سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 

دادسرا مرجع صدور حکم نیست

پنج شنبه 86 آذر 8 ساعت 1:50 عصر

اصولا به هیچ وجه دادسرا مرجع صدور حکم اعم از برائت و محکومیت متهمان نیست.

پرویز رضایی، حقوقدان و کارشناس حقوق جزا در گفت‌وگو با فردا، درباره اعلام برائت حسین موسویان از سوی دستگاه قضایی و به‌کارگیری این اصطلاح از سوی دیگر مقامات رسمی و دولتی گفت: اصولا استفاده از عبارت «برائت» در این‌گونه موارد که پرونده در دادسرا مورد رسیدگی و صدور قرار شده، نوعی تسامح در بیان است.

وی افزود: اقدام دادسرا پس از رسیدگی به پرونده، صدور یکی از قرارهای نهایی است که در دادسراها توسط دادیار پرونده و یا بازپرس صادر و با تأیید و موافقت دادستان منتهی به صدور کیفرخواست و فرستادن پرونده برای رسیدگی به دادگاه می‌شود. به هر حال، این دادگاه است که حکم برائت و یا محکومیت متهم را صادر می‌کند.

این کارشناس حقوقی، همچنین به تفاوت آثار و پیامدهای قرار منع تعقیب که در دادسرا صادر می‌شود و حاکی از عدم انتساب جرم به متهم و یا جرم نبودن فعل مرتکب است، با حکم برائت صادره از سوی دادگاه گفت: حکم دادگاه چه به عنوان محکومیت و یا برائت پس از قطعی شدن، اعتبار امر مختومه را داشته و به جز در موارد استثنایی و اعاده دادرسی قابل رسیدگی دوباره نیست؛ در صورتی که قرار منع تعقیب فاقد چنین اثری است و با کشف دلایل جدید، قابل رسیدگی و طرح دوباره موضوع در دادسراست.


نوشته شده توسط : علی

نظرات ديگران [ نظر]


ایجاد یک شغل جدید در خیابان پاستور

پنج شنبه 86 آذر 8 ساعت 1:48 عصر

یکی از خبرنگاران در وبلاگ «قاب» خود نوشت: شواهد و آمار نشان می دهد که بعد از روی کار آمدن دولت نهم، حضور عریضه نویسان در اطراف نهاد ریاست جمهوری (خیابان پاستور) تبدیل به موضوعی قابل توجه شده است.

تقریبا هر روز که برای پوشش برنامه های خبری به سمت نهاد ریاست جمهوری می روم، چندین نفر از این افراد را مشاهده می کنم؛ به همین دلیل چند روز پیش با موبایل یک عکس از یکی از اینها انداختم تا شما که شاید تا کنون زیاد گذرتان به ان سمت نیفتاده یا حداقل توجهتان به این موضوع جلب نشده، به این موضوع توجه کنید.

با اینکه بارها مسئولان مختلف در دولت نهم پدیده نامه نویسی را نشان دهنده افزایش امید مردم به دولت دانسته اند اما افزایش بی رویه این روند، دور زدن سیر قانونی امور و نگاهی به محتوای نامه ها نیز قابل تامل به نظر می رسد و ابعاد مختلف این نامه نگاری ها و البته شغل کاذب عریضه نویسی جای تحقیق و کارشناسی دارد.
 

نوشته شده توسط : علی

نظرات ديگران [ نظر]


تعامل با اسرائیل ممنوع

پنج شنبه 86 آذر 8 ساعت 1:47 عصر
پارلمان بحرین سرانجام روز گذشته قانونی را تصویب کرد که به موجب آن هرگونه تعامل با رژیم اسرائیل ممنوع است و مخالفان این قانون به حداقل 3 سال حبس با جرایم نقدی حداکثر 10 هزار دینار محکوم می شوند.
به گزارش روزنامه البیان، نمایندگان پارلمان بحرین پیش نویس مطرح شده درپارلمان این کشور را که از سوی حزب الوفاق درباره ممنوعیت تعامل با رژیم صهیونیستی ارائه شد، تصویب کردند.

براساس این قانون هرگونه تعامل یا برقراری هرگونه تماس و رابطه ای یا گشایش دفاتر نمایندگی ها از هرنوعی و درهرسطحی که باشد با رژیم صهیونیستی به صورت مستقیم یا غیر مستقیم یا حتی تامین هزینه این موارد ممنوع است.

این قانون درعین حال که هرگونه سفر را از بحرین به سرزمینهای اشغالی فلسطین و بالعکس ممنوع اعلام کرد، برقراری هرگونه رابطه و تماس و یا حتی انجام دیدارهایی را با هیئتها یا اشخاصی را که به رژیم صهیونیستی منتسب می شوند، رد و بر ممنوعیت عقد هرگونه توافقنامه یا پروتکلی از هرنوعی که باشد، تاکید کرد.

ماده پنج این قانون همچنین برمجازات هرکسی که با احکام این قانون مخالفت می کند؛ به حبس دست کم 3 سال تا 10 سال تاکید دارد. این درحالی است که با وجود این مجازات، پرداخت جریمه مالی حداکثر 10 هزار دینار بحرینی نیز جایز شمرده شد.

