سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 

استفاده از نخبگان در اداره کشور

سه شنبه 86 آذر 27 ساعت 1:36 صبح
رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام اشتغال، کاهش تورم، بالا بردن تولید و سرمایه‌گذاری، رشد علمی و فنی را از شاخص‌های اصلی سند چشم‌انداز ‌20 ساله دانست.
آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی طی سخنانی در کنگره‌ ملی نخبگان مجمع متخصصین ایران با موضوع «توسعه‌ی پایدار و چشم‌انداز ‌‌20 ساله» تصریح کرد: باید بر اساس این شاخص‌ها جلو بیافتیم و خود را با سایر دولت‌ها مقایسه کنیم تا ببینیم در مجموع در چه مرحله‌ای قرار داریم. به طور مثال باید نسبت به دو سال گذشته در رتبه بالاتری قرار بگیریم. به همین جهت می‌خواهیم جدولی را تدوین کنیم تا صاحب‌نظران بتوانند بررسی کنند و ببینند ما در کجاها نقص داشته‌ایم و عقب افتاده‌ایم.

وی نیروی انسانی نخبه را نقطه‌ قوت نظام دانست و اظهار کرد: متاسفانه در حال حاضر به خوبی از این نیروی نخبه و آگاه استفاده نمی‌شود و با توجه به این سرمایه‌ عظیم باید به خوبی از این سرمایه استفاده کنیم.

رییس مجلس خبرگان با اشاره به دیدار خود با رییس سازمان حمایت از مخترعان و رییس نمایشگاه اختراعات اظهار کرد: در این دیدار رییس سازمان حمایت از مخترعین که اکثر کشورهای دنیا عضو آن هستند به من گفتند وقتی به اختراعات جوانان شما نگاه می‌کنم به این نتیجه می‌رسم که شما کشور پیشرفته‌ای هستید، نه کشور در حال توسعه. هم‌چنین رییس نمایشگاه اختراعات می‌گفت امسال هزار اختراع در این نمایشگاه شرکت کرده بود که جوانان ایرانی به اندازه‌ همه‌ آن‌ها مدال‌های نمایشگاه را بردند.

وی افزود: من می‌دانم این جوانان روی پای خود و حتی با هزینه‌های خود به این نمایشگاه رفته‌اند و حمایت کمی گرفته‌اند و توانسته‌اند این افتخاری که رییس این نمایشگاه اعتراف می‌کند را برای ایران به دست آورند. البته من همان جا گفتم ما قانع به این نیستیم. اروپایی‌ها توانسته‌اند از ابتکارات مسلمانان به این‌جا برسند و ما می‌توانیم این دوره‌ها را دوباره تکرار کنیم.

هاشمی رفسنجانی با بیان این‌که امروز جمهوری اسلامی ایران یک فرصت طلایی دارد اظهار کرد: مقام معظم رهبری با تمام وجود پشت این سند هستند. ما نیز می‌خواهیم با تدوین این سند نیروهای بالنده را متراکم کنیم و در جهت پیشرفت کشور قرار دهیم که اگر این اتفاق بیافتد می‌توانیم به موفقیت‌های بزرگی دست پیدا کنیم.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان این‌که ما باید سریع‌تر حرکت کنیم اظهار کرد: از شما متخصصان می‌خواهم دلسوز و پی‌گیر باشید و از این قطعه تاریخی بی‌تفاوت نگذرید. ما همواره در توسعه مشکل ارز داشتیم ولی امروز دیگر این مشکل وجود ندارد. به همین جهت می‌توانیم کارهای بزرگ و جهش‌های عظیم انجام دهیم.

رییس مجلس خبرگان خاطرنشان کرد: اگر بتوانیم از نیروهای خوبی که در اختیار داریم استفاده کنیم، می‌توانیم پیشرفت کنیم. ما در سند چشم‌انداز ‌20 ساله و سیاست‌های اصل ‌44 به خواست مقام معظم رهبری اقدام می‌کنیم. ایشان در گذشته دستور داده بودند که بودجه را باید از نفت جدا کنیم ولی متاسفانه این مساله رخ نداد و امروز بیش از گذشته به نفت متکی هستیم. نکته دومی که ایشان تاکید داشتند آن است که سیاستی بنویسیم تا کارها از دست دولت خارج شود و توسعه به دست بخش‌های خصوصی بیافتد.

هاشمی رفسنجانی اظهار کرد: متاسفانه امروز پیشرفت کمی داشته‌ایم و حتی گاهی به عقب برگشته‌ایم. یک روز فکر می‌کردیم اگر به طور مثال فولاد مبارکه را در اختیار بخش خصوصی قرار دهیم همه صف می‌کشند ولی دیدیم که این کارخانه را عرضه کردیم ولی کسی نیامد و این جای بسیار تاسف است. در تولید آلومینیوم نیز ایران بهترین مکان است و بخش خصوصی هم این را می‌داند ولی متاسفانه این اتفاق نیفتاده است.

