سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 

آنچه همه خوبان دارند، تو یکجا نداری!

پنج شنبه 86 شهریور 29 ساعت 10:0 صبح

اقدام دولت در ایجاد تأخیر نود دقیقه‌ای در آغاز کار ادارات و بانک‌ها در ماه مبارک رمضان، تصمیمی شگفت‌آمیز است که بدون امتیازی، بسیاری از پیامدهای منفی را در خود دارد و با آغاز به کار مدارس و دانشگاه‌ها از اول مهر، به بحران شهری منجر خواهد شد.
بنا بر نظر صاحب‌نظران، هر تصمیم مدیریت، دارای نقاط قوت و ضعف خاص خود است و به ندرت می‌توان تصمیمی یافت که همه پیامدهای آن مثبت یا منفی باشد، اما تصمیم اخیر دولت در تأخیر فعالیت روزانه در ماه مبارک رمضان، را می‌توان از جمله این تصمیمات نادر دانست.
این تصمیم که بنا بر شیوه غافلگیری دولت نهم به صورت غیرمنتظره و بدون مباحث کارشناسی در رسانه‌ها و مجلس شورای اسلامی صورت گرفت، از نظر شرعی، قانونی، ترافیکی، اقتصادی، اجتماعی و بین‌المللی، کشور را با آسیب روبه‌رو کرده است.
از نظر شرعی، فتوای صریح رهبر انقلاب مبنی بر حرمت اخلال در فعالیت کاری به بهانه عبادت، با این تصمیم مغایرت دارد.
از نظر قانونی، کاستن از ساعت کاری موظف کارکنان دولت، مغایر با مصوبات قبلی مجلس درباره فعالیت بانک‌ها بوده و در این تصمیم اخلال ایجاد می‌کند.
از نظر ترافیکی،‌ انطباق ساعت پیک رفت‌وآمدهای اداری بر رفت‌وآمدهای تجاری که پیش از این با فاصله نود دقیقه‌ای موجب توزیع ترافیک در معابر شهری می‌شد، باعث تشدید بی‌سابقه ترافیک از آغاز طرح سهمیه‌بندی بنزین در ساعات 8 تا 10 صبح شده است.
از نظر اقتصادی، نیز این تصمیم علاوه بر کاهش شدید بهره‌وری، بنا بر برآوردها، موجب اتلاف دست‌کم صد میلیارد تومان حقوق دولت می‌شود.
و از لحاظ اجتماعی نیز تصویری غیرکوشا و ناکارآمد از قشر متدین که برخلاف این تصمیم، به دلیل مراسم سحر و انجام فریضه صبح، تمایل به حضور زودتر در فعالیت دارند، ارایه می‌شود.
همچنین این اقدام از نظر بین‌المللی نیز تصویر غیرفعالی از شیعه ارایه می‌کند، در حالی که برخلاف رویه حاکم بر کشورهای عربی که در ماه مبارک رمضان، عملا تعطیل است، فرهنگ تشیع، بر تشدید کار در این ماه تأکید دارد.
در پایان این گزارش آمده است: علاوه بر پیامدهای یادشده، نقض شعار پرکاری دولت نهم که با کاهش یک‌سوم زمان کاری در ماه مبارک رمضان، عملا 3 درصد از حجم کل کار سالانه کشور کاسته است، از آثار این تصمیم شگفت‌انگیز به شمار می‌رود.


نوشته شده توسط : علی

نظرات ديگران [ نظر]


تصمیم دردسرساز الهام!

پنج شنبه 86 شهریور 29 ساعت 1:51 صبح

جدیدترین تصمیم سخنگوی دولت، وزیر دادگستری، رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، عضو حقوقدان شورای نگهبان و استاد دانشگاه تهران، دردسرساز شد.

سایت «فردا» نوشت: دکتر غلامحسین الهام (به عنوان وزیر دادگستری) تصمیم گرفته است تا مرجعیت ملی سازمان جهانی مالکیت معنوی را از سازمان ثبت اسناد و املاک کشور سلب کند و به وزارت دادگستری واگذار و زیر نظر خود اداره نماید.

سازمان جهانی مالکیت معنوی (WIPO) در هر کشور یک مرجع ملی دارد که در جمهوری اسلامی ایران، این مرجع ملی، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور می باشد.

این تصمیم غلامحسین الهام، علاوه بر اینکه با مخالفت کارشناسان داخلی مواجهه شده است، به مقر سازمان وایپو در ژنو نیز کشیده شده است. پس از اطلاع مسئولان WIPO از این تصمیم ایران، آنها با این تصمیم به شدت مخالفت کرده اند و می گویند که شرح وظایف سازمان ثبت اسناد و املاک به وظایف آن سازمان جهانی، نزدیک تر است.

همچنین، الهام قصد دارد به عنوان رئیس مرجع ملی وایپو در ایران، به کنفرانس سالانه این سازمان برود، این درحالی است که نام وی به عنوان رئیس مرجع ملی ایران و یا عضوی از این مرجع، شناخته نمی شود.


