سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 

اعلام ساعات آغاز و پایان کار کارمندان توسط دولتی که شعارش پرکاری و خدمت به مردم است و رئیس‌جمهور آن از ۶ صبح تا پاسی از شب مشغول فعالیت است، با واکنش‌های منفی شدید روبه‌رو شده است.
بنا بر اعلام دولت، در تهران ساعت کار کارمندان با تقلیل از ۸ ساعت به ۵ ساعت، به ۹ صبح تا ۱۴ محدود شده و در استان‌ها نیز طبق نظر استانداران، به همین میزان تقلیل می‌یابد.
بنا بر این گزارش، این تصمیم که اولین ماه کاری پس از تعطیلات تابستان را به حالت نیمه تعطیل درمی‌آورد، موجب ایجاد خلل در ارائه خدمات به مردم شده و از آنجا که کارمندان دولت خدمتگزار، در ازای بیت‌المال و بودجه متعلق به مردم حقوق دریافت می‌کنند، کاهش ساعات کار آنان به حدود نصف، موجب ایجاد شبهات شرعی خواهد شد.
این در حالی است که رسانه‌های خارجی، با دستاویز قرار دادن این‌گونه تحرکات، بهانه خوبی برای تبلیغ شبهه تقابل دین و معنویت با کار و تلاش و توسعه کشور می‌یابند که با خاستگاه رئیس‌جمهوری که آبادگری را با اصولگرایی و معنویت همخوان می‌داند، کاملا متفاوت است.

در این حال، یک کارشناس به خبرنگار «بازتاب» گفت: البته توصیه شده که در ماه رمضان کار زیردستانتان را سبکتر کنید تا آنان با فراغت بیشتری به عبادت بپردازند، اما در اسلام همواره واجبات مقدم بر مستحبات است و سبکتر کردن کارها نباید منجر به ایجاد زحمت برای بندگان خدا شود.

وی افزود: بهتر بود مسئولان محترم دولت با توجه به بیداری بیشتر هموطنان در سحرهای ماه مبارک رمضان، به جای دیرتر کردن ساعات آغاز کار، حتی آن را زودتر آغاز می‌کردند و در عوض به کارمندان اجازه می‌داند زودتر محل کار را ترک کنند. مزیت این شیوه این بود که هم چندان از زمان فعالیت و خدمت به مردم کاسته نمی‌شد و هم کارکنان محترم از فرصت صبح استفاده کرده و با نشاط بیشتری در سر کار خود حاضر می‌شدند.
این کارشناس افزود: در دوران طاغوت هم عده‌ای از چهره‌های مبارز و مخالف شاه که فریب مارکسیست‌ها را خورده و با اشاره به احکام اسلام از جمله روزه، مدعی بودند مارکسیسم علم مبارزه است و اسلام به درد مبازره نمی‌خورد، اما برخی انقلابیون متدین در زندان‌های شاه برای مقابله با این تحلیل غلط، در ساعت آخر روزه‌داری و پیش از افطار، به نرمش و ورزش می‌پرداختند تا این تحلیل‌های غلط را نقش بر آب نمایند؛ اما به نظر می‌رسد برخی اقدامات که از روی غفلت انجام می‌شود، بیشترین خدمت را به مخالفان معنویت و تدین می‌رساند.


نوشته شده توسط : علی

نظرات ديگران [ نظر]


تقدیر نمایندگان مجلس از جعفری و صفوی

چهارشنبه 86 شهریور 21 ساعت 7:0 عصر
173 نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در دو نامه جداگانه خطاب به سرلشگر محمدعلی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و سرلشگر رحیم صفوی فرمانده سابق سپاه پاسداران، به پاس خدمات شایسته‌شان تقدیر و تشکر کردند.
متن نامه تشکرآمیز نمایندگان ملت خطاب به این دو فرمانده ارشد سپاه پاسداران به شرح زیر است.
- سردار بزرگوار سرلشکر محمدعلی جعفری
باید از خداوند سپاسگزار بود که به این ملت فرزندان فداکار و سلحشور بسیاری داده است که عمر خود را در خدمت به امنیت و صلح ملت ایران و منطقه صرف کرده‌اند و از رهبر معظم انقلاب نیز تشکر می‌کنیم که یکی از برجستگان را از میان چنین کسانی برای فرماندهی سپاه عزیز برگزیده است.
ما نمایندگان مجلس شورای اسلامی مطمئن هستیم، تحت فرماندهی شما، سپاه پاسداران بیش از پیش آمادگی دفاع از صلح و امنیت ایران عزیز را خواهد داشت.
- سردار سرافراز جناب آقای دکتر رحیم صفوی
خدا را سپاس که به جنابعالی توفیق داد که در دوران دفاع مقدس از جانفشانی مدبرانه برای اسلام و ایران عزیز دریغ نکنید و در دوران پس از جنگ نیز با جدیت به تقویت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی همت گمارید، سپاهی که اصیل‌ترین نیروی مدافع انقلاب اسلامی و مردم شریف ایران بوده است و خواهد بود. ما نمایندگان مجلس شورای اسلامی بدین‌وسیله از جنابعالی تقدیر می‌کنیم و در مسوولیت خطیر دستیاری رهبر معظم انقلاب، از خداوند برایتان توفیق بیشتر آرزو داریم.

نوشته شده توسط : علی

نظرات ديگران [ نظر]


رییس فراکسیون مطبوعات مجلس با اشاره به انتشار مطالب توهین‌آمیز سایت رجانیوز نسبت به آیت‌الله صانعی یکی از مراجع تقلید کشور، گفت: براساس قانون مطبوعات، اهانت به مراجع تقلید، جرم تلقی می‌شود و اعضای هیات نظارت و مسئولان قضایی نباید با این سایت با مسامحه و گذشت رفتار کنند.

«حسین نوش‌آبادی» در گفت‌وگو با سایت آفتاب با بیان اینکه «مسئولان باید به گونه‌ای جدی با این رسانه افراطی حامی دولت برخورد کنند»،‌ گفت: اگر رسانه‌ای به مراجع تقلید توهین کرد، باید بدون توجه به وابستگی آن به اشخاص، گروه‌ها و طیف‌های سیاسی، با آن رسانه برخورد جدی شود.

وی گفت: اگر مطبوعه یا هر رسانه‌ای به مراجع تقلید اهانتی کند یا نسبت به آنان با لحن تحقیرآمیز و تخریبی صحبت کند، باید به مجازات برسد چرا که همه مراجع تقلید از شانیت و قداست برخوردار هستند و هیچ کس حق ندارد به ساحت مقدس مراجع توهین کند یا به گونه‌ای مضحک آمیز راجع به آنان بنویسد.

نوش‌آبادی با اشاره به لزوم رعایت حقوق انسان‌ها ‌گفت: زیر پاگذاشتن حقوق انسان‌ها به ویژه علمایی از جایگاه علمی و مذهبی بالایی برخوردا هستند به هیچ وجه قابل تحمل و گذشت نیست قوه قضاییه و مسولان ذی‌ربط باید با این رسانه برخورد جدی کنند.


