سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 

توصیه‌های همراه اول

شنبه 86 اسفند 18 ساعت 8:0 صبح

مشترکان همراه اول می‌توانند جهت سهولت دسترسی به شارژ سیم‌کارت‌های اعتباری علاوه بر فروش حضوری از طریق اینترنت، پایانه‌های فروش (POS) و دفاتر خدمات ارتباطی (بصورت اینترانتی) سیم‌کارت‌های خود را شارژ کنند.

در اطلاعیه روابط عمومی شرکت ارتباطات سیار ایران آمده است: عرضه‌ی شارژ از طریق اینترنت و پایانه فروش (POS) برای خرید مستقیم متقاضیان از سامانه‌های طراحی‌شده است لذا توصیه می‌شود برای تهیه روش اینترنتی و پایانه فروش شخصا اقدام به خرید کنند. بدیهی است در صورت مراعات نکردن موارد مذکور و بروز اشکال، این شرکت هیچ‌گونه مسوولیتی را نمی‌پذیرد.

در ادامه این اطلاعیه تاکید شده است: در خرید به صورت الکترونیکی از طریق دفاتر خدمات بخش خصوصی حتما خرید در محل دفتر صورت پذیرفته و شخصا رسید را از مسوول فروش دفتر دریافت کنید. در صورت علاقه‌مندی برای امکان کنترل‌های بعدی شماره تلفن همراه اعتباری خود را جهت درج در رسید ارائه فرمایید.

در اطلاعیه همراه اول همچنین توصیه شده که پس از استفاده از رمز کارت شارژ یا برگه حاوی رمز کارت (در روش‌های مذکور) جهت جلوگیری از مشکلات آتی حتما آن را معدوم کنید؛ قیمت خرید کارت شارژ اینترنتی، الکترونیکی و یا از طریق پایانه فروش 100 هزار و یا 200 هزار ریال است.


نوشته شده توسط : علی

نظرات ديگران [ نظر]


قبولی یک کودک 8ساله درکنکور

شنبه 86 اسفند 18 ساعت 3:0 صبح
مطبوعات محلی برزیل اعلام کردند یک پسر بچه هشت ساله موفق شد در کنکور ورودی دانشگاه قبول و وارد دانشکده حقوق شود اما از انجایی که تحصیلات متوسطه خود را به اتمام نرسانده بود نتوانست در دانشگاه ثبت نام کند.
به گزارش خبرگزاری فرانسه از برزیل، روزنامه کوریو برازیلینسه نوشت ژائو ویکتور پورتلینیا، اخل گویانیا شهری واقع در دویست کیلومتری برازیلیا، موفق شد روز جمعه در اخرین مرحله از کنکور ورودی دانشگاه پولیستا قبول شود.
والدین این کودک هزینه ثبت نام وی را پرداخته بودند تا وی وارد دانشگاه شود اما دانشگاه به علت اینکه این کودک تحصیلات متوسطه خود را تمام نکرده است، به وی پذیرش ندادند.
این کودک گفت من می خواهم در رشته حقوق در دانشگاه ادامه تحصیل بدهم و در این زمینه مصمم هستم.
مادر این کودک نیز گفت فرزندش از استعداد فوق العاده برخوردار نیست بلکه فقط در یک فضای مناسب برای تحصیل و بحث های علمی رشد کرده است.
وی افزود فرزندم یک کودک معمولی است ولی همیشه در بحث های ما شرکت می کند و به اخبار روز علاقه دارد و همیشه با بزگسالان همنشینی می کند.

نوشته شده توسط : علی

نظرات ديگران [ نظر]


ضرب و شتم یک دختر جوان توسط ماموران نیروی انتظامی موجب تجمع اعتراض آمیز و درگیری مردم با ماموران شد. عصر روز شنبه 4 اسفند ماموران طرح امنیت اجتماعی، دختر جوانی را در پاساژ گلدیس واقع در فلکه دوم صادقیه به بهانه بدحجابی دستگیر کردند. اما به دنبال مقاومت دختر در برابر انتقال به ماشین نیروی انظامی، ماموران اقدام به ضرب و شتم او با باتوم کرده که منجر به زخمی و خون آلود شدن صورت و بدن این دختر می شود.این وضعیت موجب اعتراض مردم حاضر در محل و درگیری آنها با ماموران می شود. جمعیت شعارهائی علیه نیروی انتظامی و رئیس جمهور سر داده و سطلهای زباله را آتش زدند. شاهدان عینی، این درگیریها را گسترده توصیف کرده و از شلیک تیر هوائی و اعزام نیروهای یگان ویژه به محل خبر دادند. گفته می شود برای متفرق ساختن جمعیت خشمگین که صدها نفر برآورد شده اندکه اکثرا نیز قشرجوان بوده اند از ماشینهای آتش نشانی استفاده شده است. با توجه به نزدیکی ایام نوروز و آغاز خریدهای نوروزی مردم، حضور ماموران نیروی انتظامی در میادین اصلی و مراکز خرید افزایش محسوسی یافته است.