نوشته شده توسط : علی

نظرات ديگران [ نظر]


صدور گذرنامه تمتع برای بانوان بدون رضایت همسر

چهارشنبه 86 شهریور 28 ساعت 8:0 عصر

معاون اجتماعی و ارشاد فرماندهی نیروی انتظامی ‌استان قزوین گفت: از این پس بانوان متاهل با ارایه گواهی سازمان حج و زیارت بدون رضایت همسر می‌توانند گذرنامه‌های عادی با مهر یک بار خروج به مقصد عربستان دریافت کنند. 
سرهنگ شعبانی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: بانوانی که گذرنامه‌ قبلی آنها نیز دارای مهر خروج سبز است، درصورت تعویض نیازی به ارایه‌ رضایت مجدد از همسر نداشته و گذرنامه آنها با مهر سبز صادر می‌شود.
وی همچنین در خصوص دانش‌آموزان و دانشجویانی که دارای معافیت تحصیلی هستند گفت: این افراد نیز نیازی به ارایه موافقت کتبی معاونت وظیفه عمومی ‌جهت زیارت خانه خدا ندارند و ارایه نامه از محل تحصیل با امضا بالاترین مقام مسوول می‌تواند برای دریافت گذرنامه با مهر یکبار خروج به مقصد عربستان اقدام کنند.
سرهنگ شعبانی با اشاره به این که اعزام زائران خانه‌ خدا تنها با گذرنامه انفرادی صورت می‌گیرد افزود: گذرنامه باید مطابق شرایط صدور روادید عربستان در زمان اعزام 9 ماه اعتبار داشته باشد و گذرنامه‌های انفرادی قبلی نیز با اعتبار کافی قابل استفاده است.
معاون اجتماعی و ارشاد فرماندهی انتظامی ‌استان، در این جلسه از راه‌اندازی دو ایستگاه پلیس در «امام‌زاده حسین» و ترمینال شهر قزوین خبر داد.
سرهنگ شعبانی علت راه‌اندازی این دو ایستگاه جدید را انجام خدمات‌رسانی به شهروندان و افزایش دسترسی مردم و هسته مرکزی شهری در ماه رمضان به پلیس شهر عنوان کرد.
گفتنی است، در حال حاضر سه ایستگاه پلیس در استان مستقر هستند.


نوشته شده توسط : علی

نظرات ديگران [ نظر]


پیگرد تاج‌زاده به اتهام توهین به احمدی‌نژاد

چهارشنبه 86 شهریور 28 ساعت 2:0 عصر
دستور پیگرد قضایی مصطفی تاج زاده به اتهام توهین به مراجع تقلید و رئیس‌جمهور از سوی مدعی‌العموم صادر شد. این در حالی است که وی توهین به مراجع تقلید را تکذیب کرده است.و به واقع در گفته های وی نیز توهینی مشاهده نشده.

بعد از انتشار سخنان مصطفی تاج‌زاده عضو مشترک سازمان مجاهدین انقلاب و حزب مشارکت که در آن مطالب به اتهام توهین علیه مراجع تقلید و رئیس‌جمهور وجود دارد، دادستان عمومی و انقلاب تهران به عنوان مدعی‌العموم دستور پیگرد قضایی وی را صادر کرده است.

در این باره شکایتی از سوی رئیس‌جمهور یا دولت به دستگاه قضایی ارائه نشده است، اما عدم طرح شکایت به منزله انصراف مدعی‌العموم از رسیدگی به توهین به مراجع تقلید و رئیس‌جمهور که طبق قانون جرم محسوب می‌شود، نیست.

چند روز پیش برخی سایت‌های خبری و روزنامه‌ها بخش‌هایی از سخنان مصطفی تاج‌زاده در جمع گروه‌های اصلاح‌طلب قزوین را منتشر کردند که بعدا از سوی او تکذیب شد.و البته در این بین سایت های جنجال برانگیزی چون رجانیوز به سرکردگی فاطمه رجبی که بارها به اصول ها و اعتقادات توهین کرده کاسه ی داغ تر از آش شده اند.این در حالی ست که چند ی پیش سایت رجا نیوز به ایت الله صانعی از مراجع بزرگ اسلام توهین کرد اما بدلیل نزدیکی این سایت به دولت نهم هیچ شکایت و یا پیگردقانونی صورت نگرفت...


نوشته شده توسط : علی

نظرات ديگران [ نظر]


