سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 

طرح ایران برای حمله به اسرائیل

جمعه 86 شهریور 30 ساعت 5:0 عصر

معاون عملیات نیروی هوایی ارتش، با تاکید بر عدم توانایی رژیم صهیونیستی در حمله هوایی به ایران اعلام کرد: «ما نیز طرحی را تهیه کرده‌ایم که در صورت حماقت احتمالی این رژیم، بمب افکن‌های ایران بتوانند حمله متقابلی را به خاک اسرائیل انجام دهند».

امیر خلبان «محمد علوی» معاون عملیات نیروی هوایی ارتش، درباره تبلیغات خارجی مبنی بر عدم امکان مقابله ایران با موشک‌های کروز، گفت: «یکی از موضوعاتی که این دشمنان بر روی آن تبلیغات بسیاری می‌کنند، موشک‌های کروز است که در این خصوص نیز آمادگی لازم را با بررسی نحوه عملکرد و حجم شلیک آن، احراز کرده‌ایم و اکنون سامانه‌های لازم برای مقابله با آن‌ها در اختیار ما است و دشمنان ملت ایران در هر حجمی با موشک‌ها و جنگنده‌های خود حمله کنند، فرزندان ارتشی ملت آمادگی پاسخ را دارند».

علوی پیرامون عملیات روانی اسرائیل درخصوص حمله هوایی به کشورمان گفت: اینکه اسرائیل سخن از حمله هوایی می‌کند تنها یک جنگ روانی است چون ما قدرت هوایی این رژیم برای حمله به ایران را رد می‌کنیم. اسرائیل موجودی نیست که بخواهد تهدید جدی برای ایران به وجود آورد چون توان واقعی ندارد. علاوه بر اینکه برد موشک‌های ما تمام خاک این رژیم را در برمی‌گیرد، می‌توانیم با هواپیماهای شکاری خود به خاک آنها حمله کنیم و پاسخ حمله احتمالی آنها، هرچند خیلی بعید است، را با حمله هوایی به خاک آنها بدهیم و چنین طرحی فقط یک تهدید توخالی نیست و ما هر کاری را با برنامه‌ریزی صحیح و ایجاد آمادگی‌های لازم انجام می‌دهیم لذا اسرائیل هرنوع حماقتی را از سر خود بیرون کند.

معاون فرمانده نیروی هوایی ارتش افزود: «اسرائیل می داند که چه ضربه‌ای از موشک‌ها و هواپیماهای ما خواهد خورد. البته طرح‌های کشور قابلیت‌ افشا و بیان شدن ندارند ولی بدانند که تحقق عملیاتی آن در صورت نیاز حتمی است».


نوشته شده توسط : علی

نظرات ديگران [ نظر]


عملکرد دو ساله دولت نهم

جمعه 86 شهریور 30 ساعت 3:0 عصر
دولت نهم در روز دوم شهریور 1384 موفق به کسب رأی اعتماد از مجلس شورای اسلامی گردیده و فعالیت خود را ـ بدون چهار وزیر ـ‌ آغاز نمود.
از آن زمان حدود 700 روز می‌گذرد. بحمدالله در این دوره زمانی دولت، با پشتوانه رهبری معظم انقلاب اسلامی و حمایت مردم موفق به فعالیتهایی گردیده که اکثر آنها در نوع خود کم‌نظیر و یا بی‌نظیر بوده و در مقایسه با دوره‌های زمانی مشابه فعالیت دولتها بسیار چشمگیر می‌باشد.
در دنیای کنونی و در تحلیل مقایسه‌ای رابطه دولت ـ ملت، دو نوع رابطه از هم باز شناخته می‌شوند. یک نوع دولت رأس محور و دیگری دولت قاعده محور. در نوع اول راس قدرت مبنا قرار می‌گیرد اما در نوع قاعده که همان جامعه و ملت است مبنا و مدار همه قرار می‌گیرد.
با عنایت به رویکرد مردمی و قاعده محور دولت نهم و همگرایی آن با اصل و ذات انقلاب اسلامی و براساس 4 اصل اساسی مهرورزی، خدمتگزاری، عدالت محوری و تعالی و پیشرفت، این دولت را باید در راستای زندگی جمعی و حکومتی امیرالمومنین (ع) و به تعبیر امروزی در نوع دوم رابطه یعنی دولت قاعده محور تعریف کرد.
برخی رویکردهای اصلی و محوری دولت به شرح ذیل است:
الف ـ رویکرد کلان سیاسی، ‌اجتماعی و فرهنگی در دولت نهم:
رویکرد کلان سیاسی و اجتماعی و فرهنگی،‌دولت نهم با استراتژی و راهبرد انجام سفر‌های مستمر دولت به استانها و تمامی شهرستان‌های کشور، به منظور برقراری رابطه دولت با مردم و از بین بردن شکاف بین دولت و مردم،‌آشنایی با مشکلات و دغدغه‌های مردم،‌پیگیری و تسریع در حل مشکلات مردم و اجرای طرح‌ها و پروژه‌ها و... تجلی پیدا کرده است.
برخی از رویکرد‌ها به این شرح است:
1- گفتمان خدمت و فرهنگ خدمت رسانی: از رویکرد‌های مورد تاکید و پیگیر مجموعه دولت، برنامه ریزی جهت افزایش کیفی و کمی فرهنگ خدمات رسانی به مردم بوده است. در این دوره تلاش گردیده در این راستا با دوری از منازعات بدون حاصل سیاسی و حزبی، جهت پایدار نمودن آرامش سیاسی در جامعه زمینه تسلط فضای کار و خدمت را فراهم نماید. افزایش قابل توجه ساعات فعالیت بدنه مدیریتی دولت،‌برنامه ریزی جهت دخیل شدن بدنه کارشناسی استانی و ملی دستگاه‌ها در فرآیند تصمیم گیری‌ها، انجام منظم سفر‌های منطقه‌ای وزراء و معاونین رئیس جمهور و دیگر همکاران آنها بعلاوه سفر‌های منظم پایان هفته هیات وزیران هر دو هفته یکبار موجب شد فضای عمومی جامعه و همچنین ساختار دولت به جای فضای ملتهب و غیر کاری فضای آکنده زا روحیه کار و تلاش و فرهنگ خدمت باشد.
2- مردم محوری: دولت نهم این افتخار را برای خود محفوظ می‌داند که در برنامه‌ریزی‌های خود هرگز به دنبال ترجیح منافع گروه‌ها،‌ دسته‌ها و اقشار خاص و ویژه به منافع عامه مردم نبوده و «مردم محوری» را به عنوان آموزه‌ای دینی و اعتقادی سرلوحه خدمات خود قرار داده است. دولت در این راه با نامهربانی‌های متعددی نیز روبرو گشته است. اما بر این اعتقاد راسخ باور دارد که آثار مبارک این رویکرد در تصحیح برخی جهت گیری‌های پیشین اجرایی و نزدیک تر کردن رابطه «دولت ملت» در تداوم عزت مندی نظام ظهور و بروز مناسبی را پیدا خواهد نمود.
مبنای «مردم محوری» موجب شده است مجموعه دولت با غنیمت شمردن فرصت کوتاه تصدی اجرایی خود نسبت به برنامه ریزی جهت بردن دولت به اقصی نقاط کشور با اولویت مناطق محروم و کمتر برخوردار اقدام نماید. دولت نهم در این سفرها که از آغازین ماه‌های استقرار دولت آبان ماه 1384 آغاز شده است، موفق شده‌اند در تمامی سفر‌های دوره‌ای استانی خود تشکیل جلسات هماهنگی متعدد و هزاران ساعت کار کارشناسی و تصمیم سازی با حضور مسئولین و کارشناسان استانی و دستگاههای اجرایی و سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور جلساتی نیز با حضور نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی از استانهای مورد سفر با مردم شریف شهرستان‌های مختلف کشور با همراهی جدی و فعال نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی دیدار نموده و از نزدیک با مشکلات آنان آشنا شوند.

3- عدالت محوری: عدالت محوری در همه عرصه‌های حوزه فعالیت دولت از جمله هدایت منابع بانکی به مناطق محروم در جهت ایجاد عدالت اجتماعی و اقتصادی، کاهش نرخ سود بانک‌های دولتی و خصوصی، افزایش حقوق کارکنان دولت، ‌معلمان و بازنشستگان، کاهش نرخ تورم،‌ واگذاری سهام عدالت،‌حمایت از بخش خصوصی، سرمایه گذاری تولید و کارآفرینی، ‌اجرای اصل 44 با رویکرد واگذاری‌ها با اقشار مردم و نه صاحبان نفوذ،‌توزیع عادلانه منابع و ثروت در بین همه اقشار جامعه و مناطق، برخورد با رانت خواران اقتصادی و نظارت به منظور پیشگیری از سوء استفاده‌های احتمالی و...

4- عرصه سیاست خارجی: سیاست خارجی نیز ابتکار عمل و دیپلماسی قوی و موثر ریاست محترم جمهور باعث همگرایی بسیار از کشور‌ها در مقابل زورگویی‌های استکبار جهانی و عقب نشینی تدریجی آنان در عرصه روابط بین‌المللی شده و موج گسترد‌ه‌ای از اسلام خواهی و عدالت طلبی را در سطح جهان بویژه کشور‌های اسلامی در پی داشته است.
مقاومت و ایستادگی دولت نهم در حراست از حقوق مسلم مردم ایران برای استفاده صلح آمیز از فن‌آوری هسته‌ای هم در داخل و هم در خارج از کشور با استقبال و واکنش بسیار مثبت ملت‌ها همراه بوده است.

در ماجرای هسته‌ای، ‌دولت با کمک دیگر مجموعه‌های نظام بالاخص مجلس شورای اسلامی موفق گردید مجموعه اقداماتی که آخرین روز‌های دولت گذشته برای راه‌اندازی مراکز هسته‌ای به تعویق افتاده بود را گسترش داده و در کنار فعال نمودن تعاملات دیپلماتیک و افزایش رایزنی‌ها در سطوح منطقه‌ای و جهانی، با قدرت به استیفای حقوق هسته‌ای ملت، ‌بازگشایی مراکز هسته‌ای تعطیل شده در کشور،‌تکمیل و تثبیت چرخه سوخت هسته‌ای و راه‌اندازی بخش‌های جدید در این حوزه بپردازند. اتخاذ رویکرد‌های فعال در عرصه دیپلماسی با باور به ضرورت «تامین عزت ملی» از دیگر گزینه‌های انتخاب شده در سال ابتدایی دولت نهم بود. مکاتبه با روسای جمهور کشور‌های بزرگ جهان، ‌طراحی و بیان ایده‌هایی چون «گفت‌وگوهای حقوق بشری با غرب»، «خدشه‌ به باور‌های بی پایه مجموعه استکباری جهان چون لوکوهاست»، فعال تر نمودن سطح مناسبات با کشور‌های آفریقایی و آمریکای لاتین و بسیاری از کشور‌های عضو جنبش عدم تعهد و تشکیل ستاد کشور‌های توسعه‌ای جهت هماهنگی دستگاه‌ها به همین منظور،‌از دیگر تلاش‌های صورت گرفته در این راستا می‌باشد.
از جمله اثرات موفقیت آمیز این رویکرد «پررنگ نمودن الگو محوری جمهوری اسلامی در جهان اسلام» بود. رویکرد عزتمند دولت نهم در عرصه خارجی موجب گردید مجدداً آموزه‌های حضرت امام راحل (ره) به عنوان آموزه‌های قابل تحقق در خارج نمودن ملل مسلمان از زیر یوغ استکبار مطرح گردد. این رویکرد نه تنها زمینه حفظ آرمانها را فراهم نمود بلکه موجب افزایش سطح تعاملات دیپلماتیک رئیس جمهور و دستگاه‌ها و افزایش سرمایه گذاری و صادرات گردید.
در این گزارش مختصر برخی نکات کارکردی و مقایسه‌ای عملکرد دولت اسلامی نهم که گزارش مختصر آن در سالروز انتخاب ریاست محترم جمهوری (سوم تیرماه) خدمتتان ارسال شده بود، تقدیم می‌گردد.
در این گزارش ابتدا برخی محورهای قابل توجه در فعالیت دولت که قابلیت استفاده عمومی در سخنرانیها و مصاحبه‌های هفته دولت را دارد تقدیم شده و سپس برخی ملاحظات و پیشنهادات درخصوص شرکت در نمازهای جمعه سراسر کشور تقدیم حضور می‌گردد.