نوشته شده توسط : علی

نظرات ديگران [ نظر]


تولید و بهره‌برداری رادیو داروی تکنسیم 99m از مهر ماه برای استفاده در بیمارستان‌های تهران و سپس سراسر کشور آغاز می‌شود.
دکتر محمد قنادی، رییس پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌یی سازمان انرژی اتمی صبح امروز در کنفرانسی مطبوعاتی اظهار کرد: رادیو داروی تکنسیم 99m که از عمده‌ترین رادیو داروهاست که از آن جهت عکسبرداری اسکلت استخوان‌ها، ماهیچه قلب، مغز، کبد، طحال، کلیه، مثانه، مغز استخوان، غدد بزاقی و اشکی، پاراتیروئید، تیروئید، سینه، شش‌ها و بسیاری از مطالعات تشخیصی استفاده می‌شود.
به گفته وی، عملیات اجرایی تولید این رادیو دارو در پایان سال 85 با حضور وزرای علوم و بهداشت و رییس سازمان انرژی اتمی در پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌یی صورت پذیرفت. پس از آن آزمایش‌ها برای کنترل کیفی و تست‌های حیوانی و بالینی در بیمارستان‌های تهران از جمله مرکز پزشکی هسته‌یی بیمارستان دکتر شریعتی، طالقانی، میلاد، جم و شهدای تجریش انجام شد.

قنادی ادامه داد: در پی نتایج مثبت این آزمایش‌ها، پروانه بهره‌برداری از این رادیودارو صادر شد.

وی گفت: تولید این رادیو دارو و تجهیزات مورد نیاز آن توسط متخصصان داخلی و نیز در آزمایشگاه‌های رادیو اکتیو تهران و جابربن حیان انجام شد و برای اولین بار در کشور و نمونه‌ای بی‌نظیر در منطقه بوده است، به طوری که بسیاری از کشورهای منطقه ان را وارد می‌کنند. همچنین ساخت تجهیزات حمل آن براساس استانداردهای آژانس بوده است.

رییس پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌یی با اشاره به اینکه پیش از این موفقیت، رادیو داروی مورد نیاز کشور از بلژیک با هزینه 3 میلیون دلار وارد می‌شد، گفت: کشورهای کانادا، افریقای جنوبی، بلژیک، انگلستان، امریکا، چین و هند از تولید کننده‌های رادیو دارو جهان هستند که بی‌نظیری روش مورد استفاده در این پژوهشگاه پس از تست‌های بالینی تایید شد و این در حالیست که در ایران 120 مرکز پزشکی هسته‌یی وجود دارد که در هفته 10 هزار بیمار را به کمک رادیوداروها درمان می‌کنند و تولید این رادیو دارو در کشور میزان واردات را به شدت کاهش داده و حتی توانایی تولید هر هفته را در پژوهشگاه داریم.

وی خاطر نشان کرد: رادیو داروی تولیدی فاقد ناخالصی و دارای اکتیویته مناسب بوده و زمان کوتاهتری را از تولید تا مصرف می‌برد، به طوری که با تولید آن از طریق ژنراتور برای 10 تا 15 روز قابل استفاده است.

وی در ادامه اظهار داشت: یکی از مهمترین رادیو داروهای دیگر ید 131 است که علاوه بر ویژگی تشخیص، کاربرد درمانی دارد و تنها رادیو داروی موثر در درمان سرطان تیروئید است؛ به طوری که تاکنون هزاران نفر از آن برای درمان سرطان تیروئید بهره‌مند شده‌اند و تولید این رادیو دارو با توجه به تحریم‌های اعمال شده در مورد ایران و جلوگیری از ایجاد درآمد اقتصادی از این فن‌آوری از سوی کشورهایی که از این فن‌آوری برخوردارند، توسط متخصصان داخلی کشورمان صورت گرفته است و از این پس یک هفته در میان تولید این رادیو دارو در سازمان انرژی اتمی انجام می‌گیرد.

قنادی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا راکتور 40 مگاواتی آب سنگین اراک که قرار است در آینده‌ای نزدیک جایگزین راکتور تهران شود، امکان تولید رادیو دارو را به سازمان انرژی اتمی می‌دهد؟ گفت: راکتور 40 مگاواتی اراک برای تولید رادیوداروها تنظیم و ساخته می‌شود و امکان تولید رادیو دارو را دارد و تا زمانی که راکتور 40 مگاواتی اراک راه نیفتاده است با توجه به ضمانت متخصصان ما در راکتور تهران امکان تولید آن وجود دارد.

راکتور تحقیقاتی 40 مگاواتی اراک پس از خاموش شدن راکتور تهران به دلیل نزدیک شدن به پایان عمرش جایگزین این راکتور خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر وزارت بهداشت برنامه‌ تولید یک هفته در میان این رادیو دارو را به ما داده است؛ در حالی که با رعایت استانداردهای بین‌المللی برای تولید این رادیو دارو، امکان تولید بیش از 90 کوری به منظور قطع واردات به این رادیو دارو و حتی صادرات آن به کشورهای همجوار وجود دارد.

قنادی در پاسخ به این سوال که آیا بازرسان آژانس بر این پروژه نظارت و یا همکاری داشته‌اند؟ گفت: در این پروژه از هیچ متخصص خارجی چه در آژانس و چه در کشورهای دیگر و یا حتی فارغ التحصیلان ایرانی خارج از کشور استفاده نشده است.

قنادی در خصوص پروژه‌های دیگر این پژوهشگاه و فعالیت پژوهشکده‌های مختلف آن گفت: در زمینه لیزر، فیزیک پلاسما و گداخت برنامه‌های گسترده‌ای داریم که تحقیقات در این زمینه‌ها در سطح آزمایشگاهی و تحقیقاتی بوده و در دنیا نیز در همین سطح در حال انجام است. همچنین در زمینه کشاورزی و پزشکی هسته‌یی اقدامات زیادی را انجام داده‌ایم.

دکتر قنادی همچنین در حاشیه نشست مطبوعاتی روز یکشنبه با خبرنگاران در پاسخ به خبرنگار فن‌آوری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) درباره نحوه همکاری این سازمان در پروژه سزامی اظهار کرد: سازمان انرژی اتمی درخواست عضویت در پروژه سزامی را به وزارت علوم ارائه کرده و دو نماینده از سازمان در این پروژه و نیز پروژه شتابگر ملی همکاری دارند.

وی افزود: در خصوص همکاری با دانشگاه‌های کشور در تولید سه رادیوایزوتوپ ساماریوم، استرانسیوم و رنیوم با دانشگاه صنعتی امیرکبیر همکاری داریم؛ همچنین با دانشگاه‌های تربیت مدرس و شهید بهشتی در خصوص کاربرد رادیو ایزوتوپ‌ها و استفاده از آنها در برخی از بیماری‌های تشخیصی و تحقیقات روی هورمون‌ها مشارکت داریم.