اقدامات خلاف شرع برخی بانک‌ها

چهارشنبه 86 شهریور 28 ساعت 11:0 صبح

دبیر کمیسیون اقتصاد کلان مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه بانک‌های قرض الحسنه با دستورالعمل جدید بانک مرکزی ظرف کمتر از دو سال دچار زیان می‌شوند، گفت: هم اکنون نیز برخی بانک‌ها در برخی مواقع که با کمبود منابع مواجه می‌شوند، منابع قرض الحسنه خود را در اعطای تسهیلات به‌کار می‌گیرند که این امر به لحاظ شرعی دارای اشکال است.
مجید قاسمی در گفتگویی در مورد اینکه باید بانک قرض الحسنه داشته باشیم یا هیچ یک از بانک‌ها نباید بانک قرض الحسنه را در سیستم خود با منابع مخلوط کنند، گفت: معتقدم می توانیم منابع قرض الحسنه را به صورت محدود یا قرض الحسنه اعطا کنیم و یا اجازه داریم به صورت مشخص سرمایه گذاری های مشخصی داشته باشیم، اما نمی توانیم تسهیلات ارائه کنیم.
دبیر کمیسیون اقتصاد کلان مجمع تشخیص مصلحت نظام یکی از مشکلات بانک‌ها برای ایجاد بانک های قرض الحسنه را مدیریت منابع قرض الحسنه بانک‌ها با سایر منابع آنها عنوان و تصریح کرد: در برخی مواقع که بانک ها با کمبود منابع مواجه می شوند، این منابع قرض الحسنه را در اعطای تسهیلات به کار می گیرند که این امر به لحاظ شرعی دارای اشکال است.
وی ادامه داد: این اشکال بسیار بیشتر از این است که ما در یک عقد اسلامی، در تسهیلاتی دچار اشتباه شویم، فرضا یک اشکال شرعی پیدا کنیم.
وی که مدیرعامل بانک پاسارگاد نیز است، ادامه داد: به همین دلیل نیز بانک پاسارگاد از ابتدای تاسیس خود تاکنون تبلیغی برای تجهیز منابع قرض الحسنه انجام نداده است. برهمین اساس نیز منابع قرض الحسنه این بانک نزدیک به صفر است، زیرا احساس کردیم اگر نسبت به جمع آوری این منابع اقدام کنیم دچار همان شرایطی می شویم که برخی بانک‌ها شدند، یعنی دچار حرام می شویم و خلاف شرع عمل می کنیم.
وی اضافه کرد: این درحالی است که ما از ابتدا اعلام کردیم که باید بانک قرض الحسنه ایجاد کنیم، زیرا در شرع مقدس ما نیز به این نکته تاکید شده است و برای جامعه اسلامی به لحاظ تعاون عمومی و کمک به نیازمندان مدیریت مستقل منابع قرض الحسنه مفید است.
قاسمی با بیان اینکه بانک پاسارگاد ماهها قبل از اینکه بحث قرض الحسنه مطرح شود، تقاضای خود را به بانک مرکزی و وزارت امور اقتصادی و دارایی برای ایجاد بانک قرض الحسنه ارائه داده و منتظر پاسخ آنها است، افزود: اخیرا نیز که این بحث مطرح شده بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار دستورالعملی برای ایجاد بانک های قرض الحسنه تهیه و ابلاغ کردند.
به گفته وی با این دستور العمل بانک قرض الحسنه شکل نخواهد گرفت، گرچه دارای اشکال نیست، به عبارت دیگر ماهیت قرض الحسنه ها غیر انتفاعی است.
دبیر کمیسیون اقتصاد کلان مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: با این دستور العمل بانک های قرض الحسنه ظرف مدت کوتاهی ( کمتر از دو سال) دچار زیان خواهند شد، بنابراین با این امر مردم در نزد بانک‌ها پول خواهند گذاشت که پس از مدتی با زیان ده شدن بانک ها، حتی اصل پول خود را نیز دریافت نخواهند کرد.
وی با تاکید بر حمایت از بانک های قرض الحسنه در ابتدای کار، گفت: این حمایت ها از سپرده های قانونی بانک مرکزی البته نه با نرخ 17 درصد باید آغاز شود و اگر چنانچه این نرخ 17 درصد یا هر قیمت دیگری باشد باید در اوراق مشارکت به این منظور که بانک بتواند خود را اداره کند، سرمایه گذاری شود.
قاسمی همچنین با اشاره به هزینه های ایجاد شعب توسط بانک قرض الحسنه تصریح کرد: مگر می شود با این ابلاغیه بانک مرکزی، بانک قرض الحسنه اداره کرد، مگر اینکه این بانک ها دارای سپرده های قانونی کافی بوده و اجازه سرمایه گذاری درصدی از منابع خود را داشته باشند، تا بتوانند باقی مانده منابع خود را با نرخ اندک در اختیار نیازمندان قراردهند.
وی اضافه کرد: این اقدامات نیز تا زمانی که بانک ذخایر کافی ایجاد نماید و از توانایی های کافی برخوردار شود، باید ادامه یابد، بنابراین با این ابلاغیه بدون حمایت های اولیه بعید است که بتوان بانک قرض الحسنه موفقی را شکل داد.
دبیر کل کمیسیون اقتصاد کلان مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به این سوال که آیا این طرح فقط مشمول بانک های دولتی است، گفت: بانک های خصوصی نمی توانند در این مورد با بانک های دولتی مشارکت داشته باشند و باید مجوزهایی را برای این مورد اخذ می کردند و در ضمن بانک مرکزی اخیرا دستور العملی را به بانک های خصوصی ابلاغ کرده که ما را از ورود به این قضیه منع کرده است.


نوشته شده توسط : علی

نظرات ديگران [ نظر]


سیدهادی خامنه‌ای، در بیمارستان بستری شد

چهارشنبه 86 شهریور 28 ساعت 5:0 صبح
حجت‌الاسلام و المسلمین سیدهادی خامنه‌ای دبیرکل مجمع نیروهای خط امام(ره) در بخش ICU بیمارستان چمران بستری شد.
دبیرکل مجمع نیروهای خط امام به دلیل عارضه قلبی، عصر روز سه شنبه در بخش ICU بیمارستان چمران بستری شد.

نوشته شده توسط : علی

نظرات ديگران [ نظر]


هشدار اقتصادی جمعیت ایثارگران به دولت

چهارشنبه 86 شهریور 28 ساعت 2:3 صبح

کمیته اقتصادی جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی امروز با انتشار بیانه‌ای، در خصوص گرانی ها و تورم بی رویه اخیر به دولت هشدار داد.
در مقدمه بیانیه شش ماده ای جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی آمده است: در ماه ها و هفته‌های اخیر، گزارش ها و اخبار بعضا نگران کننده ای از رشد قیمت برخی کالاهای مصرفی و مواد اولیه تولید کنندگان می رسد و اقشار مختلف مردم از تورم بی رویه ایجاد شده، اظهار تعجب و نگرانی می کنند.
کمیته اقتصادی جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی در ادامه بیانیه خود به ذکر نکاتی درباره علل تورم موجود و راه های مقابله و مهار آن خطاب به مسئولان و دولتمردان پرداخت و نوشت: از آنجا که رشد بی رویه تورم باعث فشار بر اقشار ضعیف تر جامعه می شود و به فقیرتر شدن فقرا و ثروتمندتر شدن مالکان دارایی های غیر پولی می انجامد و برنامه ریزی برای کسب و کار و تولید را دچار اخلال می کند، تورم ایجاد شده قطعاً بر خلاف اهداف، برنامه و شعارهای دولت محترم دکتر احمدی نژاد بوده است.

