سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
رئیس دولت اصلاحات گفت: مطمئن باشید که نه انگیزه آمدن در انتخابات هوس قدرت است و نه نیامدن به معنی راحت طلبی است. بلکه به هر حال انسان باید احساس کند که تا چه حد می‌‏تواند در برابر خدا و مردم به وظیفه خود عمل کند.سید محمد خاتمی در دیدار با اعضای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات ، با اشاره به روندی که در کشور وجود دارد و نتیجه آن را در جامعه می‌‏توان دید، گفت: باید با توجه به شرایط و احوال بررسی کرد که آیا با آمدن به صحنه انتخابات می‌‏توان در روند موجود به نفع آرمان‌‏های انقلاب، تأمین مصالح و مطالبات واقعی مردم و اعتلای کشور تأثیر گذاشت و کار کرد یا نه؟
وی با اشاره به دلایل عدم اعلام حضور خود در انتخابات تاکنون، افزود: دلیل آن که تاکنون برای حضور در انتخابات اعلام آمادگی نکرده‌‏ام، این است که بررسی کنم تا چه حد می‌‏توان بر روند تأثیرگذار بود؟ مطمئن باشید که نه انگیزه آمدن هوس قدرت است و نه نیامدن به معنی راحت طلبی است. بلکه به هر حال انسان باید احساس کند که تا چه حد می‌‏تواند در برابر خدا و مردم به وظیفه خود عمل کند.
رئیس جمهور سابق کشورمان خطاب به اعضای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات گفت: طرح شعار یایک ‌‏نفر یا هیچ ‌‏کس خطرناک است و از دوستان بخواهید که این شعار را ندهند زیرا هم باعث دلخوری و افزایش گلایه‌‏ها خواهد شد و هم راه‌‏های مختلف را مسدود می‌‏کند.
خاتمی تاکید کرد: در وضعیت فعلی یکی از اموری که بیشتر ذهن مرا مشغول کرده است تبیین اصلاحات و معیارهای آن است که امیدوارم هر چه زودتر این کار که زمینه آن فراهم شده است عمل و اعلام شود.
رئیس دولت اصلاحات با اشاره به لزوم ساماندهی و سازماندهی در جامعه درباره اصلاحات که سخن بسیاری در جامعه درباره آن مطرح است، اظهار داشت: رسالت خود می‌‏دانم در هرسمتی که باشم میزان‌‏ها و معیارها را در این زمینه مشخص کنیم تا هر کس به اصول اصلاحات به آن گونه که مورد نظر است تمایل دارد با مسوولیت شناسی کامل و آمادگی برای حضور و فعالیت به آن بپیوندد.
وی در ادامه یکی از مشکلات پیش روی اصلاحات را شرایط فعلی در جامعه و بی‌‏تفاوتی در میان نسل جوان دانست و گفت: دیگر نه دیدگاه چپ اسلامی و نه معیارهای غربی مانند گذشته انگیزه حرکت در جامعه ایجاد نمی‌‏کند بلکه بیشتر جامعه ما به سوی بی‌‏تفاوتی و بی‌‏انگیزگی حرکت می‌‏کند و نگرانی این است که خدای ناخواسته شاهد افول گرایش دینی بخصوص در میان جوانان باشیم.
خاتمی حضور در انتخابات ریاست جمهوری را بار دیگر بدون طرح و ایده و داشتن رویکرد و جهت کلی ناکافی دانست و گفت: همه سخن‌‏ها نباید فقط برای تا روز انتخابات باشد لازم است همگی دیدگاه و نظر خود را برای تعیین اولویت‌‏ها در اداره مملکت پس از انتخابات هم اعلام کنند.
وی افزود:متفکران و نخبگان باید بگویند آیا واقعا آسان‌‏ترین راه این است که حاکم باشیم و در جامعه اثر بگذاریم و چه راه‌‏هایی برای این کار وجود دارد؟ یا اینکه می‌‏توانیم در حکومت نباشیم ولی در عین حال در جامعه اثرگذار باشیم. چرا که در نظام بودن و در جامعه اثر گذار بودن بالضروره به معنی حضور در عرصه حکومت نیست.
گفتنی است در ابتدای این دیدار اعضای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات به بیان دیدگاه‌‏ها و نظرات خود پیرامون مسایل روز کشور و انتخابات سال آینده ریاست جمهوری پرداختند.