برای دیدن فیلم درگیری پلیس و مردم اینجا کلیک کنید...


نوشته شده توسط : علی

نظرات ديگران [ نظر]


در انتخابات ریاست جمهوری " تقلب" شد

شنبه 86 اسفند 18 ساعت 12:59 صبح

پس گذشت دو و نیم سال از انتخابات ریاست جمهوری ،محمد هاشمی مدعی شد که در انتخابات نهم"تقلب" شده است .

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران در گفت وگو با یک روزنامه نزدیک به دولت تصریح کرد:وقتی عامل دخالت نظامی در انتخابات پیش آمد و در انتخابات تقلب شد معلوم است که در مقابل استقبال مردم اتفاق دیگری می‌افتد. این ممکن است همانی نباشد که مردم رأی داده‌اند. مثلا‌ً در همین انتخابات نهم ریاست جمهوری مردم هر جا که ما را می‌بینند می‌گویند که ما به آقای هاشمی رأی دادیم. در روستا می‌گویند، در شهر می‌گویند، در تهران می‌گویند. هر جا می‌رویم می‌گویند. نشده تا حالا‌ کسی به ما برسد و نگوید که ما به آقای هاشمی رأی دادیم، حالا‌ چطور شد که نام آقای هاشمی از صندوق بیرون نیامد معلوم است که چه اتفاقی افتاده است !

هاشمی در پاسخ به سوال سیاست روز درباره جریان تخریبی گذشته علیه اکبر هاشمی گفت:صحنه‌گردان تخریب ها جریان راست بود و مجری هم این‌ها ( اکبر گنجی و ... ) بودند.

وی درباره ماجرای پیشنهاد تمدید دوران ریاست جمهوری هاشمی رفسنجانی نیز گفت: در سال 75 آقای هاشمی سفری استانی به اصفهان داشتند، در مراسم استقبال از ایشان در اصفهان، آیت‌الله طاهری امام جمعه وقت اصفهان در سخنرانی خود در خواست کردند ایشان موافقت کنند که دو سال دوره ریاست جمهوری تمدید شود تا برنامه دوم را که دو سال از اجرایش باقی مانده بود کامل شود.
آقای هاشمی در قبال این مطلب سکوت کردند و جواب ندادند. این مطلب را بعداً آقای عبدالله نوری و یکسری از دوستان دیگر که در مجلس بودند مطرح و تکرار کردند.
البته آقای هاشمی مخالف بودند و با رهبری نیز این موضوع را در میان گذاشته بودند؛ رهبری نیز در یک سفر استانی و در صبحگاه نیروهای نظامی گفتند که آقای هاشمی بعد از دوره ریاست جمهوری در سمت دیگری در خدمت نظام خواهند بود.

نوشته شده توسط : علی

نظرات ديگران [ نظر]


نان خانه نشینی مان را نخورند

شنبه 86 اسفند 18 ساعت 12:53 صبح

در حالی که روزهای نخست تبلیغات انتخاباتی مجلس هشتم در حال سپری شدن است ، هنوز فضای عمومی جامعه ، انتخاباتی نشده است.
1-ممنوعیت چاپ و الصاق پوسترهای با قطع بزرگتر از 10 در 15 سانتی متر ، باعث شده است در شهری مثل تهران هم که شهرداری محل هایی را برای تبلیغات پیش بینی کرده است ، این فضاها ، عملاً خالی بماند ، این در حالی است که در سال های گذشته ، فضاهای مجاز شهری برای تبلیغات ، کفاف پوسترها را نمی داد و در و دیوار شهر ، پر از اقلام تبلغی می شد .
هر چند که ممنوعیت چاپ و الصاق پوسترهای بزرگ باعث شده است فضای شهرها تمیز تر باقی بماند ولی در عین حال ، هیجان بصری انتخابات را که بیشتر متوجه عامه مردم و قشرهای غیرسیاسی هستند را به نحو قابل ملاحظه ای کم رنگ کرده است به گونه ای که هنوز خیلی ها نمی دانند جمعه بعد ، روز انتخابات است!