این بیانیه با تاکید بر این که گاهی اوقات برخی مسئولان ارشد دولت، رشد قیمت ها را انکار می کنند و یا با این مسئله به شکل مطایبه برخورد می نمایند، به دولتمردان یادآور شد "تورم موجود فشار شدیدی بر اقشار کم درآمد وارد کرده و جدی تر از آن است که قابل انکار باشد و یا نادیده گرفته شود؛ چرا که انکار تورم موجود و یا عبور از کنار آن با مزاح و شوخی به هیچ وجه قابل قبول نیست".

کمیته اقتصادی جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی افزود: مشکلات اقتصاد ایران اغلب ریشه در ساختارهای نامناسب و یا سیاست های اشتباه سال های دور دارد اما رشد اخیر تورم را نمی توان در همه موارد به سیاست های نادرست دولت های قبل نسبت داد.
"سیاست های دولت در افزایش بی رویه هزینه های عمرانی و رشد کم سابقه نقدینگی در 2 سال گذشته را باید از جمله مهم ترین دلایل رشد تورم در ماه های اخیر ارزیابی کرد و در واقع، با رشد پر شتاب هزینه های عمرانی و نقدینگی در سال های 84 و 85، تورم امروز قابل پیش بینی بود و هشدارهای لازم به موقع توسط اقتصاددانان دلسوز و خیر خواه داده شد".
کمیته اقتصادی جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی در ادامه بیانیه خود تاکید کرد که این جمعیت از اعضای دولت انتظار دارد ضمن رفع مستمر موانع تولید و سرمایه گذاری و هدایت نقدینگی موجود به سرمایه گذاری های تولیدی، تا مهارشدن تورم فعلی از هر گونه سیاستی که به رشد نقدینگی بیانجامد اکیدا بپرهیزند و از نمایندگان مجلس نیز انتظار می رود با نگاهی ملی به این موضوع، دولت را در محدود کردن هزینه های دولتی و مهار نقدینگی یاری نمایند.
در بند دیگری از بیانیه مذکور آمده است: اقتصاد، یک علم تخصصی با روش ها و مبانی نظری نسبتا محکم است و نگاه مهندسی، جزء نگر، تک بعدی و سطحی به مقولات اقتصادی از جمله موضوع بسیار پیچیده تورم، مشکلی است که اقتصاد ایران سال ها به آن مبتلاست.
"کمیته اقتصادی جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی توجه سیاستگذاران اقتصاد ایران را به این نکته اساسی جلب می کند که حل معضل تورم، برنامه ای جامع، کلان نگر و با مبانی نظری روشن می طلبد و تصمیمات مقطعی و یا دستورات موردی برای توقف رشد قیمت یک کالای خاص، نه تنها در میان مدت و بلند مدت نمی تواند نیروهای موثر در رشد تورم را خنثی کند، بلکه اغلب، آثار و تبعات ناگوار دیگری به دنبال دارد".
اقتصاددانان عضو جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی در بیانیه خود متذکر شدند که از مسئولان دولت نهم انتظار دارند در مواجهه با رشد قیمت ها، از برخوردهای دستوری مشابه آنچه در دولت های قبلی هم رواج داشت، بپرهیزند و برای مهار تورم، با توجه به اساس به ساز و کار بازار رقابتی و البته مبتنی بر عدالت، در جهت کاهش تقاضا و افزایش عرضه در بازار سیاستگذاری کنند.
در بخش دیگری از بیانیه مذکور تصریح شده است: با وجود آنکه دولت نهم تلاش بی وقفه، خالصانه و صادقانه ای برای جبران نقایص، نا هنجاری ها و بی عدالتی های به ارث رسیده انجام می دهد اما مادامیکه یک فرماندهی واحد، پاسخگو، دارای مسئولیت روشن و برنامه ای منسجم در موضوع اقتصاد در قوه مجریه وجود نداشته باشد، تلاش های شبانه روزی دولت به شکل کامل و شایسته ای نتیجه نخواهد داد.
جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی بر این اساس از رئیس جمهور خواستند که برای اقتصاد ایران یک فرماندهی واحد با نگاهی جامع و عمیق به اقتصاد ایران و دارای تئوری و برنامه ای روشن با اهدافی کمی درباره تورم، اشتغال و مسکن طراحی و معرفی نماید.
در بند پایانی بیانیه کمیته اقتصادی جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی تاکید شده است: مبانی نظری و تجربیات گذشته در اقتصاد ایران نشان می دهد که بدون مهار تورم، تلاش ها برای سازندگی به بن بست خواهد رسید و مهار تورم باید به عنوان هدف اصلی اقتصادی دولت اعلام شود و دیگر اهداف و برنامه ها ذیل آن تنظیم شوند.
اقتصاددانان عضو جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی خاطر نشان کردند "تک رقمی کردن نرخ تورم، نه تنها تکلیف قانونی دولت، بلکه ضرورتی اساسی برای برنامه ریزی های کسب و کار، رشد تولید و اشتغال و گسترش عدالت در جامعه است".


