سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 

بانوان به ورزشگاه «آزادی» می رسند؟

سه شنبه 87 اردیبهشت 10 ساعت 8:0 صبح
حضور خانواده ها در میادین ورزشی به عنوان تماشاگر هرچند مقوله جدیدی نیست، اما از آنجا که هنوز به جواب مشخصی نرسیده، همچنان بحث محافل ورزشی کشور است و توصیه اخیر کنفدراسیون فوتبال آسیا به ایران برای باز کردن در ورزشگاه ها به روی بانوان بررسی این مهم را بیشتر طلب کرده است.

در پی سفر ناظر ژاپنی کنفدراسیون فوتبال آسیا ( ای اف سی) به منظور بررسی وضعیت باشگاه ها و تایید فوتبال حرفه یی ایران و مسائلی از قبیل حاضر نشدن بانوان در ورزشگاه به عنوان یک نقطه ضعف، فوتبال با مساله جدیدی روبه رو شد. در نشست مسوولان ای اف سی با مسوولان فدراسیون فوتبال معلوم شد فوتبال ایران به درصدی از خواسته های این تشکیلات قاره یی پاسخ نداده و تا پایان ماه جاری مهلت دارد به بقیه درخواست ها نیز پاسخ دهد.

آنچه شواهد امر نشان می دهد، احتمالاً توصیه های کنفدراسیون فوتبال آسیا در آینده یی نه چندان دور به عنوان یک تهدید برای ورزش به ویژه فوتبال کشورمان به شمار خواهد رفت و جا دارد که نگاه جدی تری به آن داشته باشیم؛ اصلی که مسوولان فدراسیون فوتبال تلویحاً به آن اشاره دارند و حاضر به تایید مستقیم آن نیستند. مسلماً اگر مسوولان ورزش کشور از هم اکنون به فکر آن بوده و فکری برای حل آن بکنند، نتایج مطلوب تری خواهد داشت تا آنکه تشکیلاتی خارج از سیاست های ما آن را دیکته کند.

اما این مساله مخالفان خود را هم دارد. آنان معتقدند باید قدم هایی برداریم که شرایط فرهنگی ورزشگاه ها آماده حضور همه آحاد جامعه اعم از مرد و زن باشد. اکنون در برخی از ورزشگاه ها با معضلاتی مانند تماشاگرنماها، شعارهای غیراخلاقی و برخوردهای غیرفرهنگی روبه رو هستیم. در محل های برگزاری رقابت های فوتبال، بعضاً الفاظ نامناسبی گفته می شود که شنیدن آنها در شأن و منزلت زن مسلمان نیست.

اما این معضلی است که چه زنان حضور داشته یا نه، وجود دارد. برخورد با افراد خاطی، ممانعت از دادن شعارهای زشت، احداث امکانات و تاسیسات مناسب، طرح شعارهای اخلاقی، پاکسازی فضای میادین ورزشی، اطلاع رسانی و تبلیغات مثبت از طریق رسانه های همگانی و... می تواند در این راه کارگشا باشد. در حال حاضر ورزشگاه های کشور از لحاظ امکانات با استانداردهای جهانی فاصله زیادی دارند، به غیر از مسائل فرهنگی، از نظر محل نشستن، سرما و گرما، مکان های بهداشتی، درهای ورود و خروج و... نیز مشکلات بسیاری در ورزشگاه ها وجود دارد. شاید اگر موانع موجود رفع شود، زنان راحت تر بتوانند به این آرزوی دیرینه خود که حضور در ورزشگاه های فوتبال است، دست یابند.

به اعتقاد نایب رئیس بانوان فدراسیون فوتبال باید کاری کرد که زنان به عنوان نیمی از جمعیت کشور بتوانند بدون دغدغه فوتبال را از نزدیک دنبال کنند تا حداقل هیجان بخشی از ورزش دوستان به ویژه نسل جوان به این نحو فروکش کند. فریده شجاعی گفت؛ ما تابع سیاست های نظام هستیم و اگر مسائلی وجود دارد که مثلاً نباید بانوان در ورزشگاه ها حضور یابند پس باید تابع سیاست بود. اما بهتر است این موانع و چالش ها را پیدا کرد و اگر مقدور بود راه حل معقولانه یی پیشنهاد داد.

شجاعی درخصوص جو حاکم بر فوتبال هنگام باخت یک تیم و ایجاد ناآرامی و برخی بی حرمتی ها گفت؛ به نظر من شاید حضور زنان در ورزشگاه ها بتواند این مساله را کمی تعدیل کند، چون مردان ایرانی به سبب برخی تعصبات خاص از دادن دشنام یا حرکات ناشایست در حضور زنان خودداری می کنند.

ناهید توسلی پژوهشگر امور زنان عدم حضور برابر زن و مرد در فعالیت های مختلف جامعه را موجب پدید آمدن خشونت مردانه می داند. به گفته وی حضور زنان در ورزشگاه ها به عنوان تماشاگر، نشاط را به میادین ورزشی بازگردانده و با تلطیف، موجب حفظ حرمت ها از سوی حاضران دیگر نیز خواهد شد.

اما محمدمهدی خبیری عضو هیات علمی دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران گفت؛ ممنوعیت حضور بانوان در ورزشگاه ها راه حل نیست بلکه باید به دنبال راهکاری بود تا هم محدودیت ایجاد نشود هم مسائل شرعی و عرفی رعایت شود. به نظر من حضور زنان در ورزشگاه ها باعث می شود مردان مسائل را بیشتر رعایت کنند و از بی حرمتی و بی احترامی هایی که هنگام بازی در ورزشگاه ها از خود نشان می دهند به این نحو جلوگیری شود.


نوشته شده توسط : علی

نظرات ديگران [ نظر]