سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 

رام کردن دست سرکش!

سه شنبه 86 خرداد 29 ساعت 12:3 صبح

بیا مناظره کنیم
عبدالله رمضان‌زاده، سخنگوی دولت اصلاح‌طلبان، غلامحسین الهام، سخنگوی دولت فعلی را دعوت به مناظره کرد.
این را خبرگزاری‌ها اعلام کردند، اما خبرنگار واحد پوززنی و کل‌کل «دوربرگردان» توانست بخش‌هایی از این مناظره را که نیمه‌شب روز بعد از دعوت و در فضایی دوستانه برگزار شد، گزارش کند.

الهام: ها... چیه؟ هی! دور برداشتی؟
رمضان‌زاده: تو چی می‌خوای این وقت شب دم خونه ما ... مگه خودت خونه زندگی نداری؟

الهام: اینش به خودم مربوطه ... زود باش مناظره کن، کار دارم می‌خوام برم.
رمضان‌زاده: حالا چه عجله‌ای؟! ... بذار واسه فردا ... .

الهام: فردا هزار تا کار دارم؛ هم باید سخنگویی کنم، هم وزارتخونه رو راه ببرم، هم نامه‌های آقای رئیس‌جمهور رو از تو گونی دربیارم، هم واسه عیال گل‌گاوزبون دم کنم، هم ... .
رمضان‌زاده: خیلی خب پس بیا تو با هم مناظره کنیم، تو محل آبرو داریم!

الهام: نه عجله دارم... تا ده دقیقه دیگه خونه نباشم، از خاتمی و هاشمی و روحانی بی‌آبروترم می‌کنه!
رمضان‌زاده: خب پس بذار من برم یه چیزی بپوشم.

الهام: نه لازم نیست ... اتفاقا با همین زیرپوش و زیرشلواری بهتری ... قدت هم بلنده، شدی عینهو اورتگا!
رمضان‌زاده: خیلی خب بابا ... مناظره کنیم.

الهام: ما بهتریم.
رمضان‌زاده: عمرا ... ما بهتر بودیم!

الهام: تکذیب می‌کنم.
رمضان‌زاده: اگه به تکذیب کردن باشه، من چند سال بیشتر سخنگو بودم و بهتر تکذیب می‌کنم.

الهام: تکذیب می‌کنم، منظور ایشون اون نبوده، رسانه‌ها تحریف کردن.
رمضان‌زاده: چی داری می‌گی؟

الهام: ای وای ... یه آن فکر کردم مصاحبه مطبوعاتی دارم. وای داره دیرم میشه، کاری نداری؟
رمضان‌زاده: قربون دستت، مناظره بسیار خوب و مفیدی بود، ولی منظور ایشان تحریف شده بود.

الهام: بله، بسیار روشنگر بود، تکذیب می‌کنم.
رمضان‌زاده: قویا تکذیب می‌کنم ...

دست دادن یا دست ندادن، مسئله این نیست!
«این سید خودمونه؟» این جمله‌ای بود که چند روز اخیر، ‌هزاران بار به زبان کسانی آمد که فیلم دست دادن خاتمی با چند زن خارجی را دیدند. این در حالی است که قاعدتا این فیلم مونتاژی بوده و اگر آقای خاتمی اهل «دست دادن» بدون مشورت و استخاره بود، همان زمانی که «وقتش بود»، به جای قایم‌باشک بازی در سازمان ملل، با کلینتون دست می‌داد و قال قضیه را می‌کند. اما همانطور که می‌دانیم، خاتمی حتی برای آن‌که دست راستش را روی دست چپ خودش بگذارد، چند بار اطراف را می‌پاید، بعد آیت‌الکرسی می‌خواند و به چهار طرفش فوت می‌کند و بعد اگر حالش را داشت و مشاورانش نظر منفی نداشتند و حسین شریعتمداری خواب بود و انصار حزب‌الله حواسشان پرت بود و سازمان‌های حقوق بشری هم تأیید کردند، آن کار را می‌کند و بنا به این دلایل و یک سری دلایل دیگری که فقط من و محمدعلی ابطحی می‌دانیم، امکان ندارد آقای خاتمی ...

مهاجرانی: چرا امکان ندارد؟ خیلی هم خوب امکان دارد...
ابطحی: نه آقا دروغه ... هرچند که دروغ هم نباشه به جایی برنمی‌خوره ...دست داده، استخر که نرفته!

جمیله کدیور: خیلی هم اشکال داره ... از همین جاها شروع میشه، بعد رو سر زنشون هوو میارن.
محسن کدیور: خواهر جان از شما بعیده این حرفا ... اون هم در این روزهایی که همه‌مان از داغ مرگ جانسوز مرحوم مغفور «رورتی» سیاه‌پوش هستیم.

حجاریان: اتفاقا همون مرحوم، هم با زن‌ها دست می‌داد و هم "با زن‌ها دست‌بده"‌ها رو دوست داشت و در این زمینه هانتینگتون که از جان رالز ...

کروبی: جان راس رو ولش ... من می‌گم همه‌اش تقصیر این جنتیه ... من فردا یه نامه تندی بهش بنویسم، اتفاقا انتخابات هم در پیش روست و موقع نامه نوشتن به جنتی ... .

بهزاد نبوی: اوه ... حالا اینقدر شلوغش نکنید، دست داده، آدم که نکشته، خود من هم همین هفته پیش با عسگراولادی دست دادم. بیست سال فکر می‌کردم اگه همچین کاری کنم سیاه می‌شم، ولی هیچی نشد؛ خیلی هم دستش سبک بود!
احمد قابل: من دارم یک مقاله از کتب اربعه استخراج می‌کنم در باب وجوب دست دادن با زن اجنبیه و حرمت شدید بوسیدن دست زن معلمه. تا پس فردا می‌دم «هم‌میهن» چاپش کنه.

عطریان‌فر: شرمنده آقا ... دیگه نمی‌شه ... می‌ترسم مثل اون دفعه که مجبور شدیم جوابیه عیال چهارم عطاءالله رو صفحه اول «شرق» چاپ کنیم، باز واسمون از اون جوابیه‌ها بیاد! اون دفعه این مهسا ...
جمیله کدیور: اسمشو جلو من نیارین ن ن ن ن ... آخ قلبم ... آخ ... .
اعظم طالقانی: آب‌قند بیارین ... .

توصیه‌هایی برای اقتصاددان‌ها
57 اقتصاددان برجسته کشور در نامه‌ای به رئیس‌جمهور، نسبت به عواقب اقتصادی اقدامات دولت هشدار دادند. این 57 نفر که در آینده نزدیک معلوم خواهد شد یا غرض‌ورز و حسودند یا از آمریکا پول گرفته‌اند یا کم‌سواد و حواس‌پرتند، بسیاری از تصمیمات اقتصادی رئیس‌جمهور را شتابزده و غیرکارشناسی توصیف کرده‌اند. 57 نفر مذکور که در آستانه اخراج و بازنشستگی قرار دارند یا قرار خواهند گرفت، نسبت به عواقب وخیم دستورات رئیس‌جمهور و مصوبات دولت هشدار داده و به این ترتیب خود را هم در وضعیت وخیم‌تری قرار داده‌اند.

چندی پیش هم عده‌ای از همین اقتصاددان‌ها نامه انتقادآمیز دیگری به رئیس‌جمهور نوشته بودند که با برخورد مهرورزانه ـ دشمن‌انگارانه رئیس‌جمهور و حامیان ایشان مواجه شد و احتمالا به همین خاطر در مقابل این یارکشی جدید اقتصاددان‌ها، مهرورزی رسانه‌ای مذکور هم شدیدتر شود. از این رو، پیشنهاد می‌کنیم این ۵۷ نفر:

1. این روزها لوازم شخصی و بهداشتی اولیه نظیر مسواک، حوله، صابون را به همراه داشته باشند.
2. متن اعترافات را از اکنون آماده کنند.
3. به بستگان و آشنایان اطلاع دهند که به زودی به یک سفر غیرمنتظره می‌روند و از این رو با آنها از الان خداحافظی کنند.
4. زیرشلواری فراموش نشود!

