سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 

خبرکامل از سامرا

پنج شنبه 86 خرداد 24 ساعت 12:36 صبح

در حالی که طی ۱۵ ماه گذشته اقدام اساسی درباره شهر سامرا که مرقد مقدس دو امام بزرگوار شیعه را در خود جای داده، انجام نشده است، صبح دیروز تروریست‌ها ضدشیعه بار دیگر با منفجر کردن مناره‌های این حرم شریف ابراز وجود کردند.

به گزارش خبرگزاری، تروریست‌های وهابی که با اقدامات امنیتی دولت عراق در بسیاری از نقاط این کشور در حال ساقط شدن هستند، تلاش کردند با یک اقدام کم‌ارزش از نظر امنیتی و پر سر و صدا از نظر تبلیغات، واقعیات مرگ قریب‌الوقوع خود را پنهان کنند.

شبکه «العربیه» صبح امروز از وقوع انفجاری در حرمین امامین عسکریین در سامراء خبرداد که بر اثر آن، دو گلدسته این مکان مقدس فرو ریخته است. این شبکه به تلفات احتمالی این انفجار اشاره‌ای نکرده است.

مرگ بر امریکا

جزئیات انفجار

صبح دیروز بار دیگر افراطیون و تروریست‌ها در منطقه‌ای که کنترل امنیتی کلی آن را نیروهای آمریکایی بر عهده دارند، به رغم آنکه به ظاهر حرم شیعیان از سوی نیروهای امنیتی و پلیس محافظت می‌شد، توانستند به حرم نفوذ کرده و دو مناره طلایی آن را منفجر کنند.

محمود صالح، خبرنگار عراقی از سامرا در گفت‌وگو با الجزیره اظهار داشت: این انفجار ساعت ‌٠٥/٩ صبح دیروز به وقوع پیوست و دو انفجار پی‌در پی با فاصله‌ی پنج دقیقه مناره‌های حرم سامرا را تخریب کرد. در انفجار اول مناره سمت چپ حرم به صورت کامل تخریب شد و در انفجار دوم مناره‌ طلایی سمت راست حرم به صورت کامل فرو ریخت.

پس از وقوع این انفجار مردم خشمگین سامرا تظاهرات گسترده‌ای را در محکوم کردن این عملیات تروریستی برگزار کردند اما نیروهای پلیس عراق به سمت تظاهرکنندگان حمله‌ور شده و با شلیک تیرهوایی تظاهرکنندگان را متفرق کردند.

ساکنین محلی هم‌چنین از وقوع درگیری‌هایی پیش از انفجار امروز خبر دادند. مردم محلی همچنین در اظهار نظرهایی با مشکوک خواندن این انفجار اعلام داشتند: با توجه به اینکه حرم امامین عسگریین (ع) تحت مراقبت کامل نیروهای امنیتی قرار داشت و نیر با توجه به اینکه حتی تمامی اماکن تجاری و مغازه‌های اطراف حرمین به صورت کامل بسته بود و هیچ کس جز نیروهای پلیس عراق در این منطقه فعال نبودند، این انفجار بسیار مشکوک و شبهه‌برانگیر است.

اما هدف عملیات دیروز عناصر «القاعده» و تروریست‌های وهابی که از مدتها پیش برای آن برنامه‌ریزی شده بود، با خاک یکسان کردن حرم و ضریح منور دو امام عزیز شیعیان بود که با ورود به موقع نیروهای عراقی، این هدف ناکام ماند.

دیروز ده‌ها عنصر تروریست وهابی، پس از انفجار دو مناره مرقد مطهر، حمله خود به آن را آغاز کردند که با مقاومت پلیس سامرا روبه‌رو شد و پس از دقایقی با بالا گرفتن درگیری‌ یگان‌هایی از گارد ملی عراق نیز خود را به صحنه رساندند و مانع پیشروی تروریست‌ها شدند.

بنا بر اخبار رسیده، بیش از چهل تن از نیروهای امنیتی و پلیس عراق در دفاع از حریم امامت جان خود را از دست داده‌‌اند.
بررسی‌های اولیه از خیانت و همدستی برخی عناصر حفاظت سامرا با تروریست‌‌ها حکایت دارد که باعث شده آنان بتوانند با مقادیری سلاح و مواد منفجره به منطقه حفاظت‌شده سامرا وارد شوند.