نوشته شده توسط : علی

نظرات ديگران [ نظر]


درگیری لفظی افشین قطبی با خبرنگاران

سه شنبه 87 مهر 2 ساعت 4:0 عصر
سرمربی تیم فوتبال پرسپولیس در اظهارنظری عجیب با انتقاد شدید از برخی خبرنگاران ورزشی گفت: کاری که برخی روزنامه‌های ورزشی با پرسپولیس می‌کنند، حیوان با حیوان هم نمی‌کند!

افشین قطبی پس از تمرین صبح امروز (سه‌شنبه) تیم فوتبال پرسپولیس با لحنی انتقادآمیز در خصوص خبری مبنی بر سفر "مارکو" به برزیل برای آوردن بازیکن برای تیم فولاد، خطاب به خبرنگاران گفت: شما مگر غیرت ندارید که چنین کاری می‌کنید. شما مگر وجدان کاری ندارید؛ شما مگر حیوانید؟ آخر حیوان هم با حیوان کاری که برخی روزنامه‌ها با پرسپولیس می‌کنند را نمی‌کند. مارکو اصلا نمی‌داند فولاد چه تیمی است و کجاست، پس چه طور می‌شود برای آوردن بازیکنی برای این تیم به برزیل رفته باشد. من به عنوان سرمربی پرسپولیس وظیفه دارم که در قبال اذیت کردن برخی خبرنگاران و روزنامه‌های ورزشی، از دستیارانم دفاع کنم. مارکو با صداقت و وجدان کاری در پرسپولیس فعالیت می‌کند. چرا شما این طور او را اذیت می‌کنید؟

وی افزود: مارکو مدت‌ها پیش به خاطر فراهم نشدن امکاناتی که باشگاه به او قول داده بود، استعفایش را نوشت که اکنون اگر در جمع تیم حاضر است، نشان از برطرف شدن تمامی مشکلاتش است. زمانی که قرار شد مشکلات مارکو از طرف باشگاه حل شود، ما فرصت را در این دیدیم تا او به برزیل رفته و در کنار پدرش باشد زیرا پدر او در برزیل دچار سکته‌ی مغزی شده بود که باید جراحی می‌شد.

به گزارش ایسنا، این واکنش افشین قطبی به شدت خبرنگاران حاضر را عصبانی کرد و آنها به قطبی توصیه می‌کردند که باید عذرخواهی کنی و باید همه‌ی روزنامه‌ها و خبرنگاران ورزشی را به یک چشم نگاه نکنی که قطبی در پاسخ گفت: من همیشه به شما احترام گذاشته‌ام و با صداقت حرف زده‌ام و نمی‌توانم دائما صحبت‌ها و اخبار کذبی که علیه پرسپولیس، پشت پرده‌ی پرسپولیس و مسایل شخصی بازیکنان و مربیان پرسپولیس را تکذیب کنم. معتقدم روزنامه‌ها پل ارتباطی مردم و باشگاه‌ها هستند، پس نباید با انتشار اخبار و مصاحبه‌های دروغ اعتماد مردم را سلب کنند؛ متاسفانه کشور ایران با جمعیت 70 میلیونی خود شاهد فروش حدود تنها پنج هزار روزنامه ورزشی است که این نشان از بی‌اعتمادی مردم نسبت به روزنامه‌هاست. من قصد توهین و جسارت به اشخاص و یا خبرنگارانی که در تمرینات حاضر می‌شوند، ندارم بلکه معتقدم جریان‌هایی که ممکن است در برخی روزنامه‌ها هدف‌گذاری شود تا برعلیه تیمی دروغ بنویسند، باید از بین بروند و مشکل من فقط با آنهاست.

افشین قطبی همچنین درباره‌ی اظهاراتی که محمد مایلی‌کهن چندی پیش برعلیه او اظهار کرده بود نیز گفت: فکر می‌کنم بدی را نباید با بدی جواب داد. دو کار غلط نتیجه‌ی غلط دارد. من معتقدم باید درباره‌ی اظهارات مایلی‌کهن سکوت کنم و این وظیفه‌ی باشگاه است که اینگونه موارد را پیگیری کرده و مشکلات احتمالی ناشی از آن را مرتفع کند.

سرمربی تیم پرسپولیس که بازیکنان این تیم را تا پس از پایان داربی از انجام هرگونه مصاحبه‌ی مطبوعاتی با خبرنگاران محروم کرده، در این باره گفت: برای به وجود نیامدن حاشیه‌های مختلف پیش از داربی تصمیم گرفتم تا اجازه‌ی مصاحبه به بازیکنان ندهم. ترجیح می‌دهم خودم در شرایط فعلی صحبت کنم.


