سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 

نظرسنجی جدید نوروز در خصوص مخالفت احمدی‌نژاد با تحزب در کشور

علت مخالفت احمدی‌نژاد با تحزب چیست؟


عدم ورود دولت در جناح‌بندی‌های سیاسی
اتکای دولت به سازمانهای شبه نظامی
سهم خواهی احزاب و سازمان‌های حامی رئیس جمهور
هراس از سازمان‌یابی مردم در احزاب منتقد
عوام گرایی و پوپولیسم




 



نوشته شده توسط : علی

نظرات ديگران [ نظر]


ایران، دولت کانادا را به نژادپرستی متهم کرد

یکشنبه 86 شهریور 25 ساعت 9:0 عصر

رسانه‌های بین‌المللی روز جمعه از ژنو گزارش دادند که نماینده ایران در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، دولت کانادا را بخاطر نژادپرستی و نقض فاحش حقوق بومیان این کشور، محکوم کرده است.
کانادا روز پنجشنبه به‌همراه کشورهای آمریکا، استرالیا و زلاندنو، به "اعلامیه حقوق مردمان بومی" در سازمان ملل رای منفی داد و از پذیرش حقوق بومیان طفره رفت.
این اعلامیه در نهایت با چهار رای منفی این چهار کشور غربی مدعی دفاع از آزادیها و حقوق بشر در عرصه جهانی، از تایید مجمع عمومی سازمان ملل گذشت.
نماینده کانادا در این شورا، در همین روز در بیانیه‌ای از ایران بخاطر آنچه که "افزایش تعداد اعدام‌ها" و "بدرفتاری با زنان" خواند، انتقاد کرد.
خبرگزاری رویترز روز جمعه در گزارشی از ژنو نوشت: اشراق جهرمی نماینده ایران در واکنش به بیانیه کانادا که از سوی اتحادیه اروپا در شورای حقوق بشر منعکس شد، اتهام‌های کانادا بویژه اتهام‌هایی را که اتاوا در مورد بدرفتاری با زنان، شهروند درجه ‪ ۲‬تلقی شدن زنان در جمهوری اسلامی و سرکوب تظاهرات مسالمت آمیزی را که در حمایت از حقوق زنان برپا می‌شود، رد کرد.

جهرمی در ادامه اظهارات خود با اشاره به نشست پیشین کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل که سال گذشته در ژنو تشکیل شد، یادآور شده است " چنین اتهام - های تاسف باری به‌روشنی نمایانگر تداوم روشهای کهنه‌ای است که برای سیاسی کردن فضای حاکم بر کمیسیون حقوق بشر و بی‌اعتبار کردن آن، بکار برده می‌شود."
اشراق جهرمی در این مجمع جهانی که با حضور ‪ ۴۷‬تن از نمایندگان عضو برپا شد، نقض مکرر حقوق بشر توسط کانادا را برشمرد و از نژاد پرستی و تبعیض‌نژادی در کانادا، وحشیگریهای پلیس در این کشور، بازداشتهای غیرعادلانه، شکنجه و مرگ در بازداشت، به عنوان برخی از تخلفات بارز کانادا در تعامل با مساله حقوق بشر نام برد.
وی همچنین از نقض حقوق زنان و کودکان و بدرفتاری دولت کانادا با شهروندان بومی این کشور که آنان را شهروندان درجه ‪ ۲‬می‌داند، به عنوان دیگر تخلفات کانادا از ضوابط حقوق بشر نام برد.
با توجه به رای منفی کشورهای آمریکا، کانادا، استرالیا و زلاندنو به اعلامیه حقوق مردمان بومی، وضعیت غمبار هزاران سرخپوست در آمریکا و شرایط تبعیض آمیز و غیرانسانی یک میلیون و ‪ ۳۰۰‬هزار بومی قبایل اینو در کانادا و نادیده گرفته شدن حقوق بومیان استرالیا و زلاندنو همچنان در سالهای آتی ادامه می‌یابد.