فیلترنت در هزاره سوم
یکی از بیننده‌ها برای «دوربرگردان» قبلی کامنت گذاشته بود که:
«آقای م.ف ما چی کار کنیم از این وضع افتضاح سرعت اینترنت نجات پیدا کنیم؟ شما یه راه حل بده. جاده ببندیم؟ شیشه بشکنیم؟ تحصن کنیم؟ اعتصاب غذا کنیم؟ سرمونو به دیوار بزنیم؟ خودکشی کنیم؟»
محمدسلیمانی، دکترای مخابرات،تصویر و صاحابش تزئینی است!در جواب این دوست عزیز باید عرض کنم اگر این راه‌ها جواب می‌داد، حتما تا به حال خودآموز آنها را من منتشر کرده بودم! باور کنید علاوه بر جاده بستن، شیشه شکستن، اعتصاب غذا، سر به دیوار کوبیدن و خودکشی کردن، من راه‌های زجرآور دیگری را هم امتحان کرده‌ام که از آن جمله می‌توان به حبس در گلدان خشک، نگاه کردن سه ساعت متوالی به عکس وزیر فناوری ارتباطات، خواندن روزنامه ایران، سقوط آزاد از قله‌های علم و افتخار، خوردن کیک زرد، فکر کردن به شانزده سالگی و بذرپاشی در کویر لوت اشاره کرد، ولی هیچ کدام افاقه نمی‌کند.

واقعیت تلخ این است که در دو سال گذشته نه تنها سرعت و پهنای باند خطوط ارتباطی اینترنت در ایران بهبودی نداشته، بلکه گویا به عمد، فعالیت‌هایی هم در جهت کندی و صعوبت دسترسی به اینترنت صورت گرفته است. شاید باورش برایتان سخت باشد، ولی یکی از دلایلی که بخش «دیدنی‌های امروز» را از ابتدای امسال ادامه ندادم، همین کندی بیش از حد اینترنت بوده و هست (البته حاتم‌بخشی‌های دوستان هم بی‌تأثیر نیست. گفتم ریا نشود!) کاری که باید در عرض یک ساعت انجام بگیرد، به همت تصمیمات عجیب حضرات مسئول و متصدی خطوط ارتباطی، سه ساعت طول می‌کشد. خطوط Dial up هر روز بیشتر و البته بدتر می‌شوند و داشتن ADSL مناسب تبدیل به یک رویا می‌شود. تمام سرعت‌هایی که ISPها ادعا می‌کنند، مجازی است و در بهترین حالت، خطوط Share شده هستند. مراکز مخابراتی امکانات شبکه‌‌ای و دیتایی را به ندرت ارتقا می‌دهند. از فیلترینگ که دیگر هیچی نگو، مسئولان آن رسما اعلام کرده‌اند که دادن لینک از یک سایت یا وبلاگ به یک سایت یا وبلاگ فیلترشده، باعث فیلتر پایگاه لینک‌دهنده خواهد شد. آری، در هزاره سوم، دوره انفجار اطلاعات، قرن ارتباطات، ‌در دهکده کوچک جهانی زندگی می‌کنیم. این است معجزه هزاره سوم!


نوشته شده توسط : علی

نظرات ديگران [ نظر]


انتقاداقتصاددانان

سه شنبه 86 خرداد 29 ساعت 12:0 صبح

حداد عادل با رد ادعای دولتی شدن مجلس گفت: اگر مراد منتقدان این باشد که مجلس هفتم از دولت حمایت می‌کند، بنده این موضع را می‌پذیرم و فکر می‌کنم این افتخار مجلس هفتم است، اما اگر مقصود اطاعت مجلس از دولت باشد، بنده آن را رد می کنم؛ حمایت آری، اطاعت نه.

به گزارش مهر، دکتر غلامعلی حداد عادل رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه نشست خبری با خبرنگاران در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه ظاهرا اصولگرایان در ایجاد وحدت برای انتخابات آتی مشکلاتی دارند، اظهار داشت: طبیعی است که برای هر انتخاباتی اعم از شوراها یا مجلس چهره های سیاسی فعالیت داشته باشند و در این چارچوب دست یافتن به وحدت یکی از اهداف مهم است.

وی افزود: دو جریان اصلاح طلب و اصولگرا هر دو اقدامات بسیاری را برای وحدت انجام می دهند و آنچه که می توانم بگویم اینکه جریان اصولگرا وحدت دارد و اختلافی در آن نیست و اینگونه هم نیست که کسی که حجیت داشته از این جریان کنار رفته باشد.

رئیس مجلس ضمن ابراز امیدواری نسبت به برگزاری انتخاباتی خوب و سالم در آینده ، خطاب به خبرنگاری که این سئوال را کرده بود گفت: شما نگران اصولگراها نباشید.

وی در پاسخ به سئوالی دیگر درباره احتمال ارایه بنزین مازاد بر سهمیه بندی توسط دولت که ممکن است هدف اصلی طرح سهمیه بندی مبنی بر کاهش مصرف را زیر سئوال ببرد ، گفت: همانگونه که پیش از این ذکر شد هدف از سهمیه بندی کاهش مصرف بنزین است ولی ممکن است برای اجرای بهتر این طرح و نتیجه دادن آن انعطاف هایی لازم باشد.

حداد عادل با بیان اینکه دولت هنوز احتمال ارایه بنزین مازاد بر سهمیه بندی را تایید نکرده است، ادامه داد: دولت نیز تلاش می‌کند تا حتمی الامکان در جریان سهمیه بندی به بنزین مازاد نیاز نشود و هنوز به صورت رسمی این موضوع از جانب دولت اعلام نشده و لذا ما هم به صورت رسمی و قطعی دولت را از چنین کاری منع نکردیم.

رئیس مجلس در ادامه اظهار داشت: این تصمیم مبتنی بر آن است که ببینیم طرح سهمیه بندی تا کجا پاسخگو است و هر جا لازم باشد موضوع بنزین مازاد به عنوان انعطاف قابل تصور است و در این صورت منافاتی هم با اهداف سهمیه بندی ندارد.

حداد عادل در پاسخ به سئوالی دیگر درباره لزوم برخورد قانونی با نمایندگانی که غیبت بیش از حد ممکن برای حضور در صحن مجلس دارند ، گفت: اصل این مطلب درست است و بنده این موضوع را یک اشکال می دانم و ما و همکارانمان تلاش داریم تا انشاء الله جلسات مجلس با نظم و انضباط بیشتری برگزار شود.

وی در واکنش به خبرنگاری که در ادامه این سئوال از حسن مودب پور، و غیبت های زیاد او سخن گفت، افزود: البته آقای مودب پوربعدا نزد من آمده و گواهی پزشکشان را به من عرضه کردند.

رئیس مجلس در پاسخ به پرسشی درباره اظهارات اخیر عماد افروغ و موضوع دولت گرایی پارلمانی و انتخاب نشدن وی به ریاست کمیسیون فرهنگی مجلس، گفت: اولا باید بگویم که در سالهای گذشته نیز در عرصه انتخاب رئیس کمیسیون فرهنگی و سایر کمیسیون ها رقابت وجود داشته و در گذشته آقای افروغ با اختلاف یکی دو رای به ریاست این کمیسیون برگزیدند که این دوره با تفاوت یک رای فرد دیگری به این سمت برگزیده شد.

حداد عادل با اشاره به تغییراتی که در سالهای گذشته نیز در بخش های مختلف مجلس رخ می داده ، خاطر نشان کرد: این رخداد چیز عجیب و غیر منتظره ای نیست ضمن آنکه جا دارد از آقای افروغ به واسطه تلاش های فراوانشان تشکر کنم و تصور می‌کنم که ایشان می توانند همچنان در زمینه فرهنگی و همه زمینه ها فعال باشند.

حداد عادل به خبرنگاران توصیه کرد: درباره اظهارات عماد افروغ توضیحات لازم را از وی جویا شوند و افزود آنچه به ما مربوط می شود اجرای آئین نامه است.

وی در خصوص دولتی شدن مجلس هم اظهار داشت: در یک کلام در این خصوص توضیح می دهم اگر مراد همه این منتقدان این باشد که مجلس هفتم از دولت حمایت می کند بنده این موضع را می پذیرم و فکر می کنم این افتخار مجلس هفتم است.