این در حالی است که پس از تحقیقات انجام شده درباره عملیات پانزده ماه پیش در سامرا، نقش برخی خدام خائن سامرا در این پروژه کشف شد.

با وجود موفقیت نسبی طرح امنیتی بغداد، که تا شعاع 30 کیلومتری حومه بغداد عملی و در استان دیاله هم اجرا شده است، گستره آن به سامرا نرسیده بود و از همین رو، جاده ناامن بغداد ـ سامرا، مانع اقدامات عمرانی حرم سامرا و نیز رفت‌وآمد شیعیان و زایران امام هادی و امام حسن عسکری ـ علیهماالسلام ـ شده بود.


واکنش ‌دولت عراق

در همین حال نوری المالکی، نخست وزیر عراق در دیدار با دیوید پترائوس، فرمانده‌ نیروهای آمریکایی در عراق و رایان کروکر، سفر آمریکا در این کشور خواستار اعزام نیروهای آمریکا به سامرا به منظور جلوگیری از خشونت‌های احتمالی در این شهر شد.

هم‌چنین مقتدی صدر، روحانی شیعه در عراق سه روز عزای عمومی اعلام کرد و تظاهرات‌های آرام در محکومیت این اقدام را خواستار شد.

خبرگزاری فرانسه گزارش داد: نیروهای امنیتی و ارتش عراق در پی وقوع این عملیات، با اجرای مقررات منع آمدوشد و محاصره مرکز شهر سامراء، تمامی راه‌های منتهی به حرم عسکریین(ع) را بستند.
پایگاه خبری "النهرین" نیز گزارش داد: سپاه المهدی(عج) وابسته به جریان صدری، به محض انتشار این خبر، برای جلوگیری از واکنش احتمالی قهرآمیز شیعیان علیه اهل‌سنت، وارد عمل شد و آماده‌باش امنیتی اعلام کرد.

انفجار دو سال پیش

تروریست‌های تکفیری، پیشتر در سوم اسفندماه ۱۳۸۴، در اقدامی گستاخانه اقدام به حمله انتحاری به این مکان مقدس کردند و سبب فرو ریختن بخش‌هایی از حرم امامین عسکریین شدند که این جنایت به خشم گسترده مسلمانان به ویژه در عراق، ایران، لبنان و افغانستان و بحرین منجر شد.

آنان در این عملیات برنامه‌ریزی شده، این حرم را منفجر و گنبد مقدس آن را فرو ریختند، اما مدتی بعد مشخص شد که این عملیات پیچیده و ددمنشانه با همکاری برخی عوامل ضد شیعه که در پوشش خدام حرم در سامرا حضور داشتند، انجام شده است.

در پی وقوع آن حمله آیت‌الله العظمی سیستانی با درخواست برای برپایی تظاهراتی گسترده، هفت روز عزای عمومی اعلام کرد و هزاران تن از ساکنان سامرا و عراق در اعتراض به این اقدام به خیابان‌ها آمدند و با سردادن شعارهایی، تروریست‌ها و نیروهای آمریکایی را مسوول این جنایت معرفی کردند.

در همان مقطع پس از تحریک احساسات و عواطف ده‌ها میلیون شیعه سراسر جهان، برخی کارشناسان خواستار اقدامی اساسی درباره حرم سامرا و ایجاد بخش شیعه‌نشین در حاشیه حرم شدند، اما نه‌تنها چنین اقدامی انجام نشد، بلکه پروژه بازسازی گنبد نیز پیشرفت محسوسی نداشته است.

در پایان این گزارش آمده است: دو سال قبل، انفجار این حرم تا ماه‌ها منجر به خشونت‌ها و قتل‌های فرقه‌ای شد که به نظر می‌رسد این هدف در انفجار صبح امروز نیز پیگیری می‌شده است. از همین رو در پیام آیت‌الله سیستانی در این باره بر دقت تمام مسلمانان شیعه و سنی و پرهیز از افتادن به دام خشونت‌های فرقه‌ای تاکید شده است، امری که مورد تاکید مراجع تقلید قم نیز هست.


نوشته شده توسط : علی

نظرات ديگران [ نظر]