نوشته شده توسط : علی

نظرات ديگران [ نظر]


پس از گذشت 6 ماه از تصویب قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد در مورد انسداد سرمایه های ایران و جلوگیری از سفر خارجی مقامات ایرانی و از جمله مقامات سپاه پاسداران، رسوایی بزرگی برای واشنگتن به بار آمده است: آمریکا شماره پاسپورت و سایراطلاعات لازم برای شناسایی این افراد را ندارد و از این رو از تحریم آنان ناتوان است. این در حالی است که آمریکا در پی گسترش تحریمات با قطعنامه جدیدی است.
به گزارش از «نیویورک تایمز»، در حالی که آمریکا به دنبال اعمال تحریمات جدید علیه ایران است، عده‌ای از مقامات آمریکا اعلام می کنند که آمریکا هنوز موفق به اجرای تحریمات قبلی در مورد چندین شرکتی که با برنامه اتمی و موشکی ایران مربوط بوده اند نشده است. این مقامات معتقدند که آمریکا اطلاعات لازم برای شناسایی این شرکت‌ها را در اختیار ندارد.
یکی از مقامات ارشد دولت آمریکا در این مورد گفت :«هیچ کس به اندازه ما به این تحریمات معتقد نیست. اما ما می‌خواهیم شاهد اعمال آنها باشیم، نه اعلام آنها. مشکلات زیادی در مورد کسب اطلاعات برای شناسایی این اهداف وجود دارد.»

علاوه بر رسوایی اخیر، مقامات اروپایی هم اعلام کرده اند که این گونه مشکلات آمریکا مانعی در راه مذاکرات با اروپا، روسیه و چین برای دور جدیدی از تحریمات است. اروپایی‌ها معتقدند که منافع تجاری روسیه و چین در پیوندهایشان با ایران، مانع دیگری در این راه است.
شکست آمریکا در اعمال تحریمات بر بسیاری از شرکت‌ها و اشخاص، اروپایی‌ها را متقاعد کرده است که آمریکا کاری را که می‌گوید، انجام نمی‌دهد. اما مقامات آمریکایی اعلام کرده‌اند، این مشکلات مربوط به سختی دستیابی به اطلاعات، حتی از متحدان این کشور در اروپا و خاور میانه است. آنها گفته اند که یک اشتباه در انسداد سرمایه ها و ممنوعیت سفر اشخاص، می‌تواند منجر به ایجاد تنشهای شدیدی شود.
از 25 نفری که نامشان در لیست ممنوعیت سفر قرار دارد، آمریکا تنها موفق به انسداد سرمایه‌ها و اعمال تحریمات بر 2 نفر شده است. در میان شرکتها نیز آمریکا تنها موفق به دستیابی به اطلاعات لازم برای انسداد سرمایه های 17 شرکت از 25 شرکت مورد نظر قطعنامه شورای امنیت شده است.
مقامات آمریکایی اعلام کرده‌اند که در میان افراد ممنوع از سفر، سردار محمد باقر ذوالقدر یکی از کلیدی ترین افراد این تحریم، امسال به رغم موافقت مسکو با تحریمات به این کشور سفر کرده است.
استوارت لوی، معاون وزیر خزانه داری آمریکا گفته که لیست این عده از افراد و شرکتها بر اساس مدارک و شواهد تهیه شده است و همه اروپاییها و کشورهای دیگر می توانند به آن اعتماد کنند.
چند مقام آمریکایی و اروپایی گفته اند مشکل پاسپورتها در این مورد است که اکثرا به علت تشابه نامهای خاورمیانه ای ممکن است اشخاصی اشتباهاً ممنوع از سفر و یا بازداشت شوند که باعث ایجاد تنش خواهد شد.
آمریکا به متحدین خود در اروپا و سایر نقاط فشار آورده است تا در مورد دستیابی به شماره پاسپورت، تاریخ تولد و سایر اطلاعات این افراد همکاری کنند.
اما ناکامی آمریکا به ویژه در دستیابی به اطلاعات سران سپاه با توجه به نارضایتی اروپا از طرح آمریکا در مورد قرار دادن سپاه در لیست سازمانهای تروریستی بیشتر می شود. عده ای از اروپاییها عنوان کرده اند که چنین اقدامی می تواند مانع جلب موافقت روسیه و چین برای قطعنامه جدید شود.

نوشته شده توسط : علی

نظرات ديگران [ نظر]


علامه سید مرتضی عسکری که شب گذشته، پس از نزدیک به یک قرن حیات درخشان به دیار باقی شتافت،‌ مدافع حریم تشیع با سلاح قلم و کتاب بود.
شهرت علامه عسکری، بیش از همه، ناشی از تلاش محققانه وی در عرصه تاریخ اسلام و چند اثر ماندگار از ایشان است که با ارایه اسناد و مدارک متقن، بر برخی ناقلان دروغ و جعلی احادیث پیامبر که منشأ انحرافات در برخی فرق اسلامی بود، مهر بطلان زد.
ایشان علاوه بر تلاش‌‌های علمی، در صحنه اجتماعی نیز فعال بود و از مؤسسان حزب الدعوه‌الاسلامیه عراق به شمار می‌رود که حزبی برای مبارزه با رژیم صدام بود و نوری‌المالکی،‌ نخست‌وزیر کنونی عراق، از اعضای آن به شمار می‌رود.

آنچه در پی می‌آید، بخشهایی از حیات پربار آن عالم برجسته است که از سوی حجت‌الاسلام والمسلمین جاودان، شاگرد ارشد ایشان در اختیار «بازتاب» قرار گرفته است:

زندگینامه مرحوم علامه عسکری

علامه سید مرتضی عسکری در سال 1293 شمسی در سامراء در خاندان علم و دانش پرور عریقی متولد شد. پدر بزرگوار ایشان، آیت الله سید محمد حسینی معروف به شیخ الاسلام فرزند آیت الله سید اسماعیل شیخ الاسلام و داماد آیت الله میر محمد شریف عسکری تهرانی معروف به خاتمة‌المحدثین بود.
ایشان از ده سالگی به حوزه های علوم دینی پای گذاشت، مقدمات و بخش هایی از سطوح را در همان شهر تحصیل کرد و در سال 1310 شمسی در عصر مرجعیت آیت الله العظمی حائری به حوزه علمیه قم مشرف و ادامه دروس سطوح را در محضر بزرگانی همچون آیت الله شیخ محمدحسین شریعتمدار ساوجی و آیت الله سید شهاب الدین مرعشی در فقه و اصول و لمعه و قوانین و رسایل و مکاسب و بخشی از کفایه را تعلم کرد. وی سپس از آنجا به سامراء بازگشت و ادامه کفایه و فقه اجتهادی و اصول خارج را از اساتید بزرگ آن شهر از جمله آیت‌الله آقا میرزا حبیب الله اشتهاردی و آیت‌الله سید محمدرضا شوشتری تحصیل کرد.

