سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 

بازتاب نامزدی خاتمی در رسانههای خارجی

چهارشنبه 87 بهمن 23 ساعت 4:0 صبح
رسانه‌های خارجی از شبکه‌های بی‌بی‌سی، سی‌ان‌ان و الجزیره تا خبرگزاری‌های آسوشیتدپرس، رویترز و فرانس پرس خبر نامزدی "سید محمد خاتمی "، رئیس بنیاد باران، برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری 1388 ایران را پوشش خبری دادند.

به گزارش فارس، خبرنگار شبکه الجزیره از شهر قم گزارش داد که کاندیداتوری خاتمی به معنای برگزاری رقابت انتخاباتی جالب در سال آینده ایران خواهد بود.

خبرگزاری چینی شین‌هوآ نیز گزارش داد که خاتمی به رغم شایعاتی مبنی بر تردید در خصوص شرکت در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده از نامزدی خود برای رقابت در این انتخابات خبر داد. شین‌هوآ همچنین به رقابت خاتمی با "مهدی کروبی "، رئیس سابق مجلس، اشاره کرد.

خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس ادعا کرد که تصمیم خاتمی برای رقابت با احمدی‌نژاد در انتخابات ریاست جمهوری آینده می‌تواند به طور قابل‌توجهی سیاست ایران را به شدت دگرگون کند و برای شهروندان ایرانی جذاب باشد. این خبرگزاری به لحن احمدی‌نژاد در قبال مسائل جهانی و گفتگوی تمدن‌های خاتمی اشاره کرد.

شبکه خبری سی‌ان‌ان آمریکا نیز به پایان چند هفته تأمل درباره نامزدی خاتمی برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری پرداخت و به نقل‌قول خبرگزاری فارس از خاتمی در این خصوص اشاره کرد.

خبرگزاری فرانسه با اشاره به اعلام کاندیداتوری رئیس جمهور سابق ایران به نقل از خاتمی در مصاحبه با خبرنگاران نوشت که وی هرگز برای رقابت در دور بعدی انتخابات ریاست جمهوری تردید نداشته است.

خبرگزاری رویترز انگلیس نیز گزارش داد، خاتمی 65 ساله که سیاست تنش‌زدایی با غرب را در دوران ریاست جمهوری خود در پیش گرفته بود، برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری اعلام آمادگی کرد. این خبرگزاری خاتمی را در زمینه تنش‌زدایی با همسایگان و تقویت روابط با اروپا موفق معرفی کرد.

شبکه خبری بی‌بی‌سی نیز با اشاره به اعلام نامزدی خاتمی برای شرکت در رقابت انتخاباتی ریاست جمهوری ایران گزارش داد که این رئیس جمهور سابق پس از کناره‌گیری از این مقام در آگوست 2005 به حمایت از اصلاحات ادامه داده است و همزمان از سیاست‌های آمریکا در قبال ایران به شدت انتقاد کرده است. این شبکه به مقام رسمی خاتمی در دوران "اکبر هاشمی رفسنجانی "، رئیس جمهور وقت، به عنوان مشاور فرهنگی اشاره کرد و پیروزی وی در انتخابات 1376 و 1380 را مروهون جوانان و زنان دانست.

همچنین منابع خبری عرب‌زبان نیز به موضوع اعلام کاندیداتوری خاتمی برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری آینده ایران پرداختند که از آن جمله می‌توان به این موارد اشاره کرد:

پایگاه خبری "اخبار البشیر " نیز با نقل خبر نامزدی خاتمی نوشت که وی در دوره 1997 تا 2005 میلادی رئیس جمهوری ایران بود و نماینده جریان اصلاح طلب به شمار می رود که ایران در دوره ریاست جمهوری وی شاهد بهبود محسوسی در روابط خود با غرب بود.

بخش عربی شبکه تلویزیونی "الجزیره " قطر نیز خبر نامزدی خاتمی برای انتخابات ریاست جمهوری را منتشر کرد.

این شبکه تلویزیونی گفت که خاتمی نامزدی خود را به طور رسمی برای انتخابات اعلام کرد تا رقیب محمود احمدی ن‍ژاد رئیس جمهوری کنونی در انتخابات باشد که نامزد جریان محافظه کار است.

به گفته الجزیره، خاتمی پست ریاست جمهوری را در سال های 1997 تا 2005 میلادی برعهده داشت که در آن زمان با در دستور کار قراردادن سیاستی آرام با غرب به وی‍ژه آمریکا شناخته شد.

این شبکه افزود: خاتمی در دوره ریاست جمهوری خود برای ایجاد گشایش با غرب و اجرای اصلاحات در داخل فعالیت کرد.

الجزیره گفت: برخی ناظران معتقدند که جریان اصلاح طلب ایران با نامزد کردن خاتمی آخرین برگه خود را ارایه می‌کند به گونه ای که ممکن است با شکست وی آخرین فرصت خود را برای به دست گرفتن حیات سیاسی در این کشور از دست بدهد.

بخش عربی شبکه تلویزیونی "بی.بی.سی " نیز با انتشار خبر نامزدی خاتمی برای انتخابات ریاست جمهوری ایران نوشت: تحلیلگران پیش بینی می کنند که به احتمال زیاد نامزدی خاتمی به جبهه بندی شدیدی در انتخابات ریاست جمهوری آینده منجر شود و ممکن است محافظه کاران را تشویق و ترغیب کند که با وجود انتقادات برخی از آنها از سیاست های رئیس جمهوری کنونی پشت سر احمدی نژاد برای جلوگیری از پیروزی جریان اصلاح طلب در انتخابات ریاست جمهوری متحد شوند.

در همین حال، پایگاه اینترنتی عرب زبان شبکه تلویزیونی "سی.ان.ان " آمریکا، پایگاه خبری البشائر و پایگاه اینترنتی رادیو آمریکایی "سوا " نیز خبر نامزدی خاتمی را منتشر کردند

نوشته شده توسط : علی

نظرات ديگران [ نظر]