دکتر قنادی خاطر نشان کرد: تحقیقات گسترده‌ای در خصوص طراحی و ساخت شتابدهنده‌ها انجام می‌دهیم که در حال حاضر دو شتاب دهنده در کرج برای تولید سه رادیوایزوتوپ تالیوم، گالیوم و کریپتون و در یزد برای پرتودهی مواد غذایی، پلاستیک و پلیمر مورد استفاده قرار دارند و به طور همزمان در نظر داریم با تایید شورای پژوهشی شتاب دهنده‌ای برای پژوهشگاه طراحی کنیم.

وی با اشاره به قطع همکاریهای آژانس در برخی از پروژه‌ها اظهار کرد: قطع این همکاری با توجه به تحریم، تامین قطعات را برای ما مشکل می کند اما بازهم می‌توان این تجهیزات را خریداری کرد و تحریم‌ها ما را مجبور به ساخت تجهیزات در داخل کشور و کسب دانش فنی آنها می‌کند و حضور متخصصان توانمند و زبده در پژوهشکده با این که برخی دارای مدرک دکتری نیز نیستند ما را در این امر پیشرو قرار داده است.

رییس پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌یی در پاسخ به ایسنا ادامه داد: در هیچ کدام از پروژه‌ها از متخصصان خارجی و فارغ التحصیلان خارج از کشور استفاده نشده و همه آنها در داخل کشور تحصیل کرده و فارغ التحصیل شده‌اند و در کنار افرادی که دیار غربت را می‌گزینند، هستند کسانی که در کشور مانده و فعالیت می کنند و در این زمینه با کمبود نیروی انسانی متخصص مواجه نیستیم.

دکتر قنادی در بیان دیگر فعالیت‌های پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌یی گفت: از دیگر پروژه‌های پژوهشکده می‌توان به پروژه‌های لیزر، فیزیک پلاسما و گداخت اشاره کرد همچنین در رابطه با کشاورزی فعالیت‌های عمده‌ای در جهت بالا بردن کیفیت محصولات غذایی، افزایش کمیت و مدت زمان نگهداری مواد غذایی، پرتودهی تجهیزات پزشکی برای افزایش عمر نگهداری آنها و ضد عفونی کردن آنها انجام داده‌ایم.

وی افزود: از جمله روش‌های ضد عفونی تجهیزات پزشکی استفاده از مواد شیمیایی است که علاوه بر داشتن تاریخ انقضاء با اثرات سوء همراه است و ما به جای استفاده از آنها از پرتودهی در مرکز تابش گاما یا شتاب دهنده یزد استفاده می‌کنیم که در آن تاریخ انقضا مطرح نبوده و علاوه بر بسته بندی مخصوص در مدت زمان کوتاهی انجام می‌شود و درحال حاضر تمام تجهیزات پزشکی تولید شده در سراسر کشور در پژوهشکده کاربرد پرتوها به وسیله چشمه کبالت – که مورد بهره برداری قرار می‌گیرد – پرتودهی شده و تمامی کارخانجات ما را پوشش می‌دهد. علاوه بر آن بسیاری از مواد غذایی، ادویه جات و داروهای گیاهی در این مرکز و یزد پرتودهی می شوند که این عمل ارزش اقتصادی بسیار بالایی دارد.

وی خاطر نشان کرد: در سال 2005 کشور آمریکا از تولید رادیو ایزوتوپ‌ها بر اثر پرتودهی، تولید رادیو داروها و پرتودهی مواد غذایی، 300 میلیارد دلار فروش داشته و چهار میلیون نفر را مشغول به کار کرده است؛ همچنین هر ساله 10 هزار تن سیب زمینی در کشور ژاپن برای افزایش مدت زمان نگهداری و 12 تن ادویه جات در کشور هند برای افزایش مدت زمان نگهداری پرتودهی می‌شوند و حدود 25 کشور در دنیا تاکنون مجوز پرتودهی برای 43 نوع مواد غذایی جهت نگهداری آنها گرفته‌اند.
رییس پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌یی با اشاره به اینکه مسائل اقتصادی بسیاری از سیاست‌های کشورها را تعیین می‌کند، اظهار کرد: اینکه بتوان بدون استفاده از مواد شیمیایی، تجهیزات پزشکی را پرتودهی کرد ارزش اقتصادی زیادی دارد و پرتودهی محصولات کشاورزی از جمله سیب زمینی، پیاز، گوجه فرهنگی، ماهی و گوشت برای نگهداری آنها در مدت زمان بیشتری ما را به همان رقم 300 میلیارد دلار می‌رساند.

وی تاکید کرد: در حال حاضر در پژوهشکده‌های تحقیقاتی پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌یی حدود 300 نفر عضو هیات علمی و 600 نفر پژوهشگر زبده فعالیت دارند که از بزرگترین رسالت‌های ما انجام تحقیقات بنیادی و کاربردی و اجرایی کردن آنها می‌باشد و پژوهشگاه آمادگی استخدام فارغ التحصیلان مقطع PhD دانشگاه‌ها و گذراندن دوره‌های تز دکتری را دارد.
رییس پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌یی سازمان انرژی اتمی اظهار داشت: پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌یی تاکنون در مورد چهار رادیوداروی مولیبدن تکنسیم 99m، تالیوم، گالیوم و کریپتون برای تشخیص و رادیوداروهای ید 131، فسفر و اریدیوم برای درمان به خودکفایی رسیده و با دستیابی به روش جدید در دانش فنی آن اقدام به تولید کرده است.


نوشته شده توسط : علی

نظرات ديگران [ نظر]


اطلاعیه به مناسبت ماه رمضان

چهارشنبه 86 شهریور 21 ساعت 4:0 عصر

نیروی انتظامی طی اطلاعیه‌ای از هموطنانی که به هر دلیلی قادر به روزه گرفتن نیستند، خواست تا از هر گونه اعمال و رفتاری که دلالت بر تظاهر به روزه خواری دارد جدا پرهیز نموده و با رعایت موازین و مقررات شرعی و قانونی ، به حقوق سایر هم میهنان احترام بگذارند.
در بخش دیگری از این اطلاعیه در خصوص متصدیان واحدهای صنفی تأکید شده است موارد ذیل را رعایت نمایند:
1- مراکز پذیرایی بین راهی و یا مستقر در فرودگاه و ترمینالهای مسافربری که قصد ارائه خدمات در طول روز را دارند ، می بایست مجوز لازم را از مبادی ذیربط اخذ نمایند.
2- مراکز پذیرایی از قبیل رستوران، کافی شاپ و ... که در داخل مراکز اقامتی مشغول فعالیت می باشند، می بایست صرفا از مسافرین مقیم این مراکز با پوشش مناسب پذیرایی نمایند.
3- مراکز پذیرایی مستقر در داخل شهرها به هیچ وجه حق فعالیت در طول روز ( اذان صبح تا اذان مغرب ) را نداشته و در صورت مشاهده تخلف وفق مقررات با آنان برخورد خواهد شد.
4- واحدهای مجاز به فعالیت می بایست نسبت به استتار نمای خارجی مکان در حد متعارف اقدام نموده به شکلی که نمای درونی آنها از بیرون قابل رویت نباشد.