برخی محورهای مهم فعالیت دولت در دو سال گذشته:
1ـ بی‌نظیرترین اقدام دولت اسلامی نهم موفقیت در سفر به کلیه مناطق کشور و دیدار با مردم دوردست‌ترین شهرها و شهرستانهای ایران است. در دوره دو ساله اول فعالیت دولت و رئیس‌جمهوری به بیش از 336 شهرستان در 30 استان سفر انجام شده و جمعاً 6119 مصوبه برای عمران، آبادانی و سرعت بخشیدن به پیشرفت و حل مشکلات مردم به تصویب رسیده است.

2ـ رئیس‌جمهور و دولت نهم تنها رئیس‌جمهور و دولتی هستند که تاکنون در تاریخ ایران موفق به بازدید از همه شهرهای کشور و دیدار با مردم سراسر ایران شده‌اند.
3ـ در این مدت برای انجام سفرهای رئیس‌جمهور بالغ بر 2300 ساعت پرواز و حضور در مناطق مختلف کشور صورت گرفته که بیش از دو برابر کل سفرها و دیدار‌های مردمی دولت‌های گذشته

4ـ از جمله نکات مهم سفرهای استانی رویکرد سوق دادن اعتبارات به مناطق محروم است به طوری که استانهای کهگیلویه و بویراحمد، گلستان، گیلان، زنجان و چهارمحال و بختیاری که از استانهای محرومند بیشترین اعتبار را دریافت کرده‌اند.

5ـ در طول 30 سفر استانی به منظور بسترسازی رشد و توسعه متوازن و توزیع عادلانه امکانات و اعتبارات با اولویت مناطق محروم برای مطالعه و احداث 124 طرح بزرگ پالایشگاهی، پتروشیمی و تولیدی، 215 شهرک صنعتی و 14 هزار و 528 واحد تعاونی اقدام شده است.
همچنین در بخش زیربنایی برای 236 پروژه راه اصلی و اتوبان، 33 فرودگاه، 64 خط راه‌آهن، 44 نیروگاه، 166 سد، 149 طرح فاضلاب شهری و روستایی و گازرسانی به 128 شهر و 4 هزار و 829 روستا تعهد شده که در حال اجرا می‌باشد.

6ـ دولت اسلامی نهم در زمینه برنامه‌ریزی جهت برخی از مشکلات لاینحل‌ کشور اقدام نموده است که برخی از آنها از مهم‌ترین مسائل پیش‌روی پیشرفت کشور بوده و با به سرانجام رسیدن آنها مسیر حرکت و آینده کشور بسیار پرامید‌تر خواهد گردید.
از جمله این مسائل می‌توان به مسئله «مدیریت استفاده از سوخت»، «برنامه‌ریزی جهت ساخت سالیانه 5/1 میلیون واحد مسکونی جهت رفع معضل مسکن» و «کمک به حل معضل اشتغال از طریق به صحنه آوردن مردم در بنگاههای کوچک» اشاره کرد.

7ـ برنامه‌ریزی دولت در طراحی کارت هوشمند سوخت که به باور بسیاری اقدامی ناممکن می‌نمود و سهمیه‌بندی بنزین موجب صرفه‌جوی حدود 50 هزار میلیارد تومانی در کشور گردیده که زمینه تکمیل نظام تأمین اجتماعی، تکمیل شبکه راه‌آهن کشور و افزایش قابل توجه ظرفیت پالایشگاهها و نیروگاههای کشور را فراهم خواهد نمود.
8ـ همچنین با برنامه‌ریزی دولت حجم ساخت مسکن به حدود 5 برابر متوسط دولتهای گذشته افزایش خواهد یافت و در طراحی 4 ساله عملاً با حذف قیمت زمین از مسکن، معضل حاد مسکن مرتفع خواهد گردید.

9ـ در زمینه اشتغال نیز بر اساس گزارش وزارت کار و امور اجتماعی در سال 85 بیش از 760 هزار طرح با اعتباری حدود 10 هزار میلیارد تومان در بخش بنگاههای اقتصادی زودبازده ساماندهی و به بانکها ارسال شده و بر اساس این برنامه‌ریزی‌ها و طبق آمار مرکز ایران با وجود آنکه در سال حدود یک میلیون و 200 هزار متقاضی جدید به بازار کار اضافه می‌شود نرخ بیکاری نه تنها تثبیت شده، بلکه در 17 استان کشور کاهش یافته و جمعاً نیز در بهار 1386 با 03/0 درصد کاهش به 2/11 رسیده است.

10ـ با وجود آنکه در دوره پیک رشد جمعیت جوان و تقاضای کار هستیم، نرخ بیکاری جوانان میان 15 تا 29 ساله که در سال 1383، 24 درصد بود هم اکنون به 23 درصد کاهش یافته و با طرح‌های دولت این کاهش باز هم ادامه خواهد یافت.
11ـ حجم کار عمرانی دولت نهم در سال 85 به نسبت سال 83 بر اساس آمار 242 درصد رشد داشته که بالاترین نسبت حجم افزایش در دو دهه اخیر است. یعنی میزان کار عمرانی از عدد پنج هزار و هفتصد و پنجاه (5750) میلیارد تومان در سال 83 به هجده هزار و پانصد (18500) میلیارد تومان رسیده است.

12ـ در حوزه سیاست خارجی نیز وضعیت مشابهی وجود دارد. با وجود فشارهای بسیار زیاد خارجی دیپلماسی ایران یکی از موفقیت‌ترین دوره‌های خود را سپری نموده است. در زمینه هسته‌ای با وجود انواع فشارها نه تنها نتیجه‌ای عاید غرب نشده بلکه در این زمینه پیشرفت‌های شگفت‌آوری حاصل و ایران به جمع 10 کشور دارنده چرخه کامل سوخت هسته‌ای پیوسته است. همچنین بیش از 1000 تفاهم‌نامه و موافقت‌نامه جدید با بیش از یکصد کشور جهان در این دوره منعقد شده است.
در این دوره تنها رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه کشورمان به بیش از یکصد کشور اسلامی سفر نموده‌اند و تحرک بی‌نظیری برای خنثی‌سازی توطئه‌های غرب صورت گرفته است.

نگاهی به برخی آمار‌های مقایسه‌ای در خصوص عملکرد دولت نهم

نظام بانکی و بودجه
1- برای اولین بار در طول تاریخ کشور تلاش دولت برای کاهش وابستگی بودجه به نفت نتیجه داده و در حالی که در سال 83 (سال آخر کاری دولت هشتم) سهم نفت 9/62 درصد از بودجه بود. این رقم با بیش از ده درصد کاهش در سال گذشته به 52 درصد کاهش یافته و در سال 86 به زیر 50 درصد خواهد رسید که برای اولین بار در تاریخ کشور است.

2- آمارهاى رسمى بانک مرکزى نشان مى دهد با اجراى طرح کاهش نرخ سود بانکى در سال هاى 84و 85در ده ماهه نخست سال گذشته حجم سپرده هاى بخش غیردولتى نزد نظام بانکى کشور با 29درصد افزایش از رقم 112هزار میلیاردتومان فراتر رفته است و همچنین این اقدام ضمن کاهش شبهه ربا در برخی عملیات‌های بانکی، موجب به وجود آمدن سودی 17 هزار میلیارد تومانی برای بانکها شده است.
3- میزان اعطای تسهیلات بانکها به مردم در دوره دولت نهم با بیش از صددرصد افزایش در زمینه بنگاههای کوچک و زودبازده در سال 1385 به 10 هزار میلیارد تومان رسید.

4- افزایش ضریب حقوقی کارکنان دولت و فرهنگیان به میزانی بیش از نرخ تورم از جمله اقدامات مهم دولت برای افزایش قدرت خرید این قشر بود. به طوری که ضرایب حقوقی کارکنان دولت حدود 14 درصد و ضرایب حقوقی کلیه فرهنگیان حدود 5/16 درصد در سال 1385 افزایش پیدا کرد و این رقم برای اولین بار با طرح افزایش پلکانی معکوس برای کارمندان دارای حقوق پائین در سال 1386 تا 80 هزار تومان در ماه افزایش حقوق را در پی داشت.

5- میانگین نرخ تورم (افزایش سالیانه 310 قلم کالا و خدمات) در دوره 8 ساله ریاست جمهوری آقای هاشمی رفسنجانی 3/25 درصد بود. این عدد در دوره دولت آقای خاتمی نیز 8/15 بوده است. این رقم در سال 85 به 6/13 درصد کاهش یافت که کمترین میزان به نسبت دوره 16 ساله روسای جمهور قبل بود.
6- برای اولین بار پس از جنگ، دولت در بودجه جلوی افزایش هزینه‌های مصرفی و جاری را گرفت و برای اولین بار نسبت بودجه عمرانی را گسترش داد.

7- نسبت مالیات اخذ شده به تولید ناخالص ملی در سال 1384 و 1385 به ترتیب 8 و 8/7 درصد است که در مقایسه با اهداف برنامه چهارم 7 و 6 درصد رشد قابل توجهی را نشان می‌دهد.
8- از میان سه شاخص عمده عملکرد بخش مالیاتی ( نسبت مالیات به هزینه‌های جاری دولت، مالیات به تولید ناخالص داخلی و متوسط رشد ) دولت فعلی در 18 سال اخیر و دوره سه رئیس جمهور رتبه اول را دارا می‌باشد.

همچنین سهم در آمد مالیاتی از کل منابع عمومی بودجه در سال 86 به حدود 50 درصد منابع کل بودجه افزایش یافته که بی سابقه می‌باشد.

بخش کشاورزی و دام
1- در حوزه جهاد کشاورزی طی سال 1385 اهداف پیش‌بینی شده به میزان کامل محقق شده و میزان تولید محصولات کشاورزی برای اولین بار در تاریخ کشور به 2/100 میلیون تن رسید که رکوردی تاریخی محسوب می‌گردد خرید نقدی گندم یکی ازمعضلات بخش کشاورزی سال‌های اخیر این بوده است که کشاورزان ماه‌ها پس از تحویل محصول، پول خود را دریافت می‌کردند که این تأخیر در سالهای دوره دولت گذشته به سه سال می‌رسیدو بار اصلی هزینه تولید همواره بر دوش کشاورزان سنگینی می‌کرد. در دولت نهم برای نخستین بار در تاریخ کشاورزی ایران طرح خرید نقدی محصولات استراتژیک با اختصاص اعتبار معادل 10 هزار میلیارد ریال به اجرا درآمد که اجرای این طرح علاوه بر رضایت خاطر کشاورزان موجبات دلگرمی آنان شد. دولت نهم در سال جاری این طرح را از خرید نقدی گندم به خرید نقدی بیش از چهار محصول مهم کشاورزی که بالغ بر 95 درصد کل تولیدات کشاورزی را شامل می‌گردد تعمیم داده و در متوسط 72 ساعت مطالبات کشاورزان پرداخت می‌شود.

2- استمرار و پایداری خودکفایی در تولید گندم و صادرات: با مدیریت دولت در نیمه دوم سال 84 با وجود خشکسالی در 11 استان کشور با اعمال مدیریت و انتقال دانش فنی به مزارع، خود کفایی در تولید گندم به پایداری رسید و میزان خرید گندم 5% افزایش یافت و در سال 85 زمینه افزایش گندم فراهم شد به گونه‌ای که امسال ایران برای نخستین بار در سالهای اخیر به جمع صادرکنندگان گندم می‌پیوندد. با این اقدام دولت نهم، ایران را از مهم‌ترین خریدار خارجی گندم در جهان سال جاری به صادرکننده گندم تبدیل کرده است.

3- در سال 85 خرید 300 هزار تنی دانه روغنی انجام شد که با رشد 32 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن گام بزرگی در جهت استقلال و خود اتکایی در تولید محصولات اساسی کشاورزی بوده است.
4- برنامه‌ریزی گسترده که نتیجه آن مصونیت ایران در مواجه با آنفولانزای پرندگان بود از افتخارات دولت نهم برای کشاورزی و دامپروری ایران است. این در حالی است که در سال 84 و 85 مواردی از این بیماری در کشور‌های همسایه مشاهده شد و مشکلات بسیاری بر صنعت دام و مرغ این کشورها پدید آورد.

