سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 

ممنوعیت پخش اذان از بلندگوی مساجد باکو

یکشنبه 86 خرداد 6 ساعت 2:55 عصر

پس از سالها که طنین اذان نمازهای یومیه در مناطق اطراف مساجد آذربایجان به ویژه باکو به گوش می رسید، بلندگوهایی که به مناره های مسجد گنبد سبز قاضی سلطان علی متصل بود خاموش شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری فرانسه، مسجد قاضی سلطان علی چون سایر مساجد باکو از استفاده بلندگوهای تقویت کننده صدا برای پخش بانگ اذان منع شد، در حالی که طنین بانگ اذان مشخصه بارز کشورهای اسلامی سراسر دنیا است.

مقامات اظهار داشتند که این ممنوعیت ضروری بوده است، چرا که صدای بلند اذان ساکنان اطراف مسجد را به ویژه در پایتخت کشور آزرده خاطر کرده است. اما برخی از منتقدان این اقدام را به عنوان نقض آزادای دینی در آذربایجان توصیف کردند.

برخی از نمازگزاران پس از اقامه نماز ظهر مقابل مسجد تجمع کرده و اظهار داشتند که این ممنوعیت بی مفهوم است.

عزیز از مسلمانان آذری ساکن باکو که از ارائه نام فامیل خود امتناع کرد در این مورد اظهار داشت: شنیدن صدای اذان بسیار مهم و تداعی کننده وظیفه معنوی است، اگر از بلندگوهای قوی استفاده نشود ممکن است صدای اذان در میان سایر صداهای شهر به گوش نرسد.

وی با تمسخر درباره این ممنوعیت گفت: مگر آنها می توانند ناقوس های کلیسا را در کشورهای مسیحی از صدا بیندازند .

اداره امور مسلمانان قفقاز که از طرف دولت به امور مسلمانان در آذربایجان رسیدگی می کند این ممنوعیت را با اشاره ملاحظات مربوط به مزاحمت اعلام کرد.

آکیف آقایف سخنگوی این اداره نیز اظهار داشت: با چندین شکایت از سوی مردم درباره صدای بلند بلندگوها مواجه شده بودیم، برخی از افراد بیمار، کهنسال و کودکان به واسطه این صدا نمی توانستند استراحت کنند.

آقایف تأکید کرد: این ممنوعیت را نمی توان به نشانه ممنوعیت اذان تلقی کرد، بلکه این ممنوعیت تنها شامل استفاده از بلندگوهای تقویت کننده است.

کشور نفت خیز جمهوری آذربایجان داری 1/8 میلیون نفر جمعیت است که در ساحل دریای خزر قرار گرفته است و پس از سقوط اتحاد جماهیر شوروی در سال 1991 و استقلال شاهد احیای دین اسلام بوده است و چون ایران، کشور همسایه خود اکثریت جمعیت این کشور را شیعیان تشکیل داده اند.

نکته کنایه آمیز قضیه این است که احیای دین اسلام مقامات را به اعمال ممنوعیت ترغیب کرده است، چرا که بسیاری از مساجد باکو در سردادن صدای بلندتر اذان با یکدیگر به رقابت می پردازند که این امر موجبات آزرده خاطر شدن برخی شهروندان را فراهم کرده است. پیش از این تعداد مساجد باکو بسیار اندک بود ، اما این تعداد اکنون به قدری افزایش یافته که نیازی به استفاده از تقویت کننده بلندگو نیست.

ایلگار ابراهیم اوغلو مدیر مرکز غیر دولتی حمایت از آزادی دینی گفت: این ممنوعیت نقض حقوق مؤمنان بوده و نشانه بازگشت به رویکرد غیر دینی گذشته دوران شوروی است. در هیچ کجای دنیا چنین محدودیتی را اعمال نکرده اند و حتی در اروپا و آمریکا که اقلیت مسلمان زندگی می کنند چنین محدودیتی وجود ندارد.


نوشته شده توسط : علی

نظرات ديگران [ نظر]