نوشته شده توسط : علی

نظرات ديگران [ نظر]


در برنامه گفت‌وگوی خبری ویژه شبکه دوم سیما که سه‌شنبه‌ شب در ششمین سالگرد 11 سپتامبر پخش شد، دو استاد دانشگاه دعوت شده به برنامه، به شدت از خیال‌پردازی‌های صداوسیما درباره 11 سپتامبر انتقاد کردند.
از سال گذشته، برخی از اعضای حلقه‌ای که تصادفا از مدافعان سرسخت بازخوانی هولوکاست و دیگر حرکت‌های شاذ بین‌المللی هستند، این تئوری را مطرح می‌کنند که واقعه 11 سپتامبر، یک حادثه خیالی و طراحی ‌شده توسط دولت آمریکا بوده و بنا بر این نظریه! اصلا هواپیمایی به برج‌های دوقلو در نیویورک برخورد نکرده است.

در ادامه این خیال‌پردازی که از سال گذشته آغاز شد، امسال نیز شبکه سوم سیما، پس از پخش تبلیغات مونوریل، برنامه‌ای را با نام «دروغ بزرگ» روی آنتن برد که در آن حادثه 11 سپتامبر، واقعه‌ای خیالی قلمداد شده بود.
در برنامه شب گذشته «گفت‌وگوی ویژه خبری» شبکه دوم سیما، دکتر متقی، استاد دانشگاه و کارشناس حوزه ایالات متحده، با بدبینانه خواندن این‌گونه نظریات، آنها را بی‌اهمیت خواند.

همچنین دکتر موسوی، رئیس مرکز مطالعات وزارت خارجه و مهمان دیگر برنامه، در پاسخ به مجری و سردبیر برنامه «گفت‌وگوی ویژه خبری» که تلاش می‌کرد وانمود کند آمریکا عمدا بن‌لادن را دستگیر نمی‌کند، گفت: اشکال بسیاری از تحلیل‌های ما این است که بدون سند و مدرک، به بزرگ‌نمایی و کوچک‌نمایی قدرت آمریکا می‌پردازیم، در حالی که ما سندی برای این کار نداریم و صرفا باید بنا بر سند و مدرک سخن بگوییم.
دکتر موسوی گفت: تروریسم و حادثه 11 سپتامبر، تهدید بزرگی برای اروپا بود، اما آمریکا تلاش کرد این تهدید را به فرصت تبدیل کند و در آغاز کار هم به دلیل فضاسازی تبلیغاتی و حمله به افغانستان با تأیید شورای امنیت به موفقیت ابتدایی رسید؛ هرچند با حمله به عراق بنا بر اطلاعات دروغ، این پیروزی اولیه را تحت‌الشعاع قرار داد و دچار بن‌بست کنونی شد.
وی افزود: نباید به گونه‌ای تحلیل کنیم که انگار بوش در آغاز ریاست‌جمهوری هم برنامه‌های دقیق خود را همراه داشته و آنها را به اجرا درآورده است، بلکه به اعتقاد من، حرکت‌های متغیر آمریکا در عراق، نشان می‌دهد که آمریکا هر پانزده روز یک بار استراتژی جدیدی را در این کشور پی می‌گیرد، اما به دلیل شرایط حاکم بر عراق، مجبور به اصلاح آن می‌شود.


نوشته شده توسط : علی

نظرات ديگران [ نظر]


مدرسه روشنفکری دینی

چهارشنبه 86 شهریور 21 ساعت 4:0 عصر

معاشران گره از زلف یار باز کنید
دمی خوش است بدین قصه اش دراز کنید

حضور خلوت انس است و دوستان جمعند
و ان یکاد بخوانید و در فراز کنید

رباب و چنگ به بانگ بلند می گویند
که گوش هوش به پیغام اهل راز کنید

هر آن کسی که در این حلقه نیست زنده به عشق
برو نمرده به فتوای من نماز کنید...

آنچه روشنفکری دینی نیست
روشنفکری دینی طریقت روشنفکران دیندار است. مدرسه ای فکری است که هم از تجربه بشری بهره می جوید هم از تجربه نبوی. و هیچکدام را در پای دیگری قربانی نمی کند و معتقد است که وحی کهن در دوران مدرن, همچنان چیزهای فراوان برای گفتن و آموختن دارد و انبان افادتش تهی نشده است. روشنفکری دینی را به فرقه یی مذهبی یا حزبی سیاسی فروکاستن جفاست گرچه استعداد آن را دارد که در دو عرصه سیاست و دیانت دگرگونی های عظیم بیافریند.

روشنفکران دیندار, روشنفکرند چون به عقل مستقل از وحی باور دارند و از آن تغذیه می کنند و چراغ خرد در دست برای یافتن حقیقت و سوختن ظلمت روان اند. و دینداراند چون ایمان محققانه شان نه بر تقلید بنا شده است نه بر تعبد نه بر ارث نه بر جبر، نه بر هوس نه بر عادت، نه بر ترس و نه بر طمع. بل از دل سنجشی عقلانی یا تجربه یی روحانی برآمده است و مستمرا تطهیر و تکمیل می شود. روشنفکری دینی یک هویت سیال است چرا که خردورزی و حقیقت جویی و خرافه سوزی جز با سیلان همراه نیست. روحانی ندارد چرا که هر کس در آن مدرسه،

روحانی خویشتن است. خانقاهی است به شیخ که شیخانی بی خانقاه در آن ساکن اند.

مقولاتی چون ارتداد، بدعت، کافر، مومن... در آن راه ندارد چرا که این مقولات تابع قدرت سیاسی و دینی موجود است. متعلق به هویت جمعی دینداران معیشت اندیش است که دینداریشان جبری، علتی، ارثی، معیشتی، هویتی، تعبدی و تقلیدی است. مدرسه روشنفکری دینی که هر روز در آن صد طوفان نوح و طغیان روح رخ می دهد و گردشگاه گردش های عنیف فکری است کجا میتواند به نام کفر و بدعت راه سیلان را بر خود ببندد و از ویرانی بهراسد؟

من چه غم دارم که ویرانی بود؟
زیر ویرانی گنچ سلطانی بود

روشنفکری دینی اما به معنویتی آزاد از دین هم باور و التزام ندارد. مناسک همواره قشر محافظ معنا بوده اند، و چه بهتر که این مناسک محافظ را از آموزگاران تجارب اشراقی و از طائران گلشن قدس یعنی پیامبران بگیریم که مجرب ترین شهسواران عرصه سلوک و فاتحان آفاق تجرداند. روشنفکران دیندار، دیندارند نه دین ساز، و تجربه اندوزی و دانش آموزی شان در مدرسه وحی نه از سر مصلحت که از روی ارادت و حقیقت است. شخصیت عظیم وعزیز رسول اکرم، تمام آن نعمتی است که خداوند به مسلمانان عطا کرده است و از تجربه و تعلیم این عظیم عزیز باید به تمام و کمال استفاده کرد.