نوشته شده توسط : علی

نظرات ديگران [ نظر]


مشکلات معلولین به 2500سال پیش باز می‌گردد

چهارشنبه 86 آذر 7 ساعت 11:20 عصر
در حالی که نمایندگان NGOهای حمایت از معلولین در دیدار خود با وزیر رفاه از نپیوستن ایران به کنوانسیون بین‌المللی حمایت از حقوق معلولان انتقاد می‌کردند، وزیر رفاه مشکلات معلولین را ناشی از کم‌کاری‌های 2500 سال گذشته قلمداد کرد.
در این دیدار که در محل وزارت رفاه برگزار شد، یکی از مدیران NGOهای معلولان در مورد کنوانسیون بین‌المللی حمایت از حقوق معلولان، گفت: «این کنوانسیون هیچ حق جدیدی را برای معلولان به رسمیت نمی‌شناسد و تنها به رفع تبعیض بین آن‌ها و شهروندان عادی تاکید دارد. همچنین وزیر رفاه به عنوان عضوی از قوه مجریه می‌تواند در الحاق ایران به کنوانسیون نقش جدی داشته باشد، تا بدین ترتیب پس از تصویب، وزارت رفاه و تامین اجتماعی بتواند، قانون حمایتی یعنی تامین اجتماعی معلولان را اجرایی کند».
یکی دیگر از مدیران NGOها نیز با بیان این که نگاه و کمک‌های دولت به این قشر مقطعی و مسکن‌وار است، اظهار داشت: «قوانین داخلی باید به گونه‌ایی تدوین شود که معلولان جزئی از جامعه محسوب شوند و بدین ترتیب بتوانند از تسهیلات ارائه شده دولت به شهروندان عادی همچون حمل‌ونقل استفاده کنند.»
وی ادامه داد: «در این راستا مناسب‌سازی به عنوان یکی از اصولی‌ترین ارکان حقوق معلولان محسوب ‌شده که به آن ‌پرداخته نمی‌شود و به دلیل رعایت نکردن این اصل، معلولان از حاضر شدن در دانشگاه‌ها، اماکن عمومی و حتی مساجد معذور هستند و این امر منجر به خانه‌نشینی آن‌ها شده است».
این مدیر با بیان این که سال گذشته کمیته مناسب‌سازی فضاهای شهری فعالیت لازم و مفیدی نداشته است، اذعان کرد: این کمیته باید بیشتر از سایر کمیته‌ها فعال شود.
در ادامه این نشست محرمیان ـ مدیرعامل انجمن معلولان ضایعات نخاعی ـ نیز با بیان این که معلولان بزرگ‌ترین اقلیت اجتماعی دنیا هستند، گفت: «10 درصد از جمعیت دنیا و پنج درصد از جمعیت کشور را معلولان سخت تشکیل می‌دهند».
وی افزود: «مستمری معلولان همیشه دیر پرداخت می‌شود و در این مورد دولت همیشه بدهکار معلولان است. همچنین معلولان کسانی هستند که محکوم به فقیر ماندن در جامعه هستند. بنابراین از وزیر رفاه می‌خواهیم بگوید رفاه و بهتر زیستن شامل حال چه کسانی می‌شود؟»
نمایندگان معلولان در ادامه به کمرنگ بودن اجرای قانون جامع حمایت از حقوق معلولان و مشکلات اشتغال این قشر نیز اشاره کردند.
عبدالرضا مصری ـ وزیر رفاه ـ نیز در پاسخ به خواسته‌ها و رفع مشکلات معلولان به نمایندگان آن‌ها گفت: «زمانی که سازمان بهزیستی زیرمجموعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بود، به دلیل مشغله‌های کاری و گسترده بودن این وزارتخانه، سازمان بهزیستی در کنج تصمیم گیری‌ها قرار داشت. به همین دلیل وزارت رفاهی تشکیل شد که سازمان بهزیستی اولویت کاری آن را تشکیل می‌دهد».
وی با بیان این که یکی از نگرانی‌های مسوولان رفاه و بهزیستی، منفعت‌خواهی شخصی صاحبان برخی سازمان‌ها‌ و انجمن‌های غیردولتی حمایت‌ از حقوق معلولان در بهره‌گیری از جامعه هدف (معلولان) و سوء‌استفاده از آن‌هاست و در ادامه تصریح کرد: با شنیدن مشکلات این قشر، امروز مهم‌ترین فرصت برای جمع‌آوری این مشکلات و انتقال آن‌ها به دولت و مجلس برای پیگیری و رفع مشکلات است.
وی با بیان این که در طول 2500 سال گذشته به قدری در امور معلولان کوتاهی شده که هنوز به نقطه شروع نرسیده‌ایم، عنوان کرد: «برای رسیدن به این نقطه باید نرمش کنیم».
وی با اشاره به قانون جامع حمایت از حقوق معلولان، گفت: «قانون جامع حمایت از حقوق معلولان 15سال طول کشید تا تصویب شود، پس وقتی تصویب قانونی 15 سال طول می کشد، طبیعتا اجرایی شدن آن 1500 سال به طول خواهد انجامید». 

