سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 

پاسخگویی غیرمنتظره وزارت راه دولت نهم

سه شنبه 86 شهریور 27 ساعت 10:0 عصر

وزارت راه دولت نهم در اقدامی غیر منتظره و امیدوارکننده، با اعلام بررسی واکنش‌های انتقادی بینندگان «بازتاب» به وعده وزیر برای اهدای جایزه در ازای پیدا کردن چاله، برای عزیمت به نقاط مورد اشاره برای بررسی،‌ اعلام آمادگی کرد.

دو هفته پیش، «بازتاب» در زیر خبری با نام «پاداش وزیر راه برای یافتن چاله در جاده‌‌ها!» ده‌ها نظر دقیق از بینندگان خود را منتشر کرده بود که به بیان اشکالاتی در جاده‌های مورد استفاده خود پرداخته بودند.
بنابراین، وزرات راه نیز با بیان بررسی این موارد، اعلام کرد به غیر از مواردی که مرتبط به بخش خصوصی یا حوزه استحفاظی شهرها بوده، بقیه موارد تا پایان سال 85 اصلاح شده و احتمالا بینندگان «بازتاب» در سال 86 در آن نقاط رفت و آمد نداشته‌اند.

«بازتاب» با استقبال از پاسخگویی این وزارتخانه، ضمن توصیه دیگر ارگان‌‌های دولتی به پاسخگویی دقیق به مردم،‌ با ارسال نظرات منتشر نشده بینندگان ذیل خبر دهم شهریور برای مسئولین وزارت راه، از بینندگان خود،‌ به ویژه کسانی که پیام‌های پیشین را فرستاده بودند، درخواست می‌کند با گزارش وضعیت کنونی جاده‌های یاد شده، دولتمردان خدمتگزار در وزارت راه را یاری دهند.

متن جوابیه وزارت راه به این شرح است:
مدیر مسئول محترم سایت خبری ـ تحلیلی «بازتاب»
سلام علیکم
با عنایت به اینکه خبر مورخ ۱۳۸۶/۶/۱۰ در آن سایت در خصوص اظهارات وزیر محترم راه و ترابری مبنی بر اینکه «در جاده‌های اصلی و فرعی کشور که طول آنها بالغ بر هفتاد هزار کیلومتر می‌شود، چاله وجود ندارد» منجر به اظهارنظر برخی کاربران (بازدیدکنندگان) محترم و انتقاد آنها از وضعیت رویه آسفالت برخی محورهای مواصلاتی شده بود، به آگاهی می‌رساند: تمامی محورهای مورد اشاره کاربران محترم که به طور مشخص نام برده شده بودند، مورد بررسی مجدد قرار گرفت. به نظر می‌رسد به جز آزادراه تهران ـ ساوه که تحت مدیریت بخش غیر دولتی بهره‌برداری و نگهداری می‌شود و قسمت‌هایی از محور خرم‌آباد ـ اندیمشک که در حال ترمیم است، وضعیتی که در خصوص سایر محورها بیان شده به قبل از پایان سال ۸۵ برمی‌گردد و احتمالا کاربران محترم ظرف چند ماه گذشته از این محورها عبور ننموده‌اند. برای اثبات این موضوع، وزارت راه‌وترابری آمادگی دارد به اتفاق نماینده آن سایت و هر یک از نویسندگان مطلب برای ملاحظه محورهای مورد اشاره، به محل عزیمت کند تا ادعای وجود چاله محورهای مواصلاتی مورد اشاره بررسی شود. ضمنا اشاره به نکات ذیل را ضروری می‌داند:

۱ـ برخی اشکالات نوشته شده و یا مورد نظر کاربران آن سایت ممکن است در محدوده قانونی شهرهای واقع در حد فاصل راه‌های مواصلاتی بوده که نگهداری آنها به عهده شهرداری‌هاست و از حیطه وظایف وزارت راه‌وترابری خارج است.
۲ـ وزارت راه‌وترابری با شاخص نمودن وظیفه مذکور و قرار دادن خود در معرض افکار عمومی، به نوعی به سنجش عملکرد پرداخته و مدیران و همه دست‌اندرکاران بخش نگهداری راه‌ها برای حفظ وجهه کاری خود دایما در تلاش می‌باشند.

۳ـ متأسفانه، خبرگزاری ایسنا اشتباها به نقل از وزیر محترم راه‌وترابری، عدم وجود چاله را به راه‌های روستایی هم تسری داده است، در صورتی که راه‌های روستایی که طول آنها بیش از صد هزارکیلومتر است. هرچند بایستی هموار باشند، ولی از درجه اهمیت راه‌های اصلی و فرعی برخوردار نیستند و امید است روزی بتوان چنین ادعایی در مورد همه راه‌های کشور به عمل آورد.

۴ـ عدم وجود چاله به معنی نبودن هیچ‌گونه اشکال در سطح راه نیست و ترمیم راه‌ها که در همه کشورهای جهان متداول است، نظیر کار درزگیری و پر کردن چاله‌ها و ترمیم‌های موضعی و برخی نشست‌های اطراف آبروها و درزهای انبساط پل‌ها و برخی اشکاات سازه‌ای راه‌ها و شن‌زدگی، همیشه باعث عدم یکنواختی سطح راه می‌شود که اغلب این اشکالات با انجام روکش اساسی قابل رفع است که با توجه به کمبود منابع اعتباری، معمولا هر ده سال یک بار امکان‌پذیر است.؛ هر چند وجود چنین ناهمواری‌های جزیی از رانندگی آسان می‌کاهد، ولی معمولا به خورو آسیبی نرسانده و موجب ایجاد سانحه و حادثه نخواهد شد.

۵ـ بدیهی است بر خلاف ساخت راه که یک بار انجام می‌شود، نگهداری راه که در معرض آسیب‌های ناشی از تغییرات جوی در تابستان و زمستان و عبور و مرور دایمی خودروها می‌باشد، امری مستمر است که طاقت و حوصله و علاقه وافری را می‌طلبد و اگر مطالبات دایمی مردمی توأم با تقدیر و تشکر نباشد، ممکن است آثار آن در عملکرد راهداران سختکوش ظاهر شود.
لذا نگهداری سطح راه‌های کشور با توجه به گستردگی آن، بخشی از وظایف وزارت راه‌وترابری است که با توجه به بودجه و امکانات موجود برای نیل بدان، از هیچ کوششی فروگذاری نخواهد شد.

۶ـ بار دیگر تلفن روابط عمومی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای برای اعلام مشکلات جاده‌ای احتمالی به شماره ۸۸۸۰۴۳۹۰ و ۸۸۸۹۸۳۹۷ اعلام می‌گردد و از مردم شریف درخواست می‌شود موارد را با ذکر نقطه یا نقاط خاص اعلام کنند تا راهداران را در انجام وظیفه و رفع آن ایراد یاری نمایند.


نوشته شده توسط : علی

نظرات ديگران [ نظر]