نوشته شده توسط : علی

نظرات ديگران [ نظر]


پرتاب ماده آتش زا به سفارت ایران در لندن

سه شنبه 87 مهر 2 ساعت 3:18 عصر
یک منبع آگاه پرتاب ماده آتش زا به ساختمان سفارت جمهوری اسلامی ایران در لندن را تایید کرد.

وی اظهارداشت : این حادثه شب گذشته و در حالی که سفارت تعطیل بود، روی داده است.

این منبع آگاه گفت: بر اثر پرتاب این ماده آتش زا، در بیرونی ساختمان سفارت آسیب جزیی دیده است.

پلیس انگلیس نیز روز سه شنبه اعلام کرد: تحقیقات درباره این حمله که احتمالا با بمب دست ساز بنزینی صورت گرفته ، ادامه دارد.

مقامات پلیس در حال بازبینی تصاویر دوربین های مدار بسته اطراف سفارت هستند.

این در حالی ست که امروز نیز مردم نیویورک علیه سیاست های احمدی نژاد که این سیاست هارا جنگ طلبانه و تروریستی میخوانند اقدام به تظاهرات گسترده ی کردند.


نوشته شده توسط : علی

نظرات ديگران [ نظر]


حجت الاسلام و المسلمین دکتر  سیدمحمد خاتمی گفت: انتقاد در کشور باید با خیرخواهی توام باشد نه تخریب، حق آزادی انتقاد و ایراد گرفتن و خیرخواهی نسبت به حکومت وظیفه مردم در هر کشور است.سیدمحمد خاتمی در مراسم احیا شب بیست و یکم ماه مبارک رمضان در حرم مطهر امام خمینی (ره) اظهار داشت: آیا عرفان ابن عربی با آن عظمت به اندازه بیانات کوتاه امام علی (ع) عظمت دارد؟ علی (ع) در عبادت سرآمد است، امام سجاد نیز کسی بود که به دلیل عبادت های بسیار او را سجاد و زین العابدین نام گذاری کرده اند، وی آن قدر خضوع و سجده می کرد که لقب بسیار سجده کننده را برای او گذاشته اند.
وی خاطر نشان کرد: عبادت انبیا به گونه ای بود که ما تاب انجام آن را نداریم، امام سجاد (ع) در مقابل امیر المومنین اظهار عجز می کرد، امام علی در اخلاق و در خیرخواهی نسبت به مردم سرآمد بود.
وی در ادامه گفت: نهج البلاغه با گستردگی که دارد دارای مضامین بلند آموزشی، تربیتی و سراسر حکمت است که نظیری برای آن نمی توان پیدا کرد.
حجت الاسلام و المسلمین سید محمد خاتمی اظهار داشت: نهج البلاغه علاوه بر جنبه های عرفانی و معنوی سخنان امیر المومنین (ع) است که حاصل کمتر از پنج سال حکومت ایشان بوده است.
وی تاکید کرد: امام علی (ع) توانست حکومتی مطلوب و متناسب با شان پیامبر اسلام را ارائه کند ولی این پنج سال همیشه با آشوب ها، فتنه ها و درگیری ها همراه بوده اما هیچ وقت مانع از آن نشد که امیر المومنین از حکومت خود یک الگوی نمونه به جا نگذارد.
وی خاطر نشان کرد: همواره بشر با دادن هزینه های گزاف به پیشرفت های مهمی در حکومت رسیده از جمله حق حاکمیت بر سرنوشت، آزادی برای اندیشیدن و ... که بشر در سیر تکاملی به این پیشرفت ها رسیده است ولی از لحاظ عمل نتوانسته به آن ها جامه عمل بپوشاند.
وی در ادامه اظهار داشت: اگر تجربه بشری را کنار بگذاریم ولی آن را در کنار حکومت پنج ساله علی (ع) در نظر بگیریم تمامی این پیشرفت ها رنگ می بازد و من تعجب می کنم که یک نفر چگونه می تواند چنین حکومتی را برقرار کند.
وی تصریح کرد: کدام حاکم را در دنیا سراغ دارید که به شدت مردم را تشویق به اعاده حق خود می کند، کدام حاکم را سراغ دارید که انتقاد از حکومت را وظیفه می داند، کدام حاکم را سراغ دارید که مخالفین خود را تحت فشار قرار ندهد بلکه همواره از حق مخالف خود دفاع کند و اشخاص را از امتیازات خود محروم نکند.
سیدمحمد خاتمی خاطر نشان کرد: حکومت علی (ع) یک معجزه بود و امیر المومنین خطابه های بسیار دارد که ای مردم من را بر شما حقی است و شما را هم بر من، حقی که من به عنوان حاکم بر شما دارم این است که خیرخواه شما باشم و رشد اقتصادی را در سراسر جامعه حکمفرما کنم، آگاهی دادن به شما و محو بی سوادی در جامعه برای بالا بردن آگاهی تان وظیفه من است اما حق مردم نسبت به حاکمیت این است که به رای تان وفادار باشید و جفا نکنید.
وی در ادامه اظهار داشت: امروزه بشر به خود می بالد که حق انتقاد را برای فرد فرد انسان ها به رسمیت شناخته است اما باید توجه کنیم که انتقاد باید با خیرخواهی توام باشد نه تخریب و حق آزادی بیان نسبت به حکومت وظیفه شما مردم است.
وی تصریح کرد: در زمینه اقتصادی امیر المومنین همیشه عدالت را رعایت می کرد و می گفت من در جایی حکومت می کنم که در سراسر جامعه یک نفر نیست که زیر سقف خود زندگی نکند و نان گندم نخورد و عدالت اقتصادی و جلوگیری از ظلم و چپاول را همیشه نسبت به مردم رعایت می کرد.
وی اظهار داشت: امیر المومنین می گفت اگر اموال شما به زور در کابین زنان رفته باشد آن ها را به زور پس می گیرم و این یک معجزه الهی است،علی (ع) هیچ وقت از جنگ استقبال نکرد و جنگ ها همیشه به او تحمیل شد و بعد از تحمیل جنگ نیز اخلاق را در مبارزه و نبرد رعایت می کرد که این باعث تعجب می شود که یک انسان به چه میزان ظرفیت اخلاقی دارد.