روا بود همه خوبان آفرینش را
که پیش صاحب ما دست بر کمر گیرند

قمر مقابله با روی او نیارد کرد
وگر کند همه کس عیب بر قمر گیرند

روشنفکری دینی به حکم آنکه معرفت اندیش و تجربت اندیش است، ایدئولوژی هم نیست یعنی ایدئولوژی گزینش‌گر و حرکت‌اندیش و اسلحه‌تراش.

ایدئولوژی ها که به جنبش و خیزش و مبارزه و گلاویز شدن با دشمن موجود، می اندیشند با حقیقت کم مهرند و آوردگاهی تنگ دارند و با شکست دشمن، خود نیز می شکنند و فرو می افتند. وسلاح هایی که با تصفیه واستخراج گزینشی، تراش موقت یافته اند از تناسب می افتند و پاک بی اثر می شوند.

امام حسین(ع) و شهادتش که استثنائی در سلسله امامت بود، در دستان گزینشگر شریعتی بدل به قاعده می شود و بوعلی سینا که فخر فرهنگ ایران بود در پای ابوذر تحقیر می شود تا سلاح ایدئولوژیک لازم برای فروکوفتن سلطنت فراهم آید و اسلام انقلابی بر سکولاریزم سلطنتی پیروز گردد. همراه شدن نیتی صواب با روشی ناصواب کمترین عیبش این است که ناماندگار است.

روشنفکری دینی اهل نودوزی فقه با حیله های موقت شرعی هم نیست. امروزه فقیهانی لقب روشنفکر و نوآور گرفته اند که فی المثل با توسل به غیبت امام غائب، یا پرهیز از وهن اسلام می کوشند تا حکم سنگسار و درآورد چشم و امثال آنها را لغو کنند. با حفظ احترام فقیهان اینها هرچه باشد نه روشنفکری است نه نوآوری چرا که زاده اجتهاد در اصول نیست. روشنفکری دینی قائل به اجتهاد در اصول است یعنی اجتهاد در کلام، در اخلاق، و نوفهمی نبوت و وحی و معاد و خدا...

با درکی تازه از انسان و معرفت و تاریخ و جامعه است که می توان حکم مرتد و مبدع تجدیدنظر کرد وگرنه همه چیز را به قرار سابق نهادن و صرفا به خاطر ملامت ملامتگرانَ، حکم فقهی را موقتا تعلیق کردن، نه جهدی می خواهد نه اجتهادی. یک مصلحت اندیش ساده و گذار است.

مطهری متکلم هم وقتی به قصه خاتمیت می رسد گمان می برد تنها چالشی که دنیای مدرن به اسلام خاتم دارد، چالش فقهی و حقوقی است ولذا می کوشد تا گرد واپس ماندگی را از دامن فقه بیفشاند و با یادآوری قواعدی چون "لاحرج" و "لاضرر" توانایی فقه را در حل مشکلات زندگی نوین به نمایش بگذارد. گویی این نکته پاک از ذهن توانای مطهری گریخته است که فقه بر پای خود هیچگاه نایستاده و نمی ایستد و به تنهایی توان تقویت خود یا توان دفاع از خود را ندارد و اگر از علم کلام و اخلاق و... مشروب نشود از آتش تشنگی خواهد سوخت. اگر باید در فقه نواوری شود باید خدای فقیهان، پیامبر فقیهان و... نیز نو شود. و این درست همان چیزی است که روشنفکری دینی خواستار آن است و در ذهن متکلمی معتزلی چون مطهری هم آن را نمی یابد.

مدرسه روشنفکری دینی سنتی و سنت گرا هم نیست گرچه سنت دینی را ارج می نهد و علم به آن را رکن رکین روشنفکری می داند و علم و عمل روشنفکران سکولار را هم به همین دلیل مبتلا به کاستی و سستی می یابد.

با این همه نه رستاخیز سنت را ممکن می بیند نه احیاء دوباره سنت را حلال مشکلات امروزین می شمارد. جهان امروز همانقدر حق بودن و زیستن دارد که جهان دیروز. و سخنی بی بنیان تر و بی برهان تر از آن نیست که قائل به برتری سنت بر مدرنیته یا مدرنیته بر سنت شویم. "تلک امه قد خلت، لها ما کسبت و لکم ما کسبتم."

روشنفکری دینی به درستی بر آن است که درک دینی گذشتگان همانقدر تحت تاثیر زمانه و متوازن با فرض های عصری شان بوده است که درک دینی امروزیان. و بر این باور است که هم رجال و نحن رجال. و آیا گذشته را فقط به دلیل قدمت، قداست نهادن، محض بی خردی و تیره رایی نیست؟

نه مدرنیته، استانه بهشت است نه سنت بهشتی در آستین داشت و آن شیطانی که پدر ما آدم را از بهشت بیرون افکند امروز هم به جد در فریبکاری است.

در نظر روشنفکری دینی، مهمترین خدمتی که دین می کند به اخلاق است نه به سیاست نه به تجارت نه به معرفت. انتظار اخلاقی از دین باید داشت و آن را نقد اخلاقی باید کرد. فقه را هم از نقد اخلاقی نباید مصون نهاد که امروز و سخت مستمند و نیازمند آن است.

و همین نقد اخلاقی است که فقه را هم تواناتر و هم پیراسته تر خواهد کرد و گره مشکلات آن را نه با توسل به عصر غیبت بل با توسل به اصل حق و عدالت خواهد گشود.

روشنفکری دینی به حکم روشنفکری واجد عنصر اعتراض و انتقاد نیز هست هم انتقاد به نظم سیای جهان هم اعتراض به نظم سیاسی ایران. علی الخصوص که نظام امروز ایران، مؤسس بر اساس دینی است و صوره و ماده شرعی و سنتی است، وای بسا که صورت و ماده اش مورد پسند روشنفکران دینی نیفتد. از این رو روشنفکران دینی در این نظام نه قدر می بینند و نه بر صدر می نشینند. نه طالع مسعود منقادان سیاسی را دارند نه اختر میمون مومنان سنتی را. نه کلامشان که وجودشان عین معصیت است. اما با حاکمان باید گفت اگر روزی عارفان مسلمان توانستند با طرافت عرفان عبوسی فقه را از چهره فرهنگ اسلامی بزدایند و به آن موزونیت و دلربایی جاودانه ببخشند و از مبتلا شدن به آفت یهودیت ان را برهانند، امروزه هم فقط روشنفکران دیندار، با قرائتی تازه از دین می تواننند سرایی و فضایی درخور برای ایمان بسازند و در این زمانه که سبب دانی موجب حیرت زدایی شده است، عقلانیتی سبب دان و حیرت آشنا را تأسیس کنند.

"قصد این قوم خطا باشد هان تا نکنی."