5- تولید 800 هزار تن گوشت قرمز، یک میلیون و دویست و سی و هفت هزار تن گوشت مرغ، هفت میلیون و 179 هزار تن شیر و 758 هزار تن تخم مرغ از جمله اقدامات مهم دولت در راستای تامین امنیت غذایی بود که در نوع خود در سالهای گذشته کم ‌نظیر است.
6- ارزش افزوده بخش کشاورزی از 5/6 به 1/7 درصد در دولت نهم افزایش یافته که بالاتر از اهداف برنامه چهارم است. همچنین در سال 85 برای اولین بار دو میلیارد دلار صادرات کشاورزی از کشور صورت گرفت.

7- تنظیم بازار محصولات کشاورزی که گرچه بار مالی صد میلیارد تومانی برای حمل و نقل و پیش خرید را برای دولت به دنبال داشت ولی رضایت اکثر مردم را به دنبال داشت و موجب گردید برای اولین بار در دهه اخیر بازار در مناسبت‌های مهم برای مردم چون شب عید در قیمت محصولات باثبات باشد.
8- کاهش نرخ سود بانکی در بخش کشاورزی که با اعطای یارانه تسهیلات اعطایی به بخش کشاورزی امکان پذیر شد و در سال جاری عدد آن به نصف میزان الزام قانونی ـ 5 درصد ـ رسید، زمینه گسترش بخش کشاورزی و استفاده بهینه از پتانسیل‌های آن را فراهم آورده است.

9- دولت مبلغ سه هزار میلیارد تومان براى خرید تضمینى محصولات کشاورزى در سال جارى در نظر گرفته است که دو هزار و 500 میلیارد تومان براى خرید گندم و 500 میلیارد تومان تسهیلات بانکى براى خرید تضمینى سایر محصولات صنعتى کشاورزى در نظر گرفته شده است.
10- سرمایه گذاری‌های دولت در بخش کشاورزی و منابع طبیعی در سال 1384 به میزان 2/53 درصد و در نه ماه 1385 نسبت به دولت مشابه سال قبل حدود 151 درصد افزایش داشت سهم بزرگی از آن افزایش بودجه ترویج کشاورزی است که اهتمام دولت به توسعه روش‌های نوین کشاورزی را نشان می‌دهد.

11- در زمینه تولید محصولات دامی نیز با افزایش حدود یک میلیون تن به نسبت سال 1384 مواجه هستیم که افزایشی بی‌نظیر است.
12- از دیگر کارهای مهم وزارتخانه در دوره دولت نهم کمک به احیای قنوات کشور بوده که بر این اساس بالغ بر 120 هزار متر مکعب افزایش آبدهی قنات‌ها حاصل شده که عایدات آن نصیب کشاورزان گشته است.

بخش مسکن
1- ارائه طرح جامع مسکن: این طرح جامع ترین و کاملترین طرحی است که در سال‌های پس از انقلاب برای موضوع مسکن تهیه شده است. مهمترین محورهای آن نیز تهیه مسکن برای اقشار کم در آمد و مقاوم سازی ساختمان‌ها و بهسازی مناطق شهری و بحث حاشیه نشینی‌ها است و با اجرای این طرح برای اولین بار در دوره معاصر، دولت به صورت ریشه‌ای به سمت حل مسئله مسکن حرکت کرده است.

2- در دولت نهم نگاه ویژه‌ای به بازسازی مسکن روستایی شد و مقرر شد سالانه 200 هزار واحد مسکونی از 2 میلیون واحد مسکونی کم درآمد روستایی بازسازی شود که با دستور رئیس جمهور این تعداد به 300 هزار واحد افزایش یافت و برنامه‌ریزی و مطالعه برای افزایش این میزان به 500 هزار واحد مسکونی در حال انجام است. با این تدبیر یک اقدام ریشه‌ای برای جلوگیری از مهاجرت در روستاها در حال انجام است.

3- در دولت نهم تعیین محدوده شهرها در دستور کار قرار گرفت به گونه‌ای که هم اکنون برای 164 شهر محدوده تعیین شده است. علاوه بر این با تمهیدات دولت نهم تا سال 1388 همه شهرهای کشور صاحب طرح جامع می‌شوند.
4- در نه ماهه سال 1385 سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در ساختمان‌های جدید مناطق شهری (به قیمت‌های جاری) با 1/10 درصد افزایش به 4/90 هزار میلیارد ریال بالغ گردید. رشد سرمایه‌گذاری مزبور نسبت به دوره مشابه سال قبل در شهر تهران 5/17 درصد و در شهرهای بزرگ 5/32 درصد بود.

5- با جهت گیری دولت و برنامه ریزی جامع وزارت مسکن در سال جاری برای تولید 5/1 میلیون واحد مسکونی هدف گیری شده است که تولید این میزان مسکن ظرف چهار سال موضوع مسکن را از حالت بحران خارج خواهد نمود.
6- از جمله اقدامات مهم دیگر وزارت مسکن طراحی حذف و بازسازی بافت‌های فرسوده شهری است که تاکنون در 10 شهر طرح‌های مربوطه تصویب و در حال اجرا می‌باشد. همچنین عرضه اوراق مشارکت و تخفیف‌های ویژه برای ساخت و ساز در بافت فرسوده از دیگر اقدامات برای بافت‌های فرسوده است که در استانهای مختلف تا 200 برابر منابع گذشته به این منظور اختصاص یافته است.

7- کل تسهیلات اعطایی بانک مسکن در این دوره با افزایش چشمگیر به 74 تریلیون و 154 میلیارد ریال رسیده است.
8- در زمینه بازسازی مناطق آسیب‌دیده و زلزله زده نیز از مجموع 162 هزار واحد مسکونی و تجاری شهری و روستایی آسیب‌دیده در سیل و زلزله‌های بم، زرند، قشم و لرستان بالغ بر 110 هزار واحد ساخته شده و بقیه نیز به سرعت در حال بازسازی است.

بخش نفت و انرژی
با برنامه‌ریزی دولت برای اولین بار در تاریخ کشور به طور متوسط از این پس هر ماه یک طرح پتروشیمی و نفتی و گازی در کشور افتتاح خواهد شد.

1ـ 6/3 میلیارد دلار سرمایه گذاری قطعی در حوزه گاز طی سال 85 انجام شد و این در حالی است که ارزش مجموع طرح‌های در دست اقدام در حوزه گاز بیش از 20 میلیارد دلار است تا پایان برنامه چهارم شرکت گاز برنامه گازرسانی به 9 هزار روستا 85 شهر و 1500 واحد صنعتی را در نظر دارد.
2ـ تا به حال 13 میلیارد دلار سرمایه گذاری در پارس جنوبی انجام شده و این درحالی است که در سال 85 حدود 3 میلیارد دلار جذب سرمایه در این منطقه صورت گرفته است که از تمامی سالهای مشابه در دولتهای گذشته بیشتر است.

3ـ تفاهم‌نامه 5 میلیارد دلاری صادرات گاز مایع ایران به اروپا هم از جمله دستاوردهای دولت نهم است که با کشور اتریش به امضا رسید.
4ـ تولید پتروشیمی ایران امسال به بیش از 30 میلیون تن می‌رسد و تا پایان برنامه چهارم به 58 میلیون تن که در دولت نهم سالانه 5/2 میلیارد دلار و تاکنون 5 میلیارد دلار سرمایه در این بخش جذب شده است که با سی درصد رشد ظرفیت بیشترین میزان تولید و صادرات پتروشیمی در سالهای اخیر است.

5ـ تاکنون در دولت نهم 38 میلیارد دلار سرمایه گذاری در قالب قرارداد‌های خارجی در بخش نفت و گاز جذب شده (بالاترین میزان در مقایسه با سالهای قبل) است.
6ـ مطالعات علمی در این دوره که منجر به کشف یک میدان بزرگ نفتی با ذخیره 6/1 میلیارد بشکه نفت در جا شده و همچنین توان تولید 650 میلیون بشکه طی سال جاری چشم انداز صنعت نفت ایران را روشن تر کرده است. بر اساس آخرین نتایج به دست آمده از سال گذشته تاکنون بیش از 5/6 میلیارد بشکه نفت درجا در ذخایر جنوبى کشور نفت کشف شده است.

7ـ سال ?? یکى از درخشان ترین سال هاى جذب سرمایه گذارى درحوزه نفت بوده است به طورى که این میزان با وجود تحریم‌ها و فشارهای شدید بین‌المللی نسبت به سال ?? بیش از ? درصد رشد داشته است.

8ـ در طول 16 سال قبل از دولت نهم جمعاً 110 هزار خودرو برای کاهش مصرف بنزین دو گانه سوز شده بود اما تنها در سال 85 دولت این رقم را به بیش از 400 هزار خودرو رساند.
9ـ تلاش جدی برای استفاده بهینه از ظرفیت پالایشگاههای موجود کشور آغاز شده و با برنامه دولت تا سال 1390 میزان ظرفیت تولید بنزین در کشور 127 میلیون لیتر افزایش خواهد یافت.

10ـ از جمله برنامه‌های دولت که با همکاری وزارت نفت به ثمر رسیده است افزایش فوق‌العاده تعهدات عام‌المنفعه وزارت نفت در دولت نهم نسبت به سالهای قبل است که تنها در یک و نیم سال اول دولت میزان تعهدات این وزارتخانه برای کمک به مناطق محروم 364 درصد رشد داشته است.

سهام عدالت و تعاون
در حال حاضر برای نخستین بار در تاریخ کشور از طریق اجرای ایده سهام عدالت بیش از 5 میلیون نفر از اعضای جامعه در 337 تعاونی شهرستانی در سراسر کشور عضویت یافته‌اند که با اعضای فعلی تعاونیها بیش از 7 میلیون نفر را شامل می‌گردد.

1ـ در 16 سال قبل از دولت نهم جمعاً 3500 میلیارد تومان سهام به مردم واگذار شده بود که تنها در سال اول دولت نهم این رقم جمعاً ( از طریق فروش در بورس و سهام عدالت ) به 2650 میلیارد تومان رسید که حدود 80 درصد کل دوره 16 ساله دو دولت قبل است.
۲ـ از ابتدای روی کار آمدن دولت نهم چهار هزار و 89 تعاونی جدید ایجاد شد که در این راستا 110 هزار فرصت شغلی نیز بوجود آمد که تا 178هزار فرصت شغلی قابل افزایش است. این تعاونی‌ها بدون احتساب سهام عدالت با توجه به اعضای خود می‌توانند رشد بسیار مناسبی را برای یک و نیم میلیون عضو داشته باشند.

۳ـ دولت نهم تاکنون در اقدام بی نظیر برای فعال نمودن تعاونی‌ها یک هزار و 700 میلیارد تومان تسهیلات به تعاونی‌ها داده است و هزار دوره آموزشی نیز برای تعاونی‌ها برگزار شده است.
۴ـ در این دوره بیش از 25 هزار تعاونی تشکیل شده که بیش از 175 برابر عملکرد 22 ماه قبل از آن است.

حوزه بازرگانی و صادرات
1ـ واردات کشور در سال 83، 35 میلیارد دلار بود که 33 درصد رشد نسبت به سال قبل را داشت. این رقم در سال 84 به 7/39 میلیارد دلار رسید که 3/12 درصد رشد داشت و در واقع میزان رشد آن یک سوم سال 83 بود و این رقم در سال 85 با رشد 1/4 درصد به 4/41 میلیارد دلار رسید که نشان دهنده نزول شدید منحنی واردات است.

2ـ شیب صادرات در مقابل با سرعت بسیار بیشتری در حال افزایش و صعود است. صادرات کشور در سال 83، 6/7 میلیارد دلار بود که در سال 84 با 46 درصد رشد که اکثر آن مربوط به نیمه دولت بود به 1/11 میلیارد دلار رسید و در سال 85 این رقم به 3/16 میلیارد دلار رسید که با رشدی 47 درصدی حاکی از یک جهش بی‌سابقه در صادرات است.
3ـ سال گذشته برای اولین بار بیش از 30 هزار دستگاه انواع خودرو سوارى و تجارى به ارزش 350 میلیون دلار از ایران صادر شد.

4ـ ارزش صادرات غیر نفتى کشور در فروردین ماه سال 86 با4/6 درصد افزایش نسبت به ماه مشابه سال 85، به یک میلیارد و 43 میلیون و 200 هزار دلار رسید.
5ـ با برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی و تصویب رژیم بازرگانی و مذاکرات سال 85 یکی از پربارترین دوره‌ها برای تجارت جهانی در دهه اخیر رقم خورد.

