سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 

دستگیری وتشنج در4 استان

جمعه 86 خرداد 11 ساعت 10:7 صبح

نماینده تبریز چندی پیش سوال مشترکی از وزرای اطلاعات و کشور در خصوص مبنای دستگیری و بازداشت جمع کثیری از شهروندان استان‌‏های آذربایجان شرقی وغربی، اردبیل و قم پرسید.

به گزارش ایلنا، اکبر اعلمی در سوال خود آورده است؛ مبنای دستگیری و بازداشت جمع کثیری از شهروندان استان‌‏های آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی، اردبیل و قم و دستگیری و بازداشت جمعی از فرهنگیان و محروم کردن آنان از برخی حقوق اجتماعی و شهروندی چیست؟

وی، با تاکید بر لزوم حفظ وحدت و همبستکی ملی و اعلام انزجار نیست به کسانی که به هر طریق ممکن با رفتار و کردار خود به استقلال و تمامیت ارضی کشور خدشه وارد کرده و با اندیشه های تجزیه طلبی و توطئه علیه کشور را در سر می پرورانند ونیز نظر به بندهای 6، 7 و 14 اصل سوم و همچنین اصول 9، 15، 19، 20، 22، 23، 26، 27، 32، 36، 37، 38 و 39 قانون اساسی پاسخ فرمایید.

اعلمی در شرح سوال خود از پورمحمدی و محسنی اژه‌‏ای آورده است:
1- آیا اشخاص را به صرف داشتن عقیده‌‏ای و یا ابراز عشق و علاقه آن‌‏ها نسبت به زبان و تاریخ و فرهنگ و علائق قومی خود و تاکید و اصرار بر لزوم اجرایی شدن اصول 15 و 19 قانون اساسی را می‌‏توان مورد تعرض و مواخذه قرار داد؟

2- آیا به نام حفظ استقلال وتمامیت ارضی کشور می‌‏توان حقوق و آزادی‌‏های مشروع نظیر آزادی بیان، آزادی عقیده، آزادی تشکیل اجتماعات و شرکت در راهپیمایی‌‏های بدون حمل سلاح و یا شرکت در جمعیت‌‏ها و انجمن‌‏های صنفی و حق استفاده از مفاد اصل 15 قانون اساسی را از افراد سلب کرد؟

3- آیا می‌‏توان به حیثیت، حقوق مسکن و شغل اشخاصی که خواهان استفاده از حقوق و آزادی‌‏های مذکور هستند تعرض کرد و آیا بدون در نظر گرفتن ترتیبات قانونی می‌‏توان افراد را دستگیر و بازداشت کرد. اساسا قبل از این‌‏که فردی مرتکب اعمال مغایر با قوانین موضوعه شود؛ آیا می‌‏توان مرتکب قصاص قبل از جنایت شد و او را دستگیر و بازداشت کرد و یا برای مدتی از حقوق اجتماعی‌‏اش محروم ساخت.

4- آیا می‌‏توان برخلاف اصل 38 قانون اساسی افراد را به شهادت، ‌‏اقرار و یا سوگند مجبور ساخت؟

5- کسی را که به حکم قانون دستگیر، بازداشت و زندانی شده است، آیا می‌‏توان هتک حرمت کرد؟

6- آیا می‌‏توان افرادی که برای استیفاء حقوق خود و ارایه گزارش عملکرد غیرقانونی برخی از عوامل امنیتی و انتظامی با نماینده خود در مجلس تماس برقرار می‌‏نمایند مورد تهدید قرار داد و آن را از این کار منع و یا تعقیب کرد؟
الف ـ چنانچه پاسخ جنابعالی به سوالات فوق منفی است؛ لطفا توضیح دهید که مبنای دستگیری و بازداشت و برخورد با جمع کثیری از شهروندان و فعالان ترک زبان در استان‌‏های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل ،‌‏قم ، تهران و ... و همچنین دستگیری و بازداشت جمعی از فرهنگیان به بعضی از اتهامات مورد اشاره و عدم رعایت موارد مذکور چیست؟

چرا بعضی از اشخاصی که با اینجانب تماس گرفته و گزارش می‌‏دهند، مورد تهدید وتعقیب قرار می‌‏گیرند؟