وی خاطرنشان کرد: باید شرایط امنیتی و قضایی به وجود آوریم تا زمینه برای حضور بخش خصوصی فراهم شود و باید فرصت‌های مناسب را فراهم سازیم. یکی از بندهای سیاست کلی آن است که دولت ثروت مشروع به دست آورد. اگر به این اصل وفادار باشیم و هرکس برای کشور قانونی عمل کند، می‌تواند در جهت این ارزش مهم اقدام کند.

وی با اشاره به این‌که باید نقدینگی از جامعه جمع شود خاطرنشان کرد: باید به نیروها برای ایجاد سرمایه کمک کنیم تا بخشی از آن هم به نیازمندان برسد و بخشی هم مصرف حلقه‌هایی شود که مردم سراغ آن‌ها نمی‌روند که این‌گونه اقدام، تورم را پایین و عدالت واقعی را به وجود می‌آورد.

رییس مجلس خبرگان خاطرنشان کرد: دردوران سازندگی علی‌رغم تهمت‌هایی که زده می‌شد و می‌گفتند فقیر، فقیرتر و غنی، غنی‌تر شده است، تنها آن زمان ضریب جینی به نفع دهک پایین جامعه اصلاح شد. در آن دوران توانستیم شغل فراهم کنیم. خانواده اگر شغل نداشته باشد، هرچه‌قدر به او صدقه بدهید باز فقیر است.

هاشمی رفسنجانی خاطرنشان کرد: روزی در منبرها می‌ گفتیم که مردم باید به سراغ شغل بروند ولی حالا خجالت می‌کشیم بگوییم؛ چون این مردم هستند که می‌گویند کجا کار وجود دارد. ما باید کارآفرینی را تقویت کنیم.

وی با تاکید بر حضور گسترده‌ همه در انتخابات مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: امیدواریم مجلس هشتم مجلسی متخصص و آگاه باشد تا سند چشم‌انداز و اصل ‌44 قانون اساسی به خوبی اجرا شود و بتوانیم از برنامه‌ پنج ساله دوم آن‌طور که شایسته مردم است استفاده کنیم.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: باید تلاش کنیم تا نقدینگی را در جامعه جمع کرده و مدیریت نقدینگی را به بخش خصوصی باانگیزه بسپاریم و این نقدینگی را در مسیر اصولی که تعیین کرده‌ایم اجرا کنیم؛ در این صورت است عدالت تامین می‌شود.

به گزارش ایسنا هاشمی رفسنجانی در ابتدای سخنان خود نیز ضمن تقدیر و تشکر از اعضای این مجمع برای بررسی سند چشم‌انداز و توسعه راهکارها درخصوص اجرای این سند اظهار کرد: تفکر تدوین سند چشم‌انداز ‌‌20 ساله، مسبوق به تفکر دیگری بود که در سال ‌‌1372 دولت سازندگی، ضرورت آن را لمس کرد.

وی ادامه داد: ما توانستیم در آن مقطع دو برنامه را اجرا کنیم. ضمن اجرای این دو برنامه، بر این نکته توجه شد که باید مجموعه‌ دیگری برنامه‌ درازمدتی را تدوین کند. البته آن مقطع هنوز در دنیا تدوین سندهای چشم‌انداز درازمدت رفع نشده بود ولی ما به نتیجه رسیده بودیم.

رییس مجلس خبرگان تصریح کرد: در آن مقطع ما معتقد بودیم که ‌‌25 سال باید وقت قرار دهیم تا به یک ایران مقتدر و آباد برسیم. امروز سند چشم‌انداز ‌‌20 ساله تدوین شده است ولی در آن مقطع برنامه‌ ما ‌‌25 ساله بود. در آن مقطع به تمام دستگاه‌ها ابلاغ کردیم که برای رسیدن به این تمدن بزرگ از نظر قانونی، مواد و نیروی انسانی و اعتبارات چه می‌خواهند این مساله را به ما اعلام کنند.

هاشمی رفسنجانی با بیان این‌که " در آن مقطع مسوول برنامه‌ریزی این سند، سازمان برنامه و بودجه بود" تصریح کرد: وزارتخانه‌ها با استفاده از مدیران محلی، گزارش‌های خوبی را در اختیار ما قرار دادند و اطلاعات ارزشمندی به دست آمد که البته پس از دولت سازندگی، این گزارش‌ها در انبار باقی ماند و هنوز در سازمان برنامه و بودجه وجود دارد.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: رهبری در دیدار مسوولان در آن مقطع این حرکت را حیات طیبه نامیدند. البته پس از آن‌که ما در مجمع رفتیم، این تفکر هنوز برای ما وجود داشت و منجر به این شد که مقام معظم رهبری در نامه‌ای از ما درخواست کردند تا سند چشم‌انداز ‌‌20 ساله را بنویسیم. ما مامور به تدوین این سند شدیم ولی الزامات آن سند را ننوشتیم.

