سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
محمد مجتهد شبستری در مراسم شب قدرکه در حسینیه ارشاد با عنوان «نام خدا و یاد خدا »برگزار شد، با اشاره به تعاریفی که از نام خدا در ادیان مختلف دیده می‌‏شود، گفت: در جوامع مختلف که یکتاپرستی بر آن حاکم است، نام خدا به گونه‌‏های مختلف اعمال می‌‏شود.
وی با تقسیم‌‏بندی جوامعی که از نام خدا استفاده می‌‏کنند، اظهارداشت: در جوامع سکولار و همچنین جوامع اسلامی از نام خدا استفاده می‌‏شود ولی نحوه استفاده از نان خدا در این جوامع متفاوت است. در جامعه‌‏های سکولار، کلیسا وجود دارد و جریان‌‏های دینی نیز حضورپررنگی دارند، ولی نام خدا به صورت عمومی در صحن اجتماعی نمود عینی ندارد اما در جوامع اسلامی نام خدا در صحنه اجتماعی به صورت گسترده مطرح است و در پیوند با ارزش‌‏های دینی مطرح می‌‏شود و به صورت عمومی فضای پررنگی از نام خدا در این جوامع وجود دارد.
استاد سابق دانشگاه تهران با اشاره به جامعه ایران و استفاده‌‏ای که از نام خدا در این جامعه می‌‏شود، اظهار داشت: جامعه‌‏ ایران در میان جوامع اسلامی دیگر در استفاده از نام خدا رتبه اول را دارد و نام خدا در تمام شئون زندگی جاری است.
وی با ذکر مثالی در خصوص استفاده از نام خدا در مقایسه جوامع غربی با جوامع اسلامی گفت: درکشورهای غربی کتابی را پیدا نمی‌‏کنید که در اولین صفحه آن نام خدا نوشته شده باشد؛ حتی در کتاب‌‏هایی که در خصوص مسایل دینی منتشر شده است، نام خدا در ابتدای آن وجود ندارد، ولی در جوامع اسلامی به خصوص در جامعه ما، نام خدا به عناوین مختلف در صفحه اول کتاب‌‏ها موجود است.
وی با بیان اینکه مسلمان‌‏ها باید بفهمند که چه فهمی از نام خدا دارند، اظهار داشت: باید سعی شود که معنای صحیحی از نام خدا فهمیده شود ولی در حال حاضر کمترکسی به این موضوع فکر می‌‏کند.
مجتهد شبستری در ادامه تصریح کرد: هیچ کس نمی‌‏تواند دقیقا معین کند که منظورش از خدا کیست و چیست زیرا نمی‌‏توان خدا را توصیف کرد.
وی با اشاره به تلقی عارفان و فیلسوفان شیعه از نام خدا گفت: عارفان و فیلسوفان شیعه گفتند که توصیف خدا ناممکن است و همه گرفتاری‌‏ها از این جا حادث می شود که خدا را توصیف می‌‏کنند .
سخنران مراسم شب قدر حسینیه ارشاد افزود: در مورد خدا نام‌‏ها، مطرح است نه صفت‌‏ها و متکلمان عوام از صفات خدا حرف می‌‏زنند ولی متکلمان فاضل از صفات خدا سخن می‌‏گویند.
وی تصریح کرد: هر کس خدا را توصیف کند و صفتی برای او در نظر گیرد، او را محدود کرده است و هر کس خدا را محدود کند، خدا را دوگانه تصور کرده است.
این محقق و پژوهش دینی با بیان اینکه در قرآن اسماء و نه صفت خدامند ذکر شده است، تصریح کرد: عناوین مانند "العلیم" و "الغدیر" و دیگر عناوین که در قرآن برای خداوند ذکر شده جزو اسما خداوند محسوب می‌‏شود نه صفت خداوند. چراکه از طریق این اسماء، صاحب نام را به خاطر می‌‏آوریم .
وی با اشاره به سخن پیشوایان دینی در خصوص نام خدا، اظهار داشت: پیشوایان دینی گفته‌‏اند خدا را می‌‏توان با نام‌‏هایش خواند و خداوند روایت کردنی است و قرآن بیش از هر چیز حکایت افعال خداست نه توصیف خدا .
مجتهد شبستری در پایان با انتقاد از افرادی که در سخنان خود را با نام خدا شروع می‌‏کنند، ولی در تمام طول سخنان خود به مردم دروغ می‌‏گویند، گفت: برخی با نام خدا و به اسم او دروغ می‌‏گویند که این ظلمی است در حق خدا.
گفتنی است مجتهد شبستری ادامه این سخنرانی را با عنوان "نام خدا و یاد خدا" در شب 23 ماه رمضان ایراد می‌‏کند.

نوشته شده توسط : علی

نظرات ديگران [ نظر]