چنانکه دیده می شود روشنفکری دینی پیشینه ای و پیشانیی بلند دارد. از اعتزالیان گرفته که به عقل مستقل از وحی آبر و هویت دادند تا صدرالدین شیرازی که توانست تجربه عرفانی و تفکر برهانی و تعالیم وحیانی را در کنار هم بنشاند و گمان باطل ناسازگاری تدین و تفکر را رسوا سازد. آنان فرزند زمانه خود بودند و اینان هم اسیر دام و دانه خویش

روشنفکران دیندار باید خود و طریقت خود را نیک بشناسند و حرمت بنهند و از لوم لائمان و طعن طاعنان نهراسند. چه ننگی دارد دلبستگی به پیامبران و پیروی از حکیمان و همنشینی با عارفان و همنوایی با مجاهدان؟

آسیبی و آفتی که روشنفکری دینی را تهدید می کند یکی جدی نگرفتن خویش و دیگری پوشیدن جامه های ناباندام است. این طریقه، نه ایدئولوژیک است نه فقهی، نه سنتی نه فرقه مذهبی و نه حزب سیاسی بلکه جراغ مصطفوی است با شرار معتزلی!

نقطه عشق نمودم به تو هان سهو مکن
ورنه چون بنگری از دایره بیرون باشی

عبدالکریم سروش


نوشته شده توسط : علی

نظرات ديگران [ نظر]


تصاویر دیدار فرماندهان سپاه با رهبر انقلاب

چهارشنبه 86 شهریور 21 ساعت 3:0 عصر


نوشته شده توسط : علی

نظرات ديگران [ نظر]


در نشست انتخاب هیأت رئیسه خبرگان چه گذشت؟

چهارشنبه 86 شهریور 21 ساعت 2:0 عصر

در حالی که با گذشت یک هفته از نشست اخیر مجلس خبرگان، فقدان اطلاع‌رسانی درباره این نشست حساس، زمینه‌ساز انتشار گزارش‌های جهت‌دار برای قطب‌بندی کردن مرجع انتخاب‌کننده رهبری شده،گزارشی را در این زمینه منتشر می‌کنیم.
بنا بر این گزارش، در جلسه روز سه‌شنبه گذشته، حجت‌الاسلام و المسلمین معلمی، امام جمعه قائم‌شهر و نماینده مازندران در مجلس خبرگان به عنوان نخستین ناطق پیش از دستور سخن گفت و اظهار داشت: رئیس مجلس خبرگان باید وزانت علمی داشته باشد.
پس از وی، آیت‌الله مؤمن، فقیه برجسته شورای نگهبان و نماینده مردم قم در مجلس خبرگان، در سخنانی با تجلیل از شخصیت آیت‌الله مشکینی و ساده‌زیستی وی، به حمایت از آیت‌الله جنتی پرداخت.
آیت‌الله مؤمن با تأکید بر این‌که برای دیگران احترام قایل است، بر فقاهت آیت‌الله جنتی شهادت داد و حضور چندین ساله وی به عنوان فقیه شورای نگهبان را از جمله دلایل آشنایی کامل آیت‌الله جنتی با مسائل فقهی دانست.

در این جلسه، تنها سخنرانی تند مربوط به حجت‌الاسلام‌والمسلمین علیرضا اسلامیان، نماینده چهارمحال و بختیاری، از جوان‌ترین اعضای جامعه مدرسین بود که عمده ایراد وی به آیت‌الله هاشمی رفسنجانی نیز موضوع برابر دانستن دیه زن و مرد بود که با پاسخ فقهی هاشمی روبه‌رو شد.
همچنین آیت‌الله علی‌‌اصغر معصومی، نماینده خراسان رضوی در خبرگان و از شاگردان آیت‌الله بروجردی و امام خمینی، در سخنانی با اشاره به جایگاه چهره‌های باسابقه انقلاب، تلویحا به دفاع از هاشمی رفسنجانی پرداخت.
این گزارش می‌افزاید: در ادامه این جلسه، نامزدی آیت‌الله احمد جنتی اعلام شد و آیت‌الله نورمفیدی، امام جمعه گرگان و داماد آیت‌الله فاضل لنکرانی، خواستار نامزدی هاشمی رفسنجانی شد و سپس حجت‌الاسلام و المسلمین سیداحمد خاتمی اظهار کرد: آقای نورمفیدی، آقای هاشمی را برای ریاست پیشنهاد می‌کند. در این مقطع، آیت‌الله یزدی هم در واکنش به درخواست‌ها از وی برای کاندیداتوری اظهار می‌کند که با وجود آیت‌الله جنتی، نیازی به نامزدی نمی‌بیند.
در این حال، یک منبع آگاه در حوزه علمیه قم  گفت: به رغم تلاش‌ها برای ترسیم خط‌کشی و جنا‌ح‌بندی‌های مرسوم توسط برخی منابع نزدیک به تکنوکرات‌ها و نیز جوسازی‌های محافل راست تندرو که رهبر انقلاب از آنها با عنوان رسانه‌های بداخلاق یاد کردند، روابط عمیق و تاریخی علمای حاضر در مجلس خبرگان، چنین مواردی را برنمی‌تابد.
وی افزود: این منابع تکنوکرات، در حالی مدعی شدند آیت‌الله جنتی تاکنون صرفا مسئولیت‌های انتصابی داشته که وی دو دوره از خوزستان و دو دوره از سوی مردم تهران به نمایندگی خبرگان برگزیده شده و در تهران نیز همواره آرای او جزو هفت نفر اول بوده است.

این منبع آگاه درباره ادعاهایی مبنی بر این‌که حوزه علمیه قم آقای هاشمی را فقیه نمی‌داند، گفت: چگونه اجتهاد کسی که رهبر معظم انقلاب، آیت‌الله خامنه‌ای، بر اجتهاد او شهادت داده‌اند، می‌تواند مورد تشکیک قرار گیرد، به ویژه که برخی مسئولان حوزه علمیه قم نیز که در مجلس خبرگان حضور دارند، آشکارا از ایشان حمایت کردند.

وی افزود: آیات هاشمی رفسنجانی، محمد مؤمن و محمد یزدی که اکنون رئیس و نواب رئیس خبرگان هستند، هر سه از یاران صدیق امام راحل و رهبر معظم انقلاب هستند که رنج زندان‌های رژیم شاه را کشیده‌اند و جوسازی برخی رسانه‌های تازه‌وارد، نمی‌تواند آنان را از هم جدا کند، به ویژه که آیات مؤمن و یزدی، به رغم برخی انتقادات که به هاشمی رفسنجانی دارند، روابط نزدیکی با او دارند و حتی آیت‌الله مومن در انتخابات اخیر ریاست‌جمهوری، شخصا نامه حمایت جامعه مدرسین حوزه علمیه قم از وی را امضا کرده بود.رییس مجلس خبرگان در سفر روز شنبه خود به قم، از دبیرخانه این مجلس که پس از آیت‌الله امینی توسط آیت‌الله یزدی اداره می‌شود دیدن کرده و نشست صمیمانه‌ای نیز با آیت‌الله یزدی داشته است.