وی با بیان این‌که " یکی از نواقص ما عدم تدوین الزامات سند چشم‌انداز ‌‌20 ساله بود" خاطرنشان کرد: چون دولت آقای خاتمی اصرار داشت تا سند چشم‌انداز پیش از برنامه‌ی پنج ساله به دست آن‌ها برسد که البته حرف درستی بود، ما الزامات سند چشم‌انداز را ننوشتیم؛ چون به این کار نمی‌رسیدیم. البته در حال حاضر در حال بحث درخصوص الزامات آن هستیم.

هاشمی رفسنجانی با اشاره به این‌که " دو بند از الزامات سند چشم‌انداز تدوین شد" خاطرنشان کرد: تصویب کرده‌ایم تا ساز و کاری برای نظارت به وجود آید و این‌که چگونه سه قوه می‌توانند به اجرای سند بپردازند و چه مسوولیت‌هایی باید داشته باشند. مساله‌ بعدی، بحث فرهنگ‌سازی بود که امروز متاسفانه عامه‌ مردم و حتی دانشگاهیان آن‌طور که باید درخصوص سند آگاه نیستند؛ چون شناخت روح و هدف سند چشم‌انداز نیاز به یک فرهنگ دارد.
رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان این‌که " ما در حال حاضر در حال تدوین جدولی درخصوص اجرای سند چشم‌انداز برای صاحب‌نظران هستیم" اظهار داشت: ما قرار است در ‌‌28 کشور دنیا در پایان سال اجرای این سند در مقام اول قرار بگیریم. به همین جهت این سند بر اساس محوردانایی تدوین شده است. موتوری که این حرکت را ایجاد می‌کند دانایی است. در شرایط فعلی درخصوص توسعه از سه ضلع آمایش سرزمینی، دو ضلع مواد و ابزار فعال هستند ولی از ضلع نیروی انسانی آن به خوبی استفاده نشده است.
رییس مجلس خبرگان ادامه داد: پیش‌بینی ما آن است که ‌‌5 / ‌‌2 درصد ناخالص از رشد بهره‌وری را باید با اجرای این سند به دست آوریم که این مساله تنها از طریق دانش به دست می‌آید که متاسفانه در حال حاضر جای این امر خالی است. 
گفتنی است در این مراسم همچنین از شخصیت آیت الله هاشمی رفسنجانی و تقدیر به عمل آمد و لوح تقدیری نیز به وی اهدا شد.

نوشته شده توسط : علی

نظرات ديگران [ نظر]


علی‌آبادی از انتخابات استعفا کرد

سه شنبه 86 آذر 27 ساعت 1:35 صبح
معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان تربیت بدنی عصر امروز استعفای خود از حضور در انتخابات فدراسیون فوتبال را اعلام کرد.
پس از آنکه رئیس جمهور شب گذشته رسما اعلام کرد خواستار کناره گیری علی آبادی از انتخابات فدراسیون فوتبال شده است، رئیس سازمان تربیت بدنی در پایان نشست امروز شورای معاونان این سازمان در گفتگویی به طور شفاهی اعلام کرد از حضور در انتخابات فدراسیون فوتبال کناره گیری کرده است.

محمدعلی آبادی اعلام کرد برای حفظ منافع ملی و کمک به فوتبال کشور و بنا برخواست ریاست جمهوری از حضور در انتخابات فدراسیون فوتبال استعفاء کرده است.

قراراست معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان تربیت بدنی در نشست خبری با رسانه های گروهی که طی روزهای آینده برگزارخواهد شد، رسما خبرکناره گیری اش از انتخابات فدراسیون فوتبال را اعلام کند.

نوشته شده توسط : علی

نظرات ديگران [ نظر]


ارسال سوخت به ایران

سه شنبه 86 آذر 27 ساعت 1:35 صبح
جورج بوش، رئیس جمهور امریکا، نسبت به ارسال سوخت هسته ای نیروگاه بوشهر از سوی روسیه به ایران واکنش نشان داد و گفت از این اقدام حمایت می کند.

به گزارش بی بی سی، بوش گفت اگر روسیه قصد دارد این کار را انجام دهد، بنابراین ایرانی ها دیگر نیازی ندارند یاد بگیرند که چطور اورانیوم را غنی کنند.

بوش ادامه داد: "اگر ایرانی ها این اورانیوم را برای استفاده های صلح آمیزشان بپذیرند، دیگر دلیلی ندارد که بخواهند غنی سازی را یاد بگیرند."