نوشته شده توسط : علی

نظرات ديگران [ نظر]


چرا شرایط کشور ویژه است؟

چهارشنبه 86 آذر 7 ساعت 11:19 عصر
اگر بپذیریم که همواره داشتن یک تحلیل درست و منطقی از محیط، پیش فرض اتخاذ تصمیمات و واکنش متناسب و مؤثر از سوی مسئولان است، می‌توانیم نسبت به تفاوت نظر آقای هاشمی رفسنجانی و آقای احمدی‌نژاد در خصوص پرونده هسته‌ای ایران و تهدیدات امریکا داوری کنیم.
واقعیت این است که پس از ارجاع پرونده هسته‌ای ایران به شورای امنیت سازمان ملل طی دو قطعنامه 1737 و 1747 ضمن تصویب تحریم هایی علیه جمهوری اسلامی ایران، ضرب الاجلی برای تعلیق فعالیت های هسته‌ای ایران اعلام شد و به آژانس اتمی مأموریت داده‌شد تا چگونگی اجرای این قطعنامه‌ها توسط ایران را به شورای امنیت گزارش نماید و چون در این مدت ایران زمینه مصاحبه با افراد و بازدید از اماکن مختلف را برای آژانس فراهم کرد و در حال همکاری با آژانس می‌باشد البرادعی از شورای امنیت خواست تا پایان ماه نوامبر از تصویب قطعنامه سوم بر علیه ایران خودداری نمایند ولی مرتباً تأکید می‌کنند که جمهوری اسلامی ایران ضمن همکاری با آژانس در مورد شفاف سازی فعالیت های خود، باید نسبت به تعلیق اقدام نماید.
اما در امریکا بر خلاف توافق با چهار کشور دیگر در مجموعه 1+5 در 25 اکتبر برابر سوم آبان ماه رایس وزیر امور خارجه و پالسون وزیر خزانه داری این کشور در یک بیانیه مشترک، تحریم های تازه‌ای را علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، وزارت دفاع و سه بانک دولتی ملی، ملت و صادرات اعلام کردند که نشان از اجرایی شدن تهدیدهای امریکا فراتر از طرح دوماتو و قانون ایلسا I.L.S.A علیه منافع و امنیت جمهوری اسلامی ایران دارد.
حال اگر آقای هاشمی رفسنجانی، با توجه به سوابق مبارزاتی با استبداد داخلی و استکبار خارجی از پیش از انقلاب و مسئولیت در مجلس خبرگان رهبری و مجمع تشخیص مصلحت نظام که طبعاً کنش های دشمنان انقلاب را زیر نظر دارند بی سابقه بودن این تهدیدات را بر حسب وظیفه توجه بدهند باید آن را نوعی نگرانی ناشی از تحلیل های شاذ به جامعه تلقی کنیم؟!
یا اینکه باید از اظهارات آقای احمدی نژاد متعجب بود که با وجود ارجاع پرونده هسته ای ایران از سوی آژانس به شورای امنیت و صدور دو قطعنامه 1737 و 1747 مرتباً تکرار می‌کنند که پرونده هسته ای ایران به آژانس برگشته و موضوع خاتمه یافته و دیگر قطعنامه ای علیه ایران صادر نخواهد‌شد در حالی که امریکا نه تنها کشو‌رهای عضو شورای امنیت به ویژه چهار کشور صاحب حق وتو را برای صدور قطعنامه دیگر علیه جمهوری اسلامی ایران تحت فشار قرار داده‌است خود نیز یک جانبه شروع به تحریم بر علیه ایران نموده‌است؟ 

سخنان احمدی‌نژاد در پارس جنوبی (خبرگزاری فارس10/8/86)

یادآور می‌شود قبلاً هم که گفته می‌شد آژانس در حال ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت است، عده ای می‌گفتند که این فقط یک تهدید است و بعد پرونده که به آژانس ارجاع شد گفتند این ارجاع نیست بلکه فقط یک گزارش است و قطعنامه ای در کار نیست... چرا با مردم اینطور صحبت می‌شود؟

اگر فکر می‌کنیم که این شیوه اطلاع رسانی برای روحیه دادن به مردم و جلوگیری از ایجاد نگرانی در آنهاست باید بدانیم که ایران جامعه ای نیست که به مردم آن فقط با رادیو یک موج اطلاع رسانی می‌شود، چون مردم از طریق رسانه‌های الکترونیکی در جریان آخرین اخبار و اطلاعات جهان هستند.

آیا بهتر نیست به جای اینطور روحیه دادن، واقعیت ها را با مردم مطرح کنیم و از آنها بخواهیم برای استیفای حقوق خود در برخورداری از انرژی هسته ای که البته حق مسلم ما است باید خود را آماده نمایند؟!

حال اگر مجدداً بر خلاف این اظهارات، شورای امنیت قطعنامه دیگری بر علیه جمهوری اسلامی ایران صادر کند آیا اعتماد مردم نسبت به این مسئولین سست نخواهد‌شد؟
بدون تردید آقای هاشمی رفسنجانی همانطور که بارها تأکید داشته و اساساً اقدامات مؤثری در دوره ریاست‌جمهوری ایشان در برخورداری ملت بزرگ ایران از دانش هسته‌ای و استفاده صلح آمیز از آن صورت گرفته، باید با قاطعیت برای بهره مندی از چرخه کامل سوخت هسته ای تلاش کنیم، لذا شایسته است مردم را آماده نمائیم و همواره مراقب کید و تهدیدهای دشمن بزرگ امریکا و اسرائیل باشیم، مراقب دشمن بودن به معنی مرعوب بودن نیست زیرا مغفول بودن ناشی از غرگی می تواند زحمات بیش از دو دهه از فرزندان دانشمند انقلاب در این مورد را به هدر دهد و کشور را با بحران‌های جدی مواجه سازد. بنابراین هدف همه ما مشترک است و آن برخورداری صلح آمیز از چرخه کامل هسته‌ای است، اما اختلاف در راهکارهاست.
همانطور که رهبر معظم انقلاب هم متذکر شدند باید دشمن را دست کم نگرفت بنابراین مراقبت نسبت به تهدیدهای امریکا نشانه ای از عقلانیت و تدبیر است.