2- واقعیت آن است که در پی بارها و بارها وعده بی عمل شنیدن از زبان کاندیداها و جریانات سیاسی هر دو طرف و در مواجهه با مشکلات کمر شکن اقتصادی ، بسیاری از رأی دهندگان ، در اینکه این بارهم پای صندوق های رأی بروند ، دچار تردیدهای جدی اند و برخی نیز با این استدلال که " رأی دادن چه فرقی به حال ما خواهد کرد؟"تصمیم به عدم مشارکت دارند .
این امر نیز - که بسیار مهم و قابل تأمل است - سردی فضای کنونی را تشدید کرده است .
3- رد صلاحیت های گسترده ای که صورت گرفت و البته شورای نگهبان در مراحل بعدی ، " تاحدودی" توانست جبران مافات کند ، موجب شده است بسیاری از طرفداران کاندیداهای رد شده ، عملاً رغبت چندانی به حضور در انتخابات نداشته باشند .
این عدم تمایل ، در برخی نقاط بر مبنای مسائل قومی و طایفه ای و حتی فامیلی است و در بسیاری موارد ، ناشی از مسائل سیاسی که در خصوص مساله اخیر ، رهبران اصلاحات از طرفداران خود خواسته اند با حضور در انتخابات و رأی به لیست های اصلاح طلبان ، بازی جناح مقابل را که حول محور غیبت طرفداران اصلاحات تنظیم شده را ، به هم بریزند .
4- سر در گمی جناح های سیاسی در بستن فهرست های انتخاباتی که در این دوره ، تا دقیقه 90 ادامه داشت ، باعث شده است آنها نتوانند برنامه های تبلیغی خود را همانند سال های پیش با جدیت و گستردگی مناسب انجام دهند . از آنجا که تبلیغات انتخاباتی نقش مهمی در گرم کردن فضای سیاسی جامعه دارد ، وضعیت جریان های سیاسی و فقرحرکت های تبلیغاتی را می توان در شکل گیری فضای حاضر مؤثر دانست .

5- نزدیکی به پایان سال که دغدغه های خاص خود را دارد نیز مزید بر علت است تا فضای انتخاباتی ، شور و هیجان سال های گذشته را نداشته باشد .

6- سه روز آغاز تبلیغات در تهران(پنجشنبه ، جمعه و شنبه) و دو روز آن در بقیه نقاط ایران (جمعه و شنبه) ، تعطیل رسمی است . تجریه نیز نشان داده است که ایام تعطیل در ایران ظرفیت فضاسازی های سیاسی را ندارد و این امر در باره انتخابات کنونی هم کاملاً مشهود است.

البته ، انتظار می رود از نیمه دوم هفته تبلیغات ، تا حدی سردی فضا شکسته شود و مردم با توجه ویژه به این "نکته حیاتی" که اگر خواهان بهبود ولو نسبی وضعیت هستند ، مناسب ترین گزینه موجود "در حال حاضر" ، مشارکت در انتخابات است ، در این فرایند  سرنوشت ساز شرکت کنند چه آنکه نتیجه عدم حضور ، راهیابی کسانی به محفل قانونگذاری کشور است که در جایگاه فکری و سیاسی دورتری نسبت به خانه نشینان روز انتخابات قرار دارند .

در شرایط کنونی ، ولو آنکه کاندیدا یا جریانی وجود نداشته باشد که با اندیشه های ما همخوانی جامع داشته باشند ، عاقلانه ترین راه ، انتخاب افرادی است که در مقایسه با دیگران ، قرابت فکری بیشتری - ولو به طور نسبی - با ما دارند .
در غیر این صورت ، دیگرانی که آنها را بسیار دورتر از خود می بینیم ، در فرایندی که نص قانون آن را تایید می کند ، سرنوشت ما را به دست خواهند گرفت و دستکم برای چهار سال ، ناگزیر خواهیم بود از قوانین مصوب آنها تمکین کنیم .