پیش از اظهارنظر بوش، گوردون جاندو، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید، افزود که ما در رابطه با این برنامه روسیه با آنها در تماس بودیم و از مشارکت آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز خبر داریم.

نوشته شده توسط : علی

نظرات ديگران [ نظر]


محققان آمریکایی گفتند، میمون‌ها عمل جمع ذهنی ریاضی را به خوبی دانشجویان انجام می‌دهند.

به گزارش خبرگزاری «رویترز» از شیکاگو ، این یافته نشان می‌دهد که مهارت‌های غیرشفاهی ریاضی منحصر به انسان‌ها نیست.

این تحقیق «دانشگاه دوک» در ادامه مطالعه محققان ژاپنی است که اوایل ماه جاری نشان دادند شمپانزه‌های جوان، یک بازی حافظه‌ای را بهتر از انسان‌های بزرگسال انجام دادند.

مطالعاتی که پیش از این انجام شده نشان داده است که انسان نماهای غیر انسان می‌توانند اعداد و تعداد اشیا را با هم جور کنند، اعداد را با هم مقایسه کنند و از میان دو سری شییء آن سری را که تعداد بیشتری دارد، انتخاب کنند.

«جسیکا کانتلون» محقق علوم عصبی ادراکی در دانشگاه دوک که مطالعه وی در «مجله زیست‌شناسی ? PLoS?کتابخانه عمومی علوم» به آدرس ?www.plosbiology.org? منتشر شده است، گفت: این اولین مطالعه‌ای است که بررسی می‌کند آیا میمون‌ها می‌توانند بر اساس انواع محاسبات ریاضی تصمیمات صریحی اتخاذ کنند یا خیر.

در این مطالعه انسان‌ها و میمون‌های مورد مطالعه می‌بایست دو سری نقطه را که مدت کوتاهی بر روی صفحه نمایش یک رایانه نمایان می‌شد به طور ذهنی با هم جمع می‌کردند.

از این دو گروه خواسته شد تا پاسخ درست را از میان دو گزینه بر روی یک صفحه نمایش دیگر انتخاب کنند.
انسان‌ها اجازه نداشتند در حین کار بشمارند یا به صورت شفاهی پاسخ دهند و به آنها گفته شد که تا حد ممکن سریع پاسخ دهند.

در این مطالعه دیده شد که انسان‌ها و میمون‌ها هر دو در عرض یک ثانیه پاسخ دادند.

محققان گفتند، این یافته‌ها قابلیت‌های مشترک ریاضی انسان‌ها و میمونهای انسان‌نما را نمایان می‌سازد و اهمیت زبان را ـ که عمل شمردن و انجام محاسبات پیشرفته را میسر می‌کند ـ در تکامل ریاضی در انسان‌ها نشان می‌دهد.

نوشته شده توسط : علی

نظرات ديگران [ نظر]


پرده کعبه تعویض می‌شود

دوشنبه 86 آذر 26 ساعت 8:49 عصر
مراسم تعویض پرده کعبه روز سه‌شنبه طی آیین ویژه‌ای با حضور مسئولان کشور عربستان سعودی و خادمان بیت الله‌الحرام انجام خواهد گرفت.
به گزارش روز دوشنبه خبرگزاری رسمی عربستان سعودی در این مراسم که با آیین خاص همراه است پرده فعلی کعبه تعویض و پرده جدید بجای آن آویخته خواهد شد.
پرده جدید کعبه طبق رسم متداول هفته گذشته از سوی مسئولان کارگاه بافت پرده تحویل مسئول خادمان بیت الله الحرام شده بود.

کارگاه تولید پرده کعبه شامل بخش‌هایی از قبیل بافت نوار ، چاپ ، بافت دستی و بافت ماشینی است و هر سال پرده جدید کعبه با دقت در این کارگاه بافته و تا قبل از ماه ذی الحجه برای تحویل آماده می‌شود.

هزینه تولید پرده کعبه ? ???میلیون ریال سعودی است و پرده از ابریشم طبیعی مخصوص بافته شده و با رنگ مشکی رنگ آمیزی می‌شود.

ارتفاع پرده کعبه ? ???متراست و دربخش فوقانی آن نواری به عرض ? ???سانتیمتر و طول ? ???متر قرار دارد که توسط ? ???قطعه مربع شکل آمیخته با هنر اسلامی احاطه شده است.

زیر نوار آیات قرانی نوشته شده و در فاصله‌های ایجاد شده عبارات "یا حی، یا قیوم" و "یا رحمن یا رحیم" و "الحمدلله رب العالمین" درج شده است.

این نوار گلدوزی شده با یک سیم نقره‌ای آب طلا داده شده کل کعبه را احاطه می‌کند.