6ـ در سال 83 سرمایه گذاری 7/2 میلیارد دلاری در کشور تصویب شده بود که این رقم در سال 85 به 3/10 میلیارد دلار رسید و در سال 86 از این رقم نیز بالاتر خواهد رفت.
7ـ از دیگر اقدامات موفقیت‌آمیز کسری تراز تجاری غیرنفتی کشور بود که از بیش از 30 میلیارد دلار در سال 83 به کمتر از 25 میلیارد دلار در سال 85 کاهش یافت.

آموزش و پرورش
1ـ در طی دو سال گذشته از عمر دولت نهم حدود 780 هزار نفر از معلمان از میانگین افزایش حقوق به میزان 80 هزار تومان برخوردار شده‌اند. در سال 84 میانگین دریافتی معلمان حدود 280 هزار تومان بود که این رقم در سال 86 به 410 هزار تومان رسیده است. مطالبات معوقه فرهنگیان در سال 84 و سال‌های قبل حدود 2535 میلیارد تومان بود که در اردیبهشت سال جاری رقم پرداخت مطالبات معوقه به 99% رسیده است.

2ـ در این دوره با برنامه ریزی صورت گرفته 4/11 درصد به تعداد معلمان دارای مدرک تحصیلی فوق لیسانس و بالاتر اضافه شد
3ـ با توجه به اولویت ویژه آموزش و پرورش در دولت اعتبارات عمرانی مصوب وزارت آموزش و پرورش 26/26 درصد افزایش یافت همچنین در قالب سفر‌های استانی کمک‌های بسیاری از جمله بالغ بر 200 دستگاه مینی بوس و اتوبوس و صدها مرکز جدید جهت رفع محرومیت مناطق محروم اختصاص یافت.

4ـ افزایش 60 درصدی بودجه مصوب آموزش و پرورش از دیگر افتخارات دولت برای افزایش کیفیت نظام آموزشی بود. بودجه نظام آموزشی از 3800 میلیارد تومان در سال 84 به 6100 میلیارد تومان در سال 85 افزایش و سهم آموزش و پرورش در بودجه دولت از 10% در سال 84 به 16% در سال 85 رسید.

5ـ تعداد 136 واحد فنی و حرفه‌ای به هنرستان فنی و حرفه‌ای کشور اضافه شد و تعداد آنها به1924 واحد رسید همچنین 25% اعتبارات عمرانی دستگاه جهت توسعه امور فنی و حرفه‌ای اختصاص یافت.
6ـ نمازخانه مدارس در یک سال مدیریت آموزش و پرورش دولت از 33000 عدد به 40856 عدد افزایش یافت که 24 % رشد را نشان می‌دهد
7ـ با اختصاص 4 میلیارد دلار کلیه مدارس دارای مشکل و فرسوده کشور ظرف 4 سال بازسازی و نوسازی خواهد شد.

8ـ در راستای افزایش عدالت آموزشی بیش از 20 هزار نفر از خانواده نیازمند با هزینه دولت به دانش‌آموزان مدارس شبانه‌روزی اضافه شده، حدود 1000 واحد آموزشگاهی مجهز روستایی افتتاح شده و زمینه مشارکت 12 هزار نفر از دانش‌آموزان عشایری در مسابقات فرهنگی و هنری فراهم شد.

9ـ با مشارکت وزارت مسکن زمینه احداث مسکن برای 60 هزار نفر از فرهنگیان فاقد مسکن فراهم شد.
10ـ برای اولین بار در تاریخ کشور زمینه برگزاری یک المپیاد علمی جهانی (المپیاد فیزیک) در کشور فراهم گردید.

آموزش عالی و فناوری
با فعال‌سازی ظرفیت دانشگاه پیام‌نور در سطح کشور و با مصوبات سفرهای استانی ظرفیت دانشجویان دوره‌های نیمه حضوری آن به 600 هزار نفر رسید.

1ـ دولت در این دوره به منظور افزایش بهره مندی مردم و جوانان از آموزش عالی نسبت به افزایش 500 هزار نفری ظرفیت و تنوع بخشی در پذیرش دانشجو اقدام و ظرفیت پذیرش مراکز آموزش عالی را از 750 هزار نفر در سال 84 به یک میلیون و دویست و پنجاه هزار نفر در سال 86 افزایش داد.

2ـ در راستای تاکیدات رهبر معظم انقلاب توجه ویژه‌ای به گسترش تحصیلات تکمیلی شده و ظرفیت‌این دوره‌ها به حدود صد هزار نفر افزایش یافت.
3ـ با راه‌اندازی طرح نمایه سازی و رتبه بندی مقالات جهان اسلام انحصار پایگاه استنادی علوم از دست غرب خارج شده و ISC جهان اسلام در ایران ایجاد گردید.

4ـ برای اولین بار در قانون بودجه تبصره‌ای برای اختصاص یک تا چهاردرصدبودجه‌های هزینه‌ای تمام دستگاه‌ها و شرکت‌های دولتی برای کمک به پژوهش اختصاص یافت.
5ـ با افزایش فوق العاده تسهیلات اعطایی به دانشجویان میزان دریافت کنندگان وام‌های دانشجویی با افزایش بی سابقه سی درصدی رشد یافت.

6ـ به منظور گسترش فضای علمی در کشور تعداد انجمن‌های علمی بیش از 1000 عدد افزایش به بیش از سه برابر افزایش یافت.
7ـ از دیگر اقدامات مهم دولت الزام همه بخشها و دستگاهها به مشارکت در امور پژوهشی بود که بر این اساس همه دستگاههای کشور برای نخستین بار مکلف گردیدند 1 تا 4 درصد بودجه‌های خود را با مشورت وزارت علوم به امور پژوهشی اختصاص دهند.

8ـ فراگیری استفاده از شبکه‌های رایانه‌ای از جمله ثبت نام کامل اینترنتی کنکور از جمله موفقیتهای دولت در زمینه آموزش عالی بود که برای اولین بار صورت گرفت.

سایر موضوعات
*در زمینه ساماندهی علوم و تبدیل نمودن کشور به مرجع علوم در کشور‌های اسلامی و رفع انحصار کشورهای غربی در این زمینه اقدامات گسترده‌ای از سوی وزارت علوم صورت گرفته است.
*بودجه قرآنی و فعالیتهای مذهبی اختصاصی به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در یک سال و نیم فعالیت دولت جدید 10 برابر قبل شده و در برخی استانها، از 160 میلیون ریال در سال گذشته به بیش از یک میلیارد ریال رسیده است.

*میزان دیه اختصاصی از سوی دولت برای رفع مشکلات دیه مردم معسر با افزایش 100 میلیارد تومانی در دوره دولت نهم 6 برابر شده است.
*بر اساس آمار وزارت کار و امور اجتماعی تعداد پرونده‌های ورودى به سازمان تأمین اجتماعى به سه برابر خروجى افزایش یافته است و این نشان دهنده رشد ایجاد فرصت هاى شغلى و اشتغال مولد در کشور و آغاز ثمردهی طرحهای دولت در این رابطه است.
*با همکاری بین بخشی و مدیریت صورت گرفته طی دو سال گذشته میزان تصادفات و تلفات ناشی از حوادث رانندگی در کشور برای اولین بار 50 درصد کاهش یافته است. این کاهش چشم گیر در حالی است که در این مدت روزانه هزاران خودرو جدید نیز به سیستم حمل و نقل کشور افزوده شده است.
*در مدرسه سازی نیز دولت نهم با یک رشد فوق العاده در سال 85 دو برابر سال 83 مدرسه ساخت و بودجه عمرانی وزارت آموزش و پرورش را در سال جاری به بیش از 1200 میلیارد تومان رساند که حدود 3 برابر سال 83 است.
*از جمله اقدامات مهم در این دوره افزایش سه برابری کمک به حوزه‌های علمیه و بیش از 50 برابری به بازسازی اماکن و مراکز دینی و حوزه‌های علمیه در استانهای سراسر کشور است.

نوشته شده توسط : علی

نظرات ديگران [ نظر]


خبرگزاری دولت به کجا می‌رود؟

جمعه 86 شهریور 30 ساعت 2:0 عصر
خبرگزاری ایرنا اخیرا بخش خبری ویژه‌ای را تحت عنوان «خبرهای 16» تدارک دیده که عموما کارکرد تبلیغاتی به سود دولت و اصولگرایان و نیز تلاش برای اختلاف‌افکنی در میان جریان منتقد را دارد.

در این میان، گاه تلاش این بخش خبری برای تبلیغات به سود دولت چنان آشکار است که در سابقه چندده ساله خبرگزاری ایرنا (جمهوری اسلامی) مشابه آن را کمتر می‌توان یافت. خبری که این خبرگزاری با عنوان «رسیدگى به مشکلات مردم در پیاده رو خیابان» مخابره کرده و در برخی روزنامه‌ها هم منتشر شده، از این جنس است.

در این خبر آمده: «داود احمدى‌نژاد ،برادر رئیس‌جمهورى و رئیس دفتر بازرسى ریاست جمهورى که براى شرکت در مراسم بزرگداشت پدر وزیر کشور در مسجد نور میدان فاطمى تهران حضور یافته بود، براى ساعتى در کنار خیابان درددل مردم را شنید و به سوالات آنها پاسخ داد».

به گزارش بخش خبری ویژه خبرگزاری ایرنا، «ارتباط صمیمانه وى با مردم مورد توجه عابران قرار گرفته بود. این در حالى بود که بسیارى از عابران نمى‌دانستند، فردى که مردم دور او را گرفته‌اند، چه کسى است».


نوشته شده توسط : علی

نظرات ديگران [ نظر]


لکه ننگ مدعیان حقوق بشر

جمعه 86 شهریور 30 ساعت 1:0 عصر
شانزدهم تا هجدهم سپتامیر (25 تا 27 شهریور) هر سال یادآور سالگرد قتل عام فلسطینیان مظلوم و ستمدیده در اردوگاه های صبرا و شتیلای لبنان در سال 1982میلادی است.شارون جنایتکاری که در آن زمان وزیر جنگ صهیونیست ها بود، به نظامیان صهیونیست که بیروت را در اشغال خود داشتند اجازه داد با ورود به اردوگاه های صبرا و شتیلا، جنایتی مرتکب شوند که تاریخ تا ابد آن را فراموش نخواهد کرد.
آفتاب نیمروز شانزدهم سپتامبر سال1982می رفت تا در افق های دور دست دریای مدیترانه در غرب بیروت پنهان شود که کودکان آواره فلسطینی از مدارس به خانه های خود باز می گشتند.
ساعت حدود 6 بعد از ظهر را نشان می داد که ژنرال آریل شارون وزیرجنگ رژیم صهیونیستی در آن زمان، از مقرفرماندهی خود در جنوب لبنان فرمان آغاز عملیات را صادر کرد. هدف قتل عام فلسطینیان در دو اردوگاه صبرا و شتیلا درغرب بیروت بود.
شارون درفرمان خود به ژنرال "عامیر دروری " فرمانده وقت منطقه شمال و ژنرال " ایهود باراک" فرمانده نیروهای رژیم صهیونیستی در بیروت که عملیات صبرا وشتیلا را رهبری می کرد، تاکید نمود که با کمک نیروهای فالانژ لبنان به فرماندهی "سمیر جعجع"و "ایلی حبیقه"، دو اردوگاه صبرا و شتیلا را محاصره و سپس تمام فلسطینیان را قتل عام کنند.
نیروهای مشترک اسرائیلی و فالانژها بلافاصله منطقه را محاصره و در مدت 3 روز، صدها کودک وزن بیگناه را با وحشی گری هرچه تمام تر قتل عام کردند.
این عملیات ظاهرا با هدف انتقام ترور بشیر جمیل رئیس جمهوری وقت لبنان که آوارگان فلسطینی هیچگونه نقشی دراین ترور نداشتند، صورت گرفت .
صبرا وشتیلا طی 3 روز به دو اردوگاه مرگ تبدیل شدند که تمام قربانیان آن را کودکان وزنان وسالمندان فلسطینی تشکیل می دادند.
کشتار از غروب روز پنجشنبه شانزدهم سپتامبر، هنگامی آغاز شد که نظامیان اشغالگر صهیونیست 300 تن از نیروهای شبه نظامی فالانژیست لبنان را وارد اردوگاه کردند. رژیم تروریستی اسرائیل کمی بعد اعلام کرد که قصد داشت اردوگاهی را که عرفات در حدود دو هزار مبارز فلسطینی را در آنجا رها کرده بود، پاکسازی کند. قتل عام تا صبح روز شنبه 18 سپتامبر یعنی بیش از 36 ساعت ادامه داشت و در این مدت همزمان با سکوت کامل در رژیم صهیونیستی، قتل و کشتار و تجاوز به فلسطینیان در آنجا همچنان ادامه یافت.
آریل شارون پس از قتل عام ساکنان صبرا و شتیلا، نتایج عملیات را به "مناخیم بیگین" نخست وزیر وقت رژیم صهیونیستی گزارش داد.
سالگرد فاجعه صبرا و شتیلا که در آن 3297 انسان بیگناه به فرمان شارون تروریست قتل عام شدند، یادآور مظلومیت مردم فلسطین و سکوت مرگبار جهانیان است.
در این قتل عام 3297 کودک و نوزاد و زن فلسطینی و لبنانی از مجموع 20 هزار ساکن این اردوگاه شهید شدند. در میان کشته ها 136 لبنانی دیده شد. پیکر 1800 نفر در خیابانها و کوچه های تنگ این دو اردوگاه رها شده بود و 1097 نفر دیگر هم در بیمارستان غزه و 400 تن دیگر در بیمارستان عکا به شهادت رسیدند.
مناخیم بیگن که در آن زمان نخست وزیر رژیم صهیونیستی بود، پس از این جنایت وحشیانه در برابر پارلمان رژیم صهیونیستی، مبارزان فلسطینی را حیواناتی توصیف کرد که با دو پا راه می روند!
نجات یافتگان از این جنایت هم در وضعیتی به سر می برند که شاید ساده ترین عبارتی که می توان برای آن به کار برد، این است که آنها با "مرگ تدریجی" که از زمان فاجعه با آن مواجه اند، دست و پنجه نرم می کنند.