فراموش نکنیم بین آرمانگرایی بلندپروازانه و واقعیت هایی که گاه نیز بسیار تلخ هستند ،فاصله ای شگرف وجود دارد ؛ اجازه ندهیم "برخی ها" نان آرمانگرایی ما را بخوردند و از رهگذر خانه نشینی ما در روز انتخابات ، راهی مجلس شوند و در دل خود هزار بار مدح مان کنند که در خانه نشستیم تا آنها بتوانند به "خانه ملت" بروند .


نوشته شده توسط : علی

نظرات ديگران [ نظر]


هلاکت 10 صهیونیست در پاسخ به جنایات غزه

جمعه 86 اسفند 17 ساعت 1:0 عصر

دست کم 10 صهیونیست در عملیات شهادت طلبانه دو فلسطینی در غرب شهر اشغالی بیت المقدس کشته و بیش از 40 نفر دیگر زخمی شدند.
به گزارش پایگاه خبری "نداء القدس" به نقل از منابع رژیم اسرائیل اعلام کرد این دو شهادت طلب با ورود به یک مدرسه دینی در منطقه کریات موشی به سمت صهیونیستها تیراندازی کردند که به کشته شدن 10 نفر از آنها و زخمی شدن بیش از 40 نفر دیگر منجر شد.
منابع رژیم صهیونیستی گفتند که نظامیان اشغالگر به سمت یک شهادت طلب تیراندازی کرده و وی را به شهادت رساندند، اما شهادت طلب دوم موفق به خروج از منطقه شد و بحث و جستجو برای یافتن وی ادامه دارد.
شادمانی مردم فلسطین پس از عملیات قدس
به نوشته نداء القدس، شادمانی، کرانه باختری و نوار غزه را بعد از عملیات مبارزان فلسطینی در شهر بیت المقدس فراگرفت و مردم برای ابراز شادمانی خود شیرینی پخش کردند.
در همین حال، خبرگزاری فرانسه به نقل از یک منبع در پلیس رژیم صهیونیستی گزارش داد که نیروهای پلیس بعد از عملیات مبارزان فلسطینی به ویژه در شهر اشغالی بیت المقدس به حالت آماده باشد درآمده اند.
فرمانده پلیس اسراییل در شهر اشغالی بیت المقدس به رادیوی این رژیم گفت : نیروهای زیادی را به قدس برای تضمین امنیت ساکنان اعزام کرده ایم و حالت آماده باش (در سراسر فلسطین اشغالی) برقرار شده است.
حماس عملیات قدس را پاسخ طبیعی به جنایتهای اشغالگران دانست
در همین حال، جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) عملیات شهادت طلبانه مبارزان فلسطینی در شهر اشغالی بیت المقدس را پاسخ به کشتار مردم بی دفاع غزه از سوی اشغالگران قدس دانست.
"سامی ابوزهری" سخنگوی جنبش حماس در بیانیه ای گفت: این حمله "واکنشی به جنایتهای اشغالگران و کشتار غیرنظامیان در غزه است."
واکنش دولت منتخب اسماعیل هنیه
در همین حال، گردانهای عزالدین قسام شاخه نظامی جنبش حماس این عملیات مبارزان فلسطینی را تبریک گفت و آن را پاسخی به جنایتکاران صهیونیست دانست.
طاهر النونو سخنگوی دولت منتخب فلسطین به ریاست اسماعیل هنیه نیز گفت : دولت منتخب فلسطین، رژیم اشغالگر قدس و اولمرت و باراک را مسئول عملیات صورت گرفته در شهر اشغالی قدس می داند.
وی افزود: ما درباره تبعات افزایش تنش و نتایج آن هشدار داده و گفته بودیم که از خشم ملت فلسطین بترسید.


نوشته شده توسط : علی

نظرات ديگران [ نظر]


