سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 

کتک کاری اصولگراها

دوشنبه 86 خرداد 28 ساعت 10:0 صبح

هزینه کردن جنبش دانشجویی اصولگرا و مظلوم‌نمایی ملکه هشتاد ساله

حضور ده‌ها دانشجوی منتسب به تشکل‌های دانشجویی ارزشگرا و بروز برخی رفتارها به بهانه یک میهمانی برای ملکه انگلیس، موجب سوءاستفاده دولت بریتانیا و رسانه‌های این کشور و نیز زمینه‌ساز مظلوم‌نمایی شده که سابقه ده‌ها ساله آن، استعمار و ظلم به ملت‌هاست.

سفارت انگلیس در تهران که هر سال در همین روزها، جشن تولدی برای ملکه پیر این کشور برگزار می‌کرد، امسال به دلایل سیاسی، برای حدود هزار نفر در تهران، اعم از چهره‌های سیاسی، خبرنگاران و دیپلمات‌ها، دعوتنامه فرستاد که با روشنگری رسانه‌ها، بسیاری از نخبگان تصمیم به عدم حضور  در این مراسم گرفتند.

با این حال، عصر روز پنجشنبه، اطراف سفارت انگلیس، شاهد حضور عده‌ای دانشجوی منتسب به تشکل‌های دانشجویی ارزشی بود که در مواردی با پرتاب سنگ و رنگ و میوه‌های گندیده دیگر به سفارت و نیز سدمعبر جلوی ورود افراد شرکت‌کننده در این مراسم، که بعضا دیپلمات‌های خارجی بودند، تلاش کردند مانع برگزاری آن شوند.

این گزارش‌ می‌افزاید: انتشار تصاویر این اقدام در خبرگزاری‌های داخلی و خارجی و از جمله مطبوعات انگلیس، بازتاب گسترده‌ای داشته و موجب ایجاد مظلوم‌نمایی برای دولت بریتانیا و ملکه انگلیس شده است. چنان‌که روزنامه «گاردین» ـ چاپ لندن ـ نوشت: سفارت انگلیس می‌خواهد پس از اتفاقات رخ داده در جشن تولد ملکه انگلیس و حمله به مهمانان و زندانی شدن آنان پس از مراسم، رسما اعتراض کند.

به نوشته این روزنامه، «جفری آدامز»، سفیر انگلیس در تهران، با وزارت امور خارجه انگلیس برای اقدام به یک واکنش رسمی نسبت به رخدادهای این مراسم سالانه تقویم دیپلماتیک انگلیس گفت‌وگو کرده است.

«گاردین» می‌نویسید: ناآرامی‌ها یک ساعت پیش از مراسم، آغاز شد و در تمام طول مراسم با پرتاب بطری‌های آب، گوجه‌فرنگی، تخم‌مرغ و... ادامه داشت. اذیت و آزار مهمان‌ها حتی پس از پایان مراسم و زمان خروج مهمان‌ها نیز ادامه داشت که بنا بر گزارش‌ها، چندین نفر از آنان هم توسط پلیس دستگیر شده‌اند تا این‌که سرانجام مقامات سفارت، مینی‌بوسی را برای افرادی که در سفارت باقی مانده بودند، فراهم کردند تا به دور از آزار و اذیت‌ها، محل را ترک کنند.

دیپلمات‌های انگلیسی به شدت از این مسائل ناراحت هستند و یکی از آنان در این‌باره گفت: «کمترین واکنش ما، اعتراض رسمی به وزارت امور خارجه ایران است و احتمالا اقدامی مشابه از سوی وزارت امور خارجه انگلیس به سفارت ایران در لندن».

«گاردین» ادامه داد: در حالی که تظاهرات‌ها در خارج از سفارت انگلیس، امری معمول است، این نخستین بار بود که مهمانی جشن تولد ملکه الیزابت، هدف قرار می‌گرفت.


تصویر منتشر شده در رسانه‌های خارجی


هرچند حضور معدود افراد ایرانی در این مراسم، اقدامی برخلاف میهن‌دوستی به شمار می‌رود، اقدام فیزیکی تعدادی از دانشجویان، هم‌زمان با جشن تولد ملکه انگلیس، در حالی صورت گرفت که این زن 81 ساله، تنها یک مقام تشریفاتی است و در اداره کشور انگلیس هم به نظرات وی اهمیت چندانی داده نمی‌شود.

این کار از آن رو مورد اعتراض واقع شده که می‌تواند بهانه‌جویی طرف مقابل را در جلوگیری از برگزاری مراسم‌های متعدد به مناسبت سالروز رحلت امام راحل، 22 بهمن و ... که با حضور آزادیخواهان کشورهای مختلف دنیا در نمایندگی‌های جمهوری اسلامی برگزار می‌شود به دنبال داشته باشد.

این در حالی است که در نهم فروردین ماه گذشته نیز تحرکات مشابهی از سوی دانشجویان مذکور درباره بازداشت نظامیان انگلیسی صورت گرفته بود که به رغم شدت و خشونت اعتراضات این افراد به سفارت انگلیس و تقاضای اعدام برای نظامیان مذکور، پس از آزادی و بدرقه و اهدای هدیه به این نظامیان، این جنبش‌های دانشجویی کاملا سکوت کردند که این اقدام شایبه استفاده سیاسی و ابزاری از تشکل‌های ارزشی دانشجویی را تقویت می‌کند.


نوشته شده توسط : علی

نظرات ديگران [ نظر]