سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
رییس جمهور سابق کشورمان اظهار داشت:«در حال حاضر رسانه های عمومی و بسیاری از محافل و نهادها در صدد تخریب اصلاح طلبان می باشند که البته این تخریبها همواره نتیجه عکس داده است و فقط باعث زحمت دوستانی است که آن را انجام می‌دهند و البته لطمه دیدن به ارزشها می‌شود.»

حجت الاسلام والمسلمین سید محمد خاتمی  دردیدار با جمعی از دانشجویان دانشکده خبر با ابراز خوشحالی از حضور در میان  جوانانی که  جهت زندگی  را اطلاع رسانی، بالا بردن ذهن جامعه و به دنبال آن ارتقاء زندگی مطلوب جامعه انتخاب کرده‌اند، گفت:«امروز آغاز دهه چهارم انقلاب ماست و در این سی سال کشور با موفقیت های فراوان و همچنین با مسائل، حوادث گوناگون، مشکلات و سختی هایی در داخل و خارج همراه بوده است.»

وی افزود:«بخشی از مشکلات داخلی به خاطر کم تجربگی کسانی بود که مخلصانه در خدمت انقلاب و کشور بودند و بخشی دیگر نیز به خاطر تدوین نشدن جامع  سازوکارها و راهکارهای نظام ما که نظام بی بدیلی به نام جمهوری اسلامی بود.»

سید محمد خاتمی تصریح کرد:«شاید کمتر انقلاب و تحولی در دنیا سراغ داشته باشیم که کمتر از یکسال از عمرش گذشته باشد، ولی قانون اساسی با طی مراحل و رای مردم تدوین و تصویب شده باشد؛ با توجه به اینکه قانون اساسی مبنای نظم و سامان جامعه است، در دوران جدید باید مورد تائید مردم باشد و ما شاهد بودیم که در مدتی که یکسال از انقلاب نگذشته بود، تمام ارکان و اجزاء نظام بر اساس قانون اساسی مستقر شد.»

وی با تاکید بر طبیعی بودن برخی نقص ها و عیبها؛ ایمان، پایمردی و تلاش مردم برای انجام کار را سرمایه دست اندرکاران نظام و انقلاب در آن زمان عنوان کرد و گفت:«بطور مثال می توان به جهاد سازندگی اشاره کرد که جوانان ما با شور و اشتیاق آمدند و در قلب روستاها حرکت شکوهمندی را ایجاد کردند. البته به دلیل کم تجربگی هزینه هایی پرداخته شد، ولی فایده‌های زیادی را موجب شد و در متن همین جریانات و دفاع مقدس بود که نیروهای آبدیده و سرمایه های اصلی جامعه ما تربیت شدند و به عرصه آمدند.»

رئیس دولت اصلاحات با تاکید بر اینکه «تفکری که انقلاب کرد و در قانون اساسی منعکس شد و مردم به خاطر آن به صحنه آمدند، تفکر، خط و راه امام(ره) بود»، اظهار داشت:«البته از ابتدا نیزکسانی بودند که با این تفکر و بعد از انقلاب با شیوه ها و روش هایی که انقلاب می خواست استقرار پیدا کند، سازگار نبودند.»

 سید محمد خاتمی هشدار داد:«یکی از خطراتی که بوده و اکنون وجود دارد تقابل میان این دو تفکر است. البته وجود آنها در عرصه مشکلی ندارد، ولی مهم این است که آیا تفکری که با فکر امام و انقلاب و خواستهای تاریخی ملت سازگار نیست، می خواهد متصدی امر شود و خود را محور انقلاب بداند و هر سلیقه و فکر مخالفی را ولو اینکه همسو با خواست تاریخی ملت و اندیشه‌هایی باشد که در انقلاب تجلی پیدا کرد، از رده خارج کند؟»

وی  ادامه داد:« فاصله مان تا رسیدن به اهداف انقلاب زیاد است و باید بدانیم فرصت ها کم ایجاد می‌شود و استفاده کردن از این فرصتها خیلی مهم است و بدتر از استفاده نکردن از فرصتها، آن است که فرصتها تبدیل به تهدید شود.»