تورم از مرز 20 درصد گذشت

جمعه 86 اسفند 17 ساعت 12:0 عصر
همان‌گونه که کارشناسان اقتصادی پیش‌بینی کرده بودند، سرانجام در ماه بهمن نرخ تورم از مرز 20 درصد گذشت و به 20.2 درصد رسید.
به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، نرخ تورم در ماه بهمن 2.2 درصد نسبت به دی ماه افزایش یافت و با این حساب، نسبت به بهمن ماه سال گذشته به 20.2 درصد رسید.
بانک مرکزی اعلام کرد: خلاصه نتایج به دست آمده از شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران بر اساس سال پایه 100=1383 (359 قلم کالا و خدمت) در بهمن ماه 1386 به شرح زیر است: شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران در بهمن ماه 1386 نسبت به ماه قبل 2.2 درصد و نسبت به ماه مشابه سال پیش 20.2 درصد افزایش یافت.
میزان تورم در دوازه ماه منتهی به بهمن ماه سال 1386 نسبت به دوازده ماه منتهی به بهمن ماه سال 1385 معادل 17.8 درصد است.
کارشناسان افزایش بی‌رویه نقدینگی در اختیار مردم را مهمترین علت رشد لجام‌گسیخته تورم ارزیابی می‌کنند. با این حال، در ماه‌های گذشته، بانک مرکزی تلاش کرده است با جلوگیری از افزایش نقدینگی در دست مردم، با این روند مقابله کند که قاعدتا آثار آن در ماه‌های آینده آشکار خواهد شد.

نوشته شده توسط : علی

نظرات ديگران [ نظر]


نفی احزاب نفی جمهوریت نظام است

جمعه 86 اسفند 17 ساعت 11:0 صبح

قائم مقام دبیرکل حزب اعتمادملی گفت: توسعه و تثبیت و تحکیم احزاب و جا افتادن فرهنگ تحزب امری است که مورد علاقه و آرمان بزرگانی چون شهید بهشتی و سایر بزرگان انقلاب بوده است  حجت الاسلام و المسلمین رسول منتجب‌نیا طی سخنانی در همایش سراسری " میز احزاب؛ ناظری فعال و حاضری پشتیبان" افزود: میز احزاب هر چند تجربه جدیدی است می‌توان آن را به فال نیک گرفت و آن را در جهت حضور بیشتر و موفقیت احزاب تلقی کرد .

وی ادامه داد: حزب به عنوان ضرورت و نیازی قطعی برای جامعه اسلامی ما مطرح است، اگر بخواهیم از هرگونه آسیب و آفت برای نظام‌مان پیشگیری کنیم، باید بر احزاب تکیه نماییم و برای تقویت آن‌ها بکوشیم؛ چراکه احزاب وظیفه ساماندهی آموزش و به صحنه آوردن مردم را برعهده دارند و نماد عقل جمعی جامعه‌اند .

وی ادامه داد: مقابله با احزاب مقابله با کل ملت است. نفی احزاب نفی جمهوریت نظام است و تضعیف احزاب تضعیف حضور مردم در تعیین سرنوشت خودشان است. آن‌ها که گاهی احساس وظیفه می‌کنند به احزاب بتازند، مگر کسی مانع تشکیل حزب برای آن‌ها شده است؟ چرا تشکیلات قانونمندی که هدف آن‌ها فعالیت قانونمند سیاسی است را بر نمی‌تابند اما در مواقع مختلف و انتخابات‌ها از بخش‌های مختلف استفاده‌های خاص می‌کنند. امیدواریم در این انتخابات شاهد این مسایل نباشیم .

منتجب‌نیا تاکید کرد: می‌توان احزاب را به چند دسته تقسیم کنیم که قطعا میز احزاب هم می‌تواند این تقسیم بندی را داشته باشد؛ یکی از این تقسیم بندی‌ها حزب تشریفاتی است. احزابی که برای نشان دادن به دنیا ساخته می‌شوند تا همه بگویند ما هم میز احزاب داریم و احزابی تشکیل می‌دهیم. احزاب دیگر احزاب توجیح‌گر هستند که صرفا می‌خواهند عملکرد مسوولان را چه درست و چه غلط توجیه کنند. احزاب پرخاشگر نیز وجود دارند که غیرمنصفانه و جهت‌دار همه کارهای مجریان را چه درست و چه خطا تخریب می‌کنند که هر سه این‌ها در شان نظام جمهوری اسلامی نیست .

