سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 

استفاده از نخبگان در اداره کشور

سه شنبه 86 آذر 27 ساعت 1:36 صبح
رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام اشتغال، کاهش تورم، بالا بردن تولید و سرمایه‌گذاری، رشد علمی و فنی را از شاخص‌های اصلی سند چشم‌انداز ‌20 ساله دانست.
آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی طی سخنانی در کنگره‌ ملی نخبگان مجمع متخصصین ایران با موضوع «توسعه‌ی پایدار و چشم‌انداز ‌‌20 ساله» تصریح کرد: باید بر اساس این شاخص‌ها جلو بیافتیم و خود را با سایر دولت‌ها مقایسه کنیم تا ببینیم در مجموع در چه مرحله‌ای قرار داریم. به طور مثال باید نسبت به دو سال گذشته در رتبه بالاتری قرار بگیریم. به همین جهت می‌خواهیم جدولی را تدوین کنیم تا صاحب‌نظران بتوانند بررسی کنند و ببینند ما در کجاها نقص داشته‌ایم و عقب افتاده‌ایم.

وی نیروی انسانی نخبه را نقطه‌ قوت نظام دانست و اظهار کرد: متاسفانه در حال حاضر به خوبی از این نیروی نخبه و آگاه استفاده نمی‌شود و با توجه به این سرمایه‌ عظیم باید به خوبی از این سرمایه استفاده کنیم.

رییس مجلس خبرگان با اشاره به دیدار خود با رییس سازمان حمایت از مخترعان و رییس نمایشگاه اختراعات اظهار کرد: در این دیدار رییس سازمان حمایت از مخترعین که اکثر کشورهای دنیا عضو آن هستند به من گفتند وقتی به اختراعات جوانان شما نگاه می‌کنم به این نتیجه می‌رسم که شما کشور پیشرفته‌ای هستید، نه کشور در حال توسعه. هم‌چنین رییس نمایشگاه اختراعات می‌گفت امسال هزار اختراع در این نمایشگاه شرکت کرده بود که جوانان ایرانی به اندازه‌ همه‌ آن‌ها مدال‌های نمایشگاه را بردند.

وی افزود: من می‌دانم این جوانان روی پای خود و حتی با هزینه‌های خود به این نمایشگاه رفته‌اند و حمایت کمی گرفته‌اند و توانسته‌اند این افتخاری که رییس این نمایشگاه اعتراف می‌کند را برای ایران به دست آورند. البته من همان جا گفتم ما قانع به این نیستیم. اروپایی‌ها توانسته‌اند از ابتکارات مسلمانان به این‌جا برسند و ما می‌توانیم این دوره‌ها را دوباره تکرار کنیم.

هاشمی رفسنجانی با بیان این‌که امروز جمهوری اسلامی ایران یک فرصت طلایی دارد اظهار کرد: مقام معظم رهبری با تمام وجود پشت این سند هستند. ما نیز می‌خواهیم با تدوین این سند نیروهای بالنده را متراکم کنیم و در جهت پیشرفت کشور قرار دهیم که اگر این اتفاق بیافتد می‌توانیم به موفقیت‌های بزرگی دست پیدا کنیم.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان این‌که ما باید سریع‌تر حرکت کنیم اظهار کرد: از شما متخصصان می‌خواهم دلسوز و پی‌گیر باشید و از این قطعه تاریخی بی‌تفاوت نگذرید. ما همواره در توسعه مشکل ارز داشتیم ولی امروز دیگر این مشکل وجود ندارد. به همین جهت می‌توانیم کارهای بزرگ و جهش‌های عظیم انجام دهیم.

رییس مجلس خبرگان خاطرنشان کرد: اگر بتوانیم از نیروهای خوبی که در اختیار داریم استفاده کنیم، می‌توانیم پیشرفت کنیم. ما در سند چشم‌انداز ‌20 ساله و سیاست‌های اصل ‌44 به خواست مقام معظم رهبری اقدام می‌کنیم. ایشان در گذشته دستور داده بودند که بودجه را باید از نفت جدا کنیم ولی متاسفانه این مساله رخ نداد و امروز بیش از گذشته به نفت متکی هستیم. نکته دومی که ایشان تاکید داشتند آن است که سیاستی بنویسیم تا کارها از دست دولت خارج شود و توسعه به دست بخش‌های خصوصی بیافتد.

