سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
رئیس جمهور سابق کشورمان گفت: اگر بخواهم در انتخابات آینده حضور یابم، به خواستی که فکر می‌‏کنم در اقشار مختلف مردم است، جواب می‌‏دهم و اگر بنا باشد، نیایم به وضوح و شفاف دلایل را به مردم خواهم گفت.

به گزارش موسسه باران ، سید محمد خاتمی در جمع نخبگان و فعالان سیاسی، اجتماعی ،استادان ،ایثارگران و جانبازان استان خوزستان گفت: شما نمایندگی مردم استانی را دارید که در طول تاریخ، به خصوص در دوران جنگ مظهر مقاومت رشادت و حماسه‌‏ها و سخت‌‏کوشی و ابتکار بوده‌‏اند.

وی با اشاره به برنامه آینده سفر خود به اهواز به مناسبت بزرگداشت آیت‌‏الله وحید بهبهانی خاطر نشان کرد: وحید بهبهانی در دوره‌‏ای از زمان که ظاهرگرایی، قشری‌‏گری و عقل‌‏گریزی درحال حاکم شدن به نام شریعت بود، تشیع را به عنوان مظهر عدل و عقل در تقابل اخباری‌‏گری مطرح ساخت و بزرگداشت ایشان در زمانی که به عقل و عدل بیشتر نیاز داریم، بسیار ارزشمند است زیرا خدای ناکرده اگر قشری‌‏گری و تحجر در نظام جمهوری میدان پیدا کند، خطر بزرگی برای کشور و نظام است.

سید محمد خاتمی سوء استفاده ازموقعیت‌‏ها، مصادره کردن سرمایه‌‏های انقلاب به نفع مطامع و دیدگاه‌‏ها و سلیقه‌‏های خاص را کار خطایی دانست و افزود: معتقدم اصلاحات جریان مظلومی بوده است و این جریان هم اسلامیت‌‏اش و هم پایبندی‌‏اش به معیارهای انقلاب ومایه‌‏گذاری‌‏اش برای اسلام و ایران و انقلاب بیشتر از بسیاری ازمدعیان بوده است و به ناحق جریان اصلا ح‌‏طلبی متهم می‌‏شود به اینکه با جبهه و جنگ و ارزش‌‏ها سازگار نبوده است.

رئیس بنیاد باران تصریح کرد: جبهه اصلاحات باید از حالت تدافعی بیرون بیاید وحالت تهاجمی به خود بگیرد.

خاتمی با اشاره به لزوم مبارزه با استکبار و مقاومت در برابر آن گفت: طرح شعارهای تند و تیز بهانه به دشمن می‌‏دهد تا به کشور و نظام لطمه بزند.

وی با نقل عملکرد با عزت دوران اصلاحات گفت:مگر رهبران آمریکا ناچار نشدند که به 50 سال خطاها وسیاست‌‏های نادرست سردمداران خود در ایران اعتراف کنند و از ملت ایران عذرخواهی نمایند؟ مبارزه با استکبار، بالا بردن هزینه‌‏های اداره کشور نیست ؛ بلکه مستقل بودن و تلاش برای پیشرفت، افزایش تولید و ارتقاء وضعیت اقتصادی و بالابردن حرمت و حیثیت کشور و مردم در جهان با حفظ اصول بهترین راه مبارزه با استکبار است.

رئیس موسسه بین‌‏المللی گفت‌‏وگوی تمدن‌‏ها گفت: شعار ما عدالت است و دفاع از آزادی و حق انتقاد و دفاع از آزادی مردم عین عدالت است، همچنان‌‏ که همواره بر عدالت اقتصادی نیز تاکید کرده‌‏ایم.
سید محمد خاتمی افزود: باید برای پیشرفت، استقلال، آزادی و عدالت در کشور جهت‌‏گیری‌‏ها، مشخص شود و اگر برای آینده می‌‏خواهیم صحبت کنیم، باید این جهت‌‏گیری‌‏ها مجددا احیا شود.

خاتمی با اشاره به آماری که این روزها داده می‌‏شود، گفت: متاسفانه باید گفت آماری که داده می‌‏شود و در آن گذشتگان را تخریب می‌‏کنند، نادرست است. مهمترین محورهای اصول گرایی، راستگویی به مردم و درست صحبت کردن با مردم است.

خاتمی در این زمینه به سال‌‏های خشکسالی در دوران اصلاحات و حتی پیش از از آن اشاره کرد و افزود :آن سال‌‏ها هم خشکسالی‌‏های وحشتناکی داشته‌‏ایم ولی همه امور را برنامه‌‏ریزی می‌‏کردیم و کارهای ارزشمند بسیاری صورت گرفت تا به خود کفایی گندم رسیدیم.

سید محمد خاتمی درباره منشا حاکمیت مردم در این نظام گفت: به لطف انقلاب و برکت قانون اساسی و همت و شجاعت امام )ره( حاکمیت به مردم واگذار شده است و ما افتخار می‌‏کنیم نظام اسلامی ما نظام مردمی است و ما افتخار می‌‏کنیم و کسی نمی‌‏تواند ما را از حاکمیت بیرون راند؛ هر چند معتقدیم که باید ازحکومت انتقاد کرد.

وی افزود: اگر اختلافی هست در این است که آیا حکومتی که بر مردم است، طبق معیارهای مورد نظر حاکمیت عمل می‌‏کند. اتفاقا حاکمیت مردم ایجاب می‌‏کند انتقاد از حکومت آزاد باشد .

رئیس‌‏جمهور سابق کشورمان در ادامه با اشاره به ضرورت حضور اصلاح طلبان در انتخابات، تاکید کرد:حاکمیت و نظام از آن خود مردم است و باید سعی کنیم در اختیار یک حزب و گروه و سلیقه قرار نگیرد.

وی با اشاره به جریان اصلاحات گفت: دامنه اصلاحات بسیار وسیع‌‏تر از دایره گروه‌‏های اصلاح‌‏طلب است و نباید دامنه اصلاحات را محدود به گروه‌‏ها و جریانات دانست.

خاتمی گفت: بنده با تمام احترامی که به همه گروه‌‏ها و تشکل‌‏ها قائلم وافتخارم این است که در زمینه ایجاد و رشد و گسترش گروه‌‏های سیاسی مختلف دردوره اصلاحات تلاش کرده‌‏ام، هیچ حاضر نیستم تلقی شود که نماینده یک گروه و جریان و تشکل هستم.

رئیس جمهور سابق کشورمان گفت: اگر بخواهم در انتخابات آینده حضور یابم، به خواستی که فکر می‌‏کنم در اقشار مختلف مردم است، جواب می‌‏دهم و اگر بنا باشد، نیایم به وضوح و شفاف دلایل را به مردم خواهم گفت.

خاتمی افزود: تا حدود زیادی تصمیم من مشخص است ولی اعلام تصمیم رابه وقت مناسب وا می‌‏گذارم.

رئیس جمهور سابق کشورمان با اشاره به انتخابات سال آینده گفت: به جای آنکه بگوییم چه کسی بیاید یا نیاید، بگوییم آنکه می‌‏آید چه کارهایی را و چگونه باید انجام دهد.

پیش از سخنان خاتمی در این دیدار؛ نمایندگان اقشار مختلف مردم خوزستان که از تشکل‌‏ها و سازمان‌‏های متعدد این استان گردآمده بودند، دیدگاه‌‏های خود را درباره اوضاع استان و کشور بیان داشتند.


نوشته شده توسط : علی

نظرات ديگران [ نظر]