وی گفت: حزبی نیز ناظر و نقاد و در واقع حزب فعال و منصف است که قدرتمندان را نظارت و نقد می‌کند و اگر میز احزاب تشریفاتی باشد، هیچ نتیجه‌ای جز مصرف داخلی و یا خارجی ندارد و تنها برای نشان دادن این است که ما هم خانه احزاب و میز احزاب داریم . وی تاکید کرد: اگر ابزار لازم در اختیار نباشد و نتوان مقابل لغزش و انحراف ایستاد، دچار مشکل خواهیم شد. باید تکلیف را روشن کرد اگر زمان انتخابات بر شمارش آرا خطایی مشاهده کنید و بخواهید اطلاع دهید، آیا گوش شنوایی وجود دارد که فریاد خانه احزاب و میز احزاب را بشنود . قائم مقام حزب اعتمادملی ادامه داد: چه بخواهیم و چه نخواهیم نظارت استصوابی تعریف شده است. آیا نظارت شما هم استصوابی است؟ نوع نظارت هم شما خیلی موثر است و بسیار می‌تواند کارآمد باشد. صرف اطلاع ممکن است بعدا برای فرد متخلفی پرونده ایجاد کند اما نمی‌تواند به نتیجه‌ای برسد. باید مشخص کنید حق چه نوع نظارتی را به شما داده‌ا‌ند و باید ابزار نظارتی خود را مشخص کنید . وی تاکید کرد: باید کشور را به سمت تحزب پیش ببریم و درک، فهم و پذیرش ایجاد کنیم. اگر حزب در کشور نباشد، کشور به بیراهه می‌رود و مردم نمی‌توانند حقوق‌شان را حفظ کنند. نگذاریم انحراف در این مسیر به وجود آید .


نوشته شده توسط : علی

نظرات ديگران [ نظر]


نکات ایمنی در چهارشنبه آخر سال

جمعه 86 اسفند 17 ساعت 10:0 صبح
نکات ایمنی ذیل ضروری است، شهروندان مواد محترقه و منفجره را در محلی دور از دسترس کودکان در مکان خشک و خنک نگهداری و از نگهداری مواد محترقه و وسایل آتش بازی حتی وسایل استاندارد در نزدیکی وسایل حرارتی و برقی خودداری کنند.

بر اساس این گزارش، همچنین با ایجاد سروصدای ناهنجار و مهیب شادکامی خود را به تلخ کامی دیگران تبدیل نکنید، از پرتاب مواد آتش زا مانند فشفشه و موشک روی درخت ها، پشت بام ها جدا خودداری کنید، از نزدیک شدن به افرادی که مسائل ایمنی را رعایت نمی کنند جدا بپرهیزید، ترقه ها و فشفشه های عمل نکرده را مجدد روشن نکنید، هرگز مواد سوختنی و ترقه را در مقادیر کم یا انبوه در منزل نگهداری نکنید، این مواد را در داخل وسایل با پوشش شیشه ای و قوطی های فلزی منفجر نکنید و توصیه می شود در صورت بروز هر گونه حریق و حادثه خونسردی خود را حفظ کرده و در صورت گسترده بودن حریق سریعا افراد و کودکان دیگر افراد را از محل حریق به جای امن انتقال داده و سریعا حادثه را با تلفن 125 به سازمان آتش نشانی اطلاع داده و در هنگام حضور آتش نشانان در محل حریق نهایت همکاری را با آنان داشته باشند


نوشته شده توسط : علی

نظرات ديگران [ نظر]


مجلس هفتم مقصر اصلی است

جمعه 86 اسفند 17 ساعت 9:0 صبح
سرانجام پس از سال‌ها بحث و گفت‌وگو میان   2 طیف مخالف و موافق اقتصاد دولتی، جریان منتقد به اقتصاد دولتی و معتقد به اقتصاد   آزاد با بهره گرفتن از اصول اقتصاد دانایی‌محور و برخی الگو‌های موفق اقتصادی،   همچنین آگاهی از کاستی‌ها و مشکلا‌ت اقتصاد دولتی، توانست مدلی برای کوچک‌سازی دولت   و واگذاری امور به بخش خصوصی طراحی و آن را به یکی از موضوعات جدی مورد توجه   مسوولا‌ن عالی‌رتبه نظام تبدیل کند  .

در نهایت پس از تفسیر اصل 44 قانون اساسی از سوی مجمع تشخیص مصلحت   نظام و کارشناسان برجسته اقتصادی و فرمان مقام معظم رهبری در خصوص اجرای سیاست‌های   کلی این اصل، برگی مهم در تاریخ اقتصاد جمهوری اسلا‌می ایران رقم خورد و کشور   رسماً‌پا به عرصه‌ای گذاشت که در صورت توجه همه دستگاههای نظام، آثار مثبت آن آشکار   خواهد شد. سایت آفتاب در گفت‌وگویی با دکتر وحید محمودی اقتصاددان و استاد دانشگاه   درباره چرایی و چگونگی کوچک‌سازی دولت و میزان پیشرفت خصوصی‌سازی در دولت نهم به   بحث و تبادل نظر پرداخته ‌است .