خاتمی با بیان این مطلب که ما صرفنظر از مشکلات پیش و پس از انتخابات که در ضمن بیان دغدغه‌هایم اشاره‌هایی به آنها داشتم، در موقعیت حساسی هستیم، گفت «قتی به صحنه می‌آییم باید با برنامه ریزی برای پیروزی باشد. برای ما که پست و مقام نمی خواهیم و فقط آرمانها، اعتقادات و دلبستگی هایی به اسلام، انقلاب و مردم داریم و تعهدی در مقابل خدا، مردم و خواست تاریخی مردم داریم، اگر به صحنه می آییم برای خدمت می آییم و بنابراین نمی آییم تا شکست بخوریم. اگر از همه مراحل گذشتیم و یک اصلاح طلب سر کار آمد، مشکلات بزرگی پیش روی اوست که همیشه دغدغه خاطر من بوده است.»

وی ادامه داد:«ولی وقتی تصمیم به آمدن گرفته شد ؛ باید توکل بر خدا و با همت و عزم و اراده به صحنه آمد و با وجود مشکلات بتوان با برنامه  کار را انجام داد. ما افتخار می‌کنیم و خدا را شکر می کنیم که دارای هویت دینی، آزادیخواهی و پیشرفت طلبی هستیم و با روشن بینی می‌کوشیم به مسائل نگاه کنیم و مردم هم ما را با چنین هویتی شناخته اند.»

سید محمد خاتمی تاکید کرد:«مردم اعم از نخبه و توده مردم دو دفعه به همین هویت و روش رای داده‌اند.حتما باید هویتمان را از دست ندهیم. چون بسیار خطرناک است که در ذهن جامعه، تاریخ و جهان این القاء شود که این جمع برای اینکه به قدرت برسد می‌خواهد هویت خود را از دست بدهد.»

رئیس بنیاد باران تصریح کرد:«هویت ما حاکمیت مردم بر سرنوشت است و اسلامی که قبول داریم و می شناسیم و در انقلاب دیدیم آن بود که با معیارهای مردمسالار سازگار است و حاکمیت مردم بر سرنوشت، استقرارمردمسالاری است و هنر انقلاب این است که این مردمسالاری را بگونه ای با معیارهای اصلی دینی همسو و همگون کرده است و طبعا اسلامی که به آن معتقدیم و امام به آن معتقد بود با معیارهای مردمسالاری منطبق است.»

رئیس جمهور سابق کشورمان در ادامه گفت:«مساله دیگر لوازم این اعتقاد است، یعنی آزادی اندیشه، بیان، اجتماعات و نهادینه شدن آزادی در جامعه و اهتمام به تشکل های مختلف بخصوص بخش خصوصی در عرصه‌های مختلف و بالاخص در عرصه اقتصادی تا بتوانیم جامعه را به جلو حرکت دهیم. »

وی  با تاکید بر اینکه باید از ظرفیت‌های تاریخی و موجود و نیز منطقه‌ای و جهانی برای توسعه کشور استفاده کنیم، گفت:« ما عقب مانده بودن ایران را شایسته ملت ایران نمی‌دانیم. انقلاب ما آمد تا جامعه ثروتمند و پیشرفته باشد و با توجه به اعتقادات دینی و نظرات اجتماعی عدالت هم بر آن حاکم باشد و جامعه طوری نباشد که امتیازات و زمینه‌های زندگی مستقل در اختیار عده‌ای خاص قرار بگیرد.»

خاتمی  افزود:«باید ببینیم چه کار کنیم که هویت ما تحریف نشود و در ضمن در انتخاب شعارها و حرفها نیازهای واقعی قشرهای مختلف مردم احترام بگذاریم و در همه حال مسائل عینی امروز را مورد توجه قرار دهیم.»

وی تاکید کرد:«ما همچنان خواستار آزادی در چارچوب قانون و هنجارهای جامعه هستیم.»

رئیس دولت اصلاحات در ادامه سخنان خود گفت:«یکی از مشکلاتی که ما داشتیم این بود که تصور می شد اصلاح طلبی فقط محصور در حوزه محدودی از اهل فکر و روشنفکران است وآنگونه که باید و شاید رابطه با توده مردم برقرار نشد که این امر خلاف واقع بود.»

 رییس بنیاد باران افزود:«مساله مهم دیگررسانه است که بتوان با اقشار مختلف مردم ارتباط برقرار کرد و  متاسفانه در اختیار ما نیست و تمام رسانه های پر تیراژ، تعیین کننده و مهم در اختیار یک سلیقه خاص است و وظیفه خود می داند که آن سلیقه ای را که نمی پسندد تخریب کند.»