نوشته شده توسط : علی

نظرات ديگران [ نظر]


یک سرتیپ بازنشسته آمریکایی در واکنش به آزمایش بمب اتم بسیار قوی که هفته گذشته در روسیه انجام شد، مدعی شد: آمریکا برای حمله به مراکز هسته‌ای ایران، بمبی بسیار قوی به وزن 14 تن آماده کرده که می‌تواند اهدافی که در اعماق زمین قرار دارند را منهدم سازد و از این نظر بر بمب خلایی که به تازگی در روسیه آزمایش شده ارجحیت دارد.
به گزارش خبرگزاری «نووستی»، «توماس مک هنری» سرتیپ بازنشسته و معاون اسبق رئیس ستاد نیروی هوایی آمریکا روز چهارشنبه این سخنان را در شبکه تلویزیونی «فاکس‌یوز» ایراد کرد. وی رئیس شورای کارشناساسی کمیته غیردولتی سیاست ایران (Iran Policy Committee) است.
ژنرال آمریکایی اعلام کرد: «ما بمب بسیار سنگینی در اختیار داریم که وزن آن 30 هزار پوند (14 تن) است و توان نفوذ و تخریب واقعی دارد».
وی گفت: «بر خلاف بمبی که ما در اختیار داریم سلاح روس‌ها بمبی نیست که قدرت نفوذ بالایی داشته باشد. من نمی‌توانم عمق نفوذپذیری آن را بازگو کنم، اما احمدی‌نژاد در ایران چیزی ندارد که ما نتوانیم آن را منهدم سازیم.
«مک هنری» ضمن تفسیر خبر دیروز شبکه تلویزیونی «فاکس‌نیوز» اعلام کرد که بعد از تصمیم آلمان برای انصراف از تحریمات آتی علیه ایران، آمریکا چاره دیگری ندارد.
وی گفت: «آنها [آلمانی‌ها] ما را مجبور ساختند که راه نظامی را انتخاب کنیم.
وی ضمن تفسیر راه‌های احتمالی عملیات نظامی علیه ایران گفت که به اعتقاد وی بهترین راه بمباران گسترده و سنگین به اهداف ایران است.
به گفته مک هنری، از 65 تا 70 فروند هواپیمای «استلس» (نامرئی) و 400 فروند جنگنده معمولی در این بمباران شرکت خواهند نود.
وی در این اظهارات خیالبافانه اعلام کرد: «این حملات هوایی به مدت 48 ساعت طول خواهد کشید و در حدود 2,5 هزار هدف شامل مراکز هسته‌ای، مراکز دفاع ضد هوایی، نیروی هوایی، نیروی دریایی، توان موشکی مرتبط به «شهاب-3» و بالاخره مراکز فرماندهی ایران را در بر خواهد داشت». وی افزود: «به همین سادگی!».


نوشته شده توسط : علی

نظرات ديگران [ نظر]


انتخاب هاشمی هوشمندانه بود

یکشنبه 86 شهریور 25 ساعت 7:0 عصر

خطیب جمعه قم با اشاره به افزایش فعالتی‌های تبلیغاتی دشمنان گفت: بر اثر ضعف برنامه ریزی در مسائل فرهنگی، تبلیغات دشمنان هر روز بیشتر می‌شود.  قم:آیت‌الله ابراهیم امینی در خطبه‌های این هفته نماز جمعه قم با اشاره به بیانات رهبر انقلاب در جمع دولتمردان مبنی بر مظلوم بودن بخش فرهنگی و لزوم رفع مظلومیت از آن، اظهار داشت: واقعا مسئله فرهنگی را نمی‌توان کوچک شمرد و نسبت به آن بی توجه بود.