ایشان در سن  قریب 20 سالگی اولین حرکت اجتماعی خود را با تأسیس مدرسه‌ای کوچک در سامراء شروع کرد و بعدها این کار را در شهر کاظمین(1363هـ.ق) با تأسیس مدرسه ابتدایی ادامه داد. این مدارس بعدها به شهرهای بصره، دیوانیه، حله، کاظمین و نعمانیه پای نهاده و در مقاطع مختلف مهدکودک، دبستان و دبیرستان ، دخترانه و پسرانه و مراکزی برای تعلیم و تربیت بزرگسالان  گسترش یافت و بعدها در سال 1384هـ.ق. به تأسیس یک دانشگاه با دو دانشکده علوم اسلامی و ادبیات عربی ادامه یافت. این مجموعه بزرگ و بسیار موثر تا زمانی که ایشان از عراق هجرت کرده و به لبنان و بعد به ایران آمد، برپا بود و در سال 1389هـ.ق. به دست دولت بعثی عراق نابود شد.

یکی دیگر از حرکات اجتماعی بزرگ ایشان، مبارزات سیاسی گسترده‌ای بود که از عصر دولت پادشاهی عراق تا عصر حزب بعث برای احقاق حقوق شیعیان عراق انجام داد. ایشان در این دوران در راس روحانیان مبارز عراق بود و شهدای بزرگی چون آیت‌الله سید محمدباقر صدر و سید مهدی حکیم و سید محمدباقر حکیم در شمار این گونه از علما قرار داشتند که ایشان سرانجام با روبرو شدن با خطر اعدام از عراق گریخت.

یکی دیگر از کارهای اجتماعی ایشان تشکیل و تاسیس صندوق خیریه ای بود که با برپا کردن دو درمانگاه و سپس شروع به ایجاد یک بیمارستان بزرگ ادامه یافت و با بیرون آمدن از عراق به سرنوشت نامعلومی گرفتار شد و این مجموعه کاری شبیه به کمیته امداد امام انجام می‌داد. 

از بزرگترین کارهای علامه تحقیقات نوینی است که شهرت ایشان بیشتر مرهون آن است. این تحقیقات کارهای نو و روشهای نوینی در تحقیقات اسلامی پدید آورد و در واقع راه نوینی در تبیین اسلام شیعی و دفاع از آن بود. اولین نمونه از این گونه تحقیقات در سال 1375ه.ق به نام "عبدالله بن سبا و اساطیر اخری" نشر یافت که در عالم اسلام شهرت یافت و تاثیرگذار شد و در مجله الازهر، دو مقاله و نقد در مورد آن نوشته شد.این کتاب تا حدود 4 جلد ادامه یافت. بعد از ان "خمسون ومئة صحابی مختلق"(یکصد و پنجاه صحابى ساختگى) در سه جلد  و "معالم المدرستین" در 3 جلد و "االقران الکریم و روایات مدرستین"در  3 جلد  و سر انجام محموعه بزرگی از رساله های کوچک به نام بر گستره کتاب و سنت، بخشی از تالیفات ایشان می‌باشد. این کتابها به زبانهای انگلیسی، فارسی، ترکی و اردو و بخشی از آنها به زبانهای ایتالیائی، روسی و ...  ترجمه و نشر  شده اند.

علامه بیش از سی و پنج سال قبل به ایران آمد و ازهمان ابتدا به ادامه راهی که در عراق آغاز کرده بود، پرداخته، تبلیغ و ترویج و تحقیق و خدمت به محرومان و اقامه جماعت و بعدها تاسیس مراکز علمی همچون دانشکده علوم اسلامی را وجهه همت خویش قرار داد. امروز دانشکده اصول الدین که سالها از تاسیس آن می‌گذرد، در شهر های قم، دزفول و تهران در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا مشغول و کار پرورش محقق را بر عهده گرفته است.

****

بحث‌‌های علمی و مناظرات ایشان با دانشمندان مذاهب و ادیان گوناگون جهان، بسیار روشنگرانه و منحصر به فرد است و بسیاری از این مباحثات به صورت کتاب انتشار یافته‌اند. علامه عسکری، ریاست دانشکده اصول‌الدین را که خود بنیانگذار آن بوده‌اند، بر عهده داشتند.
ایشان در سومین همایش چهره‌‌های ماندگار در مهر ماه سال 82 به عنوان یکی از نخبگان فرهیخته و برجسته علمی ـ فرهنگی معرفی شدند. همچنین بزرگداشت علامه عسکری در سومین اجلاس مجمع جهانی اهل بیت ـ علیهم‌السلام ـ در تابستان سال 1382 در تهران برگزار شد. 