مراسم تعویص پرده کعبه در روز نهم ذی الحجه پس از شستشوی کعبه با گلاب ناب ایرانی انجام می‌گیرد و کعبه در روز عید قربان جامه نو بر تن دارد.

نوشته شده توسط : علی

نظرات ديگران [ نظر]


عید قربان روز جمعه است

دوشنبه 86 آذر 26 ساعت 8:47 عصر

عید سعید قربان بر اساس استهلال انجام شده، طبق تقویم و روز جمعه خواهد بود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین علیرضا موحد‌نژاد، عضو کمیته علمی ستاد استهلال دفتر رهبر انقلاب و شورای مرکز تقویم در گفت‌وگو با ایسنا تصریح کرد: عید سعید قربان به خاطر استهلالی که صورت گرفته، طبق تقویم همان روز جمعه خواهد بود.

وی افزود: شب سه‌شنبه هفته گذشته، شصت گروه، اقدام به استهلال کردند و با توجه به صاف بودن هوای چهل شهر، حتی با ابزار نیز نتوانستند هلال ماه ذی‌الحجه را رویت کنند، برای همین این‌که عربستان شب دوشنبه را اول ذی‌الحجه اعلام کرده، نه به لحاظ رویت قابل قبول است و نه آن‌که ماه به مقارنه رسیده است.

موحد‌نژاد درباره وضعیت اعمال حجاج نیز خاطر نشان کرد: بنا بر فتوای مراجع، حتی اگر کسی بداند آن‌چه اعلام شده درست نیست، اما باز هم باید با دیگران همراهی کند و اعمال او درست است، به این ترتیب، ما نمی‌توانیم به خاطر اشتباهات عربستان، تقویم خود را به هم بزنیم.


نوشته شده توسط : علی

نظرات ديگران [ نظر]


وقتی دختران را می‌زدند، دولت خواب بود؟

دوشنبه 86 آذر 26 ساعت 4:35 عصر
نایب رییس مجمع ادوار نمایندگان مجلس با اشاره به مخالفت دولت با اجرای طرح امنیت اجتماعی و اظهارات غلامحسین الهام، سخنگوی دولت نهم مبنی بر اینکه «دولت مخالف برخی برخوردها در قالب طرح امنیت اجتماعی است و فرهنگ‌سازی وظیفه نیروی انتظامی محسوب می‌شود»، گفت: این گونه طرح‌ها، طرح‌های قانونمندی نیستند چرا که اگر قانونمند بودند، قوای سه گانه باید در آن نقش داشتند، از سوی دیگر دولت تاکنون یا خواب بوده یا خود را در این مدت به خواب زده بود.

شهربانو امانی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی آفتاب با اشاره به اظهارات الهام گفت: باید یادآوری کرد که ضابطین نیروی انتظامی زیر نظر وزارت کشور کار می‌کنند.

وی ضمن تاکید بر «قانونمند نبودن طرح امنیت اجتماعی»، گفت: اگر این طرح قانون است، چگونه ضابط قضایی برخورد سلیقه‌ای می‌کند و چرا در ابتدای آغاز این طرح در تابستان دولت به عنوان مجری، موضع‌گیری نکرد؟

عضو مجمع زنان اصلاح‌طلب ضمن بیان اینکه «هیچ کس با هنجارشکنی موافق نیست»، گفت: باید حد حجاب مشخص شود. متاسفانه آن قدر فضا را سنگین کرده‌اند که کسی جرات اظهارنظر پیدا نمی‌کند، تنها برخی از رسانه‌ها آن هم بسیار محترمانه و آرام از کنار آن گذشتند و اشاره کوچکی به آن کردند.

امانی با اشاره به ضرب و شتم یک خانم در میدان هفت تیر به دلیل پوشش نامناسب، گفت: در آن اتفاق به جای آنکه متشاکی محکوم شود، شاکی محکوم شد.

وی در واکنش به سخنان معاون دادستان تهران مبنی بر برخورد با ضابطان متخلف در طرح امنیت اجتماعی، گفت: چرا از ابتدا متر و شاخص مدونی را تعیین نمی‌کنند که هر کس سلیقه‌ای برخورد نکند و حال می‌خواهند با ضابط متخلف برخورد کنند؟

امانی افزود: متاسفانه با رفتار خود، ناهنجاری را تثبیت کردند، نسل جوان را به عصیان‌گری وا داشتند،‌ چرا که مسایل اجتماعی را باید با آموزش دادن صحیح و با طمانینه انجام داد.