وی به تلاش دشمنان برای صادر کردن فرهنگ خودشان به کشورهای دیگر اشاره کرد و افزود: دشمنان از طریق برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی، اینترنت، ترجمه و تالیف کتابها، تهیه و توزیع فیلم‌ها و سی.دی‌های مبتذل و مستجهن و ... عقاید و اخلاق و فرهنگ جوانان و خانواده های ما را مورد هدف قرار داده اند.

خطیب جمعه قم خاطرنشان کرد: اخیرا بعضی هنرمندانی که در رژیم سابق فعالیت هنری داشته اند و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی خودشان را مخفی کرده بودند، یکی یکی ظاهر می شوند و در تالیف و ترجمه کتابها فعالیت می کنند که دولت اسلامی باید جلوی فعالیت این افراد را بگیرد.

وی با بیان اینکه گسترش رفاه‌طلبی و تجمل گرایی ها که در بعضی جوانان ما مشاهده می‌شود ناشی از رشد تبلیغات منفی دشمن است، تصریح کرد: در اثر ضعف برنامه ریزی در مسائل فرهنگی، تبلیغات دشمنان هر روز بیشتر می‌شود.

آیت الله امینی تاکید کرد: ما باید برنامه‌ریزی‌های کارآمدی داشته باشیم تا جوانان ما در برابر توطئه های دشمنان بیمه شوند.

وی تلاش برای مقابله با فعالیت‌های تبلیغاتی دشمن را وظیفه همگانی بر شمرد و یادآور شد: مسئولان و دولت در راس امور، ثروتمندان، حوزه های علمیه، صدا و سیما، هنرمندان و فیلمسازان و... باید از خواب غفلت بیدار شوند تا جلوی سیل بنیان کن تخریب عقاید و اخلاق جوانان را بگیرند.

خطیب جمعه قم در بخش دیگری از سخنان خود انتخاب آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به عنوان رئیس مجلس خبرگان رهبری و آیت‌الله مومن به عنوان نایب رئیس را انتخاب شایسته و هوشمندانه از سوی اعضای مجلس خبرگان رهبری بر شمرد و اذعان کرد: من از اعضای مجلس خبرگان رهبری تشکر می کنم که بدون هیچگونه مشکلی این انتخابات را برگزار کردند.

وی اظهار امیدواری کرد که مجلس خبرگان رهبری با ترکیب جدید، بهتر از گذشته به وظایف شرعی و قانونی خود عمل کند.

آیت‌الله امنیی متذکر شد: مجلس خبرگان رهبری ظرفیت بیشتری برای حمایت و کمک به رهبری و انجام وظایف قانونی و شرعی دارد.

خطیب جمعه قم همچنین ماه رمضان را ما برکت و گشودن درهای بهشت به روی مومنان بر شمرد و اظهار داشت: ماه رمضان یک دوره خودسازی و تمرین ترک گناه است.

وی روزه گرفتن را ریاضت مشروع اسلامی توصیف کرد و گفت: نباید فقط به عنوان رفع تکلیف شرعی روزه گرفت بلکه باید در ایام ماه مبارک رمضان روزه گرفتن واقعی باشد و تمام اعضا و جوارح بدن نیز مبتلا به گناه نشوند.


نوشته شده توسط : علی

نظرات ديگران [ نظر]


مشکل «ماهان» سیاسی نیست

یکشنبه 86 شهریور 25 ساعت 6:0 عصر

نمی‌توان گفت اقدام اخیر کمیسیون اروپا برای بررسی ممنوعیت پروازهای ماهان به این اتحادیه، سیاسی است. موارد گزارش شده به هواپیمایی کشوری فنی بوده و به دنبال رفع این موارد هستیم.
علیرضا مرتضی‌زاده، معاون استاندارد و پرواز سازمان هواپیمایی کشوری، اضافه کرد: اگرچه این کمیسیون اعلام کرده که در حال بررسی ممنوعیت پروازهای ماهان به کشورهای عضو است اما هم هواپیمایی کشوری و هم ماهان فعالیت‌هایی را برای جلوگیری از این مساله انجام داده‌اند.
وی افزود: برای رفع این مشکل جلسه‌ای با کمیسیون اروپا برگزار شده است؛ ماهان هم اقدامات اصلاحی خود را به آنها اعلام کرده و در حال بررسی آن هستند.
به گفته مرتضی‌زاده این شرکت اصلاحات آموزشی و ساماندهی داخل سیستم را انجام داده و برخی اشکالات را رفع و برخی نیز در حال برطرف شدن است.

