سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 

دولت اعتبار 50میلیاردی فاضلاب تهران را نداده

سه شنبه 86 شهریور 27 ساعت 7:0 عصر

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران گفت: علی‌رغم دستور صریح رئیس‌جمهور، اعتبار 50 میلیارد تومانی شبکه فاضلاب شهر تهران هنوز اختصاص نیافته است.
رسول خادم صبح امروز در نشستی با خبرنگاران در خبرگزاری ایسنا با بیان اینکه کارشکنی‌ها برای اجرای طرح احداث و توسعه شبکه فاضلاب شهر تهران همچنان ادامه دارد، تصریح کرد: با وجود دستور صریح رئیس‌جمهور در سفر استانی خود به تهران برای اختصاص 50 میلیارد تومان اعتبار و 350 میلیون دلار فاینانس اما این دستور هنوز اجرایی نشده است.
وی با اشاره به این که چه کسی پاسخگوی این کارشکنی و تضییع حقوق مردم است؟ افزود: با وجود پیگیری‌های وزیر نیرو، مسئولان استانی و شورای شهر تهران اما مشخص نیست که کدام مجموعه دولتی مانع تحقق دستور رئیس‌جمهور می‌شود.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران با بیان این که در سال 86 نیز همچون سال 84 تنها یک میلیارد تومان اعتبار در قانون بودجه برای توسعه شبکه فاضلاب شهر تهران اختصاص یافته است، خاطرنشان کرد: تا سال گذشته همه بر این گمان بودند که سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی با جباریت کارشناسانه خود، حقوق مردم را نقض می‌کند.
اکنون که سازمان مدیریت وجود خارجی ندارد، کدام مجموعه دولت است که حقوق مردم و کشور را تضییع می‌کند. ‌
خادم با اشاره به مشکلات بهداشتی و زیستی ناشی از ورود فاضلاب به شبکه سفره‌های زیرزمینی و مزارع صیفی‌جات در جنوب تهران، تأکید کرد: بدون شک تداوم احداث شبکه 9 میلیون متر مربعی فاضلاب شهر تهران و اتمام آن در صورت اختصاص به موقع بودجه سالانه آن (50 میلیارد تومان در هر سال) تا نیم قرن آینده موجب جلوگیری از تداوم آلودگی آب‌های زیرزمینی، ارتقای سطح بهداشت عمومی، تبدیل هزینه‌های سنگین درمان به هزینه‌های پیشگیری، توسعه فضای سبز و جلوگیری از مصرف آب فاضلاب خام برای آبیاری مزارع اطراف تهران می‌شود.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران برآورد ریالی هزینه احداث شبکه فاضلاب شهر تهران را بر اساس نرخ تورم سال 85، 2 هزار و 625 میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: از این میزان 580 میلیارد تومان از طریق منابع داخلی و کمک‌های دولت، حق انشعاب و وام بانک جهانی جذب شده است که با استفاده از این منابع طی 13 سال گذشته پروژه تنها 27 درصد پیشرفت داشته است. ضمن آن‌که بخش‌هایی از پروژه به دلیل عدم اتصال شبکه‌های احداث شده، بخشی از شبکه قابلیت بهره‌برداری ندارد.
به گفته خادم برای اتمام این پروژه در مدت زمانی بیش از 50 سال، به اعتباری بالغ بر 2 هزار و 100 میلیارد تومان دیگر نیاز است که فعلاً با کارشکنی مجموعه‌ای از دولت (برخلاف تمایل و دستور رئیس‌جمهور) اقدامات برای احداث این شبکه با تأخیر قابل توجهی مواجه است.


نوشته شده توسط : علی

نظرات ديگران [ نظر]