخی و موجود و نیز منطقه‌ای و جهانی برای توسعه کشور استفاده کنیم، گفت:« ما عقب مانده بودن ایران را شایسته ملت ایران نمی‌دانیم. انقلاب ما آمد تا جامعه ثروتمند و پیشرفته باشد و با توجه به اعتقادات دینی و نظرات اجتماعی عدالت هم بر آن حاکم باشد و جامعه طوری نباشد که امتیازات و زمینه‌های زندگی مستقل در اختیار عده‌ای خاص قرار بگیرد.»

خاتمی  افزود:«باید ببینیم چه کار کنیم که هویت ما تحریف نشود و در ضمن در انتخاب شعارها و حرفها نیازهای واقعی قشرهای مختلف مردم احترام بگذاریم و در همه حال مسائل عینی امروز را مورد توجه قرار دهیم.»

وی تاکید کرد:«ما همچنان خواستار آزادی در چارچوب قانون و هنجارهای جامعه هستیم.»

رئیس دولت اصلاحات در ادامه سخنان خود گفت:«یکی از مشکلاتی که ما داشتیم این بود که تصور می شد اصلاح طلبی فقط محصور در حوزه محدودی از اهل فکر و روشنفکران است وآنگونه که باید و شاید رابطه با توده مردم برقرار نشد که این امر خلاف واقع بود.»

 رییس بنیاد باران افزود:«مساله مهم دیگررسانه است که بتوان با اقشار مختلف مردم ارتباط برقرار کرد و  متاسفانه در اختیار ما نیست و تمام رسانه های پر تیراژ، تعیین کننده و مهم در اختیار یک سلیقه خاص است و وظیفه خود می داند که آن سلیقه ای را که نمی پسندد تخریب کند.»

سید محمد خاتمی همچنین تاکید کرد:«جامعه مسائل اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و اعتقادات خاص خود را دارد و ما با این واقعیتها رو به رو هستیم. در جامعه ای که آب و نان نباشد، نمی توان از آزادی های مدنی دم زد.»

رئیس جمهور سابق کشورمان با اشاره به این حدیث پیامبر اکرم(ص) که «اگر نان نباشد نماز و روزه هم نخواهد بود»، گفت:«کسی که شکم گرسنه دارد  یا کسی که زندگی آشفته دارد و امید به آینده ندارد مجالی ندارد تا درباره آزادی بیندیشد. به همین دلیل بود که ما گفتیم توسعه باید همه جانبه باشد و همه امور باید با توجه به واقعیت و شرایط تاریخی جامعه باشد و با شرایط تاریخی جامعه به جلو برود. »

خاتمی تاکید کرد:«جامعه باید بداند اگر اصلاح طلبان سرکار بیایند از اولویت دار ترین کارها پرداختن به مسائل عینی جامعه است. در عین حال که بقیه اهداف اصلی را فراموش نخواهد کرد.همان طور که در دوره اصلاحات موفق ترین بخش های ما بخش اقتصادی بود.»

رئیس دولت اصلاحات یادآور شد:«با اینکه شعار اصلی ما اقتصادی نبود. اما متاسفانه به دلیل شتاب زدگی اینگونه القاء شد که اصلاحات فقط یک رسالت دارد که متوجه جنبه های سیاسی است و ما حتی با رسانه هایی که در اختیار داشتیم نتوانستیم به مردم بگوییم در کشور کارهای بزرگی صورت گرفته است و از "هیچ"،  چیزهای بزرگی ساخته شده است. در زمینه عدالت اجتماعی گامهای بزرگی برداشته شد و کسانی که خود را سخنگوی اصلاحات می دانستند، کمتر به خود زحمت این را دادند که بگویند چه زحمت هایی برای زندگی مردم کشیده شده است .»

 خاتمی افزود:«در دوره اصلاحات فقط تیراژ روزنامه و کتاب افزایش پیدا نکرد، یکی از دستاوردهای مهم تربیت خبرنگاران جوان و خوشفکر بود که متاسفانه امنیت و تضمین برای شغل و کار آنها ایجاد نشد ».