نوشته شده توسط : علی

نظرات ديگران [ نظر]


استقبال حزب کار از نامزدی خاتمی

سه شنبه 87 مهر 2 ساعت 2:0 عصر
نایب‌رئیس شورای مرکزی حزب اسلامی کار گفت: حضور خاتمی در وضعیت کنونی حضور مناسبی است زیرا خاتمی اکنون فرد موردنظر مردم است. اسماعیل منتظری نایب‌رئیس شورای مرکزی حزب اسلامی کار در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی پویش دعوت از خاتمی درخصوص لزوم حضور مجدد خاتمی در انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: حضور مجدد خاتمی در انتخابات دهم قطعا برای کشور و مردم مفید خواهد بود. وی با بیان اینکه کاندیدای واحد اصلاح‌طلبان باید از خروجی جبهه اصلاحات خارج شود، افزود: تصمیم‌گیری درباره کاندیداهای مختلف احزاب و خاتمی باید در شورای هماهنگی جبهه اصلاحات انجام شود و باید همه احزاب در صورت انتخاب هر فردی توسط این جبهه آن فرد را به عنوان کاندیدای واحد قبول کنند. منتظری با اشاره به آسان‌تر بودن اجماع اصلاح‌طلبان با حضور خاتمی اظهار داشت: حضور خاتمی در وضعیت کنونی حضور مناسبی است زیرا خاتمی اکنون فرد موردنظر مردم است. وی با بیان اینکه ناکارآمدی دولت نهم باعث شده است تا مردم دوباره از خاتمی برای کاندیداتوری دعوت کنند خاطر نشان کرد: دولت نهم بسیاری از نخبگان را از خود دور کرد و اکنون افرادی در دولت حضور دارند که بله‌قربان‌گوهای خوبی هستند تا اینکه افراد کار‌آمدی باشند

نوشته شده توسط : علی

نظرات ديگران [ نظر]