گزارش هایی‌ که‌ از اردوگاه‌های‌ صبرا و شتیلا ارسال‌ می‌شد، حاکی‌ از اوج‌ وحشیگری‌ و جنایت‌ بود. برخی‌ از مشاهدات‌ خبرنگاران‌ که‌ در بعضی‌ مطبوعات‌ به‌ چاپ‌ رسید؛ جوّی‌ از وحشت‌ در میان‌ مردم‌ ایجاد کرد. در یکی‌ از این‌ گزارشها آمده‌ بود:

"بوی‌ مرگ‌ و انبوه‌ مگس‌ و اجساد روی‌ هم‌ انباشته، همه‌ جا را گرفته‌...دستها و پاها به‌ هم‌ گره‌ خورده‌ است‌. انگار از قساوت مرگ‌ به‌ هم‌ پناه‌ آورده ‌بودند. گلوله ‌ها را در سرشان‌ خالی‌ کرده‌ بودند. سر عده ‌ای‌ دیگر را قطع‌ کرده‌ بودند. چشمانشان‌ باز مانده‌ بود. مرگ‌ هم‌ نتوانسته‌ بود رعب‌ و وحشت‌ را، به ویژه‌ در چشمان‌ کودکان‌، برطرف ‌کند. چند متر جلوتر، جسد پنج‌ زن‌ و تعدادی‌ کودک‌، روی‌ تلی‌ از خاک‌ به‌ پشت ‌افتاده‌... از جمله‌ یک‌ زن‌ که‌ اجزای بدنش مثله شده بود و در کنارش‌ سر بریده‌ دخترکی‌ با نگاهی‌ خشمگینانه‌ به‌ قاتلان‌، دیده‌ می‌شودو دخترکی‌ دیگر، تقریباً سه‌ ساله‌ در لباسی‌ سفید، آغشته‌ به‌ خون‌ و گِل‌ و سری‌ از هم‌ پاشیده‌ با گلوله‌...

در کنار خانه‌ ای‌ نیمه‌ ویران‌، زن‌ جوانی‌ در حالی‌ که‌ طفل‌ شیرخوارش‌ را درآغوش‌ گرفته‌، به‌ رو افتاده‌ است‌. تلاش‌ کرده‌ بود خود و کودکش‌ را از چنگ ‌قاتلان‌ نجات‌ دهد، اما جنایتکاران‌ از پشت،‌ او را به‌ رگبار بسته‌ بودند. گلوله‌ها از بدنش‌ عبور کرده‌ و در بدن‌ طفل‌ شیر خوارش‌ نشسته‌ بود.

در کنار دیواری‌، اجساد دست‌ بسته‌ بیست‌ نوجوان‌ پانزده‌، شانزده‌ ساله ‌ردیف‌ شده‌ بود. آنها دیگر نه‌ مدرسه‌ را خواهند دید و نه‌ معلمان‌ و دوستانشان‌،آنها را.

بالای‌ تلی‌ از آوار، جسد دخترکی‌ چهار ساله‌ افتاده‌ است‌. در میان ‌خرابه ‌های‌ خانه‌ ویران‌ شده‌ خود، دنبال‌ مادرش‌ می‌ گشت‌ که‌ قاتلان‌ او را دیده‌ وگلوله‌های‌ خود را در تنش خالی کرده بودند . در کنار جسدی‌ که‌ سر آن‌ از هم ‌پاشیده‌ بود، زنی‌ کارت‌ شناسایی‌ آلوده‌ به‌ خونی‌ به‌ دست‌ گرفته‌ و فریاد می‌زند: این‌ برادر من‌ است‌... لبنانی‌ است‌ نه‌ فلسطینی‌.

در کوچه‌ای‌، دو دختر یازده‌ یا دوازده‌ ساله‌‌ افتاده‌اند، قاتلان‌ قبل‌ از خالی‌ کردن‌ گلوله‌ درسرشان‌، آنان‌ را مورد تجاوز قرار داده‌ بودند. در جای‌ دیگری‌، بلدوزرهای‌اسرائیلی‌، آوار خانه ‌ها را روی‌ تعدادی‌ جسد ریخته‌ بودند. از میان‌ سنگها وخاکها، دست‌ زن‌ بارداری‌ دیده‌ می‌شود، می‌ خواسته‌ کارت‌ شناسایی‌ لبنانی ‌اش ‌را نشان‌ دهد که‌ مهلتش‌ نداده‌ بودند. کارت‌ شناسایی‌ هنوز در دستش‌ بود.در خانه‌ ای‌ دیگر، همه‌ افراد خانواده‌ در حین‌ غذا خوردن‌ به‌ رگبار بسته ‌شده‌ بودند. بشقابها نیم‌ خورده‌ مانده‌ بود. در خانه‌ای‌ دیگر، قاتلان‌ شکم‌ زن ‌بارداری‌ را از هم‌ دریده بودند."

جهان در آن زمان در برابر جنایت هولناک ارتش رژیم اسرائیل و فالانژیست ها سکوت اختیار کرده بود وتنها برخی از سازمان های بین المللی به صدور بیانیه هایی اکتفا کردند.

این قتل عام درمرحله نخست معلول همسویی وهمکاری تنگاتنگ برخی احزاب وسازمانهای سیاسی لبنان ورژیم اسرائیل بود که مقدمات آن با طرح اخراج نیروهای مبارز فلسطینی از لبنان آغاز شد.

هدف این بود تا لبنان به منطقه ای برای تسویه حساب اسرائیل با کشورهای مستقل خاورمیانه و کانون چانه زنی های منطقه ای و بین المللی این رژیم مبدل شود.

درآن زمان اسرائیل به دلیل تغییراتی که در منطقه بر اثر پیروزی انقلاب اسلامی ایران به وجود آمده بود، نیاز به همپیمانان جدید داشت و به همین دلیل از سال 1979 تلاش کرد تا عوامل مزدور خود را در لبنان تقویت کند.
به همین دلیل لبنان به میدان تاخت وتازهای سیاسی ونظامی اسرائیل مبدل شد واین رژیم فعالیت گسترده ای را برای اشغال نظامی این کشورکوچک به عمل آورد.
ازسوی دیگر برخی رژیم های عربی که پس از عزیمت انور سادات رئیس جمهوری وقت مصر به بیت المقدس و امضای قرار داد کمپ دیوید بین مصر واسرائیل، مسئله فلسطین را به فراموشی سپرده بودند به فعالیت رژیم اسرائیل در لبنان کوچکترین اهمیتی نمی دادند.
لذا کشتارساکنان فلسطینی صبرا و شتیلا که لکه ننگی برای بشریت به شمارمی آید؛ نتیجه ضعف جبهه پایداری اعراب در مقابل اسرائیل بود که عامل آن رژیم هایی چون رژیم بعثی سابق عراق و مصر بودند.
درهرحال امروز که 25 سال از حادثه دردناک صبرا و شتیلا می گذرد؛ جهان درمقابل این جنایت هولناک همچنان سکوت اختیار کرده است و جلاد صبرا وشتیلا یعنی آریل شارون که از دی ماه 84 به کما رفته است؛ هرگز مجازات نشد و دادگاه بین المللی لاهه هیچ اقدامی در این زمینه انجام نداد.
اما آمریکا که همواره ژست بشر دوستانه به خود می گیرد؛ از دیرباز در قبال قتل عام زنان و کودکان فلسطینی به دست جنایتکاران رژیم صهیونیستی نه تنها سکوت کرده ، که عمل وحشیانه آنان را با عنوان دفاع ، توجیه کرده است. بدینسان بود که محصول حمله خونبار اسرائیل به لبنان نتیجه ای جز هزاران جسد در خون آغشته، ویرانی ، کشتار و ناآرامی در بر نداشت و این نبود جز با حمایت آمریکا.

نوشته شده توسط : علی

نظرات ديگران [ نظر]


در حاشیه ضرب سکه، به بهانه کم کردن صفرها

جمعه 86 شهریور 30 ساعت 10:0 صبح

سکه از کهن‌ترین یادگارهای بشر، به ویژه در بعد اقتصادی، اجتماعی و سیاسی است. در همه زمان‌ها، سکه یک پادشاه، به معنای تسلط و حاکمیت وی در یک مقطع معین بوده و مردم آن را نشانه قدرتمندی او می‌دانستند.
اهمیت سکه به عنوان یکی از کهن‌ترین یادگارهای بشری، از مسائلی است که در 150 سال گذشته، مورخان بیش از هر دوره دیگر به اهمیت آنها پی برده، روی آن تحقیق و تأمل کرده و تاکنون هزاران مقاله و کتاب در این زمینه منتشر شده است.
اهمیت سکه از هر نوع و شکل، از چندین جنبه قابل تأمل و بررسی است. تنها یک بعد قضیه جنبه «تاریخی» آن است که خود این جنبه هم مباحث گوناگونی را در خود دارد. جنبه هنری و به ویژه جنبه نمادین آن برای شعارها و باورهای دینی و مذهبی در جامعه‌ای که سکه در آن ضرب می‌شود، از مباحث اصلی مربوط به ضرب سکه است.
هر سکه به لحاظ تاریخی، حاوی چند مطلب است: نام سلطان، محل ضرب، تاریخ ضرب، شعارها و باورهای دینی که معمولا در یک یا دو جمله خود را نشان می‌دهد. این مطالب معمولا در پشت یا روی سکه، به صورت متن و حاشیه و گاه روی لبه‌های سکه در دورادور آن حک می‌شود.
فواید تاریخی که یک مورخ می‌تواند از یک سکه به دست آورد نیز به لحاظ اتقان تاریخی و به عنوان یک سند مهم ، تنها با اسناد رسمی قابل مقایسه است و بدون تردید بر متون تاریخی و خاطرات و دیگر منابع تاریخی، ترجیح دارد. این را برای این جهت تأکید کردم که سکه به عنوان یک یادگار ملی تا چه انداز برای تاریخ اهمیت دارد.
بدین نکته هم باید توجه داشت که ضرب سکه، اعم از طلا یا نقره و حتی مس، گاه به صورت تزیینی، اما به طور عمده برای استفاده اقتصادی میان مردم است.
تا آنجا که به تاریخ برمی‌گردد، برخی از اطلاعات روی سکه‌ها، به ویژه از برخی ادوار تاریخی، چنان و چندان منحصر به فرد است که تنها منبع برخی از اطلاعات مربوط به یک دولت و قوم به شمار می‌آید.
به تازگی که نویسنده این نوشتار، به برخی از ادوار تاریخ بحرین و قطیف مشغول بود، متوجه این نکته شد که دولت عیونی که امیران، نزدیک 175 سال در این منطقه در قرن پنجم تا هفتم حکومت کردند، تنها نشانه تشیع آنان سکه‌های فراوانشان است که جمله «علی ولی الله» روی همه آنها حک شده است.
اکنون روی سخن نویسنده با دست‌اندرکاران ضرب سکه در ایران است. مقصودم تنها سکه‌های طلا نیست که در قالب سکه‌های بهار آزادی یا به مناسبت‌هایی چون سال پیامبر (ص)، امام علی (ع) یا امام خمینی منتشر می‌شود، بلکه حتی سکه‌های معمول از نقره و مس و در دسترس مردم است که با پشتوانه دولت، ارزش اقتصادی و مبادله ای دارد. در کنار این، باید اسکناس را هم افزود، زیرا از این زاویه، اسکناس هم اهمیت خاص خود را دارد، هرچند باقی ماندن آن برای هزاران سال در تاریخ، قدری محل تأمل است، اهمیت آن به عنوان نمادی برای شعایر دینی و ملی در روزگار حاضر و تا چند صد سال دارای اهمیت است.



