سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 

فینال برادعی و آمریکا در وین

سه شنبه 86 شهریور 27 ساعت 2:28 صبح

۱۴۴عضو ناظر هسته‌ای سازمان ملل متحد روز دوشنبه در کنار محمد البرادعی، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواهند نشست تا از جمله درباره برنامه اتمی جمهوری اسلامی رایزنی کرده و تصمیم‌گیری کنند.

این نشست در حالی برگزار می‌شود که محمد البرادعی در اوج انتقادها و حملات غرب در مورد ملایم بودن رفتار وی در مقابل ایران قرار دارد و احتمالا وی در نشست وین به دفاع از توافق اخیر آژانس با تهران خواهد پرداخت.

قرار است ساموئل بادمن، وزیر انرژی ایالات متحده آمریکا، سرگئی کرینکو، رئیس سازمان انرژی اتمی روسیه و غلامرضا آقازاده، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران و معاون رئیس جمهوری اسلامی نیز در نشت روز دوشنبه شرکت کنند.

غرب از محمد البرادعی به خاطر توافق جدید وی با جمهوری اسلامی بر سر بازرسی از تاسیسات هسته‌ای ایران انتقاد کرده است.

ایالات متحده معتقد است، تهران با این توافق در پی وقت‌کشی و ادامه روند غنی‌سازی اورانیوم است. از اورانیوم غنی‌شده علاوه بر تولید برق و مصارف غیر نظامی برای ساخت سلاح هسته‌ای نیز می‌توان استفاده کرد.

هرچند البرادعی گفته است که در پی ایجاد فرصتی جدید برای ادامه روند دیپلماتیک برای رفع بحران هسته‌ای جمهوری اسلامی است، اما خبرگزاری‌ها از لبریز شدن کاسه صبر ایالات متحده در قبال این بحران خبر می‌دهند.

ایالات متحده در پی اعمال دور تازه‌ای از مجازات‌ها و تحریم‌های اقتصادی علیه جمهوری اسلامی است.

وزارت خارجه آمریکا اعلام کرده است که روز بیست و یکم ماه سپتامبر/سی‌ام شهریور ماه، شش کشوری که برای حل مسئله اتمی ایران رایزنی می‌کنند [پنج عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل متحد به اضافه آلمان] در واشنگتن گرد هم خواهند آمد.

قرار است که نمایندگان رسمی این شش کشور در مورد پیش‌نویس قطعنامه جدیدی برای مجازات و تحریم ایران در شورای امنیت سازمان ملل متحد گفت‌وگو کنند.

سایه تحولات تازه بر نشست آژانس
به گفته کارشناسان و ناظران بین المللی، تحولات تازه‌ای بر نشست روز دوشنبه آژانس بین المللی انرژی اتمی، نیز سایه انداخته است.

ده روز پیش، دمشق اعلام کرد که جنگنده‌های اسرائیلی حریم هوایی سوریه را نقض کرده‌اند. گفته می‌شود که این کشور سرنخ‌هایی در دست دارد که سوریه از کره شمالی برای خرید مواد اتمی کمک‌هایی گرفته است. از جمهوری اسلامی به عنوان دیگر خریدار مواد اتمی کره‌ای نام برده شده است.

مارک فیتزپاتریک، تحلیلگر مسائل مربوط به منع گسترش سلاح‌های کشتار دسته جمعی به خبرگزاری فرانسه گفته است: «هرچند روشن نیست که حمله هوایی اسرائیل به سوریه در ارتباط با مسائل هسته‌ای باشد، اما شاید بتوان گفت که اسرائیل با این حمله به جمهوری اسلامی اخطار داده است، اگر فعالیت‌های هسته‌ای در ایران متوقف نشود، هدف بعدی چنین حمله‌ای ایران خواهد بود.»

اسرائیل بیست و شش سال پیش در حمله هوایی به تاسیسات اتمی در عراق، آن تاسیسات را به کلی نابود کرد.


نوشته شده توسط : علی

نظرات ديگران [ نظر]