نوشته شده توسط : علی

نظرات ديگران [ نظر]


سخنان داودی در شأن یک دولت نیست

چهارشنبه 86 آذر 7 ساعت 11:15 عصر
یک نماینده مجلس تاکید کرد: سخنان توهین آمیز که همه چیز را زیر سوال می‌برد در شأن دولت و معاون اول رئیس جمهور نیست و اینکه چگونه این اظهارات در این سطح مطرح می‌شود بسیار تعجب برانگیز و عجیب به نظر می‌رسد. 
رمضان علی صادق‌زاده نماینده مردم رشت از استان گیلان در مجلس شورای اسلامی طی گفت وگو با خبرنگار اقتصادی آفتاب افزود: دولت نهم به دلیل انحراف و ضعفی که در اجرای برنامه چهارم داشته است با فرافکنی چنین مسائلی را مطــــرح می‌کند. 
رئیس کمیته مخابرات مجلس هفتم تصریح کرد: اما شاخص‌های برنامه کمی است و ارتباطی به دین، مذهب، سکولاریزم و سیاست‌های غرب ندارد. به طور مثال در برنامه مشخص شده است که رشد اقتصادی در پایان هر سال برنامه چه قدر باید باشد ، همینطور شاخص رشد صنعت و رشد در آمدهای ارزی نیز از مواردی است که در برنامه مشخص شده است. حال اینکه دولت به دلیل دست نیافتن به اهداف برنامه و انحراف از آن، طراحان برنامه را متهم و به آنان توهین کند بسیار عجیب به نظر می‌رسد. 

صادق زاده تصریح کرد: عملکرد دولت با برنامه توسعه مغایرت دارد بنابراین فرافکنــــــی می‌کند. اما چنین سخنانی تنها به کارشناسان و طراحان برنامه بر نمی‌گردد و مجموعه‌ای از نظام از قوه مقننه گرفته تا شورای نگهبان را زیر سوال می‌برد. 

پرویز داوودی معاون اول رئیس جمهور اخیرا طراحان برنامه چهارم توسعه را «نامحرمان و سکولارهایی» دانسته که تلاش کرده‌اند براساس اومانیسم و سکولاریسم برگرفته شده از سیاست‌های آمریکا و غــــرب برنامه‌های خود را وارد برنامه‌های کشور کنند. 

وی گفته بود: «بوی تعفن این افراد و هر بسیجی را آزرده می‌کرد و روحیه بسیجی مانع نفوذ آن‌ها شد. نظام ظالمانه سرمایه‌داری‌ که با انسان‌ها بدتر از حیوان برخورد می‌کرد ایران را زمینه خوبی برای حضور یافت و سعی کرد تا از طریق مسیر برنامه‌های پنج ساله کشور در ایران حضور یابد.» 

عضو کمیسیون صنایع با اشاره به مسائل کلی که در مورد برنامه چهارم از سوی دولت عنوان می‌شود گفت: هیچ قانون و برنامه‌‌ای غیر قابل تغییر نیست. در هنگام طراحی برنامه چهارم افزایش قیمت نفت با چنین شتابی پیش‌بینی نمی‌شد و حال که این قیمت به حدود 90 دلار رسیده حتی می‌توان اهداف بالاتری برای برنامه متصور بود. 

نماینده رشت افزود: به هر حال مکانیزم اصلاح برنامه در قانون پیش بینی شده است و دولت می‌تواند به جای زیر سوال بردن همه چیز با ارائه یک لایحه با فوریت خواستار اصلاحات مورد نظر خود در مجلس شود.

نوشته شده توسط : علی

نظرات ديگران [ نظر]


سکوت تلخ موسویان قابل تقدیر است

چهارشنبه 86 آذر 7 ساعت 11:14 عصر
یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: «لازم است از موسویان به خاطر سکوت تلخی که در این مدت کرد تقدیر شود چرا که تا کنون همگان در رابطه با وی اظهار نظرهای پراکنده و حق و ناحق کرده اند جز خود او که به خاطر مصالح نظام سکوت کرد و از این سکوت هیچ انگیزه ای جز اعتقاد به نظام و امید به تشخیص درست ندارد.» 

دکتر «محمود محمدی» با بیان این مطلب اظهار داشت: «تصور می کنم این موضوع هر چه زودتر باید از اذهان افکار عمومی و مطبوعات با تقدیر از چنین مدیری که باسکوت خود باعث شد دستگاه ها وظایف خود را انجام دهند، فیصله یابد».

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: «دراین مدت که به هر حال ابهامات و اتهاماتی علیه موسویان مطرح شد تا کنون که تبرئه شده، موسویان هیچ گونه اظهار نظر نکرده و این موضوع بیانگر اعتقاد وی به نظام، دستگاه قضایی ، عدالت و حق است».