رئیس مجلس ادامه داد: اما اگر مقصود این منتقدان اطاعت مجلس از دولت باشد، بنده آن را رد می کنم؛ حمایت آری، اطاعت نه. مجلس همواره استقلال خود را در مقابل دولت حفظ کرده اما همواره از او حمایت می کند.

حداد عادل تصریح کرد: چنانچه فضای رابطه مجلس و دولت فضای ستیزه و جنجال نیست در واقع این به سود کشور است و خلاف آن به مصلحت کشور نخواهد بود.

وی در پاسخ به سئوالی دیگر در خصوص اعتراض برخی نمایندگان به تاریخ برگزاری انتخابات آتی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: همواره بحث درباره تاریخ انتخابات یکی از مباحث انتخاباتی بوده و هر تاریخی که انتخاب شود عده ای درباره آن ابراز مخالفت می کنند.

رئیس مجلس با اشاره به وجود مناسباتی همچون ایام محرم و صفر، تعطیلات تابستانی، مشغول بودن کشاورزان و مواردی از این دست، افزود: توجه داشته باشید که تاریخ تعیین شده با توجه به قانون مصوب مجلس مبنی بر لزوم استعفای مدیران دولتی متقاضی جهت شرکت در انتخابات، شش ماه پیش از انتخابات بوده و این قانون اقتضای خاصی را برای دولت پدیدی می آورد و باعث می شود که موضوع تعیین تاریخ انتخابات تفاوت هایی را با گذشته داشته باشد.

حداد عادل ادامه داد: به جناح های سیاسی که نسبت به این تاریخ موضع مخالف دارند پیشنهاد می کنم که نظر خود را درباره تاریخ برگزاری انتخابات ارایه دهند و ببینند که آیا تاریخ پیشنهادی خودشان مشکلاتش کمتر است یا بیشتر؟ در حقیقت دولت در این خصوص ملاحظات خاصی را ندارد و موضوع به مسائل اجرایی باز می گردد.

رئیس قوه مقننه در پاسخ به سئوال دیگری مبنی بر اینکه آیا شما نیز مانند دکتر احمدی نژاد قصد تشکیل شورای نظارت بر آثار و اندیشه های خود دارید؟ گفت: بنده چنین قصدی ندارم و احتیاجی ندارم وارد این مباحث شوم.

رئیس مجلس در پاسخ به سئوالی در خصوص تذکر یکی از نمایندگان نسبت به فعالیت های زودهنگام انتخاباتی در برخی حوزه‌های انتخابیه گفت: این صحبت ها از حالا به بعد خواهد بود و با توجه به اینکه به زمان انتخابات نزدیک می شویم باید هر هفته در انتظار چنین مباحثی باشیم وخود اینها هم جزئی از فعالیت های انتخاباتی هستند.

دکتر حداد عادل رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه سخنان خود در کنفرانس خبری با خبرنگاران در واکنش به اعتراض یکی از خبرنگاران نسبت به بی تفاوتی نهادهای نظارتی به موضوع آتش گرفتن خودروهای شرکت ایران خودرو گفت: این شرکت، یکی از بزرگترین شرکت های صنعتی است و رسانه ها باید در عین دفاع از حقوق مردم مراقب باشند با مبالغه به اعتبار شرکت های بزرگ که سرمایه ملی اند لطمه وارد نشود.

وی با بیان اینکه دچار شدن خودروها به نقص فنی در همه جای دنیا رخ می دهد، افزود: این موضوع برای چنین شرکت هایی عادی است و این شرکت هم پس از شناسایی نقص مذکور برای رفع آن اعلام آمادگی کرده و رسانه ها باید در این خصوص با اطلاع رسانی به یاری ایران خودرو بپردازند.

حداد عادل در پاسخ به سئوال خبرنگاری که با اشاره به نامه 50 اقتصاد دان به دولت مدعی بی توجهی دولت نهم به این قبیل انتقادات شده بود گفت: تصور می کنم حرف حق، تلخی خود را خواهد داشت و نباید تاثیر گذاری را در واکنش صریح دولت جستجو نمود.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: قطعا اگر استادان دانشگاه با منطق تذکری را به دولت بدهند ، این تذکر دیر یا زود اثر کرده و بنده این نظر را هم درباره مجلس دارم که قطعا انتقادات نمایندگان بی نتیجه نخواهد بود.

وی ارائه بودجه انقباضی توسط دولت را نمونه ای از پذیرش انتقادات نمایندگان ملت از سوی دولت دانست و خاطر نشان کرد: هر کس چه موافق و چه مخالف دولت، اگر حرف منطقی بزند نباید از تاثیر آن نا امید باشد.

داوری در پاسخ به سئوالی دیگر درباره قانون مقابله با انتشار غیر قانونی آثار سینمایی ، اظهار داشت: در این قانون جریمه ذکر شده علاوه بر خسارتی است که به صاحب اثر وارد می شود و اگر این دو جنبه با هم در نظر گرفته شوند ، نگرانی اصحاب سینما نیز کمتر خواهد شد. ضمن آنکه اینگونه نیست که فردی که خسارت میلیون زده با 200 هزار تومان جریمه شود و رها شود.

حداد عادل در واکنش به سئوال خبرنگاری که قصد داشت موضوع هسته ای را با مسئله سهمیه بندی بنزین مرتبط کند، افزود: از اینکه مسئله سهمیه بندی را به انفجارهای خورشیدی نسبت ندادید ممنونم! این موضوع آنقدرها هم جنبه جهانی ندارد.

وی با اشاره به روند طی شده برای اجرایی شدن طرح سهمیه بندی بنزین ادامه داد: این طرح آنگونه که شما گفتید با سرعت عملی نشده وسال هاست که کشور در این اندیشه بوده و در سال 84 بسته سیاستگذاری برای این منظور تهیه شد که در قانون بودجه 85 تحت عنوان تبصره 13 ذکر شده بود.

رئیس مجلس شورای اسلامی، در پاسخ به این سئوال که آیا سفر شما به کویت برای درخواست از مقامات این کشور جهت میانجی گری به منظور آزادی هر چه سریعتر گروگان های اربیل بوده است ، گفت: در مذاکرات با مقامات کویتی درباره این مسئله صحبت خاصی نکردیم و به طور کلی اوضاع کلی منطقه، روابط دو جانبه و مسائل عمومی عراق مورد گفتگوی ما بود.

حداد با اشاره به تحولات اخیر عراق از انفجار صبح امروز در شهر سامرا که موجب فرو ریختن یکی از گلدسته های حرم مطهر عسگریین (ع) شده گفت: این حادثه نمونه ای دیگر از اهانت به مقدسات مردم عراق می باشد و مسئولیت تمام این جنایات که باعث کشتار مردم عراق ونگرانی تمام مسلمانان دنیا است بر عهده کسانی بوده که به طمع نفت به خاورمیانه لشکر کشیده اند.

رئیس مجلس ضمن محکوم کردن انفجار امروز در سامرا یک بار دیگر بر لزوم خروج اشغالگران از عراق و خاتمه توسعه اختلاف شیعه وسنی تاکید کرد.

وی در پاسخ به این سئوال که آیا در انتخابات مجلس هشتم نیز شرکت خواهد کرد گفت: راجع به این موضوع هنوز تصمیم خاصی نگرفته ام فکر می کنم در این باره هنوز فرصت هست.

حداد عادل در پایان سخنان خود در واکنش به سئوال خبرنگاری که 120 تذکر روز گذشته مجلس به دولت را مورد اشاره قرار داد، اظهار داشت: ظاهرا این 120 تذکر اینگونه بوده که 20 نماینده اقلیت هر کدام 6 تذکر داده و شما می گویید 120 تذکر؛ ما دیروز شاهد نوع خاصی از تذکر بودیم که تعدادی از نمایندگان اقلیت در فهرستی واحد ارایه دادند والبته این حق نمایندگان است، دولت هم حتما به آن توجه خواهد کرد


نوشته شده توسط : علی

نظرات ديگران [ نظر]


درگیری مذهبیون با نیروی انتظامی

دوشنبه 86 خرداد 28 ساعت 3:0 عصر

فیلم برداشته‌شده از تجمع دانشجویان برخی تشکل‌های دانشجویی، از ضرب و شتم غیرمنتظره دانشجویان دختر به دست یک لباس‌شخصی حکایت دارد.