معاون استاندارد و پرواز هواپیمایی کشوری خاطرنشان کرد: اتحادیه اروپا سال گذشته اعلام کرد سیستم بازرسی هوایی این اتحادیه "سافا"، ایرلاین‌های غیراروپایی را بازرسی و در صورت نداشتن استانداردها، ورود آنها را ممنوع می‌کند. درباره ماهان هم در دو مورد دستگاه‌هایی باید روی هواپیما نصب می‌شد و ماهان هم به شرکت مربوطه اعلام کرده بود که این دستگاه‌ها را نصب کند که به دنبال تاخیر آنها دچار این مشکل شده است.
وی افزود: کمیسیون اروپا طبق مقررات داخلی خود هواپیماها را از نظر ایمنی بازرسی کرده و در صورت عدم تطابق با معیارهای مورد نظر می‌تواند ورود آنها را ممنوع کند.
معاون استاندارد و پرواز هواپیمایی کشوری اضافه کرد: از نظر حقوقی این اقدام کمیسیون اروپا ایرادی نداشته و آنها می‌توانند موارد مورد نظر خود را به ایرلاین‌ها تذکر دهند، در جلسه هواپیمایی کشوری با این کمیسیون اعلام شد که به 50 شرکت در دنیا تذکر داده‌اند.
مرتضی‌زاده در پایان خاطرنشان کرد: از رییس بخش ایمنی هوایی کمیسیون اروپا دعوت شده که برای بازدید از هواپیمایی کشوری به ایران بیاید و جلسه بعدی برای رفع مشکل ماهان هم احتمالا در ایران برگزار می‌شود.


نوشته شده توسط : علی

نظرات ديگران [ نظر]


جورج بوش، رئیس جمهور آمریکا، در یک سخنرانی کلیدی برای مردم کشورش درباره عراق عقب نشینی محدود نیروها از عراق را اعلام کرده اما این سخنرانی با انتقاد سیاستمداران حزب دموکرات مواجه شده است.

به گزارش  «بی.بی.سی»، طبق برنامه بوش اگر شرایط خاصی تامین شود شمار نیروهای آمریکا تا تابستان آینده بار دیگر به 130 هزار بازخواهد گشت، یعنی همان تعدادی که تا 9 ماه پیش در عراق حضور داشتند.

رئیس جمهور آمریکا در ابتدای سخنرانی خود گفت: فرایض اخلاقی و استراتژیک ما در این لحظه یکی است: ما باید به عراق کمک کنیم تا کسانی را که آینده آن کشور و همچنین آینده ما را تهدید می‌کنند شکست دهد.

وی با اشاره به اظهارات هفته جاری ژنرال دیوید پتریوس، فرمانده نیروهای آمریکایی در عراق و رایان کراکر، سفیر این کشور در بغداد، گفت که هرچند آنها روشن کرده اند که آمریکا با چالشی ترسناک در عراق روبروست اما نتیجه گیری کردند که اوضاع عراق در حال بهبود یافتن است و طرح افزایش نیروها درحال موثر افتادن است.

تاکید بر موفقیت در استان الانبار
وی استدلال کرد برای آنکه عراقی‌ها بتوانند به آشتی ملی دست یابند باید اول در خانه‌های خود احساس امنیت کنند و هدف افزایش نیروها در ماه‌های اخیر همین بوده است.