محمدی با بیان اینکه موسویان سکوت کرد تا ابعاد این اتهام توسط دستگاه قضا روشن شود، ادامه داد: «خوشبختانه اعلام برائت از وی به اعتبار تفکیک قوا و یک رکن تعیین کننده نظام یعنی قوه قضائیه کمک می کند. چرا که ممکن است از هر نوع اتهامی که مطرح می شود دستگاه قضا دستگاهی است که نظر نهایی را اعلام می کند».

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی همچنین گفت: «هر اظهار نظری که بر مبنای اظهارات دستگاه قضایی باشد می تواند با واقعیت منطبق تر باشد در غیر این صورت وارد کردن اتهام در هر جای دنیا کار ساده ای است اما این دستگاه قضا است که باید در جهت صحت و یا عدم صحت اتهام بررسی هایی را انجام دهد».

وی افزود: «در صورت عدم اثبات صحت اتهام ، اتهام وارد کنندگان باید تحت پیگیرد قانونی قرار بگیرند».

محمدی تاکید کرد: «با حیثیت و خدمات مدیران نباید درجامعه بازی شود به دلیل اینکه با این اقدام انگیزه خدمت در آنان کشته شده و اعتماد به استقلال ارکان نظام به خصوص قوه قضائیه مخدوش می شود».

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی خاطر نشان کرد: «بنابراین چه افرادی که از اظهار نظر قانونی برای تبرئه ناراحت هستند و چه کسانی که خوشحال هستند بیش از آنکه به میل و سلیقه خود اهمیت بدهند باید به قانون و وظیفه ارکان نظام و به خصوص استقلال قوه قضائیه اهمیت بدهند».

وی تصریح کرد: «تبرئه موسویان نه تنها در جهت تضعیف وزارت اطلاعات ما که ابتدا نسبت به این مسئله مظنون شده بود نیست، بلکه باید باعث خشنودی وزارت اطلاعات باشد به دلیل اینکه این وزارتخانه وظایف خود را انجام داده و دستگاه قضا نیز وظایف خود را در سطح بررسی قانونی و قضایی پرونده و صدور حکم انجام داده است».

محمدی ادامه داد: «اساس اعتماد به نظام بر این پایه استوار است که هر دستگاهی وظیفه خود را انجام دهد».

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی خاطر نشان کرد: «در شرایطی که در جمهوری اسلامی خیلی از متهمین مورد رافت و عفو دستگاه قضا و رهبری قرار می گیرند، تبرئه قانونی و منصفانه یک مرید عالیرتبه کشور از سوء ظنی که نسبت به وی بوده نباید باعث نگرانی عده‌ای محدود شود».

وی تاکید کرد: «جای تاسف است که ما می بینیم هنگامی که قوه قضائیه درباره مدیران خدمتگزار نظام رفع اتهام می کند برخی افراد ناراحت می‌شوند».

نوشته شده توسط : علی

نظرات ديگران [ نظر]


تـذکر اقلیت مجلس به احمدی‌نژاد

چهارشنبه 86 آذر 7 ساعت 11:7 عصر

33 تن از اعضای مجلس که عموما عضو فراکسیون اقلیت هستند، در تذکری به رییس‌جمهور جلوگیری از دخالت دولتی در جریان آزاد اطلاع‌رسانی را خواستار شدند. حدادعادل رییس ‌مجلس امروز در زمان قرائت تذکرات کتبی نمایندگان اعلام کرد: «تابش نماینده اردکان، شجاع‌پوریان نماینده بهبهان، پاک‌نژاد نماینده یزد، پیرمؤذن و آذروش نمایندگان اردبیل، دانش‌منفرد نماینده تفرش، حق‌شناس نماینده انزلی، صدیقی بنابی‌ نماینده بناب، محسنی نماینده نوشهر، علیخانی نماینده قزوین، قنبری نماینده ایلام، جبارزاده نماینده تبریز، امینی نماینده کرمانشاه، اللهیاری نماینده کرمانشاه، محجوب و ابوطالب و خوش‌چهره نمایندگان تهران، نصیری نماینده گرمی، حسینی نماینده گرگان، امیری‌خامکانی نماینده زرند، صادق‌زاده نماینده رشت، علیخانی نماینده بویین زهرا، آفریده نماینده شیروان، هاشمی نماینده میانه، ربانی نماینده شیراز، ندیمی نماینده لاهیجان، بت‌کلیا نماینده آشوریان، مظفری نماینده نیشابور، محمدی نماینده پاوه، گرامی‌مقدم نماینده بجنورد، جلودارزاده نماینده تهران، مروتی نماینده خلخال و بیات نماینده زنجان به رییس جمهوری، ضرورت رعایت بی‌طرفی دولت و پرهیز از ورود به مناقشات جناحی و جلوگیری از دخالت دولتی در جریان آزاد اطلاع‌رسانی در پی تغییرات مکرر در خبرگزاری دانشجویان ایران را تذکر دادند».