تأکید خاص نویسنده در این نوشتار، روی شعایر دینی و مذهبی است و جز آن جنبه‌های ملی یا حکومتی مورد توجه کنونی من نیست. سابقه ضرب سکه در جهان اسلام، نشان می‌دهد که تقریبا در همه دولت‌های اسلامی، شهادتین روی سکه‌ها حک می‌شده و جمله «لا اله الا الله» و «محمد رسول الله» به عنوان پایه ثابت سکه‌های اسلامی مطرح بوده است.

افزون بر آن، دولت‌های شیعه دست کم با دو شعار، هویت خود را روی سکه‌ها نشان می‌دادند؛ نخست با تعبیر «علی ولی الله» که روی سکه‌های دولت‌های شیعی مانند آل‌بویه یا سربداران و صفویان دیده می‌شده و دوم نام مبارک دوازده امام که روی سکه‌های ایلخانی دوره الجایتو به عنوان یک سلطان شیعه دیده می‌شود، سکه‌هایی که حوالی سال‌های 709 ـ 712 در شهرهای ایران ضرب شده است.

بگذریم که روی بیشتر سکه‌های دوره صفوی، به ویژه عهد شاه عباس اول (996 ـ 1038) تعبیر «کلب آستان علی» یا این جمله «از بهر خیر این سکه را کلب علی عباس زد» نیز حک می‌شد. یا روی سکه‌های اسماعیل دوم، این شعر آمده بود که: «ز مشرق تا به مغرب گر امام است ـ علی و آل او ما را تمام است». یا سلطان محمد پدر شاه عباس روی سکه‌اش نوشت: «غلام امام مهدی علیه‌السلام». و یا عباس دوم نوشت: «به گیتی آن که اکنون سکه صاحبقرانی زد ـ ز توفیق خدا کلب علی عباس ثانی زد». چنان که پشت سکه‌های صفوی معمولا نام دوازده امام یا چند تن از آنان حک می‌شد.
نویسنده توجه دارد که برخی از آنچه در جمع روی سکه‌ها یا اسکناس‌های جمهوری اسلامی هست، نشانی از تشیع و ولایت و امامت اهل بیت دارد، اما در جمع به نظر می‌رسد سیاست منسجمی برای این کار در بانک مرکزی وجود ندارد. دلیل آن این است که به دنبال نوعی انقطاع که در تاریخ قدیم و جدید ما رخ داده، آن شعارها از محدوده تعریف شده برای ضرب سکه حذف شده و شعارهای تازه‌ای جایگزین آنها شده است.
این که به طور موقت سکه‌ای به نام امام رضا (ع) ضرب شده و یادی از سکه‌هایی است که زمان مأمون به نام حضرت بوده نمی‌تواند نشانگر سیاست رسمی در ضرب سکه تلقی شود.
و صد البته متشکریم که به نام نامی رسول‌الله، در سال پیامبر (ص) یادگارهایی ضرب شد، اما آنچه درخواست نویسنده از بانک مرکزی در امر سیاست‌گذاری در ضرب سکه است، توجه به شعارهای اساسی اسلام و تشیع است، هرچند با توجه به دست به دست شدن سکه‌ها، باید مراقب بی‌احترامی نکردن به نام‌های مبارک هم بود.


نوشته شده توسط : علی

نظرات ديگران [ نظر]


روز گفت و گوی تمدن ها

جمعه 86 شهریور 30 ساعت 2:41 صبح
بنام خدا
چرا «خشونت» مسأله مهم جهان ما است؟ و چگونه می توان در نظر و عمل دامنه های این خطر را محدود کرد؟ سخن من جستجویی برای پاسخ به این دو پرسش است:
اگر به رویه تاریخ بشر بنگریم، می توانیم آن را بستر سیر خشونت در گونه های مختلف آن و در ادوار گوناگون زندگی بشر بدانیم.
خشونت آشکارترین وجه حیات جمعی انسان است که در دوران ما صورتی وحشت انگیزتر و نفرت آورتر از گذشته یافته است.
دو جنگ جهانی، جنگهای مختلف منطقه¬ای، جنگ سرد و بروز و ظهور اَشکال دهشت¬آوری از تروریسم، مهمترین وقایعی بودند که زندگی انسانِ قرن بیستم را در شرق و غرب از خشونت بی نقاب پرکردند. خشونتی که با کمال تأسف در قرن جاری نیز به گونه هایی دیگر تداوم دارد.
انسان غربی وقتی به دوران «مدرن» پا نهاد، شاید می پنداشت که با پشت سر گذاشتن عهد اسطوره و متافیزیک، می تواند به مدد دانش و بینش علمی به همه ناکامیها، رنجها و اسارتهای خود پایان دهد و امیدوار باشد که بهشت موعود ادیان را نه در جهانی دیگر که در همین جهان مستقر سازد. اما این تصور به واقعیت نپیوست و دیری نپایید که خشونت در ابعادی وسیع تر فراگیر و جهان گستر شد. اختلاف شدید طبقاتی برآمده از متن نظامهای نوین سیاسی – اجتماعی – اقتصادی در درون و پدیده زشت استعمار در بیرونِ مرزهای ملی غرب بشر را در چنان کوره جهنمی گداخت که تصویر آن حتی در تراژیک ترین داستانهای مخلوق زبردست ترین نویسندگان نیز وجود نداشت.
در قرن نوزدهم از جمله در واکنش به وضع ناگوار بشر، ایدئولوژیهایی ظهور کردند که با وجود اشتراک در نگرانی از وضعیت جدید در ارائه تصویری مطلوب از زندگی تفاوت داشتند. مشهورترین آنها همان بود که توسط مارکس و همراهان و هم رأیان او عرضه شد. مارکس را می توان آسیب شناس جهان سرمایه داری دانست، هرچند که در درمان درد طبیب حاذقی نبود.
نسخه مورد نظر مارکس با تغییراتی به تناسب زمان و مکان در روسیه و چین مورد آزمایش قرار گرفت، اما حاصل آن پیدایش قطب بندی های جدیدی در صحنه جغرافیای سیاسی و جغرافیای راهبردی جهان بود که دوره تازه ای از تنش و دلهره را پدید آورد.
آنچه در ایدئولوژیهای نوآیین در برابر خشونت بی حساب مدعیان آزادی در درون و بیرون مرزهای جهان مدرن مورد توجه و حتی تقدیس قرار گرفت باز هم خشونت بود که به نام انقلاب سرنوشت دیگری را برای انسان به ستوه آمده از خشونت و محرومیت رقم زد.
مارکسیسم در عمل برخلاف پیش بینی بنیانگذاران آن در پیشرفته ترین جوامع صنعتی و بورژوازی محقَّق نشد، اما آنان را به خود آورد تا هوشیارانه بتوانند بخشی از عوامل نابودی خود را از میان بردارند و با اصلاح سیستم اقتصادی، سیاسی، حقوقی و حتی مدنی خود، دوام لیبرال-دموکراسی را تضمین کنند. در عین حال استثمار همچنان به صورتی تازه و عمدتاً با انتقال از عرصه روابط دوجانبه استثمارگر و استثمار شده در عرصه ملّی به عرصه نظام نوین بین الملل انتقال یافت. امری که رقیب تازة بورژوازی نیز به جای آزادسازی ملتها، در چنبره آن گرفتار شد و کشورهای پیرو را به مناطق تحت نفوذ استثماری- استعماری خود تبدیل کرد.
از سوی دیگر کشورهای تحت سلطه به سائقه آزادی خواهی که در فطرت بشر نهفته است و نیز تحت تأثیر ایدئولوژیهای مدرن نظیر ناسیونالیسم و سوسیالیسم به پاخاستند و قرن بیستم را به قرن مبارزات آزادی بخش مبدل کردند، اما آنچه در این میانه بیشتر قدر دید و بر صدر نشست باز هم خشونت بود.
با فرو نشستن طوفان جنگ جهانی دوم و ظهور دو قطب بزرگ میراث خوار استعمار قدیم، تاریخ بشر تجربه دوران پر دلهره جنگ سرد را آغاز کرد.
در این میان در بسیاری از کشورهای جهان جنبشهای گوناگونی شکل گرفت، اما در برابر تحقیری که از سوی استعمارگران و سلطه طلبان تحمل کرده بودند و نیز با مشاهده تاراج همه منابع مادی و معنوی و آزادی و استقلال خود، صدای مظلومیت آنها غالباً با خشونتی نفس گیر درآمیخت که احیاناً رنگ ایدئولوژی نیز می گرفت و گاه از دین نیز سوء استفاده می کرد دایره بسته خشونتِ دو جانبه به صورت سرکوب از یک سو و تروریسم از سوی دیگر، جهنم خشونت را بازهم سوزان تر کرد.
با فروپاشی اردوگاه شرق که می توانست پایان دوران جنگ سرد باشد، نایره این نبرد خاموش نشد. از آن پس به صراحت از سوی یکجانبه گرایان که مدعی رهبری جهان بودند، دوران جنگ های تازه ای در جهت جهانی کردن قدرت، سرمایه و منطق خاص آنان به راه افتاده، محرکه های این جنگ از تسلط بر منابع جدیدی از خشونت در پندار، گفتار و رفتار فرهنگی و سیاسی تأمین می شود و از سوی دیگر پیدایش اشکال دهشت آوری از خشونت و تروریسم به عنوان عکس العملی از این وضع لحظه به لحظه امنیت بشر را در شرق و غرب عالم بیش از پیش تهدید می کند و اینک ناامنی و خشونت وارد مرحله تازه ای شده است که به مراتب ویرانگرتر و نگران کننده تر از آن است که در گذشته تجربه شده است.
خشونت، صرف نظر از عوامل تاریخی، اقتصادی، سیاسی و روانی خود، حاصل نوعی منطق است که امروز بلند تر از هر زمان دیگر در اردوگاه همه خشونت طلبان با همه اختلافهای ایدئولوژیک و سیاسی شنیده می شود. منطقی که براساس آن جهان به دو اردوگاه «ما» و «دیگری» تقسیم می شود و اثبات ما در گرو نفی دیگری به حساب می آید و اعلام می شود که «هرکس با ما نیست، بر ما است» و این «ما» که دایره ای بسیار تنگ دارد، حق دارد که نسبت به آنکه او را غیر و دشمن می شمارد هر تصمیمی را اتخاذ کند یا او را تسلیم مطامع خود کند یا از میان بردارد. آنکه قدرت دارد همه قدرت را در این مسیر به کار می گیرد و آنکه قدرت ندارد می کوشد تا ابزار قدرت را به هر قیمتی به دست آورد و این منطق وحشتناک مخالف منطقی است که همه پیامبران خدا، همه ادیان بزرگ و همه مصلحان، منادی و معلم آن بوده اند.
از شگفتیهای تاریخ بشر اینکه خشونت طلبان حتی پیام محبت و صلح ادیان و فرهنگ ها را نیز در مسیر اهداف ویرانگر خود تحریف می کنند و اعمال زور و خشونت را رسالت الهی و انسانی خود تلقی می کنند و می کوشند تا افکار عمومی پیروان خود را به سوی این هدف هراس انگیز بسیج کنند. خشونت اکنون در دو سوی عالم، همه منابع نهفته در سنت و مدرنیته را در جهت تئوریزه کردن مسابقه قدرت به کار گرفته است، چگونه می توان این منابع و ابزارها را در سویة دیگر حیات بشر که صلح و عدالت و پیشرفت است به کار گرفت؟
به نظر می رسد آنچه امروز بر عهده همه خیرخواهان و صلح طلبان جهان است، تلاش برای تغییر گفتمان و تحول پاردایم های جهانی است. نه تنها برای رهایی همه بشریت در شرق و غرب از جهنم خشونت و جنگ و ترور باید کوشید، بلکه بیش و پیش از آن باید علم و دین را از سلطة سیاستمدارانِ قدرت طلبِ نابردبار آزاد ساخت و این دو را به قدرت معنوی برای مهار قدرتهای خشونت گرا مبدل ساخت.
انجام این مهم در جهان کنونی ناشدنی نیست، امروز گرچه خشونت و جنگ و ترور همه جا گیر شده است، ولی خوشبختانه شاهد ظهور نوعی احساس مشترک در همه جای دنیا هستیم. هیچگاه در تاریخ، چون امروز وحدت نظر نسبت به امور اساسی و عموم بشری وجود نداشته است. برخی از این مواردِ مورد اتفاق را می توان به سادگی فهرست کرد:
1- ناامنی مشکل بزرگ بشر امروز است.
2- امنیت امری جهانی و بشری است؛ اگر برای همه نباشد، هیچ جا نخواهد بود.
3- خشونت اگر مورد تقدیس قرار گیرد، ویرانگرتر خواهد بود.
4- عدالت، مطلوبِ گمشده انسانی است که تا پایدار و همه جا گیر نگردد، انتظار جهان امن، انتظاری بیهوده است.
5- حق حاکمیت انسان بر سرنوشت خود و آزادی در اِعمال این حق باید برای همگان به رسمیت شناخته شود.
بر این فهرست می توان موارد دیگری را هم افزود، اما برای نیل به همین مشترکات بین الاذهانی و بین الاجتماعی می توان به برنامه های عملی مشخصی در سطوح ملی و بین المللی دست یافت.
جهان برای نجات از وضعیت ناگوار کنونی در انتظار مبارزه نوینی است که قهرمانان آن دیندارانی هستند که به انسان و کرامت او احترام می گذارند و نیز روشنفکران و اندیشمندان و هنرمندانی که عزت و امنیت و پیشرفت را برای همه انسانها می خواهند.
میدان این مبارزه نیز افکار عمومی بشری است تا به منطق صلح، که بر پایه رواداری و اخلاق و معنویت بنا شده است آشنا شود و آن را به گفتمان غالب در همه جای جهان مبدل سازد. گمشده معنوی بشر انگیزه او را برای روی آوردن به منابع اصیل معنویت و اخلاق یعنی ادیان بزرگ الهی بیشتر کرده است، از یاد نبریم که همه دینهای بزرگ در اصول و معیارهای اساسی مشترک اند، هر چند در شرایع و آداب مختلف اند و این اختلاف نه تنها نباید منشاء ستیز گردد، که تنوع و اختلاف در این زمینه -اگر هدف مشترک گم نشود- می تواند موجب تکامل بیشتر جامعه بشری گردد. پروژه عقلانیت و معنویت را در جهان کنونی می توان و باید به طور همزمان پیش برد و اگر پیروان همه ادیان با صداقت و جدیت این دو را در مذاهب خود پی بگیرند، فرهنگ واحد معنوی و عقلانی دست یافتنی تر می شود. انسان ها تا بر روی زمین و در دامنه اند، با همدیگر فاصله دارند، اما وقتی به سوی قله واحد راه می افتند به هم نزدیک تر می شوند.
اگر ما در روند این تلاش جدید پیروز شویم، بزرگترین ابزار موفقیت خشونت طلبان، یعنی افکار عمومی را از آنان خواهیم گرفت و طبیعی است که در این مسیر مجامع بین المللی که با هدف صلح و امنیت و پیشرفت بشری پدید آمده اند و متأسفانه تحت تأثیر یا مرعوب قدرتهای بزرگ اند باید با همت جامعه بشری تغییر ساختار و کارکرد پیدا کنند.
گفت و گوی تمدن ها که من از آن به وفور و اصرار سخن گفته ام، کوششی در میانه همین راه است. این نظر در چنین فضایی پیشنهاد شد تا پارادایم جدیدی باشد برای جهانی که روز به روز به هم پیوسته تر و اجزاء آن به هم نزدیک تر و سرنوشت ساکنان آن در هم گره خورده تر می شود. پارادایمی در برابر پارادایم حاکم و جاری که زور و خشونت را تقدیس می کند و بر غیریت تأکید دارد و منافع و ارزشهای بخشهای خاصی از جامعه بشری را که احیاناً با منافع اکثریت جامعه بشری نیز تعارض و تضاد دارند، منافع و ارزشهای بشری می داند و برای تأمین آن به هر کاری از جمله به هر جنایتی دست می زند.
گفت و گوی تمدن ها افق جدیدی برای گشودگی دایره معنویت و عقلانیت در برابر زور و خشونت است، در این منطق گفت و گو می توان به ارزشهای عموم بشری بازگشت و به گستره «ما» وسعت داد.
گفت و گوی تمدن ها که به یاری خداوند از این پس در صورت نهادی غیردولتی، اما بین المللی تلاشهای جدیدی را سامان می دهد، می کوشد تا:
1- دیالکتیک میان فرهنگ ها و تمدن ها را به دیالوگ تبدیل کند، یعنی تأثیر و تأثر ناخودآگاه میان ادیان و فرهنگ ها و تمدن ها و بده بستانهای جدی میان آنها را به سطح تعامل و تبادل آگاهانه براساس احترام متقابل ارتقاء بخشد و فرهنگها و تمدن ها را به صورت آیینه هایی پیش روی پیروان هرکدام قرار دهد تا از یکدیگر بیاموزند و در جهت اهداف مشترک تشریک مساعی کنند.
2- با تکیه بر مشترکات فراوان جامعه بشری بخصوص اصول و موازین بنیادین ادیان بزرگ الهی به سوی هدف مشترک که صلح و امنیت جهانی در رأس آن است فراخواند.
3- عدالت را به عنوان رمز عبور از جهان نفرت و ستیز به جهان رواداری و محبت برگزیند.
4- آزادی برای همگان را هدیه بزرگ الهی بداند و همه جوامع را به استقرار نظامهای دموکراتیک که بارزترین مظهر حق حاکمیت بشر بر سرنوشت خویش است فراخواند.
5- در تبیین مسائل مبتلابه بشر و تدوین راه حل های مناسب برای رفع آلام اجتماعی گام نهد و از همه ظرفیتهای ملی، منطقه ای و بین المللی بهره گیرد.
6- در ارتباط تعریف شده و مدون با سازمانهای مؤثر بین المللی نظیر سازمان ملل متحد، سازمان یونسکو، سازمان کنفرانس اسلامی و حتی اتحادیه های گوناگونی که بحمد الله در شرق و غرب پاگرفته یا در حال پاگرفتن هستند تصمیمات روشنگرانه خود را ضمانت اجرای محکم تری ببخشد.
7- با ارتباط با همه سازمانها و مؤسساتی که برای صلح، امنیت، حقوق انسان و محیط زیست و مبارزه با فقر و جهل و تحقیر ملتها تلاش می کنند و ایجاد هماهنگی میان آنها، حرکتی کارساز را از متن جوامع و با تکیه بر نیروهای مردمی آغاز کند تا قله های قدرت و سیاست را که حکومتهای توسعه طلب و یک¬جانبه¬گرا یا خودکامه و نیز جنبشها و حرکت های تقدیس کننده خشونت هستند، در برابر اراده مردم خاضع سازد.
این آغازی دیگر در جهانی آزرده از «خشونت» اما در جستجوی «مدارا» است. سرآغازی برای به متن آمدن صداهای حاشیه است. می توانیم در جهان کنونی، صدای عقلانیت و معنویت را نیز بشنویم.
پس به آن تکیه کنیم و گامی در گفت و گو فراپیش نهیم...دکترسیدمحمدخاتمی