در این فیلم که مربوط به پنجشنبه گذشته است، پس از آن‌که حدود سی دختر دانشجو، شعارهایی سر داده و پیشروی می‌کنند، به جای پلیس‌های زن، شماری از سربازان نیروی انتظامی مجهز به سپر و کلاه ایمنی، جلوی آنان را سد کرده و مانعشان می‌شوند، اما ناگهان یک چهره لباس‌شخصی که هویت او معلوم نیست، وارد معرکه شده و با حضور در میان دختران دانشجو، به ضرب و شتم چند تن از آنان می‌پردازد.

برای دیدن این فیلم، کلیک کنید.


نوشته شده توسط : علی

نظرات ديگران [ نظر]


کتک کاری اصولگراها

دوشنبه 86 خرداد 28 ساعت 10:0 صبح

هزینه کردن جنبش دانشجویی اصولگرا و مظلوم‌نمایی ملکه هشتاد ساله

حضور ده‌ها دانشجوی منتسب به تشکل‌های دانشجویی ارزشگرا و بروز برخی رفتارها به بهانه یک میهمانی برای ملکه انگلیس، موجب سوءاستفاده دولت بریتانیا و رسانه‌های این کشور و نیز زمینه‌ساز مظلوم‌نمایی شده که سابقه ده‌ها ساله آن، استعمار و ظلم به ملت‌هاست.

سفارت انگلیس در تهران که هر سال در همین روزها، جشن تولدی برای ملکه پیر این کشور برگزار می‌کرد، امسال به دلایل سیاسی، برای حدود هزار نفر در تهران، اعم از چهره‌های سیاسی، خبرنگاران و دیپلمات‌ها، دعوتنامه فرستاد که با روشنگری رسانه‌ها، بسیاری از نخبگان تصمیم به عدم حضور  در این مراسم گرفتند.

با این حال، عصر روز پنجشنبه، اطراف سفارت انگلیس، شاهد حضور عده‌ای دانشجوی منتسب به تشکل‌های دانشجویی ارزشی بود که در مواردی با پرتاب سنگ و رنگ و میوه‌های گندیده دیگر به سفارت و نیز سدمعبر جلوی ورود افراد شرکت‌کننده در این مراسم، که بعضا دیپلمات‌های خارجی بودند، تلاش کردند مانع برگزاری آن شوند.

این گزارش‌ می‌افزاید: انتشار تصاویر این اقدام در خبرگزاری‌های داخلی و خارجی و از جمله مطبوعات انگلیس، بازتاب گسترده‌ای داشته و موجب ایجاد مظلوم‌نمایی برای دولت بریتانیا و ملکه انگلیس شده است. چنان‌که روزنامه «گاردین» ـ چاپ لندن ـ نوشت: سفارت انگلیس می‌خواهد پس از اتفاقات رخ داده در جشن تولد ملکه انگلیس و حمله به مهمانان و زندانی شدن آنان پس از مراسم، رسما اعتراض کند.

به نوشته این روزنامه، «جفری آدامز»، سفیر انگلیس در تهران، با وزارت امور خارجه انگلیس برای اقدام به یک واکنش رسمی نسبت به رخدادهای این مراسم سالانه تقویم دیپلماتیک انگلیس گفت‌وگو کرده است.

«گاردین» می‌نویسید: ناآرامی‌ها یک ساعت پیش از مراسم، آغاز شد و در تمام طول مراسم با پرتاب بطری‌های آب، گوجه‌فرنگی، تخم‌مرغ و... ادامه داشت. اذیت و آزار مهمان‌ها حتی پس از پایان مراسم و زمان خروج مهمان‌ها نیز ادامه داشت که بنا بر گزارش‌ها، چندین نفر از آنان هم توسط پلیس دستگیر شده‌اند تا این‌که سرانجام مقامات سفارت، مینی‌بوسی را برای افرادی که در سفارت باقی مانده بودند، فراهم کردند تا به دور از آزار و اذیت‌ها، محل را ترک کنند.

دیپلمات‌های انگلیسی به شدت از این مسائل ناراحت هستند و یکی از آنان در این‌باره گفت: «کمترین واکنش ما، اعتراض رسمی به وزارت امور خارجه ایران است و احتمالا اقدامی مشابه از سوی وزارت امور خارجه انگلیس به سفارت ایران در لندن».

«گاردین» ادامه داد: در حالی که تظاهرات‌ها در خارج از سفارت انگلیس، امری معمول است، این نخستین بار بود که مهمانی جشن تولد ملکه الیزابت، هدف قرار می‌گرفت.


تصویر منتشر شده در رسانه‌های خارجی


هرچند حضور معدود افراد ایرانی در این مراسم، اقدامی برخلاف میهن‌دوستی به شمار می‌رود، اقدام فیزیکی تعدادی از دانشجویان، هم‌زمان با جشن تولد ملکه انگلیس، در حالی صورت گرفت که این زن 81 ساله، تنها یک مقام تشریفاتی است و در اداره کشور انگلیس هم به نظرات وی اهمیت چندانی داده نمی‌شود.

این کار از آن رو مورد اعتراض واقع شده که می‌تواند بهانه‌جویی طرف مقابل را در جلوگیری از برگزاری مراسم‌های متعدد به مناسبت سالروز رحلت امام راحل، 22 بهمن و ... که با حضور آزادیخواهان کشورهای مختلف دنیا در نمایندگی‌های جمهوری اسلامی برگزار می‌شود به دنبال داشته باشد.

این در حالی است که در نهم فروردین ماه گذشته نیز تحرکات مشابهی از سوی دانشجویان مذکور درباره بازداشت نظامیان انگلیسی صورت گرفته بود که به رغم شدت و خشونت اعتراضات این افراد به سفارت انگلیس و تقاضای اعدام برای نظامیان مذکور، پس از آزادی و بدرقه و اهدای هدیه به این نظامیان، این جنبش‌های دانشجویی کاملا سکوت کردند که این اقدام شایبه استفاده سیاسی و ابزاری از تشکل‌های ارزشی دانشجویی را تقویت می‌کند.


نوشته شده توسط : علی

نظرات ديگران [ نظر]


بدسلیقگی آبفای قم

دوشنبه 86 خرداد 28 ساعت 12:0 صبح

اقدام تعجب‌برانگیز مسئولان آبفای قم (آب و فاضلاب قم) در انتشار آگهی‌هایی برای صرفه‌جویی در مصرف آب در پشت قبوض آب شهروندان، موجی از نارضایتی و ناراحتی را در میان طلاب، روحانیون و متدینین قم پدید آورده است.

 مسئولان آبفای قم در پشت طرح جدید قبوض آب، برای توضیح مزیت‌های دفن فاضلاب (تصفیه) عکسی را چاپ کرده‌اند که جای بسی تأمل دارد!

تعبیر برخی مردم از دیدن این عکس آن است که خروجی اماکنی نظیر مساجد و بالاخص فیضیه (در شکل این گلدسته صرفا گلدسته مشهور حرم در پشت مدرسه فیضیه است) به جای علم و فضیلت، فاضلاب است که حضرات دولتی آن را تصفیه کرده و بهینه شده به مردم تحویل می‌دهند.

مسئولان آبفا نه تنها تاکنون اقدام به جمع‌آوری این قبوض ننموده‌اند، بلکه اعلام کرده‌اند طرح قبوض را تا پایان یافتن آنها تعویض نخواهند کرد.
گفتنی است، قبض‌های آب قم به دلیل طراحی و چاپ همین طرح، با حدود یک ماه تأخیر به دست مردم رسیده است.

(طبق گزارش رسیده گویا اقدام به جمع اوری کرده اند)


نوشته شده توسط : علی

نظرات ديگران [ نظر]


به کام فاطمه رجبی!به نام نظام.