رییس جمهور سابق کشورمان  با بیان اینکه شعار رفع فقر فساد و تبعیض درست است، این سوال را مطرح کرد که آیا نباید ما باید برای این کار راهکار داشته باشیم؟

وی ادامه داد:«ما بارها گفته ایم در مجموعه همین نظام مشغول فعالیت هستیم و قانون اساسی و رهبری را قبول داریم و باید متوجه دغدغه هایی باشیم که در بخش های دیگر به خصوص نزد رهبری وجود دارد. البته اختلاف نظرات را همواره با تعامل،  تشخیص اولویت ها و همیاری با سایر قوا می شود حل کرد و این توقع که رئیس جمهور که در راس کار است، به عنوان اپوزسیون فعالیت کند غلط است و بنده اینطور نبوده و نخواهم بود.»

رئیس بنیاد باران تاکید کرد:«باید با رسانه امکان برقراری ارتباط ما با جامعه فراهم شود که در این زمینه تنگنا داریم. باید ساز و کاری پیدا کنیم که توده مردم نیز حرف و نظر ما را بشنود و بفهمد. در فضای نابرابر رسانه ای ما چاره ای جز روبه رو شدن با مردم و صحبت با آنها و شناخت مخاطب نداریم.»

وی افزود:«در حال حاضر رسانه های عمومی و بسیاری از محافل و نهادها در صدد تخریب اصلاح طلبان می باشند که البته این تخریبها همواره نتیجه عکس داده است و فقط باعث زحمت دوستان است که آن را انجام می دهند و لطمه دیدن به ارزشها. چون دروغ و نسبتهای ناروا را نمی توان به اسلام و ارزشها نسبت داد.»

 سید محمد خاتمی خاطر نشان کرد:«به نظرم اگر تدبیری در سطح بالای کشور باشد، این تخریبها قابل کنترل است و در این صورت ما شاهد انتخابات پرشور خواهیم بود. امیدوارم با مسائل با تدبیر و انصاف برخورد نمائیم.»


نوشته شده توسط : علی

نظرات ديگران [ نظر]


بازتاب نامزدی خاتمی در رسانههای خارجی

چهارشنبه 87 بهمن 23 ساعت 4:0 صبح
رسانه‌های خارجی از شبکه‌های بی‌بی‌سی، سی‌ان‌ان و الجزیره تا خبرگزاری‌های آسوشیتدپرس، رویترز و فرانس پرس خبر نامزدی "سید محمد خاتمی "، رئیس بنیاد باران، برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری 1388 ایران را پوشش خبری دادند.

به گزارش فارس، خبرنگار شبکه الجزیره از شهر قم گزارش داد که کاندیداتوری خاتمی به معنای برگزاری رقابت انتخاباتی جالب در سال آینده ایران خواهد بود.

خبرگزاری چینی شین‌هوآ نیز گزارش داد که خاتمی به رغم شایعاتی مبنی بر تردید در خصوص شرکت در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده از نامزدی خود برای رقابت در این انتخابات خبر داد. شین‌هوآ همچنین به رقابت خاتمی با "مهدی کروبی "، رئیس سابق مجلس، اشاره کرد.

خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس ادعا کرد که تصمیم خاتمی برای رقابت با احمدی‌نژاد در انتخابات ریاست جمهوری آینده می‌تواند به طور قابل‌توجهی سیاست ایران را به شدت دگرگون کند و برای شهروندان ایرانی جذاب باشد. این خبرگزاری به لحن احمدی‌نژاد در قبال مسائل جهانی و گفتگوی تمدن‌های خاتمی اشاره کرد.

شبکه خبری سی‌ان‌ان آمریکا نیز به پایان چند هفته تأمل درباره نامزدی خاتمی برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری پرداخت و به نقل‌قول خبرگزاری فارس از خاتمی در این خصوص اشاره کرد.

خبرگزاری فرانسه با اشاره به اعلام کاندیداتوری رئیس جمهور سابق ایران به نقل از خاتمی در مصاحبه با خبرنگاران نوشت که وی هرگز برای رقابت در دور بعدی انتخابات ریاست جمهوری تردید نداشته است.