جورج بوش سعی کرد پیشرفت اوضاع امنیتی در استان سنی نشین انبار را پررنگ کند، جایی که پیشتر شاهد کشته شدن یکی از سران قبیله‌ای که با ارتش آمریکا همکاری می‌کنند بود.

وی گفت در بازدید هفته قبل از همین استان، رهبران محلی سنی به او قول داده اند دیگر هرگز اجازه بازگشت القاعده را نخواهند داد.

با این حال او به نقطه ضعف‌ها هم اشاره کرد: در سراسر عراق، تلفات غیرنظامیان به خاطر حملات تروریست‌ها و خوجه‌های مرگ بسیار بالاست. و برای اکثر عراقی ها، کیفیت زندگی خیلی پایین تر از آنچیزی است که باید باشد.

اما او بلافاصله با استناد به سخنان ژنرال پتریوس و رایان کراکر اظهار امیدواری کرد موفقیت‌های استان انبار در سایر مناطق این کشور تکرار شود.

حمله لفظی به ایران
بوش در این سخنرانی همچنین در سه مورد به ایران اشاره کرد و گفت پیروزی آمریکا در عراق مانع تسلط جمهوری اسلامی بر منطقه خواهد شد.

او گفت: یک سال قبل، افراطیون شیعه و پیکارجویان مورد حمایت ایران درحال قدرت گرفتن و هدف قرار دادن سنی‌ها برای ترور بودند. امروز، این گروه‌ها در حال متلاشی شدن هستند و بسیاری از رهبران آنها دستگیر یا کشته می‌شوند.

ایران کمک به شورشیان عراق را رد کرده است.

وی در جای دیگری از این سخنرانی همچون گذشته به «نقش ویرانگر» ایران اشاره کرد: موفقیت عراقی آزاد برای امنیت آمریکا حیاتی است. یک عراق آزاد پناهگاه امنی برای القاعده نخواهد بود. یک عراق آزاد با آمال‌های ویرانگر ایران مقابله خواهد کرد. یک عراق آزاد افراطیون را به حاشیه خواهد راند، و استعداد مردم آن کشور را شکوفا خواهد کرد، و لنگر ثبات در منطقه خواهد بود.

وی در ادامه در سخنانی که یادآور استدلال‌های پیش از آغاز جنگ بود گفت: یک عراق آزاد سرمشقی برای مردم سراسر خاور میانه خواهد بود. یک عراق آزاد شریک ما در نبرد با تروریسم خواهد بود و امنیت ما را در خانه خود افزایش خواهد داد.

اما او همچنین نسبت به عواقب شکست در عراق و فایده آن برای ایران هشدار داد: اگر از عراق رانده شویم، افراط گراها از هر دسته و گروه دلیر خواهند شد. القاعده می‌تواند آنجا پناه و سرباز تازه بگیرد. ایران از هرج و مرج بهره خواهد برد و در تلاش‌های خود برای دستیابی به سلاح هسته‌ای و تسلط بر منطقه جسارت پیدا خواهد کرد.

ایران بارها گفته که به دنبال سلاح هسته‌ای نیست. به علاوه رئیس جمهور ایران همین یک روز پیشتر ادعای تلاش برای تسلط بر منطقه را رد کرد.

بوش اما در ادامه سخنرانی اش بار دیگر ایران را متهم به تلاش برای تضعیف دولت عراق کرد.

«پلی» میان مخالفان و موافقان
بوش گفت: "هرچه موفق تر باشیم، نیروهای آمریکایی بیشتری می‌توانند به خانه بازگردند."

او گفت که طرح خروج تدریجی نیروها شکاف میان کسانی که خواهان بازگرداندن نیروها هستند و کسانی که معتقدند موفقیت در عراق برای امنیت آمریکا حیاتی است را پر می‌کند.

این طرح برای نخستین بار ظرف چندین سال این امکان را فراهم خواهد کرد تا کسانی که در دو قطب مخالف این بحث دشوار بوده اند کنار هم قرار گیرند.