دوشنبه 86 خرداد 28 ساعت 12:0 صبح
آفتاب-احمد لطفی: در هفته‌های گذشته اغلب سایت‌های اینترنتی منسوب به «حامیان دولت» که با محوریت فاطمه رجبی متعلقه سخنگوی دولت منتشر می‌شوند، به بهانه ماجرای دکتر حسین موسویان مطالب گزنده‌ای را در مورد برنامه هسته‌ای ایران، عملکرد تیم مذاکره کننده قبلی و دیپلماسی هسته‌ای منتشر کردند. مطالبی که علاوه بر تخریب و اهانت، اتهامات بسیاری را متوجه برخی شخصیت‌های نظام می‌کرد.

در تحلیل این سایت‌ها اقدامات برخی از اعضای ارشد تیم سابق مذاکرات هسته‌ای، نوعی تصمیم‌گیری شخصی و فردی تلقی شده و تبعات اینگونه حرکات در قالب دیپلماسی به «اشخاص» تعمیم داده شده است. بازی سایت‌های اینترنتی مدعی حمایت از دولت که در آستانه رقابت‌های زودهنگام انتخابات مجلس هشتم خشن‌تر شده، تا آن جا پیش رفته است که این سایت‌ها راهبرد هسته‌ای نظام در 2 سال نخست را رویکردی ضدنظام! و بر خلاف مصالح آن دانسته و ظاهراً به بهانه «انتقاد از اشخاص» اتهامات هولناکی را متوجه کلیت جمهوری اسلامی کرده‌اند. حال آنکه همانگونه که بارها توسط مقام معظم رهبری نیز اعلام شده است؛ کلیه موارد مربوط به مسائل هسته‌ای توسط مقامات ارشد نظام تصمیم‌گیری شده و تصمیمی نیست که با آمدن اعضای جدید و یا تیم جدید، تغییر ماهیت دهد. چنانچه حق ایران در دستیابی به انرژی هسته‌ای صلح‌آمیز همواره از آغاز بحران هسته‌ای ایران تاکنون ادامه داشته و هیچ یک از مقامات و تصمیم‌گیرندگان نیز قدمی از این اهداف عقب‌نشینی نکرده‌اند.

واقعیت این است که برخی از سایت‌های به اصطلاح طرفدار دولت در هفته‌های گذشته مهم‌ترین مفروض در دیپلماسی هسته‌ای ایران یعنی «مدیریت در سطح عالی نظام» را زیر سؤال برده و تخریب دولت پیشین و مقامات ارشد آن را در کانون موج‌سازی‌های خود قرار داده‌اند. رویکردی که تعمداً از سوی آنان انتخاب شده است.

این در حالی است که تیم سابق مذاکرات هسته‌ای همواره زیر نظر کمیته‌ای فعالیت کرده که همه تصمیمات این کمیته به تأیید رئیس جمهور وقت و مقام معظم رهبری رسیده است. این کمیته در دوره قبل که هم‌اکنون در کانون تاخت و تاز سایت‌های اینترنتی مدعی حمایت از دولت قرار دارد عبارت بودند از‌ آقایان علی لاریجانی، ‌کمال خرازی، علی‌اکبر ولایتی، علی یونسی، علی شمخانی، غلامرضا آقازاده و حسن روحانی. این کمیته هسته‌ای تمامی فعالیت‌ها و مصوبات خود را قبل از اجرا به تأیید بالاترین مقامات عالی نظام می‌رساندند.

واقعیت تلخ و هولناک آن است که سایت‌های مدعی برنامه‌های اتمی ایران که به اسم حمایت از نظام چارچوب مذاکرات سابق هسته‌ای را به باد دشنام و انتقاد گرفته و آن مذاکرات هوشمندانه را با کلماتی چون «مرعوبانه» و «ذلیلانه» توصیف می‌کنند، علناً اما در پوشش بر خلاف دستورات صریح رهبری معظم انقلاب حرکت می‌کنند.

رهبری معظم انقلاب چند ماه قبل در جریان دیدار کارگزاران نظام تاکید کردند هنگامی که نظام در کلیت خود تصمیمی را اتخاذ می‌کند همه باید از آن حمایت کنند و پشت سر آن بایستند. ایشان در همان سخنرانی همچنین به دفاع صریح از راهبرد هسته‌ای نظام در دو سال نخست پرداخته و تاکید کردند که آن تصمیمات در آن زمان «لازم» بود. بیانات مقام معظم رهبری در جمع کارگزاران نظام در تاریخ 12/8/82 نیز یکی دیگر از شواهدی متقنی است که توسط این افراد به عمد نادیده گرفته می‌شود. در آن سخنرانی که چند هفته پس از توافق ایران و تروئیکای اروپایی (توافق تهران) ایراد شد، رهبر معظم انقلاب اسلامی «طرز فکری که اقدام اخیر را نوعی تسلیم می‌داند غیرمنطبق با واقعیات برشمردند و تاکید کردند، حرکت اخیر یک کار سیاسی، دیپلماتیک و یک گفت‌وگو و قرارداد بود و هیچ تسلیمی در آن وجود نداشت». معظم‌له همچنین با تشکر از دقت و زحمات آقای خاتمی رئیس‌جمهور، آقای روحانی دبیر شورای‌عالی امینت ملی و دیگر دست‌اندرکاران تاکید کردند: تاکنون کاری برخلاف مبانی و اصول انجام نشده است. ضمن آن‌که هر جا احساس کنم برخلاف ضوابط و جهت‌گیری‌های نظام و اهداف انقلاب قدمی برداشته می‌شود جلوی آن را خواهم گرفت. به این همه بایستی این نکته را نیز افزود که مقام معظم رهبری در سخنرانی دیگری، تیم مذاکرات هسته‌ای در دو سال نخست را سربازان خط مقدم جبهه هسته‌ای خواندند.

بدین اعتبار، اولین سؤالی که بعد از این ابهام‌سازی به وجود می‌آید این است که چه کسی یا کسانی از نابودکردن اعتماد ملی و اتحاد مردم که بزرگ‌ترین سرمایه ملی است منفعت می‌برند؟ در این شرایط زیر سؤال بردن مسئولین نظام توسط سایت‌هایی که خود را به نوعی حامی دولت می‌دانند چه معنایی در داخل و خارج ایجاد می‌کند؟ در حالی که مقام معظم رهبری امسال را سال «اتحاد ملی و انسجام اسلامی» نامگذاری نموده‌اند، تخریب تمام پتانسیل سیاسی موجود در جمهوری اسلامی از چپ و راست و استفاده از تعابیر به شدت اغراق‌آمیز درباره یک طیف نوظهور چه هدفی را دنبال می‌کند؟ حاکم ساختن فضایی منفی بر فراز ایران و بهانه دادن به دست دشمنان خارجی برای این که جمهوری اسلامی را کشوری ماجراجو و افراطی معرفی کنند با چه هدفی در دستور کار یک اقلیت افراطی با گذشته نامعلوم قرار گرفته است؟ و...

بنابر آنچه گفته شد پاسخ به سوالات زیر قبل از هرگونه جوسازی و جنگ جناحی الزامی است:
1- در شرایطی که دشمنان نظام سعی دارند از شکاف ایجاد شده به نفع خود سود جویند، چنین اقداماتی که با کم‌رنگ شدن اصل اعتماد مردم به مسئولین نظام و اتحاد ملی همراه خواهد بود، به نفع چه کسی خواهد بود؟
2- اگر دیپلماسی هسته‌ای کشور همواره تحت اشراف و نظارت عالیه مقام معظم رهبری و در چارچوب تصمیمات کمیته هسته‌ای مورد تأیید ایشان بوده و کلیه فعالیت‌ها و اقدامات مذاکره‌کنندگان تحت نظر این کمیته انجام می‌شده است؛ زیر سؤال بردن اعضای تیم و چسباندن انگ‌هایی که در این سایت‌ها آمده آیا آب به آسیاب دشمن ریختن نیست؟
3- اگر مسأله هسته‌ای ایران به غرور ملی ایرانیان تبدیل شده است؛‌ چرا با طرح سوالات ابهام‌امیز غرور ملی این مردمان نسبت به مسئولین نظام و کلیت نظام خدشه‌دار می شود؟ 4- و نهایتاً چه کسی مسئول تخریب اعتماد ملی نسبت به مسئولان نظام است؟‌ و اساسا چه کسانی باید پاسخگوی این اقدامات مخرب باشند؟