«تزیپی لیونی»، وزیرخارجه اسرائیل و رهبر حزب «کادیما»، شب گذشته با «ایهود باراک»، وزیردفاع اسرائیل و رهبر حزب «کارگر» دیدار و گفت‌‏وگو کرد. باراک در این دیدار به لیونی قول داد در تشکیل دولت جدید به وی کمک کند.
در پی تسلیم استعفا نامه «ایهود اولمرت»، نخست‌‏وزیر اسرائیل به «شیمون پرز»، رئیس‌‏جمهوری اسرائیل انتظار می‌‏رود پرز، لیونی را به‌‏عنوان رهبر بزرگترین حزب کنونی اسرائیل مامور تشکیل دولت جدید کند.
به نوشته روزنامه «اورشلیم‌‏پست»، لیونی به عنوان نخستین گام در تشکیل دولت جدید با باراک دیدار کرد. باراک که رهبر حزب گارکر، مهم‌‏ترین شریک حزب کادیما در ائتلاف حاکم است، با لیونی به توافق رسیده که اقدامات جدی به یاری یکدیگر در تشکیل دولت جدید انجام دهند.
لیونی که احتمال داده می‌‏شود، پرز به‌‏زودی او را مامور تشکیل دولت کند؛ برای انجام این کار بر طبق قوانین اسرائیل 42 روز زمان دارد. در غیر این صورت پارلمان می‌‏تواند برگزاری انتخابات عمومی را تصویب کند.


نوشته شده توسط : علی

نظرات ديگران [ نظر]


احمدینژاد در مورد مشایی تجدیدنظر کند

سه شنبه 87 مهر 2 ساعت 12:0 عصر

روزنامه «جمهوری اسلامی» در یادداشت خود به تحلیل سخنان مقام رهبری در نماز جمعه این هفته تهران پرداخت و با اشاره به انتقاد ایشان از سخنان رحیم‌مشایی درباره دوستی با مردم اسرائیل و مقایسه آن با سخنان احمدی‌نژاد که گفته بود: «موضع مشایی موضع دولت است»، نوشت: با توجه به اینکه یک سخن نمی‌تواند هم موضع دولت باشد و هم طبق تعبیر رهبری «غلط و پوچ» و نقطه مقابل آن موضع نظام باشد، طبیعی است که باید آقای رئیس‌جمهور بعد از آنکه به توصیه‌ها و نصایح خیرخواهانه نخبگان کشور اعتنایی نکرد و همین بی‌اعتنایی موجب ادامه بحث‌ها شد، اکنون که رهبر معظم انقلاب موضع نظام را به روشنی بیان فرموده‌اند، در نقطه‌نظر خود و درباره معاون خود تجدیدنظر نماید.


نوشته شده توسط : علی

نظرات ديگران [ نظر]


