سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
پس از گذشت 6 ماه از تصویب قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد در مورد انسداد سرمایه های ایران و جلوگیری از سفر خارجی مقامات ایرانی و از جمله مقامات سپاه پاسداران، رسوایی بزرگی برای واشنگتن به بار آمده است: آمریکا شماره پاسپورت و سایراطلاعات لازم برای شناسایی این افراد را ندارد و از این رو از تحریم آنان ناتوان است. این در حالی است که آمریکا در پی گسترش تحریمات با قطعنامه جدیدی است.
به گزارش از «نیویورک تایمز»، در حالی که آمریکا به دنبال اعمال تحریمات جدید علیه ایران است، عده‌ای از مقامات آمریکا اعلام می کنند که آمریکا هنوز موفق به اجرای تحریمات قبلی در مورد چندین شرکتی که با برنامه اتمی و موشکی ایران مربوط بوده اند نشده است. این مقامات معتقدند که آمریکا اطلاعات لازم برای شناسایی این شرکت‌ها را در اختیار ندارد.
یکی از مقامات ارشد دولت آمریکا در این مورد گفت :«هیچ کس به اندازه ما به این تحریمات معتقد نیست. اما ما می‌خواهیم شاهد اعمال آنها باشیم، نه اعلام آنها. مشکلات زیادی در مورد کسب اطلاعات برای شناسایی این اهداف وجود دارد.»

علاوه بر رسوایی اخیر، مقامات اروپایی هم اعلام کرده اند که این گونه مشکلات آمریکا مانعی در راه مذاکرات با اروپا، روسیه و چین برای دور جدیدی از تحریمات است. اروپایی‌ها معتقدند که منافع تجاری روسیه و چین در پیوندهایشان با ایران، مانع دیگری در این راه است.
شکست آمریکا در اعمال تحریمات بر بسیاری از شرکت‌ها و اشخاص، اروپایی‌ها را متقاعد کرده است که آمریکا کاری را که می‌گوید، انجام نمی‌دهد. اما مقامات آمریکایی اعلام کرده‌اند، این مشکلات مربوط به سختی دستیابی به اطلاعات، حتی از متحدان این کشور در اروپا و خاور میانه است. آنها گفته اند که یک اشتباه در انسداد سرمایه ها و ممنوعیت سفر اشخاص، می‌تواند منجر به ایجاد تنشهای شدیدی شود.
از 25 نفری که نامشان در لیست ممنوعیت سفر قرار دارد، آمریکا تنها موفق به انسداد سرمایه‌ها و اعمال تحریمات بر 2 نفر شده است. در میان شرکتها نیز آمریکا تنها موفق به دستیابی به اطلاعات لازم برای انسداد سرمایه های 17 شرکت از 25 شرکت مورد نظر قطعنامه شورای امنیت شده است.
مقامات آمریکایی اعلام کرده‌اند که در میان افراد ممنوع از سفر، سردار محمد باقر ذوالقدر یکی از کلیدی ترین افراد این تحریم، امسال به رغم موافقت مسکو با تحریمات به این کشور سفر کرده است.
استوارت لوی، معاون وزیر خزانه داری آمریکا گفته که لیست این عده از افراد و شرکتها بر اساس مدارک و شواهد تهیه شده است و همه اروپاییها و کشورهای دیگر می توانند به آن اعتماد کنند.
چند مقام آمریکایی و اروپایی گفته اند مشکل پاسپورتها در این مورد است که اکثرا به علت تشابه نامهای خاورمیانه ای ممکن است اشخاصی اشتباهاً ممنوع از سفر و یا بازداشت شوند که باعث ایجاد تنش خواهد شد.
آمریکا به متحدین خود در اروپا و سایر نقاط فشار آورده است تا در مورد دستیابی به شماره پاسپورت، تاریخ تولد و سایر اطلاعات این افراد همکاری کنند.
اما ناکامی آمریکا به ویژه در دستیابی به اطلاعات سران سپاه با توجه به نارضایتی اروپا از طرح آمریکا در مورد قرار دادن سپاه در لیست سازمانهای تروریستی بیشتر می شود. عده ای از اروپاییها عنوان کرده اند که چنین اقدامی می تواند مانع جلب موافقت روسیه و چین برای قطعنامه جدید شود.

نوشته شده توسط : علی

نظرات ديگران [ نظر]