نوشته شده توسط : علی

نظرات ديگران [ نظر]


تجلیل خاتمی و همسر شریعتی از قیصر

چهارشنبه 86 آذر 7 ساعت 6:58 عصر

رئیس مرکز گفت‌وگو تمدن‌ها با حضور در شب شعر «روز مبادا» (بزرگداشت قیصر امین‌پور) که توسط انجمن اسلامی دانشکده حقوق دانشگاه تهران و با همکاری سازمان فرهنگی هنری شهرداری برگزار شد، از وی به عنوان انسانی مظهر خیر، حقیقت و زیبایی یاد کرد.

به گزارش مهر، سید محمد خاتمی، رئیس‌جمهور سابق ایران در سخنانی گفت: افلاطون می‌گوید حقیقت، خیر و زیبایی یکی هستند و به همین جهت در اندیشه او هنر به عنوان مظهر زیبایی، اخلاق به مثابه مظهر خیر و فلسفه نماد حقیقت به یکدیگر نزدیک می‌شوند. ما هم اگر بخواهیم در عالم واقعی خود کسی را با چنین شرایطی پیدا کنیم باید قیصر امین پور را مثال بزنیم. وجود قیصر امین پور مظهر خیر، حقیقت و زیبایی بود.

هنر بزرگ این است که از عشق حماسه بسازیم و از جنگ غزل
وی با اشاره به گونه‌های شعری حماسه و غزل در ادبیات ایران، افزود : عشق در ادبیات به صورت غزل تجلی پیدا می‌کند و خشونت و جنگ به صورت حماسه اما هنر بزرگ این است که از عشق حماسه بسازیم و از جنگ غزل که این کار از روح بزرگ ایرانی و پرورده فرهنگ اسلامی ایران ساخته است؛ چنان که حافظ و فردوسی هستند. حماسه فردوسی، غزل و غزل حافظ، حماسه است.

خاتمی اضافه کرد: در حماسه ایرانی و اسلامی، از جنگ علیه خشونت ستایش می‌شود. مثلاً در شاهنامه بزرگ فردوسی الگوی قهرمان گرچه خیالی است ولی برگرفته از واقعیتی است که در تاریخ تحول پیدا کرده است. در اسلام، اسطوره اسلامی واقعیتی است که دست خیال به آن نمی‌رسد در حالی که در فرهنگهای دیگر اسطوره حاصل خیال بزرگانی است که آنچه را ساخته اند، نمی‌شناسند و آن را تنها در عالم خیال خود می‌سازند.

رئیس مرکز گفت‌وگوی تمدنها تأکید کرد: اگر در صفات رستم به عنوان قهرمان حماسه شاهنامه بنگریم، درمی یابیم بسیاری از صفات او همان است که در عالم واقع تجلی پیدا کرده است. قیصر امین پور یکی از بزرگانی است که حماسه سرای عشق و غزل سرای حماسه بود.
خاتمی سپس لوح یادبودی را که انجمن اسلامی دانشجویان دانشکده حقوق دانشگاه تهران در یادبود قیصر امین پور تدارک دیده بودند، به خانواده این شاعر تقدیم کرد.
 
فصل جدیدی را در زندگی قیصر بگشاییم
در ادامه مراسم شب شعر روز مبادا، روح‌الله هادی، مدرس ادبیات دانشگاه تهران در سخنانی با اشاره به برنامه‌های متعددی که پس از درگذشت قیصر امین پور و به یاد او برگزار شده است، گفت: در مدت سی روزی که از رحلت او می‌گذرد، مراسم‌های گوناگونی به یاد قیصر برگزار شده است، اما این برنامه‌ها تا کی می‌خواهد ادامه پیدا کند و اگر بخواهد ادامه یابد، باید از چه منطقی برخوردار باشد؟ از همه می‌خواهم که فصل جدیدی را در زندگی قیصر بگشایند و این شناخت هر چه بهتر، همان چیزی است که از او برای ما به یادگار مانده است؛ شعر قیصر.

وی سپس با ارایه تحلیلی مختصر از دفتر شعر «دستور زبان عشق» قیصر امین پور، افزود: در این کتاب که دربردارنده 66 قطعه شعر است، 24 قطعه نیمایی، 29 غزل، 11 رباعی و 2 دوبیتی یافت می‌شود. قیصر در این کتاب دنیای شعر خود را پس از یک دوره سی ساله می‌نمایاند. اکنون زمان آن است تا شعر او و میزان تأثیرپذیری‌اش از سنت شکافته شود.

محمدرضا دهقانی، دیگر مدرس ادبیات دانشگاه تهران هم در سخنانی گفت: برخلاف تصوری که نظام آموزش رسمی کشور در ذهن ما گنجانده، قیصر بسیار بزرگتر و با افق دیدی بسیار گسترده‌تر از آن چیزی بود که در کتاب‌های درسی پیدا می‌شود. او به لحاظ هنری کسانی مانند اخوان و شاملو را دوست داشت و از نظر انسانی به کسانی مانند نیما، فروغ فرخزاد و سهراب سپهری ارادت می‌ورزید.

