سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 

اختلاف در جناح راست بر‌سر ریاست مجلس

سه شنبه 87 اردیبهشت 10 ساعت 10:0 صبح
همانگونه که انتظار می‌رفت، آشفتگی‌های درونی اصولگرایان، کار را برای حصول توافق و تفاهم در میان طیف‌های گوناگون این جریان برای تعیین رئیس مجلس هشتم بسیار دشوار کرده است. جناح راست ایران، این روزها را در نابسامانی مطلق می‌گذراند و تغییرات پی‌درپی کابینه، اختلافات به جا مانده از انتخابات مجلس، شرایط نامساعد اقتصادی کشور و تنازعات گسترده در حوزه‌های مختلف، باعث شده تا اصولگرایانی که ارکان قدرت در ایران را به‌طور کامل در اختیار گرفته‌اند با اختلافات درونی خود دست و پنجه نرم کنند. دامنه این اختلافات به صورت طبیعی به انتخاب رئیس مجلس هشتم هم کشیده شده و این مسئله خود باعث تشکیل جبهه‌بندی‌های جدید در میان اصولگرایان شده است. در این میان به نظر می‌آید حمایت جامعه روحانیت مبارز و دبیرکل متنفذ این تشکل محافظه‌کار از ریاست علی لاریجانی، قدری کفه ترازو را که تاکنون به نفع حدادعادل بوده، متعادل‌تر کرده باشد. این در حالی است که حتی این اعلام حمایت نیز نتوانسته تاثیر چندانی بر تصمیم حامیان حدادعادل رئیس فعلی مجلس برای جلب حمایت‌ها نسبت به ادامه ریاست او بگذارد. آنگونه که از اظهارنظرهای چهره‌های مختلف جناح راست برمی‌آید، به نظر می‌آید که دسته‌بندی‌های پیش از انتخابات اصولگرایان، در ماجراهای مربوط به تعیین رئیس پارلمان در حال تشکیل نیز کشیده شده است. به گونه‌ای که احزاب و گروه‌های درون مکانیسم جبهه متحد اصولگرایان یا همان 6+5 از ادامه ریاست حدادعادل بر مجلس حمایت می‌کنند؛ مسئله‌ای که دیروز توسط «لطف‌الله فروزنده» قائم مقام جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی هم مورد تاکید قرار گرفت. وی دیروز ضمن اعلام این مطلب به ایسنا افزود: «ما معتقدیم مجلس هفتم از نظر رویکردی یعنی مبارزه با سلطه، توجه به مشکلات مردم، همدلی و وحدت مجلس موفق بوده و این امر مرهون تلاش نمایندگان مجلس و مدیریت علمی همراه با سعه‌صدر و تعهد آقای حدادعادل است.»

فروزنده ادامه داد: مجلس هفتم با مدیریت آقای حدادعادل یاور خوبی برای دولت بود. صبوری و سعه‌صدر آقای حدادعادل باعث شد جایگاه مجلس در بعد قانونگذاری و نظارت حفظ و فضای خوبی بر مجلس شورای اسلامی حاکم شود. قائم مقام این تشکل مهم اصولگرایان، استمرار مدیریت حدادعادل در مجلس هشتم را باعث «افزایش کارآمدی و وحدت اصولگرایان» دانست و اضافه کرد: «جریان‌ها و گروه‌های سیاسی باید بدانند رقابت تمام شده و باید با همدلی کمک کنند دولت و مجلس در جهت حل مشکلات حرکت کنند.» حمایت مسوولان و چهره‌های نزدیک به جبهه متحد دولت از ریاست حدادعادل بر مجلس هشتم به دنبال آن ابراز می‌شود که در جریان تعیین فهرست نهایی جناح راست برای شرکت در انتخابات حوزه تهران نیز این حدادعادل بود که در رقابت با لاریجانی برای سرلیستی در تهران پیروز شد و اینچنین لاریجانی با پادرمیانی برخی روحانیون ارشد و بلندپایه از جمله اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و جامعه روحانیت مبارز و به منظور جلوگیری از افزایش اختلافات در میان اصولگرایان، عطای نامزدی از تهران را به لقایش بخشید و برای جست‌وجوی بخت خود به قم رفت. گفته می‌شود در آن مقطع، روحانیونی که رئیس سابق سازمان صداوسیما و دبیر برکنار شده شورای عالی امنیت ملی توسط «محمود احمدی‌نژاد» را برای آمدن به قم ترغیب می‌کردند، به او وعده دادند که در صورت این «از خودگذشتگی»، از ریاست او بر مجلس هشتم حمایت می‌کنند؛ اتفاقی که این روزها در حال وقوع است.

از سوی دیگر، به نظر می‌آید که دولت نهم و نمایندگان نزدیک به آن هم هنگامی که متوجه شدند کمترین اقبال ممکن به کاندیدای مطلوب آنان برای کسب ریاست مجلس یعنی «مرتضی آقاتهرانی» استاد اخلاق کابینه احمدی‌نژاد هم وجود ندارد، ترجیح می‌دهند تا سمت و سوی حمایت‌های خود را به سوی حدادعادل سوق دهند. حامیان رادیکال دولت معتقد هستند که اگرچه حدادعادل هم گزینه مطلوب دولت برای ریاست بر مجلس آینده نیست و برخی اقدام‌های اخیر و نیز بر حجم نارضایتی آنها از وی افزوده است اما هرچه باشد حدادعادل با سابقه طولانی کوتاه آمدن در برابر خواسته‌های دولت نهم در مدت فعالیت خود به عنوان رئیس مجلس و در مقام مقایسه با لاریجانی، ‌ارجحیت دارد. ضمن آنکه دیروز دبیر اجرایی ائتلاف فراگیر اصولگرایان که رقیب درونی و منتقد اصلی جبهه متحد اصولگرایی در انتخابات گذشته بود نیز اعلام کرد که این ائتلاف از ریاست لاریجانی بر مجلس هشتم حمایت می‌کند.


نوشته شده توسط : علی

نظرات ديگران [ نظر]