گزیده فعالیت‌‌ها و آثار علمی علامه عسکری
الف) تألیفات عربى
1ـ مئة و خمسون صحابى مُختلَق (سه جلد)؛ ترجمه فارسی: یکصد و پنجاه صحابى ساختگى.
2 ـ عبدالله ‌بن سبا و أساطیر أخرى (دو جلد)؛ عنوان ترجمه فارسی: عبدالله ‌بن سبا و دیگر افسانه‌‌های تاریخی.
3ـ أحادیث ام‌المومنین‌ عـائشـه؛ ترجمه فارسی: نقش عایشه در تاریخ اسلام.
4ـ معالم المَدرستَین (سه جلد)؛ ترجمه فارسی: ویژگی‌‌ها و نشانه‌‌های دو مکتـب.

5ـ القرآن الکریم و روایات المدرستین (سه جلد).
6 ـ عقائد الإسلام من القرآن الکریم (سه جلد)؛ عنوان ترجمه فارسی: عقاید اسلام در قرآن.
7ـ قیام الأئمّة بإحیاء الدین (چهارده جلد).
8ـ دورالأئمّة فى إحیاء السنّة.
9ـ مقدّمة «مرآة العقول فى شرح أخبار آل الرسول» (دو جلد).
10ـ مقدمه برای کتاب سیری در صحیحین محمدصادق نجمی.

11ـ مع أبى‌الفتوح التلیدی فى کتابه: «الأنوار الباهرة».
12ـ مع الدکتور الوردى فى کتابه: «وعّاظ السلاطین» (جلد اوّل).
13ـ آراء و أصداء حول‌ عبدالله‌ بن‌ سبـا و روایـات‌ سیف‌ فی‌ الصحف‌ السعودیه.
14ـ طبّ الرضا (ع) و طبّ الصادق (ع).
15ـ مصطلحات إسلامیة.

16ـ مصطلحات قرآنیة.
17ـ الإحتفال بذکرى الأنبیاء و عباداللّه الصالحین.
18ـ الصحابی و عدالته.
19ـ خلفاء المدرستین.
20ـ من حدیث النبی (ص): یکون لهذه الأمّة أثنا عشر إماما.

21ـ على مائدة الکتاب و السنّة (16 جلد):
السجدة على التربة؛ البکاء على المیت؛ زیارة قبور أنبیاء و أئمّة و الصلحاء؛ التوسّل بالنبى (ص) و التبرّک بآثاره؛ الصلوات على محمد (ص) و آله؛ یکون لهذه الأمّة اثنا عشر قیّما؛ عدالة الصحابة؛ عصمة الأنبیاء؛ البناء على قبور الأنبیاء و الأولیاء؛ الشفاعة؛ البَداء؛ الجبر و التفویض و القضاء و القَدَر؛ صلاة أبى بکر؛ المتعة أو الزواج المؤقّت؛ شیعة اهل البیت (ع) و... .

22ـ حدیث الکساء من طُرق الفریقین؛ ترجمه فارسی: حدیث کساء در کتب‌ معتبر مکتب‌ خـلفـا و مکتـب‌ أهل‌ بیت‌ و روایات‌ صلوات‌ بر محمد و آل‌ محمـد (ص‌).
23 ـ تعلیم‌ الصلاة‌ 24ـ المصحف فى روایات الفریقین.
25ـ صفات الله ـ جلّ جلاله ـ فى روایات الفریقین.

26ـ آیة التطهیر فى مصادر الفریقین.
27ـ آخرین‌ نماز پیامبر (ترجمه صلاة ابی بکر).
28 ـ در راه‌ وحدت‌، ترجمه‌ و نگارش‌: ع‌. م‌. سردارنیـا، تهـران‌: بـنیـاد بعثـت‌، 1361.

ب) تألیفات فارسی
ـ ادیان آسمانى و مسأله تحریف.
ـ نقش ائمّه (ع) دراحیای دین (چهارده جلد).
ـ بر گستره کتاب و سنّت (16 جلد):
تاریخ حدیث پیامبر (ص)، شیعیان اهل بیت (ع)، ازدواج موقّت در اسلام، توسّل به پیامبر خدا، بَداء یا محو و اثبات الهی، صفات خداوند در دو مکتب، شفاعت پیامبر (ص)، آیه تطهیر، عصمت انبیا، ایجاد بنا بر قبور انبیا و اولیا، سنّت پیامبر (ص) در گریه بر میت، سنّت پیامبر (ص) در زیارت قبور، سنّت پیامبر (ص) در سجده بر تُربت، سنّت پیامبر (ص) در صلوات، سنّت پیامبر (ص) در زیارت انبیا و صُلحا، قرآن در دو مکتب.


نوشته شده توسط : علی

نظرات ديگران [ نظر]


پاسخگویی غیرمنتظره وزارت راه دولت نهم

سه شنبه 86 شهریور 27 ساعت 10:0 عصر

وزارت راه دولت نهم در اقدامی غیر منتظره و امیدوارکننده، با اعلام بررسی واکنش‌های انتقادی بینندگان «بازتاب» به وعده وزیر برای اهدای جایزه در ازای پیدا کردن چاله، برای عزیمت به نقاط مورد اشاره برای بررسی،‌ اعلام آمادگی کرد.

دو هفته پیش، «بازتاب» در زیر خبری با نام «پاداش وزیر راه برای یافتن چاله در جاده‌‌ها!» ده‌ها نظر دقیق از بینندگان خود را منتشر کرده بود که به بیان اشکالاتی در جاده‌های مورد استفاده خود پرداخته بودند.
بنابراین، وزرات راه نیز با بیان بررسی این موارد، اعلام کرد به غیر از مواردی که مرتبط به بخش خصوصی یا حوزه استحفاظی شهرها بوده، بقیه موارد تا پایان سال 85 اصلاح شده و احتمالا بینندگان «بازتاب» در سال 86 در آن نقاط رفت و آمد نداشته‌اند.