قیصر شاعر زندگی و صلح بود
وی افزود: ما هنرمندانی که بتوانند هنر خود را به زندگی نزدیک کنند، کم داشته‌ایم، اما قیصر این گونه بود. تواضع او تواضعی واقعی بود و رفتارهایش مصنوعی نبود. انضباط اخلاقی از دیگر ویژگی‌های قیصر بود. او به هیچ قیمتی حاضر نبود از پایبندی‌های اخلاقی‌اش بگذرد. قیصر نه برای خود جنگ، بلکه برای جنگی که حادث شده بود و به اصطلاح به ما تحمیل شده بود و برای رشادت‌های جوانان این مرز و بوم سرود و چه زیبا هم سرود! قیصر شاعر جنگ نبود. او شاعر زندگی و صلح بود و زندگی را بسیار دوست داشت.
در ادامه این مراسم، همچنین پوران شریعت رضوی، همسر دکتر علی شریعتی که قیصر امین پور سال گذشته به هنگام دریافت جایزه‌ای از سوی دست‌اندرکاران نشریه چلچراغ، جایزه خود را به خانواده شریعتی هدیه کرده بود، در سخنانی گفت: گمان نمی‌کردم که یک سال پس از اهدای آن جایزه از طرف برنده آن (قیصر امین پور) به من، دوباره آن را به خانواده او هدیه کنم.
 
وی افزود: قیصر امین پور دو چهره داشت؛ یکی چهره‌ای که با جنگ و جبهه همراه بود و دیگری چهره‌ای که امیدهای دور و درازی داشت و به دنبال این بود که نسل او با جنگ و قهر و دودستگی بجنگد و جبهه‌ای واحد ایجاد کند، اما من متأسفم از این‌که ما این همه جوان را از دست دادیم، ولی به وحدتی وجودی و فکری نرسیدیم.
وی پس از خواندن شعری از قیصر امین پور ـ که به دکتر شریعتی تقدیم شده بود ـ این هدایا را دوباره به همسر و فرزند وی هدیه کرد.

در ادامه این مراسم، فاطمه راکعی، مدیر خانه شاعران ایران نیز در سخنانی گفت: انتظار بزرگی که قیصر از همه ما داشت، بسیار ساده بود و آن پاسداشت فرهنگ خودمان است. قیصر مجموعه‌ای فرهنگی و کودکی بود که مادر نداشت و خدا او را بزرگ کرد.

در شب شعر روز مبادا، علاوه بر اجرای برنامه موسیقی توسط گروه موسیقی دانشجویی نفیر، شماری از دوستان قیصر امین پور و شاعران جوانی مانند ستاره جوادزاده، محمدرضا طاهری، نفیسه علوی نسب، سینا بهمنش، وحید عیدگاه، سمینه انصاری، محسن رضوانی، مریم عندلیب، قربان ولیی، سمیرا نوروزی، جواد سلطانی، سودابه مهیجی، سعید توکلی، وجیهه خدانظر، حامد عسکری، ساعد باقری، فاطمه سالاروند، گروس عبدالملکیان، محمد مهدی نقیبی و امیر مرزبان، اشعاری را به یاد این شاعر سرودند.

در این مراسم که به مدت پنج ساعت و در سالن پر از جمعیت دانشکده حقوق دانشگاه تهران برگزار شد، برخی چهره‌های فرهنگی و هنری مانند عرفان نظرآهاری، فریدون عموزاده خلیلی و حسام‌الدین سراج حضور داشتند. حضور چهره‌های سیاسی چون مصطفی تاج‌زاده، لطف‌الله میثمی، الهه کولایی، هادی خانیکی، هاشم آقاجری و بسیاری دیگر نیز جلب توجه می‌کرد.


نوشته شده توسط : علی

نظرات ديگران [ نظر]


واکنش احمدی‌نژاد به تبرئه موسویان

چهارشنبه 86 آذر 7 ساعت 6:58 عصر
رئیس‌جمهور در واکنش به اعلام بیگناهی حسین موسویان در دو مورد از اتهاماتی که علیه وی مطرح بود، پیشنهاد کرد که متن کامل مذاکرات این عضو سابق تیم هسته‌ای با دیپلمات‌های غربی منتشر شود.

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور، پیش از ظهر امروز در حاشیه جلسه هیأت دولت در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر در واکنش به اعلام بی‌گناهی حسین موسویان در دو مورد از اتهاماتی که علیه وی مطرح بود، پیشنهاد کرد: متن کامل مذاکرات این عضو سابق تیم هسته‌ای با دیپلمات‌های غربی منتشر شود.
 
وی افزود: هم‌اکنون کسانی که در نقطه مقابل ملت ما هستند، از کاری که روی داده کاملا آگاهند و گمان می‌کنم خیلی شایسته است متن اطلاعاتی که از جانب ایشان به غربی‌ها داده شده، منتشر شود تا دیگران هم آن را بدانند.
رئیس‌جمهور با بیان این‌که مسئله هسته‌ای ایران، موضوعی سیاسی و نه فنی است، گفت: ما در بحث هسته‌ای اصلا تقابل فنی نداریم، چرا که از آغاز در تحریم بوده‌ایم و بحث ما تقابل سیاسی است که این جنبه باید مورد توجه قرار گیرد.
 
خبرنگار مهر از رئیس‌جمهور پرسید: اما گویا موضوع ارایه اطلاعات به بیگانگان از پرونده موسویان منتفی و او از این اتهام تبرئه شده است که احمدی‌نژاد پاسخ داد: به هر صورت، چیزی در این میان بوده و گفت‌وگوهایی شده که این مباحث درباره آن مطرح می‌شود.
وی ادامه داد: سرانجان ده تا پانزده جلسه با بیگانه برگزار و سخنانی گفته و اطلاعاتی داده شده که ما پیشنهاد داریم و بر آن مصر هستیم تا این اطلاعات منتشر شود تا ملت هم از آن با خبر باشند؛ چرا چیزی که بیگانه می‌داند، ملت نباید از آن آگاه باشد.
احمدی نژاد انتشار این اطلاعات را موجب روشن شدن حقایق درباره پرونده حسین موسویان دانست.
 