وی ضمن یادآوری شعارهای تبلیغاتی محمود احمدی‌نژاد در زمان انتخابات گفت: رییس جمهور در زمان انتخابات معتقد بود که «مشکلات ما تنها دو تار موی دختران نیست»، اما چرا دولت تاکنون مماشات کرده و امروز پس از گذشت چند ماه از آغاز این طرح، مخالفت خود را اعلام کرده‌اند؟ در صورتی که در این طرح، تنها نیروی انتظامی تصمیم‌گیری نکرده بود، بلکه همه ارگان‌ها نقش داشتند.

امانی افزود: وقتی می‌خواهند مولفه‌های اقتصادی را به گونه دستوری جابه جا کنند، مولفه‌های اجتماعی را نیز دستوری جا به جا می‌کنند. دولت اکنون باید پاسخگو باشد. چرا امروز به فکر مخالفت با طرح امنیت اجتماعی افتاده؟ در صورتی که از تابستان این طرح اجرا می‌شده است.

وی تاکید کرد: ما برخورد قانونمند با هنجارشکنان را می‌پذیریم اما برخورد غیرقانونی و فرافکنی مورد قبول کسی نیست. باید پرسید دادستان محترم چرا از ابتدا پیشگیری نکرد که حالا نخواهد با ضابط متخلف برخورد کند، اگر در اتفاقات گذشته مسامحه نکرده بودند، اکنون دیگر نیازی به برخورد با ضابطین نبود.

نوشته شده توسط : علی

نظرات ديگران [ نظر]


فرافکنی احمدی‌نژاد، زیبنده نیست

دوشنبه 86 آذر 26 ساعت 4:35 عصر
رئیس مرکز پژوهش های مجلس، عذرخواهی رئیس جمهور از کسانی که کار وی موجب ظلم به آنها شده ، را بهترین بخش سخنان رئیس جمهور خواند.
احمد توکلی رئیس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی که صبح امروز در نشست خبری با خبرنگاران رسانه ها به مناسبت روز پژوهش گفتگو می کرد، در نقد سخنان شب گذشته رئیس جمهور که از شبکه اول سیما پخش شد ، اظهار داشت: اعلام گذشت از همه کسانی که احتمالا به وی ظلمی کرده بودند و همچنین عذر خواهی از همه کسانی که کار وی موجب ظلم به آنها شده بود، بهترین قسمت سخنان دیشب رئیس جمهور بود.
وی ارائه فهرستی از عوامل موثر مرسوم و غیر مرسوم درباره تورم توسط رئیس جمهور را دیگر نکته مثبت سخنان احمدی نژاد خواند و گفت: اگر چه این فهرست جامع نبود اما قابل تقدیر بود.

توکلی تصریح کرد: رئیس جمهور در سخنان خود در محکوم کردن مسئول کوتاهی ها ، برخی جاها به درستی و با تواضع نقش ضعیف دستگاه های دولتی را اذعان کرد که نقطه قوت بود.

وی افزود: دکتر احمدی نژاد گاهی فرافکنی نیز کرد که زیبنده رئیس جمهور نیست مخصوصا در مورد مجلس.

رئیس مرکز پژوهش های مجلس با بیان اینکه بنده مجلس را نیز در پیدایش وضع موجود دخیل می دانم، خاطر نشان کرد: بنده همواره نسبت به برداشت از حساب ذخیره ارزی به دولت و مجلس منتقد هستم و دخالت مجلس در وضع موجود را بی اثر نمی دانم اما برخی نسبت ها به مجلس وارد نیست.

نوشته شده توسط : علی

نظرات ديگران [ نظر]


هوشمندی سیاسی کروبیان

دوشنبه 86 آذر 26 ساعت 4:35 عصر
با اظهارات حجت‌‌الاسلام کروبی، ‌دبیر کل حزب اعتماد ملی، هوشمندی سیاسی مهدی کروبی و همسرش فاطمه کروبی مشخص شد.

به گزارش خبرنگار «تابناک»، دبیر کل اعتماد ملی که در بازگشت از سفر شیراز با خبرنگار رادیو گفت‌وگو می‌کرد، پس از شرح صمیمانه از برنامه سفرش در شیراز، در پاسخ به این پرسش که آیا شما در نشست ائتلاف اصلاح‌طلبان شرکت می‌کنید، ‌پس از برخی مقدمات اظهار داشت: البته آن گونه که من شنیده‌ام، تنها همین ائتلاف هم نیست، بلکه یک ائتلاف دیگر به نام «ائتلاف مردمی اصلاحات» هم هست.

ائتلاف مردمی اصلاحات که چندی پیش، با حضور برخی گروه‌ها همچون حزب مردمسالاری و همبستگی تشکیل شد، ‌در آغاز تأسیس، خانم فاطمه کروبی را سخنگوی خود معرفی کرد و وی نیز در یکی از نخستین مصاحبه‌‌هایش اعلام نموده بود که این گروه، قصد ائتلاف با حزب اعتماد ملی را ندارد.