سید محمد خاتمی همچنین تاکید کرد:«جامعه مسائل اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و اعتقادات خاص خود را دارد و ما با این واقعیتها رو به رو هستیم. در جامعه ای که آب و نان نباشد، نمی توان از آزادی های مدنی دم زد.»

رئیس جمهور سابق کشورمان با اشاره به این حدیث پیامبر اکرم(ص) که «اگر نان نباشد نماز و روزه هم نخواهد بود»، گفت:«کسی که شکم گرسنه دارد  یا کسی که زندگی آشفته دارد و امید به آینده ندارد مجالی ندارد تا درباره آزادی بیندیشد. به همین دلیل بود که ما گفتیم توسعه باید همه جانبه باشد و همه امور باید با توجه به واقعیت و شرایط تاریخی جامعه باشد و با شرایط تاریخی جامعه به جلو برود. »

خاتمی تاکید کرد:«جامعه باید بداند اگر اصلاح طلبان سرکار بیایند از اولویت دار ترین کارها پرداختن به مسائل عینی جامعه است. در عین حال که بقیه اهداف اصلی را فراموش نخواهد کرد.همان طور که در دوره اصلاحات موفق ترین بخش های ما بخش اقتصادی بود.»

رئیس دولت اصلاحات یادآور شد:«با اینکه شعار اصلی ما اقتصادی نبود. اما متاسفانه به دلیل شتاب زدگی اینگونه القاء شد که اصلاحات فقط یک رسالت دارد که متوجه جنبه های سیاسی است و ما حتی با رسانه هایی که در اختیار داشتیم نتوانستیم به مردم بگوییم در کشور کارهای بزرگی صورت گرفته است و از "هیچ"،  چیزهای بزرگی ساخته شده است. در زمینه عدالت اجتماعی گامهای بزرگی برداشته شد و کسانی که خود را سخنگوی اصلاحات می دانستند، کمتر به خود زحمت این را دادند که بگویند چه زحمت هایی برای زندگی مردم کشیده شده است .»

 خاتمی افزود:«در دوره اصلاحات فقط تیراژ روزنامه و کتاب افزایش پیدا نکرد، یکی از دستاوردهای مهم تربیت خبرنگاران جوان و خوشفکر بود که متاسفانه امنیت و تضمین برای شغل و کار آنها ایجاد نشد ».

رییس جمهور سابق کشورمان  با بیان اینکه شعار رفع فقر فساد و تبعیض درست است، این سوال را مطرح کرد که آیا نباید ما باید برای این کار راهکار داشته باشیم؟

وی ادامه داد:«ما بارها گفته ایم در مجموعه همین نظام مشغول فعالیت هستیم و قانون اساسی و رهبری را قبول داریم و باید متوجه دغدغه هایی باشیم که در بخش های دیگر به خصوص نزد رهبری وجود دارد. البته اختلاف نظرات را همواره با تعامل،  تشخیص اولویت ها و همیاری با سایر قوا می شود حل کرد و این توقع که رئیس جمهور که در راس کار است، به عنوان اپوزسیون فعالیت کند غلط است و بنده اینطور نبوده و نخواهم بود.»

رئیس بنیاد باران تاکید کرد:«باید با رسانه امکان برقراری ارتباط ما با جامعه فراهم شود که در این زمینه تنگنا داریم. باید ساز و کاری پیدا کنیم که توده مردم نیز حرف و نظر ما را بشنود و بفهمد. در فضای نابرابر رسانه ای ما چاره ای جز روبه رو شدن با مردم و صحبت با آنها و شناخت مخاطب نداریم.»

وی افزود:«در حال حاضر رسانه های عمومی و بسیاری از محافل و نهادها در صدد تخریب اصلاح طلبان می باشند که البته این تخریبها همواره نتیجه عکس داده است و فقط باعث زحمت دوستان است که آن را انجام می دهند و لطمه دیدن به ارزشها. چون دروغ و نسبتهای ناروا را نمی توان به اسلام و ارزشها نسبت داد.»

 سید محمد خاتمی خاطر نشان کرد:«به نظرم اگر تدبیری در سطح بالای کشور باشد، این تخریبها قابل کنترل است و در این صورت ما شاهد انتخابات پرشور خواهیم بود. امیدوارم با مسائل با تدبیر و انصاف برخورد نمائیم.»


نوشته شده توسط : علی

نظرات ديگران [ نظر]