آقازاده متن نامه‌های آژانس را منتشر کند
رئیس‌جمهور با اشاره به کنفرانس پاییزی آناپولیس، گفت: این کنفرانس، کنفرانس مهمی نیست، زیرا استکبار جهانی با جمع کردن کشورهای عربی به دور خود، به تنهایی به دنبال تبلیغات سیاسی است تا اعلام کند که با کمک کشورهای عربی می‌تواند به یک دستاورد مطلوبی درباره رژیم صهیونیستی دست یابد.
 
احمدی‌نژاد در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرنگاران در حاشیه جلسه هیئت وزیران با بیان این مطلب، اظهار داشت: اگر آمریکا دلش برای ملت فلسطین می‌سوزد اجازه دهد که مردم کشورهای عربی در خصوص این موضوع اظهار نظر کنند، آن وقت متوجه خواهند شد که نظر ملت‌ها در خصوص رژیم صهیونیستی چیست.
وی با اشاره به گفت‌وگوی تلفنی خود با ملک عبدالله، پادشاه عربستان، گفت: شما شنیدید که در گفت‌وگوی تلفنی بنده با پادشاه عربستان وی نیز اعلام کرد که این اجلاس را به رسمیت نمی‌شناسد.

رئیس‌جمهور در ادامه در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر این‌که آیا گزارش البرادعی گزارشی دو پهلو نبوده است، گفت: به باور ما این گزارش به هیچ عنوان دو پهلو نبوده و به لحاظ حقوقی کاملا شفاف است.
احمدی نژاد گفت: این گزارش صددرصد به نفع ملت ایران بوده و در آن به طور مثبت اعلام نظر شده است.

رئیس شورای عالی امنیت ملی با بیان این‌که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به طور کامل از گذشته تاکنون پرونده هسته‌ای ایران را بررسی کرده، گفت: تا به امروز، 80 درصد برنامه‌های آژانس درباره پرونده هسته‌ای ایران آن هم بنا بر برنامه زمان‌بندی شده، مثبت بوده و جمهوری اسلامی ایران نیز تاکنون به همه پرسش‌های آژانس پاسخ داده است.
وی ادامه داد: در گزارش آژانس، دیدیم که همه فعالیت‌های هسته‌ای ایران صلح‌آمیز گزارش شده است، به گونه‌ای که در نامه‌های جداگانه‌ای که آژانس به ایران درباره p1 و p2  فرستاده، آشکارا اعلام شده هیچ کدام از اتهامات وارد شده به ایران درست نیست؛ بنابراین، گزارش البرادعی گزارشی دو پهلو نیست.

رئیس‌جمهور، گزارش آژانس را پیروزی سیاسی ملت ایران خواند و گفت: به اعتقاد ما بخش سیاسی مسئله هسته‌ای کشورمان پایان یافته است. ما امروز به طور کامل به کار خود ادامه می‌دهیم، زیرا به لحاظ حقوقی و فنی در بهترین موقعیت هستیم.
احمدی‌نژاد تصریح کرد: امروز آژانس نسل‌های جدیدی از سانتریفیوژ‌های ما را از لحاظ فنی تأیید کرده که این موضوع خود یک پیروزی است.

رئیس شورای عالی امنیت ملی اظهار داشت: امروز اگر غرب سخنانی از مسئله هسته‌ای ایران می‌گوید، دلیلش روشن است و آن پیروزی ملت ایران در این زمینه است. آنها دست به هیاهوهای جدیدی می‌زنند تا بتوانند به اهدافشان برسند.

وی ادامه داد: آن دولتی که فکر می‌کند ابرقدرت است، دماغش باد دارد. به نظر ما شرایط به گونه‌ای است که آنها باید از موضع خود انصراف دهند، زیرا امروز همه مسئله هسته‌ای ایران، مورد تأیید آژانس قرار گرفته است.
رئیس‌جمهور در ادامه گفت: امروز شرایط پرونده هسته‌ای به گونه‌ای است که غرب دیگر آن ظرفیت را ندارد که بخواهد با استفاده از این پرونده جوسازی کند و یا بخواهد با آن به اهدافش دست پیدا کند.

احمدی‌نژاد تصریح کرد: اگر دشمن گمان می‌کند که می‌تواند از ما امتیاز بگیرد، سخت در اشتباه است، پس بهتر است رفتار خود را عوض کند، زیرا دیگر به لحاظ سیاسی، آنان نمی‌توانند هیچ تأثیری در محاسبات سیاسی داشته باشند.
رئیس شورای عالی امنیت ملی در پایان خاطرنشان کرد: از آنجا که گزارش البرادعی برای ما بسیار شفاف و روشن بوده است، بنده از آقای آقازاده می‌خواهم تا متن نامه‌ها را هرچه سریعتر در اختیار رسانه‌ها قرار دهد تا منتشر شود.

نوشته شده توسط : علی

نظرات ديگران [ نظر]


<   <<   16   17   18   19   20   >>   >