نوشته شده توسط : علی

نظرات ديگران [ نظر]


مقامات شهر نیویورک با اشاره به نگرانی‌های امنیتی، درخواست محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری ایران برای دیدار از سایت وقوع حملات 11 سپتامبر 2001 را رد کرد.
به گزارش  خبرگزاری فرانسه، پلیس نیویورک اعلام کرد درخواست وی به دلایل امنیتی و همچنین به دلیل ساخت و ساز در این سایت رد می‌شود.
«پال براون»، معاون رئیس پلیس نیویورک گفت مقامات پلیس شهر و سرویس امنیتی آمریکا این درخواست را در یک نشست رد کرده‌اند.
وی افزود: «این سایت به دلیل عملیات ساخت و ساز به روی بازدیدکنندگان بسته است. این تنها درخواست بوده است. درخواست‌های رئیس جمهوری ایران برای دیدار از این منطقه از سوی پلیس نیویورک به دلایل امنیتی رد شده است.»
این در حالی است که پیش از این «ریموند کلی»، رئیس پلیس نیویورک گفته بود اداره وی آماده مهیا کردن مقدمات این دیدار در صورت انجام آن است.
اما «ردولف جولیانی»، نامزد جمهوری‌خواه ریاست جمهوری آمریکا که در زمان وقوع حمله شهردار نیویورک بود، از مقامات این شهر خواست این درخواست را رد کنند.
وی مدعی شد: «او (احمدی‌نژاد) مردی است که تهدیداتی را علیه آمریکا و اسرائیل مطرح کرده، نقل و انتقال پسر بن‌لادن و دیگر سران القاعده را انجام داده و برای افراد مسلح عراقی تسلیحات می‌فرستد و خواستار دستیابی به تسلیحات هسته‌ای است.»


نوشته شده توسط : علی

نظرات ديگران [ نظر]


تولد سه سالگی آدمک ها!

پنج شنبه 86 شهریور 29 ساعت 9:0 عصر

تجربه کردن و تجربه داشتن یکی از بهترین و مهم ترین اصولهای زندگی ست.در این بین مسلمآفراز و نشیب های زیادی در زندگی هر شخصی پیش میاد.اما باید با این فراز و نشیب ها با دقت و قدرت برخورد کرد تا بشه تجربه یی خوب از اون موضوع بدست اورد.تجربه ی خوبی که خیلی ها میتونن داشته باشند تجربه ی خوبِ وبلاگ نویس بودن.اما باید این دنیای متفاوتُ به نحو احسن درک کرد و تلاش کرد تا تجربه ی خوبی بدست بیاریم...اما هر سرانجامی مسلمآاز کاری و خط شروعی آغاز میشه و....
سه سال پیش یه روزی مثل همین روز...یه لحظه...یه جرقه ی کوچیک باعث شد که وبلاگ آدمک ها متولد بشه.! ولی می دونی برای چی؟...چون یه آدمک فهمید که اگه عصا کج باشه سایه ش هم کج می شه و سایه رو نمی شه صاف کرد مگه اینکه عصا رو صاف کنی ...تجربه یی دیگه.اون فهمید که همه چیز سایه ماست ... اگه خودمونُ درست کنیم همه چی درست می شه و اون وقت بود که آدمک فریاد زد آهای آدمک ها ... نذارین سایه ها گولمون بزنن ... اسیر سایه ها نشین که یه روز میاد که فکر می کنین واقعیت، سایه هان و.......فقط یک آه سردباقی ست!
آدمک وایساد و فریاد زد آهای ! کسایی که ادعای آدم بودن دارید! که هیچی؛ ولی کیه که بگه که کامل نیست و یه آدمکه ولی می خواد که یه آدم کامل بشه؟... کیه که می دونه که آدم شدن جز در کنار بقیه بودن شدنی نیست؟ ... کیه که می خواد سایه ش رو درست کنه؟ ... خیلی ها با پوزخند رد شدن چون، هه! به خیال خودشون آدم بودن ... خیلی ها گفتن هی! شما رو چه به اینکه به بقیه بگین که سایه هاتون رو درست کنید؟.... ولی خیلی ها وقتی صدای آدمکی که دیگه فقط یک صدا نبود رو شنیدن، اول سکوت کردن و بعد فکر کردن و فکر کردن و برای اولین باربه سایه شون خیره شدن و تازه فهمیدن که.....بعد اونا هم با آدمکای دیگه هم صدا شدن چون خواستن که یه آدم کامل بشن ... سه سال گذشت ... آدمک ها یه قدم به سمت تکامل شدن برداشتن و بقیه که ادعای آدم بودن داشتن...نمیدونم!شاید اونها هم برای رسیدن به تکامل مثبت روزی حقیقت را حس کنند.شاید روزی بفهمند دستهارو بایدبسمت خدا دراز کرد و همراه بشن تا به انسانیت واقعی برسند.شاید!
آدمک ها یه وبلاگ نیست! یه جریان ِ! جریانی از دل من ، دل تو و دل خیلی ها به سمتِ...


