سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 

گزارش‌های رسیده از نقاط مختلف کشور حاکی از آن است که جستجوگر «گوگل» و تمام سرویس‌های آن توسط ISPها فیلتر شده است.
از روز گذشته به تدریج دامنه این فیلترینگ افزایش یافته و کاربران ایرانی که به صفحه سایت «گوگل» مراجعه می‌کنند، با پیغام فیلترینگ مواجه می‌شوند.
«گوگل» که محبوب‌ترین موتور جستجو در ایران و جهان به شمار می‌رود، یکی از مهم‌ترین ابزارهای پژوهش دانشجویان، اساتید و کلیه کاربران اینترنت در ایران است که استفاده علمی و پژوهشی آن بسیار جدی‌تر از موارد دیگر است.

این در حالی است که پیش از این، صفحات جستجوی برخی کلمات در «گوگل» که احتمالا به موضوعات غیراخلاقی مربوط می‌شد، فیلتر شده بود. به عنوان نمونه، جستجوی کلمه «تجاوز» که البته کاربرد زیادی در مسایل سیاسی و نظامی دارد، امکانپذیر نبود و با این وصف، از این پس تنها استفاده علمی از گوگل ناممکن می شود.
بسیاری از کاربران اینترنتی که با فیلترینگ گوگل مواجه شده‌اند با شگفتی از خود می‌پرسند این اقدام ناشی از اشتباه نرم‌افزار شرکت فیلترینگ مخابرات است یا عمدا این سایت فیلتر شده است. اما در صورتی که اشتباهی نباشد، اقدامی سخیف و برخلاف تاکیدات رهبر انقلاب در راستای جهش علمی کشور است.

این در حالی است که پیش از این، نرم‌افزار آمریکایی مورد استفاده شرکت مخابرات برای فیلترینگ سایت‌های غیرمجاز اشتباهی در مورد فیلترینگ سایت‌ها انجام داده بود.

دبیر شورای اطلاع‌رسانی فیلتر شدن Google را تایید کرد! 
حمید شهریاری در گفتگو با خبرنگار مهر که از وی در مورد دلایل فیلترینگ سایت گوگل و چند سایت دیگر از نخستین ساعات امروز، سئوال کرد، گفت : فیلتر شدن این سایتها را تایید می‌کنم.

دبیر شورای عالی اطلاع‌رسانی کشور از هرگونه اظهارنظر در مورد دلایل فیلترینگ یا احتمال رفع آن خودداری کرد و توضیحات مشروح را به آینده موکول کرد.

اما یک مقام ناشناس شرکت فناوری اطلاعات به خبرگزاری فارس گفت: به دلیل یک اشتباه سایت گوگل دچار مشکل شده بود که این مشکل به سرعت برطرف شد و در حال حاضر سایت اصلی گوگل و دیگر امکانات آن چون "gmail" برای کابران قابل رویت و استفاده است...

پ.ن:سایت های بلاگ فا و وبگذر نیز ساعاتی فیلتر شدند...


نوشته شده توسط : علی

نظرات ديگران [ نظر]