نوشته شده توسط : علی

نظرات ديگران [ نظر]


دعوا در صندوق ذخیره فرهنگیان برسر چیست؟

چهارشنبه 86 شهریور 21 ساعت 2:0 عصر
از وقتی که مدیران اصولگرا در موسسه صندوق ذخیره فرهنگیان مستقر شده‌اند، دیگر نه صندوق مامن فساداست، نه انتقادی از حقوق‌های چند میلیونی مدیران می‌شود و نه نماینده‌ای پروای طرح این نکته را دارد که چرا از میان یک میلیون و یکصد هزار فرهنگی که 800 هزار نفر آنها عضو صندوق هستند، حتی یک نفر در مسئولیت‌های اجرایی و نظارتی موسسه صندوق حضور ندارد؟ نمایندگان مجلس هفتم که در دوره وزارت مرتضی حاجی با وسواس مسایل صندوق را پیگیری می‌کردند، مسایل صندوق ذخیره فرهنگیان را به بایگانی سپرده‌اند.روز 9 آذر 84 که مهدی حاجی مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان با پرسنل دفتر مرکزی موسسه در خیابان نفت روبوسی و خداحافظی کرد و بدون برگزاری مراسم معارفه و تودیع، شتابزده ازساختمان بیرون رفت ،محمد قلی‌ها عضو جدید هیات مدیره صندوق که ابلاغ مدیرعامل جدید موسسه رابا خود آورده بود باطنز وطعنه به مهدی حاجی گفت: «ما اهل کار هستیم و زیاد در بند تشریفاتی، مثل مراسم معارفه و تودیع نیستیم.» اما در حالی که میدان برای کار کاملا مهیاست و مدیران قبلی و حتی پرسنل سابق موسسه همگی برکنار یا به جای دیگری منتقل شده‌اند. معلوم نیست که چرا مدیران اصولگرای جدید با هم نمی‌سازند و دعواهای پایان ناپذیر آنها که معمولا منجر به برکناری، استعفا و قهر می‌شود تمامی ندارد؟

مدیریت جدید صندوق دو ویژگی دیگر هم دارد اول این که اکثرمدیران چند شغله هستند و کار اصلی آنها جای دیگری است. دوم این که برخلاف اصل ساده زیستی برای کار پاره وقت خود درصندوق حقوق کامل و پرو پیمان می‌گیرند.

صندوقی پر از رمز و راز
صندوق ذخیره فرهنگیان موسسه‌ای است اقتصادی شبیه صندوق بازنشستگی کارمندان دولت که در خردادماه 74 در اجرای تبصره 63 قانون برنامه دوم توسعه تاسیس شد. هر فرهنگی عضو صندوق ماهانه 5 درصد از حقوق و فوق‌العاده شغل خود را به حساب صندوق واریز می‌کند، دولت نیز موظف است که همه ساله معادل مبلغ فوق را که در بودجه سالانه منظور می‌شود به صندوق واریز نماید. این تعهدی است که تاکنون هیچ گاه به طور کامل اجرا نشده و دولت‌ها همواره به صندوق بدهکارند. سهم اکثر فرهنگیان هنگام بازنشستگی، از کار افتادگی و یا بازخرید به آنان مسترد می‌گردد. این که وجود چنین موسساتی که مجاز به فعالیت در همه زمینه‌های اقتصادی و مالی هستند تا چه حد به اقتصاد ملی آسیب می‌زند.

موضوع بحث این نوشته نیست. این صندوق که در سال 74 با سرمایه 100 میلیون ریالی تاسیس شد، اینک موسسه اقتصادی بزرگی است که مجموع سرمایه منقول و غیرمنقول آن را بالغ بر 2 هزار میلیارد تومان برآورد می‌کنند. ده‌ها شرکت تولیدی از جمله گروه صنعتی پلورسبز، مواد غذایی شادچین، صنایع آموزشی، شرکت آریا الکتریک و چندین شرکت خدماتی و ساختمانی، ده‌ها پروژه ساخت مسکن،چندین قطعه زمین مسکونی وتجاری در الهیه وشهرک غرب از جمله دارایی‌های این صندوق است. دامنه فعالیت‌های آن از پرورش میگو تا صادرات و واردات چوب جنگلی و مواد اولیه نوشابه‌های غیر الکلی را در بر‌می‌گیرد.

مدیران جدید نه تنها توان اداره موسسه‌ای به این بزرگی را ندارند بلکه با ناشیگری های خود زیان‌های شدیدی به سرمایه واعتبار این صندوق وارد می کنند.نمونه آن از دست دادن سهام بانک سرمایه به سود شهرداری وخریداری یک شرکت زیانده بیمه است.شاید مهمترین دستاورد این مدیران رشد صد در صدی قیمت زمین وساختمان‌های متعلق به صندوق است که سالها پیش خریداری شده‌اند!

در دوره اصلاحات تشکل‌های صنفی معلمان، خواستار شفافیت بیشتر در فعالیت‌های صندوق بودند. انتقاد اصلی فرهنگیان فقدان ساز و کاری قانونی برای نظارت اعضا بر کار مدیران صندوق بود. در اساسنامه هیات امنایی 7 نفری متشکل از وزیر و معاونان و افراد منصوب وزیر جانشین مجمع عمومی شده است. برخی از فرهنگیان هم خواستار گرایش بیشتر صندوق به کارهای رفاهی در طول خدمت فرهنگیان هستند. جناح اصولگرا بر امواج این گونه انتقادات سوار شده و برای بهره‌برداری‌های انتخاباتی به آنها پرو بال بیشتری دادند. برای پاسخگویی به سوال شکرالله عطارزاده نماینده بوشهر درست یک ماه پیش از انتخابات ریاست جمهوری نهم ، مرتضی حاجی را به مجلس کشاندند. عطارزاده در سخنرانی طولانی خود، مصیب‌نامه‌ای درباره رنج وارد معلمان قرائت کرد و در پاسخ به سخنان وزیر که در زمان مدیریت او سود صندوق به 27 درصد رسیده است منشا پول‌ها را مورد پرسش قرار داد و این گونه پول‌ها را شبهه ناک نامید.

صندوقی پراختلاف
تا قبل از آمدن فرشیدی، مدیریت صندوق از ثبات نسبی برخوردار بود. عماد‌الدین قاضوی که منصوب محمدعلی نجفی بود از بدو تاسیس تا سال 80 مدیریت عامل صندوق را برعهده داشت. مهدی حاجی که در سال 80 به عنوان مدیرعامل وارد دفتر مرکزی موسسه شد، ترجیح داد که همچنان با کادر قبلی کار را ادامه دهد.

