سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 

جنبلاط به سختی شکست خورد

دوشنبه 87 اردیبهشت 23 ساعت 8:0 عصر
علی رغم توقف درگیری ها در بیروت از صبح روز یکشنبه درگیری میان گروه های مسلح وابسته به اپوزیسیون و 14 مارس در طرابلس و جبل لبنان بار دیگر از سر گرفته شد.
به گزارش خبرنگار پرس تی وی بیروت، علی رغم تصمیم اپوزیسیون مبنی بر جمع آوری افراد مسلح از خیابان های بیروت، نیروهای مسلح وابسته به المستقبل با علویون و اعضاء حزب سوری - قومی اجتماعی در حومه شهر طرابلس در منطقه جبل المحسن با هم درگیر شدند.
این درگیری ها از روز قبل در داخل شهر طرابلس آغاز شد. نیروهای وابسته به المستقبل دفاتر حزب سوری قومی اجتماعی، جریان آزاد ملی و دفتر علامه سید محمد حسین فضل الله را در شهر طرابلس به آتش کشیدند. از سوی دیگر افراد مسلح وابسته به المستقبل در منطقه حلبا با حمله به دفتر حزب سوری قومی اجتماعی 11 نفر را کشته و 7 نفر را مجروح کردند.
درگیری های منطقه طرابلس با دخالت عمر کرامی و برخی روحانیون اهل سنت ظهر یکشنبه خاتمه یافت و اوضاع آرام شد. ضمن اینکه عمر کرامی نخست وزیر سابق لبنان نیز در یک کنفرانس مطبوعاتی دولت سنیوره را عامل همه این مشکلات خواند. ضمن اینکه از حزب الله هم خواست نیروهای مسلح خود را از خیابان ها جمع کند.
از ظهر یک شنبه درگیری در منطقه جبل لبنان در شرق بیروت آغاز شد. مناطق کوهستانی مشرف به بیروت عمدتاً دروزی نشین است و ولید جنبلاط در برخی از روستاها از نفوذ گسترده ای برخوردار است. یک منبع آگاه امروز به خبرنگار پرس تی وی گفت که حزب الله از دو روز قبل و پس از ربودن و اعدام سه تن از رزمندگانش تصمیم گرفته بود که منطقه جبل لبنان را از نیروهای مسلح وابسته به جنبلاط پاکسازی کند، اما متحدان دروزی حزب الله در اپوزیسیون - وئام وهاب و طلال ارسلان - مخالف این اقدام بودند. اما امروز نیروهای جنبلاط بر روی نیروهای اپوزیسیون آتش گشودند و جنگ را آغاز کردند.
در حدود ساعت 4 بعد از ظهر به وقت محلی با بحرانی شدن اوضاع جنبلاط در منطقه جبل لبنان او در یک پیام رادیویی اعلام کرد که بدنبال ایجاد فتنه در جبل نیست و گفت که پس از مشورت با نبیه بری تصمیم گرفته تا طلال ارسلان - یکی از رهبران دروزی نزدیک به حزب الله - را به عنوان نماینده خود معرفی کند تا او مسئولیت آرام سازی جبل لبنان و سپردن امنیت به ارتش را بر عهده بگیرد.
ساعتی بعد طلال ارسلان در یک پیام تلویزیونی اعلام کرد که این مسئولیت را می پذیرد و از نیروهای اپوزیسیون خواست تا تیراندازی را متوقف کنند و از نیروهای جنبلاط هم خواست تا اسلحه خود را به ارتش لبنان تحویل دهند.
ساعتی بعد وئام وهاب اعلام کرد که نیروهای او در حال نبرد با جنبلاط هستند و هیچ رزمنده شیعه ای به روستاهای دروزی وارد نشده است.
اما علی رغم دعوت ارسلان درگیری ها تا حدود 8 شب ادامه پیدا کرد و نیروهای اپوزیسیون توانستند بر بسیاری از روستاهای منطقه جبل لبنان مسلط شوند و پس از خلع سلاح نیروهای جنبلاط آنها را به ارتش لبنان تحویل دهند
با آغاز شب ارتش لبنان در منطقه شویفات، شوف و عالیه مسلط شد و آرامش به منطقه بازگشت. جنبلاط در دو پیام تلویزیونی از نیروهایش خواست تا تمام اسلحه سنگین و متوسط خود را به ارتش لبنان تحویل دهند.

نوشته شده توسط : علی

نظرات ديگران [ نظر]