خاتمی: انتقاد باید از روی خیرخواهی باشد

سه شنبه 87 مهر 2 ساعت 11:0 صبح
رئیس جمهور سابق کشورمان گفت: انتقاد باید از روی خیرخواهی باشد نه تخریب ولی در دل نصیحت، آزادی بیان نهفته است. سید محمد خاتمی درشب بیست و یکم ماه مبارک رمضان در حرم مطهر امام خمینی (ره) در جمع سوگواران امام علی (ع) با اشاره به دوران حکومت 5 ساله حضرت علی و با اشاره به آشوبها و جنگهای دوران حکومت امیرمومنان گفت: در این مدت کمتر از 5 سال حکومت حضرت علی که با آشوبها و جنگ ها همراه بود و شاید عمده وقت حضرت علی (ع) صرف این جنگها شد اما این امر مانع از آن نشد تا حضرت علی الگویی از حکومت نشان دهد، حتی تمام دستاوردهای بشر امروز با تجربه های زیاد در امر حکومت، در مقابل این حکومت حضرت علی رنگ می بازد. وی افزود: حضرت علی (ع) به صراحت بیان می کند که اگر مردم نمی خواستند و حضور مردم نبود و رای و نظر آنها هم نبود اینجانب حکومت را نمی پذیرفتم. رئیس بنیاد باران با تاکید بر اینکه وقتی حضرت علی به حکومت می رسد دغدغه خاطر او حق حرمت این مردم است، خاطرنشان کرد: کدام حاکم را در دنیا سراغ دارید که بشدت از مردم بخواهد تا در مقابل حاکم و قدرت بایستند و حق خود را بخواهند؟ کدام حاکم را سراغ دارید که بگوید وظیفه شما مردم است که انتقاد کنید نه اینکه آزادی بیان حق است. شما وظیفه دارید بیان کنید حق خود را، کدام حکومت را سراغ دارید که نه تنها مخالفان خود را تحت فشار قرار ندهد و برای مخالفت با حکومت هزینه ایجاد نکند بلکه همواره از حق مخالف خود دفاع کند و از امتیازات یک نفر که باید در جامعه داشته باشد او را محروم نکند. خاتمی گفت: این امیرالمومنین است که اینگونه حکومت می کرد واقعا حکومت علی (ع) یک معجزه است و امروز هم که به این حکومت نگاه می کنیم می بینیم که نظیر ندارد. وی در ادامه با اشاره به فرمایش از حضرت علی (ع) مبنی بر اینکه "ای مردم، مرا بر شما حقی است و شما هم بر من حقی دارید" تصریح کرد: حضرت علی خطاب به مردم می فرمود کسانی که تحت حکومت هستند نسبت به حکومت حق دارند و نه فقط تکلیف. اما حق شما بر من این است که خیرخواه شما باشم، همچنین رشد اقتصادی جامعه و بالا بردن قدرت مالی و اجتماعی و سازمانی جامعه نه اینکه امکانات موجود را یکسان در دست افراد قرار دهند، اینها حق شما بر من است. رییس جمهور سابق کشورمان با بیان این که " نمی شود سرمایه  کشور را بر باد داد به این عنوان که می خواهیم عدالت را برقرار کنیم" رونق اقتصادی و مالی را پیش زمینه توزیع عادلانه دانست و تاکید کرد: ابتدا باید در جامعه ایجاد ثروت کرد، ثروت جامعه را بالا برد و رونق اقتصادی و مالی جامعه را بالا برد و بعد توزیع عادلانه کرد. خاتمی با اشاره به حقی که حاکم بر مردم دارد، اظهار داشت: وفادار ماندن نسبت به رایی که به حاکم دادند جفا و خیانت نکردن از جمله حقوقی است که حاکم بر مردم دارد. وی افزود: امروز بشر خیلی به خود می بالد که حق انتقاد برای فرد فرد جامعه را به رسمیت شناخته و انسان ها نظر داشته باشند و آن را اعلام کنند حتی در مقابل حکومت ها بتوانند انتقاد کنند. انتقاد باید با خیرخواهی باشد نه تخریب. ولی در دل نصیحت آزادی بیان نهفته است. وی خاطرنشان کرد: تعجب اینجاست که امروز بشر ادعا می کند و پز می دهد و افتخار می کند که حق انتقاد را برای انسان ها در مقابل قدرت به رسمیت شناخته است. اما حضرت علی (ع) می گوید این حق من است وظیفه شماست. آزادی بیان، ازادی انتقاد، سخن گفتن در برابر حکومت، ایراد گرفتن و خیرخواهی کردن نسبت به حکومت وظیفه مردم است و حق حاکمان است یعنی 10 درجه بالاتر از آن چیزی است که امروزیها می گویند. خاتمی با اشاره به موضوع اقتصاد در دوران حکومت حضرت علی (ع) گفت: در زمینه اقتصاد علی (ع) می گفت که من در حالی حکومت می کنم که در سراسر ملک من یک نفر انسان نیست زیر یک سقفی که متعلق به خودش است زندگی نکند و از نان گندم نخورد. وی با اشاره به اخلاق حضرت علی (ع) در جنگها خاطرنشان کرد: علی هیچ وقت از جنگ استقبال نکرد، همواره سعی می کرد جنگها فروکش کند. جنگ ها همواره بر علی (ع) تحمیل شد و در جنگ چنان از خود اخلاق نشان داد که هنوز آدم تعجب می کند که یک انسان تا چه اندازه ظرفیت اخلاقی دارد. رئیس بنیاد باران در ابتدای سخنان خود با اشاره به اهمیت و ویژگیهای شب های قدر خاطرنشان کرد: قرآن در شب قدر نازل شده در حالیکه قرآن در ظرف 23 سال و به تناسب موقعیت ها و نیازهای مختلف بر قلب پیامبر نازل شد پس اینکه گفته می شود در شب قدر قرآن نازل شده علت چیست؟ خاتمی در تشریح این موضوع گفت: آنچه در ظرف 23 سال آمده تنزیل قرآن است یعنی بیان تدریجی قرآن و ناظر به مسائل و حوادثی که متعلق به دوران پیامبر است و یا بطور کلی به سرشت و سرنوشت بشری در این جهان مربوط می شود. وی افزود: قرآن دارای حقیقت بسیط و جامعی است که در کل بسیط بودن آن همه چیز است. آن نور و آن حقیقت متعالی یک بار و بصورت جامع بر قلب پیامبر نازل شد و جان پیامبر به آن حقیقت متعالی و با قرآن آشنا شد و آنچه در طول 23 سال تحقق یافت بیان لفظی و دنیوی همان حقیقت با توجه به شرایط مختلف بود.رئیس بنیاد باران با بیان اینکه قرآن ناسخ و منسوخ دارد افزود: یعنی آیه ای نازل می شود و بعد از مدتی با توجه به شرایط آیه  دیگری نازل می شود و آن آیه را نقض می کند و مطلب دیگری می گوید. خاتمی گفت: قرآن بعضا برای حل مشکل هاست که در زمان و مکان خواص و حتی در مورد شخص خاص بود بر قلب پیامبر نازل شده و ناظر بر همان مسئله خاص است و هیچ اشکالی در این زمینه نیست و این لطمه ای به اینکه قرآن کلام و وحی خداوند است نمی زد. وی افزود: با رحلت پیامبر (ص) وحی منقطع شد و قرآن همان است که در طول 23 سال نازل شده اما حقیقت قرآن چنان است که می توان در همه زمان ها و مکان ها هدایت گر انسان ها باشد. بعد از پیامبر وحی نیست، اما دسترسی به بطن و متن قرآن وجود دارد. رئیس بنیاد باران اضافه کرد: اگر تنزیل نیست تاویل است. تاویل یعنی برگرداندن امری به اول آن چیز، برگردان امر به سرچشمه و آغاز آن. آن سرچشمه همان حقیقت متعالی است که یکبار بر پیامبر نازل شده و موارد مفصل قرآن ناظر و اشاره به آن حقیقت است. می توان با رجوع به بطن قرآن از همین ظواهر به آن متن رسید و راه یافت.