پاسخ به این سئوالات را فقط و فقط می‌توان در واقعیتی تلخ و نگران‌کننده پیدا کرد. فراموش نکنیم گروهی که خط‌مشی فوق را دنبال می‌کند همان گروهی است که در آستانه انتخابات‌های گذشته بزرگترین حجم تخریب علیه عقلا و شخصیت‌های نظام را به رغم نهی صریح رهبری سازماندهی کرد. گروهی که این چنین غائله‌ای به راه انداخته و در این راه به کوچکترین مفاهیم و اصول سیاسی و اخلاقی پایبند نیست، همان گروهی است که تاکنون با استفاده از روش‌های ماکیاولیستی به اسم دفاع از نظام سنگین‌ترین هزینه‌ها را بر نظام تحمیل کرده است. همان گروهی که حتی روزنامه کیهان نسبت به خروج آنان از نظام و طی کردن مسیر حشمت‌الله طبرزدی هشدار می‌دهد و روزنامه جمهوری اسلامی تاکید می‌کند «دست شیطان را از پشت بسته‌اند». همان گروهی که در انتخابات 24 آذر با شکستی سنگین روبرو شد و اکنون در اضطراب دو انتخابات بعدی است. و همان گروهی که به هاشمی رفسنجانی، حداد عادل، سید محمد خاتمی، هاشمی شاهرودی، مهدی کروبی، حسن روحانی، محسن رضایی، محمد باقر قالیباف و حتی افرادی چون ضرغامی و افروغ و خوش‌چهره دشنام می‌دهد. این بار نیز نوبت تیم سابق مذاکرات هسته‌ای است...

نوشته شده توسط : علی

نظرات ديگران [ نظر]


دغدغه های خاتمی

یکشنبه 86 خرداد 27 ساعت 2:0 عصر

در دیدار اعضای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات مطرح شد

تقویت جایگاه رهبری نظام از دغدغه‌های خاتمی است

 

خبرگزاری فارس: رئیس دوره‌ای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات گفت: تقویت جایگاه رهبری نظام و حمایت از شعارهای اصلاح‌طلبانه در چارچوب نظام از دغدغه‌های خاتمی است که در نشست اعضای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات عنوان کرد.

شهربانو امانی رئیس دوره‌ای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، در خصوص نشست اعضای این شورا با سید محمد خاتمی در جماران گفت: در این نشست، همه اعضا بر "ائتلاف" به عنوان تنها راهکار جبهه اصلاح‌طلبان برای شرکت در انتخابات مجلس هشتم تاکید کردند.
در خصوص سخنان خاتمی در این نشست گفت: در این نشست آقای خاتمی از تقویت جایگاه احزاب و نهادهای مدنی دفاع کرد و همچنین تاکید کرد که از جایگاه حقیقی و حقوقی‌ خود برای به سرانجام رساندن یک ائتلاف حداکثری به عنوان راهبرد اصلاح‌طلبان استفاده خواهد کرد.
وی در ادامه افزود: دغدغه، نگرانی و تاکید اصلی خاتمی حول مسائلی چون تقویت نظام، دست‌یابی مردم به حقوق‌ قانونی و اساسی خود بود، وی همچنین بر حمایت از قدرتی که با رای مردم به سر کار می‌آید تاکید کرد.
امانی تقویت جایگاه رهبری نظام و حمایت از شعارهای اصلاح‌طلب در چارچوب نظام را از دیگر دغدغه‌های خاتمی در این نشست عنوان کرد.
شهربانو امانی در خصوص گزارش خود در این نشست نیز گفت: هدف شورای هماهنگی جبهه اصلاح‌طلب کمک به پیروزی و به دست آوردن کرسی‌های بیشتر برای اصلاح‌طلبان است و برنامه‌راهبردی کنونی آن، دست یافتن به یک ائتلاف حداکثری است.
وی در خصوص علت غیبت نماینده‌ای از سوی حزب اعتماد ملی نیز گفت: حزب‌ اعتماد ملی هنوز عضو شورای هماهنگی جبهه اصلاحات نشده است و ما تنها از اعضا برای شرکت در این نشست دعوت به عمل آوردیم.


نوشته شده توسط : علی

نظرات ديگران [ نظر]


علی دایی در رختکن حبس شد

یکشنبه 86 خرداد 27 ساعت 12:29 عصر
به دلیل جو نامساعد جو ورزشگاه بندرعباس، دایی همراه تمامی بازیکنان و کادر فنی راه‌آهن، در رختکن حبس شدند.

به گزارش فارس، در مسابقه شهرداری بندرعباس و راه آهن، شماری از هواداران با پرتاب سنگ، جریان بازی را مختل کرده و داور تشخیص داد این دیدار ناتمام بماند.

علی دایی، کاپیتان سابق تیم ملی از جمله حاضران در ورزشگاه بود که به دلیل جو نامساعد و پرتاب سنگ‌های متعدد، به سوی اشخاص داخل زمین، برای امنیت جانی برای مدتی در رختکن حبس شد. بازیکنان راه آهن همراه تمامی اعضای کادر فنی، برای آنکه خطری سلامتی آنها را تهدید نکند، در رختکن مانده و نتوانستند ورزشگاه را به راحتی ترک کنند.

هواداران متعصب بندرعباسی علاوه بر بازیکنان راه آهن، با پرتاب سنگین، بازیکنان خودی را نیز مورد حمله قرار داده و به همین دلیل، آنها را تهدید کردند.

صادق صدیقی، نماینده فدراسیون همراه داور چهارم، به دلیل پرتاب سنگ آسیب دیده و راهی بیمارستان شدند

نوشته شده توسط : علی

نظرات ديگران [ نظر]


ناگفته‌های ابطحی

یکشنبه 86 خرداد 27 ساعت 12:0 صبح

محمدعلی ابطحی در یادداشتی در هم‌میهن نوشت:

دیروز پیرمردی 95 ساله، غریبانه در مشهد درگذشت که قدیمی‌ترین و پرسابقه‌ترین مرجع تقلید‎ دوران ما بود. در دوران کودکی ما، در مشهد دو مرجع وجود داشت؛ آیت‌الله میلانی و آیت‌الله قمی. آقای قمی شجاعت کم‌نظیری داشت.

مبارزان جوان آن زمان که بعد‌ها رهبران اصلی انقلاب شدند، همواره به بیت ایشان رفت‌وآمد می‌کردند. بیت ایشان همواره تحت کنترل ساواک بود. در ماجرای 15 خرداد دوشا‌دوش امام فعال بود و ایشان را هم در مشهد دستگیر کردند. پدرش آیت‌الله حاج‌آقا حسین قمی بود که بزرگترین مرجع عصر خودش بود.

او هم، به شجاعت و سیاست معروف بود. وقتی چند روز از مشهد - به‌خاطر کشف حجاب - مهاجرت کرد، با عکس‌العمل عمومی روبه‌رو شد و ماجرای مسجد گوهرشاد و کشتار آنجا پیش‌آمده بود. آقای حاج سیدحسن قمی - که پریروز درگذشت - در دهه 40 شمسی به کرج تبعید شد.

برای یک مرجع تقلید، جدا بودن از درس و حوزه علمیه خیلی تبعید مشکلی است. تا پیروزی انقلاب در همان حصر خانگی در کرج ماند. یادم هست در کودکی یک بار با پدر و دائی‌ام به کرج رفتیم و با آنکه ممنوع بود، با موافقت پاسبان دم در برای دیدار کوتاهی ایشان را زیارت کردم.

برای نسل ما که به مبارزه مذهبی علاقمند بودیم، در غیاب امام دیدن مرجع تقلید تبعیدی خیلی خاطره‌انگیز بود. موقع خداحافظی یک رساله توضیح‌المسائل‌شان را به من دادند. با شیطنت کودکانه از ایشان خواستم برایم یادگاری بنویسد، بزرگتر‌ها چشم‌غره رفتند ولی ایشان قبول کرد. امروز داشتم آن را با دست خط ایشان می‌خواندم. روایتی از قول امام مجتبی(ع) است که می‌فرماید: اگر عزت بدون مشکل و هیبت بدون قدرت می‌خواهی، از ذلت گناه بیرون آی و به عزت طاعت خدا برس.