وی به منتقدانی که می‌گویند دیگر برای تصحیح اوضاع عراق دیر شده است گفت: هرگز برای ضربه زدن به القاعده دیر نیست. هرگز برای پیش بردن آزادی دیر نیست. و هرگز برای حمایت از نیروهایمان در نبردی که می‌توانند در آن پیروز شوند دیر نیست.

طرح تازه بوش بر اساس پیشنهادهای ژنرال دیوید پتریوس، فرمانده نیروهای آمریکایی در عراق تنظیم شده است.

پتریوس این هفته در کنگره آمریکا حاضر شد تا بگوید به عقیده او طرح افزایش نیروها درحال نتیجه دادن است.

تنها راه رسیدن به صلح
رهبران دمکرات ـ حزب مخالف رئیس جمهور ـ در کنگره گفتند که تنها راه رسیدن به صلح پایدار در عراق این است که سیاستمداران آن کشور اختلافات دیرینه خود را حل و فصل کنند.

یکی از نمایندگان سنای آمریکا از حزب دمکرات گفت که سیاستمداران عراقی تا کنون به پیشرف سیاسی مهمی دست نیافته اند و احتمال دستیابی آنان به چنین پیشرفتی هم اندک است.

وی افزود که رئیس جمهور آمریکا هر ماه ده میلیارد دلار را برای جنگ عراق هزینه می‌کند و به نظر دمکرات ها، زمان تغییر فرا رسیده است.

با این حال آنها علیرغم داشتن اکثریت در کنگره و تلاش برای تعیین جدول زمانی ترک عراق، فاقد آرای کافی برای فائق آمدن بر وتوی رئیس جمهور هستند.

سناتور جک رید که واکنش رسمی حزب مخالف را فورا پس از سخنرانی آقای بوش قرائت کرد گفت: رئیس جمهور یک بار دیگر از ارائه طرحی برای پایان موفقیت آمیز جنگ یا ارائه منطقی قانع کننده برای ادامه جنگ بازمانده است.

پیشتر در این هفته نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان از حزب دمکرات، در واکنش به گزارش ژنرال پتریوس گفته بود: به نظر من اینگونه می‌رسد که انگار ژنرال پتریوس درحال ارائه طرحی حداقل 10 ساله برای حضور گسترده آمریکا در عراق است.

ژنرال پتریوس گفت که خشونت در عراق از ماه فوریه به طور چشمگیری کاهش یافته اما تاکید کرد که کاهش زودهنگام نیروها دارای «پیامدهای ویرانگری» خواهد بود.

پس از ورود 30 هزار نیروی تازه آمریکایی در فاصله ماه‌های فوریه و ژوئن هم اکنون 168 هزار سرباز این کشور در عراق مستقر هستند.


نوشته شده توسط : علی

نظرات ديگران [ نظر]


در حالی که گروه تروریستی «پ.ک.ک»، مدت‌هاست در لیست گروه‌های تروریستی ایالات متحده آمریکا قرار دارد، پژاک که با هدف رستن از پیامدهای این موضوع به عنوان شاخه ایرانی «پ.ک.ک»، نام دیگری برای خود برگزیده، در آستانه اعلام به عنوان یک گروه توسط آمریکا قرار دارد.
به گزارش خبرنگار «بازتاب»، پس از گزارش مفصل «سیمور هرش»، ستون‌نویس روزنامه «نیویورکر»، مبنی بر پشتیبانی پنتاگون و موساد و «ای. دی. اف» اسرائیل از گروه پژاک ـ که نزدیک به دو هزار تروریست در تشکیلات خود دارد ـ و همچنین اسناد و مدارک ارایه شده توسط سناتور «سسنیچ» درباره پشتیبانی آموزشی و تجهیزاتی اسرائیل و آمریکا از این گروه به کنگره آمریکا، اکنون رایزنی پژاک روند دیگری در آمریکا به خود گرفته است.