بسیاری از کسانی که این تیتر را از سخنان فاطمه کروبی دیدند، ‌احتمال دادند در انعکاس سخنان وی اشتباه تایپی به وجود آمده، اما خانم کروبی، صراحتا از تصمیم عدم ائتلاف با حزب متبوع همسرش خبر داده بود.

با این حال، با اظهارات اخیر کروبی، مشخص شد که فلسفه ائتلاف مردمی اصلاحات در کنار حزب اعتماد ملی چه بوده است، به ویژه که هم‌اکنون دیگر مهدی کروبی،‌ متهم به ایجاد اختلاف در جبهه اصلاح‌طلبان نیست، ‌چرا که علاوه بر ائتلاف اصلاح‌طلبان، ائتلاف مردمی اصلاحات هم هست.

خبرنگار «تابناک» در پایان می‌افزاید: با این حال، در صورتی این رویه مؤثر خواهد بود که ائتلاف مردمی اصلاحات تا به آخر به این استراتژی خود و عدم ائتلاف با حزب اعتماد ملی پایبند باشد و تنها در این صورت است که هوشمندی سیاسی کروبیان به عنوان چهره‌های کهنه‌کار سیاسی، نمایان خواهد شد.

نوشته شده توسط : علی

نظرات ديگران [ نظر]


مرد اولین بار

دوشنبه 86 آذر 26 ساعت 4:32 عصر

چرا دولت نهم و به ویژه شخص آقای احمدی‌نژاد به گونه‌ای شگفت‌انگیز علاقه و اصرار دارند همه چیز خود را با اتیکت «برای اولین بار» به مردم ارائه دهند؟، با ذوق‌زدگی و تبلیغات گفتند؛ «برای اولین بار» شورای همکاری خلیج فارس از ایشان دعوت کرده که در اجلاس اخیر این شورا شرکت کند، هیچ توضیحی به مردم ندادند اما بعداً معلوم شد و حتی صدای انتقاد همپیمانان مسلکی و اصولگرای ایشان هم درآمد که اولاً آنها دعوت نکرده‌اند و دولت ایران درخواست کرده، ثانیاً حضور حضرت ایشان نه تنها هیچ بهره سیاسی برای کشور نداشته بلکه با آن برخورد غیردوستانه‌ای که میزبانان در تکرار ادعاهای واهی در مورد جزایر ایرانی کردند، کاش این پدیده «برای اولین بار» اصلاً خلق نمی‌شد.
این روزها بار دیگر و با آب و تاب فراوان اعلام کرده‌اند که؛ دولت عربستان سعودی «برای اولین بار» از رئیس جمهور ایران برای حج تمتع دعوت کرده است. البته این بار برخلاف قضیه دعوت ادعایی برای شرکت در اجلاس شورای هماهنگی خلیج فارس، پیشاپیش آقای احمدی نژاد در مصاحبه با خبرنگاران گفت که؛ اگر آنها رسماً دعوت کنند من به حج می روم. اما واقعیت قضیه برخلاف آنچه به برکت سیطره مونولوگ رسانه‌ای دولت نهم مطرح شده این است که دولت عربستان در دعوت از روسای جمهوری ایران چه در دوره آقای هاشمی و چه در دوره آقای خاتمی سابقه دار است.

اصولاً دولت عربستان از گذشته تا حال هر سال از سران کشورهای اسلامی برای حضور در حج تمتع دعوت می کند. این کار اختصاص به پس از انقلاب اسلامی هم ندارد. البته سطح روابط سیاسی دو کشور نیز در این قضیه موثر است و چون از زمان دولت آقای هاشمی روابط ایران و عربستان همواره رو به بهبود بود و در دوره آقای خاتمی بسیار صمیمی شد، دعوت مقامات آن کشور با جدیت بیشتری صورت می‌گرفت. شیوه معمول در دعوت نیز به همین شکل است که در دیدارهای سران دو کشور و در قالب یک تعارف احترام‌آمیز از سوی رهبران سعودی اظهار علاقه و دعوت صورت می‌گیرد و از سوی رئیس‌جمهور ایران نیز ضمن سپاسگزاری و اظهار تمایل کلی، موضوع به فرصت مناسب محول می‌شود.

این قلم نه تنها به دلیل حضور چندین ساله در تشکیلات حج جمهوری اسلامی بلکه به اعتبار همراهی در یکی از سفرهای آقای خاتمی به عربستان سعودی شاهد درخواست و دعوت جدی و صمیمانه ملک عبدالله و دیگر مقامات عالیرتبه سعودی برای تشرف ایشان به حج بوده‌ام.