ب ـ ارتکاب قتل های زنجیره ای توسط عده انگشت شماری از عوامل خودسر در وزارت اطلاعات ضربه سنگینی بر پیکره این دستگاه مهم وارد ساخت و زحمات زیادی برای ترمیم و بازسازی و ایجاد انگیزش دوباره در نیروهای سالم و خدومی که اکثریت این وزارتخانه را شامل می شود، صرف شد.
آیا جنابعالی برای پیش گیری از تکرار چنین انحرافاتی که نتیجه خودسری و قانون شکنی تعدادی از افراد بوده است، تدابیر لازم را اندیشیده و بر عملکرد همه اعضاء و کارکنان اطلاعاتی در سطح استان ها و شهرستان ها نظارت دقیق و کامل اعمال می فرمایید؟
همچنین، وی، در سوال از مصطفی پورمحمدی وزیر کشور علل برقراری حکومت نظامی و اعمال محدودیت‌‏های شدید در شهرستان اقلید را پرسید.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، در سوال خود از وزیر کشور آورده است؛ مبنا و مجوز برقراری حکومت نظامی و اعمال محدودیت‌‏های شدید و ایجاد خفقان و جو رعب و وحشت در شهرستان اقلید و ضرب و شتم و سرکوب شدید مردم و تیراندازی مختلفی به نقص عضو نابینا شدن چندین نفر و همچنین هتک حرمت نسبت به بعضی از افراد و خانواده‌‏های محترم در این شهر چیست؟

اعلمی در تشریح سوال خود آورده است: تصمیم‌‏گیری آنی و نامتعارف رییس جمهور مبنی بر انتزاع دهستان خسرو و شیرین از اقلید والحاق آن به شهرستان آباده قبل از عبور این تصمیم از فرآیند تصمیم‌‏گیری و تصمیم‌‏سازی‌‏های رایج و بدون در نظر گرفتن حساسیت‌‏های ویژه ناشی از تصمیمات مربوط به تقسیمات کشوری باعث تحریک و جریحه‌‏دار شدن احساسات مردم اقلید و در نتیجه وقوع ناآرامی‌‏هایی در سطح این شهر شد.

نظر به این که تصمیم رئیس جمهور و تاثیر آن در ناآرامی‌‏های ایجاد شده می‌‏تواند مصداق "سبب اقوی از مباشر" محسوب شود پاسخ فرمایید:
1- برقراری حکومت نظامی و اعمال محدودیت‌‏ها و جلوگیری از رفت و آمدهای عادی مردم و ایجاد خفقان و جو رعب و وحشت در شهر اقلید که آثار آن حتی در زمان حضور هیات اعزامی از کمیسیون امنیت ملی نیز ملموس و مشهود بود با کدام مجوز صورت گرفته است؟
2- ضرب و شتم مردم و تیراندازی به سوی آن‌‏ها که با جرح و نقص عضو و نابینا شدن و در یک مورد قتل شهروندان همراه بوده است و نیز دستگیری‌‏ها و بازداشت‌‏های گسترده در این شهر با کدام توجیه و مجوز قانونی صورت گرفته است، مباشران و آمران ضرب و جرح مردم و تیراندازی به سوی آن‌‏ها چه کسانی هستند و برای جبران آن چه اقداماتی به عمل آمده است؟

3- ورود به منازل برخی از شهروندان که نوعا از محترمین شهر محسوب می‌‏شوند و هتک حرمت آنان، با کدام توجیه شرعی و مجوز قانونی صورت گرفته است؟
4- تعداد دقیق مجروحان و دستگیر شدگان و خسارات وارده به مردم به چه میزان است؟

5- چنانچه سال گذشته پس از طرح سوالات اینجانب در مورد وقایع آذربایجان که با برخوردهای غیرقانونی بعضی از نیروهای نظامی و انتظامی مشابه با آنچه در اقلید رخ داد همراه بود، تدابیر لازم اتخاذ می‌‏شد و قانون شکنان تحت تعقیب و مجازات قرار می‌‏گرفتند، آیا باز شاهد تکرار حوادث تاسف بار اخیر در اقلید بودیم؟ اگر پاسخ منفی است چرا تمهیدات و تدابیر لازم برای جلوگیری از تکرار اقدامات خودسرانه برخی از عوامل سیاسی، امنیتی و انتظامی و مغایر با قوانین موضوعه به عمل نیامد؟


نوشته شده توسط : علی

نظرات ديگران [ نظر]