بنا بر این گزارش، به نظر می‌رسد سفر رحمان حاج احمدی، مسئول این گروه تروریستی در ماه جولای به ایالت متحده آمریکا ـ که پژاک در آغاز، قصد سرپوش گذاشتن بر این سفر را داشت ـ نیز با هدف رایزنی برای جلوگیری از تروریست شناخته شدن این گروه در آمریکا انجام شده و هم‌اکنون «بریار قاباری»، از فرماندهان ارشد پژاک در منطقه به خبرنگاران گفته است: سفر حاج احمدی به واشنگتن بسیار مهم بوده و او در سطح بالایی با مقامات آمریکایی گفت‌وگو کرده است.
همچنین منابع نزدیک به این گروه تروریستی مدعی‌اند، لیست بلند بالایی که این گروه از مراکز نظامی و اماکن حساس ایران در اختیار مقامات پنتاگون قرار داده است، زمینه‌ای را برای آنان فراهم کرده است تا بتوانند از این گروه تروریستی در معادلات خود در ایران بیشتر بهره ببرند.
بنا بر گزارش خبرنگار «بازتاب» از کاپیتال هیل آمریکا، برخی از نمایندگان کنگره، با این کار دولت بوش، مبنی بر استفاده از این گروه برای فشار بر ایران، به مخالفت برخاسته و خواستار اعلام نام این گروه در لیست گروه‌های تروریستی آمریکا و ممنوعیت کمک بیشتر به آنان شده‌اند.
گفتنی است، ائتلافی که هم‌اکنون بین چندین نماینده کنگره آمریکا از دو حزب دمکرات و جمهوریخواه آمریکا ایجاد شده، در صدد ارایه لایحه‌ای برای تصویب در کنگره درباره گروه تروریستی پژاک و ممنوعیت ارتباط و فعالیت‌های این گروه در آمریکا شده است.


نوشته شده توسط : علی

نظرات ديگران [ نظر]


اظهارنظر دیروز غلامحسین الهام،‌ علیه مصوبه مجلس شورای اسلامی درباره تغییر ساعت،‌ علاوه بر نشان دادن مخدوش شدن اصل تفکیک قوا، بدعتی جدید برای دور زدن مجلس شورای اسلامی تحت پوشش شورای نگهبان به شمار می‌رود.
یک کارشناس حقوقی در گفت‌وگویی ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: ورود سخنگوی دولت که علاوه بر سمت وزارت دادگستری و رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا، عضویت در شورای نگهبان را نیز بر عهده دارد، به موضوع مصوبه مجلس شورای اسلامی درباره تغییر ساعت، ارایه آمار از صرفه‌جویی و نقد مصوبه دولت اسبق درباره تغییر ساعت می‌پردازد، اقدامی شگفت‌آمیز بوده که بدعت در کار قانون‌گذاری و دور زدن مجلس شورای اسلامی به شمار می‌رود.
این کارشناس گفت: جای این گونه اظهارنظر، در زمان ارایه این طرح و بررسی آن در مجلس بود که اتفاقا این بحث حدود یک سال طول کشید و بنا بر نظر بازرسی کل کشور و مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، این توجیهات برای تغییر نیافتن ساعت، بی‌اساس تشخیص داده شد، اما در اوضاع کنونی که مجلس شورای اسلامی تغییر ساعت را مصوب کرده، تکرار این نظرات، فاقد جایگاه قانونی و دخالت در اختیارات مجلس شورای اسلامی است.
وی ادامه داد: آقای الهام به عنوان سخنگوی دولت، وزیر دادگستری و رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، صلاحیت مخالفت با مصوبات مجلس را ندارد و موظف به اجرای مصوبات است و به عنوان حقوقدان شورای نگهبان نیز حق ورود به مسائل فنی مصوبه مجلس را ندارد و تنها می‌تواند درباره تطبیق مصوبه با قانون اساسی نظر دهد که در این‌باره نیز با توجه به تأیید مصوبه مجلس راجع به تغییر ساعات کار بانک‌ها و همچنین مصوبه مجلس راجع به آغاز به کار مدارس از اول مهر که وضعیتی مشابه به مصوبه تغییر ساعت از نظر وارد شدن به مسائل اجرایی دارند، استدلال آقای الهام در این باره نیز پذیرفته نیست.
این کارشناس خاطرنشان کرد: بنا بر قانون اساسی،‌ شورای نگهبان تنها قادر به تطبیق مصوبات مجلس با شرع و قانون اساسی است و در صورت اصرار جمعی بر مصوبه و مخالفت شورای نگهبان، مجمع تشخیص مصلحت به موضوع رسیدگی می‌کند و هرگونه فرآیندی خارج از این رویه، دخالت در قانون‌گذاری و بدعت به شمار می‌رود.
وی در پایان گفت: اگر آقای الهام به عنوان سخنگوی دولت، وزیر دادگستری، رئیس‌ ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز ‌و حقوقدان شورای نگهبان، دغدغه صیانت از قانون اساسی و اجرای آن مطابق با اختیارات دولت در تصویب آیین‌نامه‌ها را دارند، بهتر است بار دیگر اصل 138 را که صراحتا دولت را ملزم به اعلام آیین‌نامه‌ها و مصوبات خود برای تطبیق با قوانین به رئیس‌ مجلس شورای اسلامی می‌کند، مطالعه کنند و توضیح دهند چرا در دو سال گذشته، هیچ یک از آیین‌نامه‌ها و مصوبات دولت برای اجرای اصل 138 به مجلس شورای اسلامی فرستاده نشده تا این مصوبات از نظر مشروعیت قانونی خدشه‌دار نشود؟


