سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 

تذکرات کم‌سابقه و فراوان شماری از نمایندگان مجلس به رئیس‌جمهور و شماری از وزرا و اصرار کم‌سابقه محمدرضا باهنر بر نخواندن نام نمایندگان، جلسه امروز مجلس را برای حدود پانزده دقیقه به تشنج کشید.

به گزارش خبرنگار «بازتاب»، صبح امروز، باهنر که در غیبت حداد عادل، ریاست جلسه علنی را بر عهده گرفته بود، پس از قرائت شماری از تذکرات نمایندگان، اظهار کرد: پانزده تذکر بیست‌تایی داریم و من برای جلوگیری از گرفته شدن وقت مجلس، حتما نام نمایندگان و تذکردهنده را نمی‌خوانم.
وی سپس تذکراتی 20 نفره را درباره مصوبات سفرهای استانی، تعرفه شکر و تلفن همراه، بررسی مشکلات طوفان‌زدگان بلوچستان، کنترل اجاره بهای لجام گسیخته، توجه کارشناسانه به نامه 57 اقتصاددان کشور و... تنها با ذکر تعداد نمایندگان تذکردهنده، قرائت کرد.

پس از پایان تذکرات و چند تذکر آیین‌نامه‌ای، داریوش قنبری، نماینده ایلام، در تذکر آیین‌نامه‌ای، از اقدام خلاف رویه باهنر انتقاد و اظهار کرد: این رویه، باعث سلب حقوق مردم و نمایندگان آنان شده و مجلس را به استبداد می‌کشاند، اما باهنر با وارد ندانستن این تذکر بر عدم قرائت اسامی تذکردهندگان اصرار کرد و خواستار ورود مجلس به دستور شد.

اما این اقدام باهنر با انتقاد و سروصدای نمایندگانی روبه‌رو شد که نامشان قرائت نشده بود و سپس مجلس با واکنش‌هایی که طرفداران باهنر به آنان نشان دادند، برای دقایقی متنشج شد.

در این میان، اظهارات باهنر مبنی بر این‌که عده‌ای با اقدامات برنامه‌ریزی شده، درصدد گرفتن وقت مجلس هستند، نمایندگان را خشمگین‌تر کرد و باعث بالا گرفتن بگومگوها شد. باهنر همچنین از بلندگوی رئیس خطاب به اکبر اعلمی اظهار کرد: به شما اخطار می‌دهم.

با بالا گرفتن اعتراضات، باهنر از سخن خود عذرخواهی کرد و اظهار داشت: نمایندگان برای انجام وظایف نمایندگی خود تذکر داده‌اند و سپس به تابش، نماینده اردکان و رئیس فراکسیون اقلیت مجلس وقت داد تا تذکر خود را بخواند.

تابش در تذکر خود با قرائت بند مربوط به آیین‌نامه اظهار کرد: وظیفه رئیس مجلس، قرائت اسامی نمایندگان تذکردهنده است. وی سپس از این‌که به اعتقاد وی، باهنر به نمایندگان اهانت کرده، انتقاد و از اصلاح سخن توسط وی تشکر کرد.

سرانجام با اظهارات تابش، آرامش نسبی به جلسه بازگشت، اما باهنر پس از این تذکر نیز ضمن تشکر از تابش و تأکید بر همکاری فراکسیون‌های مختلف مجلس، باز هم بر عدم قرائت اسامی تذکردهندگان به دلیل لزوم قرائت سیصد نام و گرفتن وقت مجلس تأکید کرد. به این ترتیب، بیش از سی دقیقه از وقت جلسه علنی امروز مجلس به این زد و خوردهای لفظی گذشت.

گفتنی است، در جلسه روز سه‌شنبه گذشته مجلس نیز نمایندگان طیف اقلیت مجلس، در اقدامی هماهنگ، چندین تذکر بیست نفره به مسئولان دولتی دادند.



نوشته شده توسط : علی

نظرات ديگران [ نظر]