تغییر مدیران در یک موسسه اقتصادی مثل صندوق در صورتی می‌تواند کارآمدی موسسه را افزایش دهد که مدیران جدید از میان افراد کارآشنا و متخصص در امور اقتصادی وبا تجربه بیشتر انتخاب و به صورت تمام وقت در موسسه مستقر شوند و از افتادن در دام مسایل حاشیه‌ای بپرهیزند. در کادر جدید عباسپور معاون وقت توسعه و برنامه‌ریزی به دلیل جایگاه حقوقی خود رییس هیات مدیره صندوق شد و محمدعلی رضایی که از مسئولان دفتر رییس مجلس بود به عنوان مدیرعامل منصوب گردید. از همان آغاز بین این دو اختلاف بروز کرد و عباسپوربه عنوان اعتراض در جلسات حاضر نمی‌شد. کمی بعد محمد قلی‌ها هم به صف مخالفان مدیرعامل جدید پیوست. وزیر در این دعوا، جانب مدیرعامل را گرفت. با اصلاح اساسنامه، شرط معاونت وزیر برای احراز پست ریاست هیات مدیره برداشته شد.

عباسپور ابتدا از ریاست هیات مدیره و عضویت هیات امنا و کمی بعد از معاونت وزارتخانه عزل شد. محمد قلی‌ها هم با نوشتن نامه‌ای انتقادی خطاب به شخص وزیر و طرح مسایل در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس،هیات مدیره را بعد از چند ماه ترک کرد. با هر تغییری در ترکیب هیات مدیره صندوق، تغییراتی در هیات مدیره شرکت‌های تحت پوشش صندوق نیز صورت می‌گرفت. سرعت تغییرات به حدی بود که فرصت کافی برای ثبت این تغییرات در اداره ثبت شرکت‌ها وجود نداشت. حتی تغییرات هیات مدیره جدید صندوق به دلیل خودداری طهماسب مظاهری و عبدالمجید ایروانی دو تن از اعضای هیات امنای موسسه تا مدتها به صورت قانونی ثبت نشد.

محمدعلی رضایی مدیرعامل صندوق که به طور همزمان در چند جای دیگر نیز مشغول به کار بود، سرانجام در مردادماه امسال صندوق را با دلخوری ترک کرد. روز 27 مرداد 86 محمود فرشیدی در ساختمان مرکزی موسسه صندوق واقع در خیابان نفت حاضر شد تا محمدعلی شایسته‌نیا را به جای رضایی به عنوان مدیرعامل جدید معرفی کند. این بار عامل استعفا یا برکناری رضایی اختلاف او با رییس هیات مدیره صندوق احمد شجاعیان بود. گفته می‌شود جلسه تصمیم‌گیری هیات امنا در مورد انتصاب مدیرعامل جدید در اواسط مردادماه برگزار و رضایی به عنوان اعتراض در جلسه حاضر نشده و به جای آن با نوشتن نامه‌ای چند صفحه‌ای دلایل اختلاف خود را با شجاعیان بیان کرده است.

مردان چند شغله
رضایی که از کارکنان سابق دفتر حداد عادل است در گفت‌وگو با برخی کارکنان صندوق، خدمات گرانبهای خود به محمود فرشیدی در جریان کسب رای اعتماد و نیز خنثی کردن طرح استیضاح نمایندگان را یادآوری کرده و از بی‌وفایی روزگار گله کرده است. وی همزمان معاونت اداری- مالی یکی از نهادها را نیز برعهده داشته و معمولا در ساعات پایانی روزدر ساختمان خیابان نفت حاضرمی شد. داشتن دو و گاهی چند شغل از ویژگی‌های مدیران دولت جدید است. براساس برآورد یکی از کارکنان صندوق بیش از 70 درصد مدیران صندوق دارای مشاغل تمام وقت در ادارات دولتی وسازمان ها ونهادهای دیگر هستند وسابقه کار در اموزش وپرورش ندارند وفاقد تخصص در زمینه مسایل اقتصادیند .

اوج فعالیت صندوق در ساعات غیراداری است. این در حالی است که رضایی در نامه خود به وزیر با برشمردن مشاغل متعدد احمد شجاعیان رییس هیات مدیره صندوق، خواستار برکناری وی و یارانش از مجموعه صندوق شده است.

عضو هیات مدیره یکی از شرکت‌های تحت پوشش با اشاره به اینکه تبعیض در پرداخت حقوق عامل رکود و ناکارآمدی در شرکت‌های وابسته به صندوق شده است، می‌گوید: «برخی از مدیران از سازمان‌های دولتی به صندوق مامور شده‌اند که با توجه به استقلال صندوق این کار غیرقانونی است اما نکته اینجاست که این‌ها هم حقوق دولتی خود را می‌گیرند و هم حقوق‌های 5/1 میلیونی از صندوق دریافت می‌کنند. بعضی هم در ازای حضور چندساعته خود در ساعات بعدازظهر حقوق کامل دریافت می‌نمایند» .

همین عضو هیات مدیره اضافه می‌کند:آقای احمد شجاعیان مسئول انتصابات وزارت آموزش و پرورش، موسس مجتمع آموزشی غیرانتفاعی تزکیه، رییس هیات مدیره صندوق و عضو هیات امنای صندوق نیز هست .

برخی اخبار تایید نشده، از استعفای شجاعیان و برکناری عضو هیات مدیره صندوق، طالقانی و افخمی مدیر امور مجامع حکایت می‌کنند.اما یکی از کارکنان صندوق این استعفا را صوری وترفندی برای برکناری مدیر عامل قبلی می‌داند. اگر قرار باشد برای وضعیت امروز صندوق ذخیره فرهنگیان وصفی بنویسیم، رکود، ابهام و انتظار توام با دلهره مناسب‌ترین صفات هستند.

خواننده آگاه در پی یافتن مبنای اصولی برای اختلافات این مدیران وقت خود را هدر ندهد.آقایان از نظر اصول با هم اختلافی ندارند. دعوا به طور طبیعی بر سر به دست آوردن پست و امتیازات ناشی از آن است. عدم ثبات در مدیریت موسسات اقتصادی مانع برنامه‌ریزی‌های کوتاه مدت و میان مدت می‌شود. معلوم نیست چرا سرنوشت موسسه‌ای که فراهم آمده از پس‌اندازهای اندک معلمان است باید به دست افرادی سپرده شود که نه علاقه‌ای به این کار دارند و نه دانش اقتصادی دارند و نه اصولا وقتی برای پرداختن به این امور. پرسشی را هم می‌تون با نمایندگان اصولگرای مجلس هفتم که زمانی صندوق ذخیره فرهنگیان در کانون توجهات آنها بود در میان نهاد: سکوت شما در مقابل این بی‌تدبیری‌ها و بی‌کفایتی‌ها به چه دلیلی است؟در خاتمه بار دیگر این جمله حمیدرضا حاجی بابایی رییس فراکسیون 105 نفره فرهنگیان مجلس هفتم را تکرار می‌کنم که آیا در بین یک میلیون و هشتاد هزار فرهنگی یک نفر واجد شرایط نیست که مدیرعامل صندوق شود؟ حاج بابایی چرا در مقابل انتصاب مسئول دفتر رییس مجلس به عنوان مدیرعامل صندوق اعتراض نکرد. واقعا فضای سیاسی در ایران بسیار شگفت‌انگیز است.


نوشته شده توسط : علی

نظرات ديگران [ نظر]


<   <<   21   22   23   24   25   >>   >