هاشمی رفسنجانی اظهار کرد: متاسفانه امروز پیشرفت کمی داشته‌ایم و حتی گاهی به عقب برگشته‌ایم. یک روز فکر می‌کردیم اگر به طور مثال فولاد مبارکه را در اختیار بخش خصوصی قرار دهیم همه صف می‌کشند ولی دیدیم که این کارخانه را عرضه کردیم ولی کسی نیامد و این جای بسیار تاسف است. در تولید آلومینیوم نیز ایران بهترین مکان است و بخش خصوصی هم این را می‌داند ولی متاسفانه این اتفاق نیفتاده است.

وی خاطرنشان کرد: باید شرایط امنیتی و قضایی به وجود آوریم تا زمینه برای حضور بخش خصوصی فراهم شود و باید فرصت‌های مناسب را فراهم سازیم. یکی از بندهای سیاست کلی آن است که دولت ثروت مشروع به دست آورد. اگر به این اصل وفادار باشیم و هرکس برای کشور قانونی عمل کند، می‌تواند در جهت این ارزش مهم اقدام کند.

وی با اشاره به این‌که باید نقدینگی از جامعه جمع شود خاطرنشان کرد: باید به نیروها برای ایجاد سرمایه کمک کنیم تا بخشی از آن هم به نیازمندان برسد و بخشی هم مصرف حلقه‌هایی شود که مردم سراغ آن‌ها نمی‌روند که این‌گونه اقدام، تورم را پایین و عدالت واقعی را به وجود می‌آورد.

رییس مجلس خبرگان خاطرنشان کرد: دردوران سازندگی علی‌رغم تهمت‌هایی که زده می‌شد و می‌گفتند فقیر، فقیرتر و غنی، غنی‌تر شده است، تنها آن زمان ضریب جینی به نفع دهک پایین جامعه اصلاح شد. در آن دوران توانستیم شغل فراهم کنیم. خانواده اگر شغل نداشته باشد، هرچه‌قدر به او صدقه بدهید باز فقیر است.

هاشمی رفسنجانی خاطرنشان کرد: روزی در منبرها می‌ گفتیم که مردم باید به سراغ شغل بروند ولی حالا خجالت می‌کشیم بگوییم؛ چون این مردم هستند که می‌گویند کجا کار وجود دارد. ما باید کارآفرینی را تقویت کنیم.

وی با تاکید بر حضور گسترده‌ همه در انتخابات مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: امیدواریم مجلس هشتم مجلسی متخصص و آگاه باشد تا سند چشم‌انداز و اصل ‌44 قانون اساسی به خوبی اجرا شود و بتوانیم از برنامه‌ پنج ساله دوم آن‌طور که شایسته مردم است استفاده کنیم.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: باید تلاش کنیم تا نقدینگی را در جامعه جمع کرده و مدیریت نقدینگی را به بخش خصوصی باانگیزه بسپاریم و این نقدینگی را در مسیر اصولی که تعیین کرده‌ایم اجرا کنیم؛ در این صورت است عدالت تامین می‌شود.

به گزارش ایسنا هاشمی رفسنجانی در ابتدای سخنان خود نیز ضمن تقدیر و تشکر از اعضای این مجمع برای بررسی سند چشم‌انداز و توسعه راهکارها درخصوص اجرای این سند اظهار کرد: تفکر تدوین سند چشم‌انداز ‌‌20 ساله، مسبوق به تفکر دیگری بود که در سال ‌‌1372 دولت سازندگی، ضرورت آن را لمس کرد.

وی ادامه داد: ما توانستیم در آن مقطع دو برنامه را اجرا کنیم. ضمن اجرای این دو برنامه، بر این نکته توجه شد که باید مجموعه‌ دیگری برنامه‌ درازمدتی را تدوین کند. البته آن مقطع هنوز در دنیا تدوین سندهای چشم‌انداز درازمدت رفع نشده بود ولی ما به نتیجه رسیده بودیم.