«بازتاب» با استقبال از پاسخگویی این وزارتخانه، ضمن توصیه دیگر ارگان‌‌های دولتی به پاسخگویی دقیق به مردم،‌ با ارسال نظرات منتشر نشده بینندگان ذیل خبر دهم شهریور برای مسئولین وزارت راه، از بینندگان خود،‌ به ویژه کسانی که پیام‌های پیشین را فرستاده بودند، درخواست می‌کند با گزارش وضعیت کنونی جاده‌های یاد شده، دولتمردان خدمتگزار در وزارت راه را یاری دهند.

متن جوابیه وزارت راه به این شرح است:
مدیر مسئول محترم سایت خبری ـ تحلیلی «بازتاب»
سلام علیکم
با عنایت به اینکه خبر مورخ ۱۳۸۶/۶/۱۰ در آن سایت در خصوص اظهارات وزیر محترم راه و ترابری مبنی بر اینکه «در جاده‌های اصلی و فرعی کشور که طول آنها بالغ بر هفتاد هزار کیلومتر می‌شود، چاله وجود ندارد» منجر به اظهارنظر برخی کاربران (بازدیدکنندگان) محترم و انتقاد آنها از وضعیت رویه آسفالت برخی محورهای مواصلاتی شده بود، به آگاهی می‌رساند: تمامی محورهای مورد اشاره کاربران محترم که به طور مشخص نام برده شده بودند، مورد بررسی مجدد قرار گرفت. به نظر می‌رسد به جز آزادراه تهران ـ ساوه که تحت مدیریت بخش غیر دولتی بهره‌برداری و نگهداری می‌شود و قسمت‌هایی از محور خرم‌آباد ـ اندیمشک که در حال ترمیم است، وضعیتی که در خصوص سایر محورها بیان شده به قبل از پایان سال ۸۵ برمی‌گردد و احتمالا کاربران محترم ظرف چند ماه گذشته از این محورها عبور ننموده‌اند. برای اثبات این موضوع، وزارت راه‌وترابری آمادگی دارد به اتفاق نماینده آن سایت و هر یک از نویسندگان مطلب برای ملاحظه محورهای مورد اشاره، به محل عزیمت کند تا ادعای وجود چاله محورهای مواصلاتی مورد اشاره بررسی شود. ضمنا اشاره به نکات ذیل را ضروری می‌داند:

۱ـ برخی اشکالات نوشته شده و یا مورد نظر کاربران آن سایت ممکن است در محدوده قانونی شهرهای واقع در حد فاصل راه‌های مواصلاتی بوده که نگهداری آنها به عهده شهرداری‌هاست و از حیطه وظایف وزارت راه‌وترابری خارج است.
۲ـ وزارت راه‌وترابری با شاخص نمودن وظیفه مذکور و قرار دادن خود در معرض افکار عمومی، به نوعی به سنجش عملکرد پرداخته و مدیران و همه دست‌اندرکاران بخش نگهداری راه‌ها برای حفظ وجهه کاری خود دایما در تلاش می‌باشند.

۳ـ متأسفانه، خبرگزاری ایسنا اشتباها به نقل از وزیر محترم راه‌وترابری، عدم وجود چاله را به راه‌های روستایی هم تسری داده است، در صورتی که راه‌های روستایی که طول آنها بیش از صد هزارکیلومتر است. هرچند بایستی هموار باشند، ولی از درجه اهمیت راه‌های اصلی و فرعی برخوردار نیستند و امید است روزی بتوان چنین ادعایی در مورد همه راه‌های کشور به عمل آورد.

۴ـ عدم وجود چاله به معنی نبودن هیچ‌گونه اشکال در سطح راه نیست و ترمیم راه‌ها که در همه کشورهای جهان متداول است، نظیر کار درزگیری و پر کردن چاله‌ها و ترمیم‌های موضعی و برخی نشست‌های اطراف آبروها و درزهای انبساط پل‌ها و برخی اشکاات سازه‌ای راه‌ها و شن‌زدگی، همیشه باعث عدم یکنواختی سطح راه می‌شود که اغلب این اشکالات با انجام روکش اساسی قابل رفع است که با توجه به کمبود منابع اعتباری، معمولا هر ده سال یک بار امکان‌پذیر است.؛ هر چند وجود چنین ناهمواری‌های جزیی از رانندگی آسان می‌کاهد، ولی معمولا به خورو آسیبی نرسانده و موجب ایجاد سانحه و حادثه نخواهد شد.

۵ـ بدیهی است بر خلاف ساخت راه که یک بار انجام می‌شود، نگهداری راه که در معرض آسیب‌های ناشی از تغییرات جوی در تابستان و زمستان و عبور و مرور دایمی خودروها می‌باشد، امری مستمر است که طاقت و حوصله و علاقه وافری را می‌طلبد و اگر مطالبات دایمی مردمی توأم با تقدیر و تشکر نباشد، ممکن است آثار آن در عملکرد راهداران سختکوش ظاهر شود.
لذا نگهداری سطح راه‌های کشور با توجه به گستردگی آن، بخشی از وظایف وزارت راه‌وترابری است که با توجه به بودجه و امکانات موجود برای نیل بدان، از هیچ کوششی فروگذاری نخواهد شد.

۶ـ بار دیگر تلفن روابط عمومی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای برای اعلام مشکلات جاده‌ای احتمالی به شماره ۸۸۸۰۴۳۹۰ و ۸۸۸۹۸۳۹۷ اعلام می‌گردد و از مردم شریف درخواست می‌شود موارد را با ذکر نقطه یا نقاط خاص اعلام کنند تا راهداران را در انجام وظیفه و رفع آن ایراد یاری نمایند.


نوشته شده توسط : علی

نظرات ديگران [ نظر]


<      1   2   3   4   5   >>   >