خبرگزاری رویترز انگلیس نیز گزارش داد، خاتمی 65 ساله که سیاست تنش‌زدایی با غرب را در دوران ریاست جمهوری خود در پیش گرفته بود، برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری اعلام آمادگی کرد. این خبرگزاری خاتمی را در زمینه تنش‌زدایی با همسایگان و تقویت روابط با اروپا موفق معرفی کرد.

شبکه خبری بی‌بی‌سی نیز با اشاره به اعلام نامزدی خاتمی برای شرکت در رقابت انتخاباتی ریاست جمهوری ایران گزارش داد که این رئیس جمهور سابق پس از کناره‌گیری از این مقام در آگوست 2005 به حمایت از اصلاحات ادامه داده است و همزمان از سیاست‌های آمریکا در قبال ایران به شدت انتقاد کرده است. این شبکه به مقام رسمی خاتمی در دوران "اکبر هاشمی رفسنجانی "، رئیس جمهور وقت، به عنوان مشاور فرهنگی اشاره کرد و پیروزی وی در انتخابات 1376 و 1380 را مروهون جوانان و زنان دانست.

همچنین منابع خبری عرب‌زبان نیز به موضوع اعلام کاندیداتوری خاتمی برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری آینده ایران پرداختند که از آن جمله می‌توان به این موارد اشاره کرد:

پایگاه خبری "اخبار البشیر " نیز با نقل خبر نامزدی خاتمی نوشت که وی در دوره 1997 تا 2005 میلادی رئیس جمهوری ایران بود و نماینده جریان اصلاح طلب به شمار می رود که ایران در دوره ریاست جمهوری وی شاهد بهبود محسوسی در روابط خود با غرب بود.

بخش عربی شبکه تلویزیونی "الجزیره " قطر نیز خبر نامزدی خاتمی برای انتخابات ریاست جمهوری را منتشر کرد.

این شبکه تلویزیونی گفت که خاتمی نامزدی خود را به طور رسمی برای انتخابات اعلام کرد تا رقیب محمود احمدی ن‍ژاد رئیس جمهوری کنونی در انتخابات باشد که نامزد جریان محافظه کار است.

به گفته الجزیره، خاتمی پست ریاست جمهوری را در سال های 1997 تا 2005 میلادی برعهده داشت که در آن زمان با در دستور کار قراردادن سیاستی آرام با غرب به وی‍ژه آمریکا شناخته شد.

این شبکه افزود: خاتمی در دوره ریاست جمهوری خود برای ایجاد گشایش با غرب و اجرای اصلاحات در داخل فعالیت کرد.

الجزیره گفت: برخی ناظران معتقدند که جریان اصلاح طلب ایران با نامزد کردن خاتمی آخرین برگه خود را ارایه می‌کند به گونه ای که ممکن است با شکست وی آخرین فرصت خود را برای به دست گرفتن حیات سیاسی در این کشور از دست بدهد.

بخش عربی شبکه تلویزیونی "بی.بی.سی " نیز با انتشار خبر نامزدی خاتمی برای انتخابات ریاست جمهوری ایران نوشت: تحلیلگران پیش بینی می کنند که به احتمال زیاد نامزدی خاتمی به جبهه بندی شدیدی در انتخابات ریاست جمهوری آینده منجر شود و ممکن است محافظه کاران را تشویق و ترغیب کند که با وجود انتقادات برخی از آنها از سیاست های رئیس جمهوری کنونی پشت سر احمدی نژاد برای جلوگیری از پیروزی جریان اصلاح طلب در انتخابات ریاست جمهوری متحد شوند.

در همین حال، پایگاه اینترنتی عرب زبان شبکه تلویزیونی "سی.ان.ان " آمریکا، پایگاه خبری البشائر و پایگاه اینترنتی رادیو آمریکایی "سوا " نیز خبر نامزدی خاتمی را منتشر کردند

نوشته شده توسط : علی

نظرات ديگران [ نظر]


<      1   2   3   4   5   >>   >