نوشته شده توسط : علی

نظرات ديگران [ نظر]


محمد مجتهد شبستری در مراسم شب قدرکه در حسینیه ارشاد با عنوان «نام خدا و یاد خدا »برگزار شد، با اشاره به تعاریفی که از نام خدا در ادیان مختلف دیده می‌‏شود، گفت: در جوامع مختلف که یکتاپرستی بر آن حاکم است، نام خدا به گونه‌‏های مختلف اعمال می‌‏شود.
وی با تقسیم‌‏بندی جوامعی که از نام خدا استفاده می‌‏کنند، اظهارداشت: در جوامع سکولار و همچنین جوامع اسلامی از نام خدا استفاده می‌‏شود ولی نحوه استفاده از نان خدا در این جوامع متفاوت است. در جامعه‌‏های سکولار، کلیسا وجود دارد و جریان‌‏های دینی نیز حضورپررنگی دارند، ولی نام خدا به صورت عمومی در صحن اجتماعی نمود عینی ندارد اما در جوامع اسلامی نام خدا در صحنه اجتماعی به صورت گسترده مطرح است و در پیوند با ارزش‌‏های دینی مطرح می‌‏شود و به صورت عمومی فضای پررنگی از نام خدا در این جوامع وجود دارد.
استاد سابق دانشگاه تهران با اشاره به جامعه ایران و استفاده‌‏ای که از نام خدا در این جامعه می‌‏شود، اظهار داشت: جامعه‌‏ ایران در میان جوامع اسلامی دیگر در استفاده از نام خدا رتبه اول را دارد و نام خدا در تمام شئون زندگی جاری است.
وی با ذکر مثالی در خصوص استفاده از نام خدا در مقایسه جوامع غربی با جوامع اسلامی گفت: درکشورهای غربی کتابی را پیدا نمی‌‏کنید که در اولین صفحه آن نام خدا نوشته شده باشد؛ حتی در کتاب‌‏هایی که در خصوص مسایل دینی منتشر شده است، نام خدا در ابتدای آن وجود ندارد، ولی در جوامع اسلامی به خصوص در جامعه ما، نام خدا به عناوین مختلف در صفحه اول کتاب‌‏ها موجود است.
وی با بیان اینکه مسلمان‌‏ها باید بفهمند که چه فهمی از نام خدا دارند، اظهار داشت: باید سعی شود که معنای صحیحی از نام خدا فهمیده شود ولی در حال حاضر کمترکسی به این موضوع فکر می‌‏کند.
مجتهد شبستری در ادامه تصریح کرد: هیچ کس نمی‌‏تواند دقیقا معین کند که منظورش از خدا کیست و چیست زیرا نمی‌‏توان خدا را توصیف کرد.
وی با اشاره به تلقی عارفان و فیلسوفان شیعه از نام خدا گفت: عارفان و فیلسوفان شیعه گفتند که توصیف خدا ناممکن است و همه گرفتاری‌‏ها از این جا حادث می شود که خدا را توصیف می‌‏کنند .
سخنران مراسم شب قدر حسینیه ارشاد افزود: در مورد خدا نام‌‏ها، مطرح است نه صفت‌‏ها و متکلمان عوام از صفات خدا حرف می‌‏زنند ولی متکلمان فاضل از صفات خدا سخن می‌‏گویند.
وی تصریح کرد: هر کس خدا را توصیف کند و صفتی برای او در نظر گیرد، او را محدود کرده است و هر کس خدا را محدود کند، خدا را دوگانه تصور کرده است.
این محقق و پژوهش دینی با بیان اینکه در قرآن اسماء و نه صفت خدامند ذکر شده است، تصریح کرد: عناوین مانند "العلیم" و "الغدیر" و دیگر عناوین که در قرآن برای خداوند ذکر شده جزو اسما خداوند محسوب می‌‏شود نه صفت خداوند. چراکه از طریق این اسماء، صاحب نام را به خاطر می‌‏آوریم .
وی با اشاره به سخن پیشوایان دینی در خصوص نام خدا، اظهار داشت: پیشوایان دینی گفته‌‏اند خدا را می‌‏توان با نام‌‏هایش خواند و خداوند روایت کردنی است و قرآن بیش از هر چیز حکایت افعال خداست نه توصیف خدا .
مجتهد شبستری در پایان با انتقاد از افرادی که در سخنان خود را با نام خدا شروع می‌‏کنند، ولی در تمام طول سخنان خود به مردم دروغ می‌‏گویند، گفت: برخی با نام خدا و به اسم او دروغ می‌‏گویند که این ظلمی است در حق خدا.
گفتنی است مجتهد شبستری ادامه این سخنرانی را با عنوان "نام خدا و یاد خدا" در شب 23 ماه رمضان ایراد می‌‏کند.