نوشته شده توسط : علی

نظرات ديگران [ نظر]


30هزار صدساله در ژاپن

یکشنبه 86 شهریور 25 ساعت 2:0 عصر

تحقیقات دولت ژاپن نشان می دهد بیش از 30 هزار شهروند بالای صد سال در ژاپن زندگی می‌کنند.

به گزارش تلویزیون سراسری ژاپن (ان اچ کی )، این برای نخستین بار از سال 1963 میلادی است که سرشماری رسمی صدساله ها در ژاپن آغازشده است .

وزارت بهداشت رفاه و کار ژاپن این تحقیق را در آستانه 17 سپتامبر، روز ملی احترام به سالمندان در ژاپن که روز تعطیل است، انجام داده و این تحقیق نشان می‌دهد که تا پایان سپتامبر 32 هزار و 295 نفر از شهروندان ژاپنی دارای سن 100 سال و بالاتر خواهند بود.


نوشته شده توسط : علی

نظرات ديگران [ نظر]


بازار سیاه کارت‌سوخت در خیابان اوپک! اهواز

یکشنبه 86 شهریور 25 ساعت 1:0 عصر

«خیابان اوپک» نامی است که اهوازی‌ها به بازار سیاه خرید و فروش کارت سوخت تاکسی‌ها و وانت‌ها در این شهر داده‌اند.

این خیابان در یکی از محلات شهر اهواز قرار دارد و از غروب کار خود را آغاز و محل خرید و فروش و دادوستد انواع کارت‌های سهمیه‌بندی وسایل نقلیه عمومی ـ دولتی و شخصی است.

اخیرا استاندار خوزستان در جلسه ستاد سوخت استان نیز از وضعیت نابسامان فروش غیرقانونی سوخت تاکسی‌ها توسط رانندگان آنها اظهار نارضایتی و از عوامل ضعیف نظارتی بر وضعیت تاکسیرانی شهر اهواز انتقاد کرد.


نوشته شده توسط : علی

نظرات ديگران [ نظر]


<   <<   6   7   8   9   10   >>   >