ادمک


دو قالب وبلاگ هدیه ی ما بشما (ترجمه شده به پارسی بلاگ)


قالب شب قالب گذشته

منبع:آدمکها


نوشته شده توسط : علی

نظرات ديگران [ نظر]


خاتمی: گفت‌وگوی تمدن‌ها پروژه‌ای سیاسی نبود

پنج شنبه 86 شهریور 29 ساعت 3:0 عصر
سیدمحمد خاتمی سپتامبر سال گذشته به آمریکا سفر کرد و ایده‌های خود را با مردم آمریکا و ایرانیان مقیم آن کشور درمیان گذاشت. نشریه UN Chronicle نیز گفت‌وگویی با او در روز اول دسامبر 2006 منتشر کرد که ترجمه آن برای نخستین بار منتشر شده است.
به گزارش روابط عمومی بنیاد باران، متن این گفت‌وگو بدین شرح است:
پنج سال از سال 2001 گذشت، سالی که به پیشنهاد شما، از سوی سازمان ملل سال گفت‌و‌گوی تمدن‌ها نام گرفت. پیامدهای چنین اقدامی را چگونه ارزیابی می کنید؟
ـ گفت‌و‌گوی تمدن‌ها پروژه‌ای سیاسی نبود که نتایجی قریب الوقوع داشته‌باشد. هدف از این پروژه، ارائه الگویی به دور از خشونت، ستیز، تعصب و سوء تفاهم‌های فرهنگی بود. پس از پذیرش طرح گفت‌وگوی تمدن‌ها از سوی سازمان ملل، این سازمان پروژه گفت‌وگوی تمدن‌ها را برای پنج سال در دستور کار خود قرار داد و چنین به نظر می رسد که این پروژه در آینده‌ای قابل پیش بینی نیز در دستور کار سازمان ملل قرار بگیرد. متأسفانه، سال گفت‌وگوی تمدن‌ها (2001) با سهمگین‌ترین تراژدی، یعنی حادثه یازده سپتامبر مصادف شد، حادثه‌ای که تبعات آن جنگ بر علیه تروریسم و حمله نظامی به افغانستان و عراق بود؛ این رویدادها کاملاً بر خلاف اهداف گفت‌وگوی تمدن‌ها بود، اما در عین حال، معتقدم که همه آنها بر میزان اهمیت گفت‌وگوی تمدن‌ها به عنوان یک پادزهر صحه گذاردند و در نتیجه پروژه گفت‌وگوی تمدن‌ها بیش از پیش مورد توجه مردم، به ویژه روشنفکران، هنرمندان و سیاستمداران جهان قرار گرفت؛ در این چند سال اخیر ده‌ها مرکز تحقیقاتی و کرسی‌ دانشگاهی درزمینه گفت‌وگوی تمدن‌ها تشکیل شد. کتاب‌های بسیاری هم در این باره نوشته شد که موید این گفته من است.

من شخصاً متقاعد شده‌ام که بشر در پی صلح و توازن است و ذاتاً از بحران و خشونت دوری می‌کند و همین انگیزه‌ای برای پیشبرد پروژه گفت‌وگوی تمدن‌ها می‌شود. این پروژه تلاشی است برای آشنا ساختن مردم با فرهنگ‌های دیگر و کشف عناصر مشترک فرهنگی به عنوان پیش‌نیازهای صلح جهانی. امیدوارم با تأسیس مرکز بین المللی گفت‌وگوی تمدن‌ها در ژنو و همچنین با مشارکت متفکران جهان بتوانیم این هدف متعالی را هر چه بهتر دنبال کنیم.

هدف و منظور از «اتحاد تمدن‌ها» چیست؟
ـ این ایده را ابتدا نخست وزیران اسپانیا و ترکیه مطرح کردند و سپس توسط کوفی عنان، دبیر کل سازمان ملل تصویب شد. او گروهی 18 نفره از برجستگان را برای برنامه‌ریزی این پروژه انتخاب کرد. تاکنون، ما در این زمینه چهار نشست در اسپانیا، قطر، سنگال و اخیراً هم در نیویورک داشته‌ایم و گزارش نهایی آن نیز در نشست بعدی که نوامبر 2006 در ترکیه برگزار می شود، ارائه خواهد شد. آن وقت درباره چگونگی ادامه این تلاش‌ها در سیستم سازمان ملل تصمیم گرفته می‌شود. بحث‌هایی که در این نشست‌ها مطرح شده، بسیار مثمر ثمر بوده و موضوعات متنوعی را در بر گرفته‌است که از جمله آنها می‌توان به روش‌های ترویج فرهنگ صلح در میان تمدن‌های جهان، روش‌های مبارزه با تروریسم به منظور خاتمه دادن به بی عدالتی و تبعیض در جهان و روش‌های دست یابی به یک طرح عملی برای انجام این فعالیت‌ها از طریق آموزش مناسب اشاره کرد. باید درباره تمام این موارد گفت‌وگویی اساسی انجام دهیم، مواردی نظیر این که چگونه فقر و نابرابری، خشونت می‌آفریند. من پیشنهاد تأمین اعتبار برای پیگیری اهداف اتحاد تمدن‌ها را داده‌ام که نه به صورت طرحی دولتی بلکه با همکاری دولت و به صورت پروژه‌ای مستقل در زمینه صلح جهانی به اجرا درآید.

شما به عنوان یک متفکر مسلمان، فکر می‌کنید بزرگ‌ترین چالش‌هایی که در روابط میان جهان اسلام و غرب وجود دارد، کدام است؟
ـ مهم‌ترین مانع در ایجاد روابط میان جهان اسلام و غرب، سوء ظن و سوء تفاهم‌های تاریخی است که در هر دو طرف نسبت به طرف مقابل وجود دارد و منشأ آن را می توان در جنگ‌های صلیبی و میراث استعمار غربی جست‌وجو کرد. در عین حال، هر دو این موارد ریشه در فاکتورهای اجتماعی، اقتصادی و سیاسی داشته‌است و نباید به عنوان مانیفست اسلام بر علیه مسیحیت در نظر گرفته شود. خوشبختانه، بالا رفتن آگاهی نخبگان، چه در جهان اسلام و چه در غرب سبب شده است که این طبقه از مردم خواهان بر طرف ساختن سوء‌تفاهم‌های پیشین و تغییر ذهنیت‌ها شوند. با توجه به پیشرفت تکنولوژی در غرب و سرمایه معنوی جهان اسلام، دو طرف می‌توانند یکدیگر را تکمیل کنند و آینده‌ای مشترک را که در آن اصل بر توازن است، رقم بزنند.

شما درباره لزوم بردباری در عصر خشونت سخن گفته‌اید. لطفاً در این باره بیشتر توضیح دهید.
ـ یکی از اهداف من توجه بیشتر به مفهوم ناشکیبایی و موشکافی و درک بهتر آن است و گمان می‌کنم که برای رسیدن به بردباری ناگزیر از این شناخت هستیم. اگر شاهد جدایی و تفرقه میان تمدن‌ها هستیم، اگر علم و تکنولوژی ما را به بهشت رهنمون نشده‌است و کابوس منطق و استدلال را از سر می گذرانیم، اگر در جهانی نیمه مغشوش به سر می بریم، اگر وعده‌های دنیای جدید به تراژدی سیاست‌های امروز جهان منجر شده‌است، علت همه این‌ها تا حدودی این است که ما به اندازه کافی حلقه‌های زنجیر ناشکیبایی را نشناخته‌ایم. این عدم شناخت است که بی‌خبری را به جای روشنگری، انحصار را به جای فراگیری و همسان‌سازی را به جای تنوع به ارمغان می‌آورد.

ایده‌ها و ایدئولوژی‌های استبدادگرایان که جهان را به «ما» در مقابل «آنها» تقسیم می‌کنند و مدعی حقیقت مطلق هستند نیز منجر به ناشکیبایی و خشونت در جهان می‌شود. این بحث که شما یا با ما هستید یا علیه ما، نمونه ای از همین ایدئولوژی است. نمونه دیگر، نبرد بر سر قدرت است که اغلب به عنوان بازی‌ای که حاصلش صفر است، دنبال می‌شود و سبب می‌شود آنهایی که قدرت را بدست نیاورده‌اند، آن را در تروریسم و اعمال خشونت بر علیه قدرتمندان جست و جو کنند. من همیشه گفته‌ام، ناامنی به خشونت می‌انجامد و اگر ما به دنبال صلح هستیم، باید منشا ناامنی را بهتر بشناسیم. همه ما انسان‌هایی هستیم که با محدودیت‌های مختلفی مواجهیم. باید از محدودیت‌هایمان آگاه باشیم و هیچ کس نباید مدعی حق مطلق باشد. اما زمانی که کسی از نیاز دیگری به کامل کردن خود و از عناصر مشترکی که ما را به هم پیوند می‌دهد آگاهی پیدا کرد، می توانیم مسیری تکاملی را که بر پایه احترام متقابل، صلح و عدم خشونت شکل گرفته باشد، دنبال کنیم. به همین ترتیب، اصول بردباری نیز باید از مطلق گرایی یا طرز فکر افرادی که از مذهب و پیام عشق و صلح مذاهب‌ و فرهنگ‌های جهان برای دنبال کردن اقدامات خشونت آمیزشان سوء استفاده می کنند، دوری گزیند. آنها از برهانی دهشتناک پیروی می‌کنند و معتقدم که برهان آنها در تعارض کامل با برهان تمام پیامبران خدا به عنوان مروجان فروتنی، درک متقابل و صلح است.

ظاهراً خشونت در جهان امروز، به ویژه از زمان وقوع حادثه یازده سپتامبر، رو به افزایش گذاشته‌است. باز هم به آینده گفت‌وگوی تمدن‌ها خوشبین هستید؟
ـ بشریت انتخاب دیگری جز فعالیت گروهی برای شناختن مسائل مشترک امروز ما ندارد، در غیر این صورت، ما با خطر از بین رفتن نوع بشر و سیاره‌مان روبرو هستیم. اگر من به آینده بشریت خوشبینم و فکر می‌کنم که به جای جنگ تمدن‌ها داریم روز به روز به سوی نقطه مقابل آن، یعنی گفت‌وگوی تمدن‌ها پیش می رویم، به این دلیل است که اعتقاد راسخی به اصل نیکخواهی در فطرت انسان دارم، اصلی که خود را در میراث چند هزار ساله و غنی تمدن بشری به اثبات رسانده‌است. درباره سیر تکاملی نوع بشر و عمق پیشرفت عقلانی‌مان تردیدی ندارم که در جهت صلح و سازگاری است.

نوشته شده توسط : علی

نظرات ديگران [ نظر]


دیدار زنان اصلاح طلب با هاشمی

پنج شنبه 86 شهریور 29 ساعت 1:0 عصر

محتشمی پور گفت: اعضای مجمع زنان اصلاح طلب امروز با هاشمی رفسنجانی دیدار خواهند داشت.
سخنگوی مجمع زنان اصلاح طلب گفت:مجمع زنان اصلاح طلب امروز با هاشمی رفسنجانی در محل تشخیص مصلحت نظام دیدار خواهند داشت.
فخر السادات محتشمی پور در خصوص علل و انگیزه های این دیدار نیز گفت: بحث کلی ما در خصوص سلامت انتخابات، لزوم و ضرورت افزایش مشارکت زنان در انتخابات آتی و مباحث روز خواهد بود.

محتشمی پور در ادامه افزود: تلاش داریم در این دوره افرادی کاندیدا شوند که نگاه جنسیتی داشته باشند و سعی کنند برخی قوانین متناسب با موقعیت کنونی زنان در اجتماع را به تصویب برسانند.
وی در خصوص دیدارهای آتی این مجمع نیز گفت: هنوز برای دیدار بعدی و اینکه با چه کسی نشست داشته باشیم برنامه‌ای نداریم.


نوشته شده توسط : علی

نظرات ديگران [ نظر]


<      1   2   3   4   5   >>   >