وقتی انقلاب در شرف پیروزی بود در روز 17 شهریور ایشان به مشهد بازگشتند. استقبال پرشوری شد. منزل ایشان مرکز تجمع انقلابیون شد. هر روز سخنرانی و راهپیمایی بود. یک بار هم با آن سن جوانی من در پایان راهپیمایی در منزل ایشان سخنرانی کردم. خود ایشان هم بود. از اینکه از امام زیاد تجلیل شود، راضی نبودند.

قراربزرگان مبارز بر این بود که در سخنرانی‌ها فقط اسم امام برده شود. قبل از سخنرانی شهید هاشمی‌نژاد هم آنجا بود، همین توصیه را تکرار کرد. یادم نمی‌رود تا منبرم تمام شد، آقای قمی به رویم آوردند که سه بار اسم آقای خمینی را آوردید و یک بار اسم مرا نیاوردید.

البته نشانه جوانی و کم ادبی من هم بود. این حساسیت ایشان نسبت به امام به دلیل آن بود که خودشان را هم وزن امام در مبارزه می‌دانستند و همین توهم بعد‌ها مشکل‌آفرین شد. آقای قمی به شدت سنتی فکر می کرد. شجاعت فوق‌العاده همراه با تفکر کاملا سنتی، از خصوصیات آن مرجع بزرگ بود. هیچ‌کس شجاعت کم‌نظیر او را نمی‌تواند انکار کند. از مصادره‌های اول انقلاب خیلی ناراحت بود و بعد از دیداری که با امام داشت، در اولین ماه‌های بعد از انقلاب، با رهبری آن سر ناسازگاری گذاشت.

این رفتارهای ایشان منجر به حصر خانگی دوباره ایشان شد. باز دوباره دم در خانه آقای قمی پلیس ایستاد و رفت‌وآمدها را کنترل می‌کرد و جز اقوام نزدیک، کسی نمی‌توانست به حضور ایشان برسد. چند سال پیش که البته دیگر رمقی در وجود ایشان نمانده بود، حصر بیت ایشان برداشته شد. یکی دوباری به سفر حج و کربلا هم رفت. آخرین بار، یکی، دو سال پیش بود که در حرم مشهد ایشان را دیدم که روی ویلچیری به حرم آمده است.

شاید زندگی او از این جهت بی‌نظیر بود که به‌رغم عمر طولانی نزدیک به صد سال و داشتن قدیمی‌ترین منصب مرجعیت در میان مراجع فعلی، بیشتر عمرش را در قبل و بعد از انقلاب در حصر خانگی گذراند.‏مشهدی‌های مذهبی در همه حال آقای قمی را خیلی دوست داشتند.

اگر با نظرات و دیدگاه‌هایش هم موافق نبودند، اما او را برای شجاعت و تدین و صداقتش احترام می گذاشتند. وی دایی خانواده صدر بود. امام موسی و خواهران و برادرانش، خواهرزاده‌های او هستند. دایی بزرگ همسر آقایان احمد آقای خمینی و آقای خاتمی هم می‌شد و در بعد از دوران حصر و شاید در همان دوران هم آنان گهگاهی به دیدن ایشان می رفتند. خدا رحمتش کند.‏


نوشته شده توسط : علی

نظرات ديگران [ نظر]


آیت الله لنکرانی به ملکوت اعلی پیوست

شنبه 86 خرداد 26 ساعت 9:14 عصر

آیت الله العظمی فاضل لنکرانی از مراجع عظام تقلید قم، ساعتی پیش به ملکوت اعلی پیوست.

ایشان که مدتی پیش به دلیل بیماری در یکی از بیمارستان‌های تهران بستری بود، به علت شدت بیماری، مقارن ظهر امروز و در آستانه ایام سوگواری حضرت فاطمه زهرا (س) به دیار باقی شتافت.

 

آیت الله العظمی فاضل لنکرانی که برجسته ترین موسس و عضو جامعه مدرسین حوزه علیمه قم به شمار می‌آمد، مورد اعتماد ویژه امام خمینی بوده و این اعتماد به سلامت و قوت مبانی فقهی وی، یکی از دلایل پیام تاریخی منشور روحانیت بود که درآن امام خمینی طلاب را به تبعیت از جامعه مدرسین حوزه علمیه قم فراخوانده بود.

ایشان از کودکی یار و همراه شهید حاج آقا مصطفی خمینی بود و به گفته خود آیت‌الله فاضل، امام به ایشان فرمود: فلانى من تو را به منزله مصطفى مى دانم، رفتارى که با مصطفى داشتم با تو دارم، و تعبیر ایشان این بود که من تو را از کوچکى بزرگ کرده ام و همینطور هم بود.

هم‌اکنون صدای شیون در کنار نوای قرآن از بیت آیت‌الله فاضل به گوش می‌رسد و ارادتمندان ایشان در کنار علما و مسوولان شهر در آنجا به عزاداری مشغولند، آیت‌الله صافی گلپایگانی نیز دقایقی پیش برای تسلیت در این دفتر حضور یافتند.

نگاهى به زندگى آیة الله العظمى فاضل لنکرانى
عالم ربانى و مرجع بزرگ تقلید شیعیان حضرت آیة الله العظمى حاج شیخ محمد فاضل لنکرانى در سال 1310 هجرى شمسى در شهر مقدس قم و در خانواده علم و فضیلت و عمل چشم به جهان گشود. پدر ایشان، مرحوم آیة الله حاج شیخ فاضل لنکرانى از علماى صاحب نام و از اساتید بزرگ حوزه علمیه و از معتمدان و مصاحبان آیة الله العظمى بروجردى مرجع بزرگ شیعیان جهان و از اصحاب استفتاء ایشان بود.

از مرحوم آیة الله محسنى ملایرى که روابط نزدیکى با مرحوم آیة الله العظمى بروجردى داشت نقل است که میگفتند مرحوم آیة العظمى بروجردى در زمانى که آیة الله فاضل در سن جوانى بودند بارها تصریح به اجتهاد ایشان داشتند. در سالهاى دهه 40 که آیة الله فاضل لنکرانى دوران جوانى را به کمال میرساندند و فاصله بین سى تا چهل سالگى را سپرى مى کردند، از مدرسان معروف، برجسته و کاملا شناخته شده اى بودند که فضلاى آن روز حوزه علمیه قم سطوح عالیه را در محضر ایشان میخواندند و حوزه هاى درس مکاسب و کفایه ایشان بسیار پرجاذبه و مجمع اهل فضل بود. در همین سالهاى دهه 40 بود که ایشان به درخواست جمعى از شاگردان کفایه خود، درس خارج اصول را آغاز کردند و در جمع علماى والامقام حوزه علمیه قم که در صراط هدایت حوزه در عرصه علم و عمل و فضیلت و معنویت حرکت مى کردند، درخششى فوق العاده داشتند.

قدرت بیان، تسلط بر مبانى علمى علماى علم اصول و فقهاى نامدار شیعه، آگاهى از آراء اهل سنت، فحص کامل و جامع، همراهى با شاگردان براى درک صحیح و کامل مطالب و ارائه پاسخ هاى همراه با اتقان و شکیبائى به اشکالات مستشکلین، از ویژگیهاى این مدرس پرکار و جامع نگر حوزه بود. به همین جهت، فضلاى آن روز حوزه علمیه قم که سطح عالى را به پایان برده بودند، به سرعت جذب حوزه درسى ایشان شدند و بعد از مدت کوتاهى که علاوه بر اصول، تدریس خارج فقه را نیز به تقاضاى فضلا پذیرفتند، حوزه هاى درسى فقه و اصول ایشان از پررونق ترین حوزه هاى درسى قم بود. از برکات این خرمن پرفیض علم و معنویت، وجود فضلا و علماى برجسته ایست که تعدادى از آنها از مدرسین صاحب نام حوزه هاى علمیه هستند، تعدادى از ممتحنین برجسته حوزه علمیه قم در عالیترین سطوح فعالیت مى کنند و تعدادى نیز در نقاط مختلف کشور به اداره حوزه هاى علمیه و ارائه خدمات علمى و فرهنگى و اجتماعى به مردم اشتغال دارند.

