سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
گزارشها حاکی از این است که اعلام نتایج دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در شهر ایوان غرب در استان ایلام به تظاهرات و درگیری انجامیده که طی آن تعدادی کشته و زخمی شده اند.
شهر ایوان غرب در حوزه انتخابیه ایلام قرار دارد که هیچیک از نامزدهای آن نتوانستند در دور نخست انتخابات در چهاردهم مارس (24 اسفند) آرای کافی برای راه یافتن به مجلس را کسب کنند و بدین ترتیب چهار نامزدی انتخاباتی برای رقابت بر سر دو کرسی این حوزه انتخابیه به دور دوم راه یافتند.

نتیجه شمارش آرا در این حوزه انتخابیه حاکی از پیروزی شاپور پولادی و داریوش قنبری در انتخابات است، داریوش قنبری که به اقلیت اصلاح طلب مجلس تعلق دارد با پیروزی در این انتخابات کرسی قانونگذاری خود را حفظ کرده است اما شاپور پولادی، معاون پیشین اداره کل راه و ترابری استان ایلام که به عنوان نامزد مستقل در انتخابات شرکت کرد، برای نخستین بار به صف قانونگذاران وارد می شود.

آن گونه که در گزارشها آمده، درگیری در ایوان غرب پس از آن آغاز شد که با اینکه نتایج غیررسمی پس از شمارش آرا حاکی از این بود که داریوش قنبری یکی از دو نامزد پیروز در انتخابات در ایلام است، در نخستین ساعات بامداد امروز (شنبه) به صورتی غیررسمی اعلام شد که تعدادی از آرایی که به نفع داریوش قنبری به صندوق ریخته شده باطل اعلام گردیده و باعث شده که او به رتبه سوم در میان چهار نامزد انتخاباتی نزول کند و جای خود را در میان نامزدهای پیروز به علی اکبر متین بدهد.

علی اکبر متین در انتخابات نامزد مستقل به شمار می رفت اما مورد حمایت اصلاح طلبان نیز قرار داشت.

اعلام تغییر نتایج آرا به نفع علی اکبر متین، اعتراض طرفداران داریوش قنبری را برانگیخت و شماری از آنان به نشانه اعتراض در مقابل فرمانداری ایوان غرب تجمع کردند.

پیشتر مصطفی پورمحمدی وزیر کشور برکنار شده توسط رییس جمهوری دریک کنفرانس خبری بدون اشاره به نام شهر گفته بود در یک حوزه انتخابیه اختلاف در شمارش آراء باعث کشته شدن "یکی دو نفر" و مجروح شدن تعدادی دیگر شده است.

وی تاکید کرد که قوانین انتخابات ضعف هایی دارد و او که در حال ترک این وزارتخانه است نقدهای جدی به نظام نظارتی کشور دارد.

گزارشها حاکی از این است که دخالت مأموران امنیتی و انتظامی برای پایان دادن به تجمع باعث بروز خشونت شد تا آنجا که نیروی انتظامی برای متفرق کردن معترضان به تیراندازی متوسل گشت.

بنابر برخی گزارشها، طی این درگیری به فرمانداری ایوان غرب مواد آتشزا پرتاب شد و به بانکها و دیگر ساختمانهای دولتی نیز حملاتی شد که خساراتی بر جای گذاشت.

خبر درگیری در ایوان غرب و تلفات ناشی از آن هنوز از سوی هیچیک از منابع خبری رسمی در ایران منتشر نشده اما سایتهای خبری به نقل از منابع مختلف از کشته شدن چهار نفر در این درگیری خبر داده و حتی نام کشته شدگان را نیز اعلام کرده اند، بنابر این گزارشها حدود سیزده نفر نیز طی درگیری زخمی شده اند.

درگیری در حالی رخ داد که ساعاتی بعد مشخص شد خبر تغییر نتایج به نفع علی اکبر متین نادرست بوده و نام داریوش قنبری رسماً از سوی ستاد انتخابات کشور به عنوان یکی از دو نامزد پیروز ایلام اعلام شد.

علی اکبر متین که به نظر می رسد شایعه تغییر نتایج آرا به نفع وی به درگیری خونین در ایوان غرب انجامیده، در دور نخست انتخابات به عنوان نامزدی که بیشترین آرا را به دست آورده است اعلام شد اما در پی گزارش تخلف انتخاباتی از ایلام، شورای نگهبان آرای ریخته شده به هفت صندوق در این حوزه انتخابیه را باطل اعلام کرد که در نتیجه، آقای متین از مقام نامزد اول به رتبه سوم نزول کرد.

شهر ایوان غرب که صحنه درگیری انتخاباتی شده، ساختاری عشایری و طایفه ای دارد و در آن، وابستگیهای خانوادگی و قومی افراد نقش مهمتری نسبت به تمایلات سیاسی آنان در سوقدهی آرای مردم در انتخابات ایفا می کند.

به گزارش نوروز برخی سایت های خبری دیگر گزارش داده اند که پس از پایان اتخابات مرحله دوم مجلس ???? رای از آرای داریوش قنبری یکی از کاندیداهای دور دوم باطل شده است، متعاقب آن مردم با تجمع در ایوان غرب، اقدام به آتش زدن بانک ها و ضربه به اموال عمومی نموده اند. بنا به گفته شاهدان در این درگیری ها ? نفر به نام های کسری میری، اشکان بی باک و حامد اسدی کشته شده اند.


نوشته شده توسط : علی

نظرات ديگران [ نظر]