‌با توجه به اهداف برنامه چهارم و کوچک‌سازی دولت و واگذاری به بخش   خصوصی، عملکرد دولت نهم در پیشبرد این اهداف را چطور می‌بینید؟  

سیاست کوچک‌سازی از سال 1368 با اجرای سیاست تعدیل اقتصادی در پیش   گرفته شد و در دولت آقای ‌هاشمی بنا شد طرح تعدیل اجرا شود. با این حال به خاطر   جنگ، شاهد عدم تعادل شدید در حوزه‌های اقتصادی بودیم، دولت به شدت فربه شده و هم   اجازه چابکی را برای انجام امور حاکمیت از خود گرفت و هم فضا را برای فعالیت بخش   خصوصی و مردم کم کرد و اجازه نقش‌آفرینی به آنها نداد لذا تلا‌ش‌های زیادی در زمان   آقای‌ هاشمی صورت گرفت و آقای خاتمی عملا‌ سیاست‌های اقتصادی قبل را ادامه دادند  . تا رسیدیم به دولت نهم در برنامه اول و دوم و سوم به نوعی این جهت‌گیری صورت گرفته   بود ولی در عمل در برنامه دوم و سوم خیلی توفیق پیدا نکردیم که اندازه دولت را کوچک   کنیم که به ساخت سیاسی- اقتصادی حاکم برمی‌گشت . ‌

برنامه‌ها‌یی که تدوین می‌شد سعی می‌کرد از پویایی لا‌زم و ظرفیت   لا‌زم برای رسیدن به این هدف برخوردار باشد. برنامه سوم برنامه خوبی بود و جهت‌گیری   خوبی داشت و به توفیق قابل ملا‌حظه‌ای دست یافت. همانطور که مستحضرید برنامه چهارم   مصادف شد با تدوین سند چشم‌انداز توسعه کشور و اولین برنامه‌ای بود که باید متناسب   با راستای چشم‌انداز20 ساله تدوین می‌شد. برنامه چهارم و سیاست‌های کلی اصل 44 در   یک راستا و یک مقطع‌زمانی ابلا‌غ شدند و عملا‌ با نشست‌های مختلفی که در باب   سیاست‌های کلی اصل 44 داشتیم به این نتیجه رسیدیم: شاید مهم‌ترین مشکلی که به دلیل   آن در برنامه‌های گذشته نتوانستیم اندازه دولت را کوچک کنیم عملا‌ نپذیرفتن   کوچک‌‌سازی دولت با پارادایم فکری جدید بود و پذیرفتن اینکه اگر قرار است دولت کوچک   شود باید بازار را به عنوان پایه بپذیریم و قبول کنیم که براساس اصول نظام بازار   حرکت کنیم. به طور طبیعی شروع دولت نهم مصادف شد با اجرا و عملیاتی کردن برنامه   چهارم در فضای فکری حاکم بر دولت که سنخیتی با اجرایی کردن نظام بازار نداشت و   ندارد. درست است که دولت نهم در بیان نظر اعلا‌م می‌کند قائل به اقتصاد مردمی است   اما این واژه مفهوم مبهمی است، مردمی یعنی حاکمیت بخش خصوصی و حضور و فعالیت   فعالا‌ن اقتصادی در تصمیم‌گیری. خصوصی‌سازی و اجرای سیاست‌های 44 دو بال خصوصی‌سازی   و آزادسازی را با هم می‌طلبد. اگر می‌بینیم که در دنیا خصوصی‌سازی موفق است به آن   با مفهومی عامیانه نگاه کردند  . < کیک اقتصاد‌ ملی با مشارکت بخش خصوصی بزرگ‌تر   می‌شود .>

