سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 

حجت الاسلام و المسلمین دکتر  سیدمحمد خاتمی گفت: انتقاد در کشور باید با خیرخواهی توام باشد نه تخریب، حق آزادی انتقاد و ایراد گرفتن و خیرخواهی نسبت به حکومت وظیفه مردم در هر کشور است.سیدمحمد خاتمی در مراسم احیا شب بیست و یکم ماه مبارک رمضان در حرم مطهر امام خمینی (ره) اظهار داشت: آیا عرفان ابن عربی با آن عظمت به اندازه بیانات کوتاه امام علی (ع) عظمت دارد؟ علی (ع) در عبادت سرآمد است، امام سجاد نیز کسی بود که به دلیل عبادت های بسیار او را سجاد و زین العابدین نام گذاری کرده اند، وی آن قدر خضوع و سجده می کرد که لقب بسیار سجده کننده را برای او گذاشته اند.
وی خاطر نشان کرد: عبادت انبیا به گونه ای بود که ما تاب انجام آن را نداریم، امام سجاد (ع) در مقابل امیر المومنین اظهار عجز می کرد، امام علی در اخلاق و در خیرخواهی نسبت به مردم سرآمد بود.
وی در ادامه گفت: نهج البلاغه با گستردگی که دارد دارای مضامین بلند آموزشی، تربیتی و سراسر حکمت است که نظیری برای آن نمی توان پیدا کرد.
حجت الاسلام و المسلمین سید محمد خاتمی اظهار داشت: نهج البلاغه علاوه بر جنبه های عرفانی و معنوی سخنان امیر المومنین (ع) است که حاصل کمتر از پنج سال حکومت ایشان بوده است.
وی تاکید کرد: امام علی (ع) توانست حکومتی مطلوب و متناسب با شان پیامبر اسلام را ارائه کند ولی این پنج سال همیشه با آشوب ها، فتنه ها و درگیری ها همراه بوده اما هیچ وقت مانع از آن نشد که امیر المومنین از حکومت خود یک الگوی نمونه به جا نگذارد.
وی خاطر نشان کرد: همواره بشر با دادن هزینه های گزاف به پیشرفت های مهمی در حکومت رسیده از جمله حق حاکمیت بر سرنوشت، آزادی برای اندیشیدن و ... که بشر در سیر تکاملی به این پیشرفت ها رسیده است ولی از لحاظ عمل نتوانسته به آن ها جامه عمل بپوشاند.
وی در ادامه اظهار داشت: اگر تجربه بشری را کنار بگذاریم ولی آن را در کنار حکومت پنج ساله علی (ع) در نظر بگیریم تمامی این پیشرفت ها رنگ می بازد و من تعجب می کنم که یک نفر چگونه می تواند چنین حکومتی را برقرار کند.
وی تصریح کرد: کدام حاکم را در دنیا سراغ دارید که به شدت مردم را تشویق به اعاده حق خود می کند، کدام حاکم را سراغ دارید که انتقاد از حکومت را وظیفه می داند، کدام حاکم را سراغ دارید که مخالفین خود را تحت فشار قرار ندهد بلکه همواره از حق مخالف خود دفاع کند و اشخاص را از امتیازات خود محروم نکند.
سیدمحمد خاتمی خاطر نشان کرد: حکومت علی (ع) یک معجزه بود و امیر المومنین خطابه های بسیار دارد که ای مردم من را بر شما حقی است و شما را هم بر من، حقی که من به عنوان حاکم بر شما دارم این است که خیرخواه شما باشم و رشد اقتصادی را در سراسر جامعه حکمفرما کنم، آگاهی دادن به شما و محو بی سوادی در جامعه برای بالا بردن آگاهی تان وظیفه من است اما حق مردم نسبت به حاکمیت این است که به رای تان وفادار باشید و جفا نکنید.
وی در ادامه اظهار داشت: امروزه بشر به خود می بالد که حق انتقاد را برای فرد فرد انسان ها به رسمیت شناخته است اما باید توجه کنیم که انتقاد باید با خیرخواهی توام باشد نه تخریب و حق آزادی بیان نسبت به حکومت وظیفه شما مردم است.
وی تصریح کرد: در زمینه اقتصادی امیر المومنین همیشه عدالت را رعایت می کرد و می گفت من در جایی حکومت می کنم که در سراسر جامعه یک نفر نیست که زیر سقف خود زندگی نکند و نان گندم نخورد و عدالت اقتصادی و جلوگیری از ظلم و چپاول را همیشه نسبت به مردم رعایت می کرد.
وی اظهار داشت: امیر المومنین می گفت اگر اموال شما به زور در کابین زنان رفته باشد آن ها را به زور پس می گیرم و این یک معجزه الهی است،علی (ع) هیچ وقت از جنگ استقبال نکرد و جنگ ها همیشه به او تحمیل شد و بعد از تحمیل جنگ نیز اخلاق را در مبارزه و نبرد رعایت می کرد که این باعث تعجب می شود که یک انسان به چه میزان ظرفیت اخلاقی دارد.


نوشته شده توسط : علی

نظرات ديگران [ نظر]