سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 

"سید محمد خاتمی" گفت: سخنان و خطبه‌های حضرت زهرا (س) در دوران کوتاه عمر پربرکتشان، متضمن مجموعه‌ای از معارف بلند اسلامی، انسانی و فکری است.


به گزارش روز دوشنبه خبرنگار ایرنا، رییس مرکز بین‌المللی گفتگوی تمدن‌ها در آیین گرامیداشت سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) در موزه ملی قرآن کریم افزود: در خطبه‌های این بانوی بزرگوار اسلام نکات بلند و عمیقی در حوزه‌های دینی، فلسفی، عرفانی، انسانی، تاریخی و اجتماعی وجود دارد.

وی با اشاره به خطبه معروف آن حضرت در مسجد مدینه اظهار داشت: این خطبه به گفته بزرگان و ادب شناسان عرب یکی از آثار بی‌نظیر ادبی و از شاهکارهای بزرگ ادبیات عرب است.

خاتمی با تاکید براین که این خطبه حضرت زهرا(س) از آثار مهم و برجسته ادبیات عرب است، تصریح کرد: سخنان و خطبه‌های دخت گرامی پیامبراسلام (ص) از نظر زیبایی، لطافت، استحکام و اثربخشی در ردیف خطبه‌های امیرمومنان علی(ع) است.

وی افزود: حضرت زهرا(س) در این خطبه دقیق‌ترین تحلیل را از وضعیت اجتماعی و سیاسی روز جامعه بیان می‌کند و ایشان در این خطبه مانند یک معلم و مرشد بزرگ به مردم نسبت به شرایط موجود هشدار می‌دهند.

رییس بنیاد بین‌المللی باران گفت: یکی از محورهای اصلی این خطبه نقد سیاست حاکمیت آن دوران است و به رغم این که در آن مجلس بزرگان و حاکمان زمان حضور داشتند حضرت زهرا(س) به شیوه‌ای خاص گلایه‌ها و انتقادهایی را خطاب به مردم بیان می‌کنند.

خاتمی بابیان این که حضرت زهرا(س)از شرایط پیش آمده پس‌از رحلت پیامبر بزرگوار اسلام ناراضی است، در این خطبه خطاب به مردم بیان می‌کند که; "شما امانت داران دین هستید" و گلایه‌ها و نارضایتی خویش را این گونه از اوضاع موجود به شکلی ظریف طرح می‌کنند.

وی با بیان این که روی سخن حضرت زهرا(س) در این خطبه با مردم است، اظهار داشت: خطابه ایشان به مردم، حکایت از اصالت انسان در دیدگاه الهی دارد.

خاتمی افزود:ایشان در تحلیل‌های خود از اوضاع سیاسی، اجتماعی و فرهنگی جامعه به طور مستقیم با مردم به‌عنوان عامل اصلی جامعه صحبت می‌کنند.

وی تاکید کرد: باید شخصیت وجودی و آسمانی حضرت زهرا(س) که از عالم دیگر بهره گرفته است را به خوبی برای مردم به ویژه در شرایط کنونی تبیین کرد.

خاتمی تصریح کرد: بسیاری از مشکلات امروز بشر ناشی از غرور و خودمحوری است و ترور ، خشونت و جنگ و درگیری‌های امروز بشر نیز از همین غرور، خودبینی و خودمحوری سرچشمه می‌گیرد.

وی تاکید کرد: حضرت زهرا(س) و شخصیت وجودی ایشان به انسان می‌آموزد که چگونه با این غرور و خود محوری مقابله و مبارزه کنیم.

خاتمی با بیان این که فاطمه (س) میراث باارزش پیامبر اسلام (ص) است، افزود: عظمت شخصیتی حضرت زهرا(س) دراین است که ایشان به عنوان یک معیار بزرگ در اسلام شناخته می‌شوند.

وی در سخنان خود همچنین با تسلیت ارتحال آیت الله فاضل لنکرانی ، این شخصیت بزرگوار را از پایه‌های اصلی حوزه علمیه قم ذکر کردند.

این مراسم با برگزاری نماز جماعت و نوحه سرایی برای حضرت زهرا(س) پایان یافت .


نوشته شده توسط : علی

نظرات ديگران [ نظر]