ساده زیستى، تقوا، تواضع، حسن سلوک با مردم و بویژه با شاگردان خود، از ویژگیهاى اخلاقى و زندگى عملى حضرت آیة الله العظمى فاضل لنکرانى بود که از همان دوران کودکى در سرشت ایشان بود و در جوانى با برخوردارى از امتیازات معنوى حوزه تکامل یافت و از وجود این عالم نورسته، شخصیت با فضیلتى ساخت که زمینه هاى معنوى مرجعیت را در کنار برجستگى هاى علمى شکل داد. بدین ترتیب، این عالم عامل متقى در سالهاى دهه 50 در ردیف بزرگان علم و فضیلت و معنویت مورد توجه علما، فضلا و مؤمنین به عنوان یکى از برجسته ترین افرادى که داراى صلاحیت مرجعیت مى باشند قرار گرفت بطوریکه مراجعات زیادى براى انتشار رساله عملیه به ایشان میشد و بسیارى از علماى صاحبنظر حوزه و شهرستانها ایشان را به عنوان مرجع تقلید بعد از مراجع موجود در آن زمان معرفى میکردند. سوابق درخشان مبارزاتى علیه رژیم طاغوت و حمایت هاى مستمر از نهضت امام خمینى و توجه خاصى که حضرت امام به ایشان داشتند، بطوریکه در پاسخ تسلیت شهادت آیة الله حاج سید مصطفى خمینى در سال 1356 با عبارت «انشاءالله تعالى موفق به خدمت به حوزه هاى اسلامى باشید و افاضل از برکات شما بهره مند شوند» اعتماد علمى خود و در سالهاى بعد از پیروزى انقلاب اسلامى با محول نمودن اداره امور حوزه علمیه قم به ایشان به عنوان شخصیتى که در رأس جامعه مدرسین حوزه علمیه در آن زمان قرار داشت، مراتب اعتماد عملى خود را به ایشان ابراز نمودند، جایگاه ویژه اجتماعى آیة الله العظمى فاضل را نشان میداد که مکمل جنبه هاى علمى و معنوى ایشان بود.

صفاى باطن و ارادت خالصانه به معصومین علیهم السلام که گوشه اى از آن در حضور مستمر آیة الله العظمى فاضل لنکرانى در مراسم بزرگداشت رسول گرامى اسلام و ائمه طاهرین و ام الائمة المعصومین حضرت فاطمه زهرا صلوات الله علیهم اجمعین، اعم از عزادارى ها و جشن ها و اهتمام به برپائى این مراسم متجلى است، از جلوه هاى معنوى این عالم عامل و مرجع بزرگ است. نکته بسیار ارزنده اینکه توجه به این امور هرگز ایشان را از تلاش براى پالایش عزادارى ها و جشن ها از خرافات و زیاده روى ها غافل ننموده بطوریکه در بیانات و پاسخ به استفتائات، بر رعایت نوع برگزارى و بر اتقان مطالبى که در مجالس مربوط به معصومین علیهم السلام مطرح میشود تاکید دارند. همچنین توجه به امور معنوى هرگز ایشان را از تلاش هاى علمى مستمر و تحقیق و تالیف باز نداشته بطوریکه اکنون ده ها جلد از تحقیقات علمى ایشان انتشار یافته و دردسترس فضلا و محققین مى باشد.

توجه به مشکلات مردم و تلاش براى حل مشکلات و رفع گرفتاریهاى آنان و توصیه به مسئولین امر براى رسیدگى به مردم نیز از امورى است که هرگز مورد غفلت آیة الله العظمى فاضل لنکرانى قرار نگرفته است. در سطح جهان اسلام نیز ایشان به مصائب مسلمین توجه خاص مى نمایند و با شناخت دقیقى که از مسائل سیاسى جهان دارند، همواره مواضع روشنى علیه دشمنان اسلام و دشمنان بشریت اتخاذ نموده اند که موضعگیریهاى ایشان در حمایت از مردم مظلوم فلسطین و عراق و افغانستان و حمایت قاطع ایشان از حکم امام خمینى به ارتداد سلمان رشدى و برخورد با توطئه هائى که علیه این حکم صورت گرفت از نمونه هاى این موضعگیریهاست.

مجموعه این ویژگیهاى علمى، عملى و معنوى که گوشه اى از آنها را برشمردیم موجب شد بعد از رحلت مراجع تقلید طبقه قبل یعنى حضرت امام خمینى و حضرات آیات خوئى، گلپایگانى و اراکى، زمانى که مسئولیت خطیر مرجعیت برعهده بزرگان دیگرى قرار میگرفت، حضرت آیة الله العظمى فاضل لنکرانى به عنوان مرجع تقلید مورد توجه علما و مردم قرار گرفتند و اکنون از مراجع طراز اول تقلید مى باشند.

اخلاص در عمل، شرط همه موفقیت هاست. این ویژگى براى عالمان دینى و بخصوص مراجع تقلید بالاترین ضرورت است که با برخوردارى از آن، خداى متعال نفوذ معنوى بالائى در اختیار آنان قرار میدهد و ابواب متعددى را براى خدمت به دین و بندگان خود در برابرشان میگشاید. این، واقعیتى است که در طول تاریخ مرجعیت شیعه کاملا مشهود بوده و نمونه هاى زیادى در تاریخ پرافتخار مرجعیت شیعه ثبت است.

برخوردارى حضرت آیة الله العظمى فاضل لنکرانى از همین ویژگى موجب شد ایشان با عنایت خداى متعال خدمات ارزنده اى به حوزه هاى علمیه در ایران و خارج از ایران ارائه نمایند. پرداخت شهریه قابل توجه به روحانیون حوزه علمیه قم که اکنون داراى 43000 روحانى است، حوزه علمیه مشهد با 10000 روحانى، حوزه علمیه اصفهان با 6000 روحانى و حدود 200 حوزه علمیه داخل کشور و تعدادى از حوزه هاى علمیه خارج از کشور از قبیل جمهورى آذربایجان از الطاف الهى است که شامل حال ایشان شده است. اهمیت این خدمت بزرگ به حوزه هاى علمیه زمانى روشن مى گردد که به این نکته توجه شود که آیة الله العظمى فاضل لنکرانى اجازه نمیدهند از غیر وجوه شرعیه، شهریه پرداخت شود و شهریه هائى که ایشان به طلاب و فضلا و علماى حوزه هاى علمیه پرداخت مى کنند، تماما از وجوه شرعیه است که توسط مؤمنین و مقلدین ایشان تامین مى شود.

 

شایستگى هاى اخلاقى و فضائل معنوى آیة الله العظمى فاضل لنکرانى ودیعه اى است که با خانواده پرفضیلت فاضل لنکرانى از دیرباز همراه بوده است. والد معظم ایشان مرحوم آیة الله حاج شیخ فاضل لنکرانى به دلیل برخوردارى از فضایل معنوى آنچنان مورد توجه و اعتماد مرجع بزرگ جهان تشیّع مرحوم آیة الله العظمى بروجردى بودند که ایشان در وصیت نامه خویش تصریح نمودند سهم امامى که در اختیارشان بود بعد از رحلت ایشان توسط فرزند بزرگشان و نیز آیة الله حاج شیخ فاضل لنکرانى به مصرف حوزه علمیه برسد. نمونه همین اعتماد کامل را حضرت امام خمینى رضوان الله تعالى علیه نسبت به حضرت آیة الله العظمى فاضل لنکرانى دامت برکاته ابراز داشتند بطوریکه دستور فرمودند وجوه شرعیه اى که در اختیارشان بود بعد از رحلت ایشان توسط حضرت آیة الله العظمى فاضل لنکرانى و شوراى مدیریت حوزه علمیه قم به مصرف حوزه برسد. بعد از رحلت حضرت امام، با اقدام فرزند برومند ایشان حجت الاسلام والمسلمین حاج سید احمد آقا خمینى رحمة الله علیه شهریه حضرت امام توسط حضرت آیة الله العظمى فاضل لنکرانى تا 27 ماه پرداخت شد.


نوشته شده توسط : علی

نظرات ديگران [ نظر]


<      1   2   3   4   5   >>   >