نوشته شده توسط : علی

نظرات ديگران [ نظر]


ارتباط بین اینترنت و چاقى در دختران

سه شنبه 87 مهر 2 ساعت 2:10 صبح
محققان علوم پزشکى در امریکا اعلام کردند استفاده تفریحى از اینترنت ، از جمله علل بروز اضافه وزن در دختران نوجوان محسوب مى شود‌‌ .‌ مطالعات در امریکا نشان مى دهد اینترنت ، خواب ، قهوه از عوامل موثر در بروز اضافه وزن دختران این کشور محسوب مى شوند.‌ ‌محققان با بررسى بر روى گروهى پنج هزار نفره از دختران نوجوان و جوان در رده سنى چهارده تا بیست و یک سال دریافتند دخترانى که بیش از بقیه رفتارهاى راحت طلبانه داشتند و اغلب اوقات فراغت خود را در تن آسایى و راحت طلبى سپرى مى کنند معمولا خواب کمترى دارند و بیشتر از دیگر دختران از قهوه استفاده مى کنند.‌‌ ‌با اینکه هیچ ارتباط علمى بین مصرف قهوه و استفاده از اینترنت مشخص نشد ولى محققان دریافتند دخترانى که تمایل بیشترى به اینترنت دارند کمتر مى خوابند. ‌ ‌دکتر کاترین برکى از گروه محققان دانشگاه هاروارد و بیمارستان زنان و بریگهام و نیز گروه محققان دانشگاه واشنگتن دریافتند ارتباط این رفتار ها با یکدیگر به گونه اى است که با بالا رفتن سن تعداد بیشترى از دختران به این مشکل گرفتار مى شوند.‌ ‌دکتر برکى از اى میل ، شبکه هاى اجتماعى و گشت و گذار دختران در وب به عنوان مواردى نام برد که بیش از دیگر کارها وقت دختران نوجوان را اشغال مى کند.‌ ‌این دانشمند افزود :‌ تحقیقات ما نشان مى دهد افزایش استفاده تفریحى از اینترنت ، شامل اى میل ، سایت هاى اجتماعى و وب گردى از مواردى هستند که بخشى از دلایل بروز اضافه وزن روز افزون در دختران را تشکیل مى دهند.‌ ‌محققان مى گویند نادیده گرفتن این نشانه ها و بى توجهى به این موارد ، به چاقى تدریجى منجر مى شود.‌‌ 

نوشته شده توسط : علی

نظرات ديگران [ نظر]


<   <<   6   7   8   9      >