رییس مجلس خبرگان تصریح کرد: در آن مقطع ما معتقد بودیم که ‌‌25 سال باید وقت قرار دهیم تا به یک ایران مقتدر و آباد برسیم. امروز سند چشم‌انداز ‌‌20 ساله تدوین شده است ولی در آن مقطع برنامه‌ ما ‌‌25 ساله بود. در آن مقطع به تمام دستگاه‌ها ابلاغ کردیم که برای رسیدن به این تمدن بزرگ از نظر قانونی، مواد و نیروی انسانی و اعتبارات چه می‌خواهند این مساله را به ما اعلام کنند.

هاشمی رفسنجانی با بیان این‌که " در آن مقطع مسوول برنامه‌ریزی این سند، سازمان برنامه و بودجه بود" تصریح کرد: وزارتخانه‌ها با استفاده از مدیران محلی، گزارش‌های خوبی را در اختیار ما قرار دادند و اطلاعات ارزشمندی به دست آمد که البته پس از دولت سازندگی، این گزارش‌ها در انبار باقی ماند و هنوز در سازمان برنامه و بودجه وجود دارد.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: رهبری در دیدار مسوولان در آن مقطع این حرکت را حیات طیبه نامیدند. البته پس از آن‌که ما در مجمع رفتیم، این تفکر هنوز برای ما وجود داشت و منجر به این شد که مقام معظم رهبری در نامه‌ای از ما درخواست کردند تا سند چشم‌انداز ‌‌20 ساله را بنویسیم. ما مامور به تدوین این سند شدیم ولی الزامات آن سند را ننوشتیم.

وی با بیان این‌که " یکی از نواقص ما عدم تدوین الزامات سند چشم‌انداز ‌‌20 ساله بود" خاطرنشان کرد: چون دولت آقای خاتمی اصرار داشت تا سند چشم‌انداز پیش از برنامه‌ی پنج ساله به دست آن‌ها برسد که البته حرف درستی بود، ما الزامات سند چشم‌انداز را ننوشتیم؛ چون به این کار نمی‌رسیدیم. البته در حال حاضر در حال بحث درخصوص الزامات آن هستیم.

هاشمی رفسنجانی با اشاره به این‌که " دو بند از الزامات سند چشم‌انداز تدوین شد" خاطرنشان کرد: تصویب کرده‌ایم تا ساز و کاری برای نظارت به وجود آید و این‌که چگونه سه قوه می‌توانند به اجرای سند بپردازند و چه مسوولیت‌هایی باید داشته باشند. مساله‌ بعدی، بحث فرهنگ‌سازی بود که امروز متاسفانه عامه‌ مردم و حتی دانشگاهیان آن‌طور که باید درخصوص سند آگاه نیستند؛ چون شناخت روح و هدف سند چشم‌انداز نیاز به یک فرهنگ دارد.
رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان این‌که " ما در حال حاضر در حال تدوین جدولی درخصوص اجرای سند چشم‌انداز برای صاحب‌نظران هستیم" اظهار داشت: ما قرار است در ‌‌28 کشور دنیا در پایان سال اجرای این سند در مقام اول قرار بگیریم. به همین جهت این سند بر اساس محوردانایی تدوین شده است. موتوری که این حرکت را ایجاد می‌کند دانایی است. در شرایط فعلی درخصوص توسعه از سه ضلع آمایش سرزمینی، دو ضلع مواد و ابزار فعال هستند ولی از ضلع نیروی انسانی آن به خوبی استفاده نشده است.
رییس مجلس خبرگان ادامه داد: پیش‌بینی ما آن است که ‌‌5 / ‌‌2 درصد ناخالص از رشد بهره‌وری را باید با اجرای این سند به دست آوریم که این مساله تنها از طریق دانش به دست می‌آید که متاسفانه در حال حاضر جای این امر خالی است. 
گفتنی است در این مراسم همچنین از شخصیت آیت الله هاشمی رفسنجانی و تقدیر به عمل آمد و لوح تقدیری نیز به وی اهدا شد.

نوشته شده توسط : علی

نظرات ديگران [ نظر]