چه‌بسا یک واحد اقتصادی هم واگذار نکنید و فقط میدان عمل را برای   فعالا‌ن اقتصادی باز کنید که با مشارکت، سهم خود را از عواید رشد اقتصادی بالا‌   ببرند. هم مجلس هفتم و هم دولت نهم که شروع کارشان مصادف با این سیاست‌ها بود،   عملا‌ سازی مخالف زدند، نمی‌توان سیاست‌های اصل 44 را اجرایی کرد به این معنا که   پذیرفت نظام بازار یک نظم پایه‌ای است و در تعاملا‌ت بین‌المللی نوع تعاملا‌ت و   تدوین قاعده بازی معطوف به مراوده و تبادل دانش با کشورهایی که این نظم پایه را   قبول دارند باشد. نمی‌توان سیاست‌های اصل 44 را با پاردایم نظام بازار عملیاتی کرد   اما با فیدل کاسترو، هوگو چاوز و دانیل اورتگا مراوده داشت چرا که آنها در فضای   سوسیالیستی هستند که سنخیتی با این تفکر ندارد و نوع نگاهشان متناقض است و اجازه   سرعت عمل را در حوزه منافع ملی از ما می‌گیرد. لذا مهم‌ترین مشکل در این حوزه   برمی‌گردد به نپذیرفتن اینکه ما 20 سال آتی به کجا باید برسیم! تابع هدف همه   دولتمردان باید چشم‌انداز20 ساله باشد و قدم‌ها، تصمیم‌ها، برنامه‌های عملیاتی و   استراتژی‌ها باید به آن سمت معطوف شود. عمده مشکل این است که گویی هر کدام از   دولتمردان تابع هدف جداگانه هستند درصورتی که اگر بنا بود که سیاستی توسط عالی‌ترین   مقام کشور به صورت رسمی ابلا‌غ شود باید تبدیل به ملکه ذهنی و باور مسوولا‌ن گردد و   این حرف‌ها را لقلقه زبان قرار ندهند و آنها را اجرایی کرده و به آن سمت حرکت   کنند .

> متناسب‌سازی در مقابل خصوصی‌سازی  < آیا اصطلا‌ح درستی است؟

عنایت داشته باشید وقتی می‌گوییم کوچک‌سازی بعضی فکر می‌کنند به این   معناست که می‌خواهیم نقش و اقتدار دولت را در حوزه اقتصاد ملی کاهش دهیم، اصلا‌ این   طور نیست، دولتی که درحال گذار است نقش اساسی در پیشبرد آن کشور دارد و در بحث‌های   پرمناقشه‌ای که در باب رابطه دولت و بازار وجود دارد همه روی ترکیب خردمندانه دولت   و بازار می‌باشد تا بتوان توسعه را راهبری کرد. دولت باید منابع و وقت خود را به   امور حاکمیتی اختصاص بدهد به گونه‌ای که وظایف خود را با اقتدارتر پیش ببرد . ‌

بنابراین به لحاظ قدرت نقش و اهمیت قرار نیست دولت کوچک شود به لحاظ   فعالیت‌های تصدی‌گری و حجم فعالیت‌های اقتصادی حضور و دخالت باید کوچک شود و این به   معنای متناسب‌سازی نقش دولت در امور سیاسی- اقتصادی کشور است. در واقع با   متناسب‌سازی ما وظایف دولت را معطوف می‌کنیم به آنچه که وظیفه ذاتی و ابزار ذاتی   دولت برای کمک کردن است. کشورهایی که فعالا‌ن اقتصادی موفقی دارند از ساخت دولتی   برخوردارند که کمک می‌کند هزینه مبادله در اقتصاد کاهش پیدا کند و فضا و بستر برای   آینده‌نگری بنگاه‌ها فراهم شود و دولت به عنوان یک ناظر بی‌طرف در عرصه اجتماعی و   اقتصادی نقش‌آفرینی کند.لذا اگر دولت جهت‌گیری خود را معطوف به چارچوب‌ها کند در   بطن مسائل اقتصادی کمک می‌کند و در واقع خود را کنار نکشیده بلکه تغییر کارکرد داده   است  .

مهم‌ترین دفاعی که از خصوصی‌سازی می‌کنیم این است که بخش خصوصی   کارایی بیشتری نسبت به بخش دولتی دارد. اگر قرار باشد حاصل این واگذاری کاهش بازدهی   و بهره‌وری باشد، نه‌تنها خصوصی‌سازی محقق نشده منابع هم اتلا‌ف شده و منهای کاهش   ارزش‌های اقتصادی از منظر دینی هم زیر سوال می‌رود. نباید سرمایه ملی را هدر دهیم   پس باید اطمینان پیدا کنیم این واگذاری می‌تواند کارایی بیشتر داشته باشد و اگر این   مهم محقق شود کمک کرده‌ایم که در سبد خانوار فقیر بهبود ایجاد شود که آن خانوار   بتواند از این محل ارتزاق کند .


نوشته شده توسط : علی

نظرات ديگران [ نظر]


<   <<   11   12   13   14   15   >>   >