حال چگونه است که راهبرد خبررسانی دستگاه دولت نهم، حتی در بعثه حج ایران نیز کار خود را می کند و سفر آقای احمدی نژاد را که در واقع بر پایه دعوت شفاهی و عرفی مقامات سعودی و اظهار تمایل و آمادگی شخص ایشان و نیز درخواست دعوت رسمی از سوی میزبان شکل گرفته، با همان اتیکت «برای اولین بار» به افکار عمومی تحویل می دهند؟، البته انصاف باید داد که؛ برای اولین بار است که یک رئیس جمهور از کشور ایران در موسم حج تمتع حضور می یابد، اما این کجا و آن که گفته شود «برای اولین بار است که از رئیس جمهور ایران دعوت می شود»، کجا؟.

آنچه موضوع انتقاد این نوشته است شیوه نامتعارف و نامتناسب دولت نهم در دیپلماسی و به کارگیری روش‌هایی است که گاه شائبه خدشه به منزلت سیاسی کشور در روابط سیاسی خارجی دارد. چه نیازی داریم که برای نمایش موفقیت در سیاست خارجی و روابط بین المللی به بزرگنمایی، خلاف گویی و تنازل در مواجهه با دیگران متوسل شویم؟

متاسفانه قضیه حضور خودخواسته و تقاضاشده آقای احمدی نژاد در اجلاس شورای همکاری خلیج فارس یا تشرف دعوت جویانه ایشان به حج ادامه همان شیوه یی است که در ماجرای دعوت رئیس دانشگاه کلمبیا برای سخنرانی ایشان رخ داد و آن گونه موجب بی حرمتی به ایشان به عنوان رئیس جمهور ایران شد.

به گمان این قلم چاره این اقدامات نسنجیده که بی تردید علاوه بر اراده و تمایل شخصی آقای احمدی نژاد نمی تواند از نظریه پردازی ها و مشاوره های دوستان نزدیک ایشان بی بهره باشد، تجدیدنظر اساسی در تئوری «برای اولین بار» است. دولت نهم باید بداند که هر «برای اولین بار»ی لزوماً درست و مفید و تحسین برانگیز نیست. هر چند معلوم شد که برخی از این موارد نیز اصولاً برای اولین بار نبوده است،

واقعاً چه گلی به سر این مردم و این کشور زده‌ایم اگر؛

- برای اولین بار این همه مدیر و کارشناس باتجربه را به بهانه های واهی از دستگاه های مختلف کنار بگذاریم یا آنها را منزوی کنیم؟،

- یا برای اولین بار نظام برنامه ریزی کشور را به جای اتکا به یک دستگاه باتجربه، کارشناس و فارغ از دلمشغولی های جناحی به یک شورای نامتجانس، غیرحرفه یی و فاقد پشتوانه سیستماتیک کارشناسی بسپاریم؟،

- یا برای اولین بار و البته به اتکای تصمیمات غیرکارشناسی، پرونده متغیرترین و بی ثبات ترین ترکیب کابینه و مدیریت اجرایی کشور را رقم بزنیم؟

- یا برای اولین بار از وزیر استیضاح شده خود در مجلس با حرارت تمام دفاع کنیم و درست چند ماه بعد به خاطر همان مواردی که استیضاح کنندگان می گفتند او را برکنار کنیم؟، این است مفهوم صداقت و یکرنگی؟،

- یا برای اولین بار با موضع گیری های سیاسی و خطابه های هیجانی در اجتماعات عمومی به عنوان «سیاست تهاجمی» در عرصه روابط بین‌المللی، فاتحه تلاش های چندین ساله دولت‌های پیشین را در بهبود و گسترش روابط بین‌المللی بخوانیم و هزینه‌های سیاسی گوناگونی را به کشور تحمیل کنیم؟

- یا برای اولین بار فضایی اینچنین سنگین در دانشگاه‌ها فراهم سازیم؟

ای کاش دولت نهم و شخص آقای احمدی‌نژاد برای اولین بار کارنامه عملکرد داخلی و بین‌المللی خود را با معیار عقلایی هزینه فایده نیز می سنجید، هر چند در مبانی تصمیم‌گیری این دولت نیز جای حرف و سخن بسیار است، اما کاش!

«احمد پورنجاتی» از فعالان سیاسی جناح اصلاح‌طلب که در مجلس ششم ریاست کمیسیون فرهنگی را برعهده داشت، در تحلیلی به طرح این پرسش و پاسخ آن پرداخته که «چرا دولت نهم و به ویژه شخص آقای احمدی نژاد به گونه‌ای شگفت‌انگیز علاقه و اصرار دارند همه چیز خود را با اتیکت «برای اولین بار» به مردم ارائه دهند؟». متن این یادداشت که در شماره روز دوشنبه 26 آذرماه روزنامه «اعتماد» درج شده، از این قرار بود که مطالعه کردید.


نوشته شده توسط : علی

نظرات ديگران [ نظر]


<      1   2   3   4   5   >>   >