سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
وزیر کشور دولت خاتمی،‌ انتخاب سردار علی‌رضا افشار به عنوان رییس ستاد انتخابات کشور را اولین تخلف انتخاباتی دانست و گفت: طبق قانون و شرح وظایف نیروهای مسلح و نیز وصیت‌نامه سیاسی – الهی حضرت امام، با انتخاب سردار افشار به عنوان رییس ستاد انتخابات کشور، گام نخست قانون‌شکنی برداشته شد. عبدالواحد موسوی لاری، در گفت وگو با خبرنگار ستاد خبری ائتلاف اصلاح‌طلبان تهران، در خصوص تخلفات انتخاباتی،‌ گفت: شکل‌گیری هیأت‌های اجرایی از یک جناح و گرایش، گام دوم تخلفات انتخاباتی بود ؛ زیرا رعایت اصل بیطرفی به عنوان یک اصل مطرح شده است.
وی، گام سوم تخلفات و قانون‌شکنی در انتخابات را نحوه رسیدگی به صلاحیت‌ها دانست و تصریح کرد: رسیدگی به صلاحیت‌ها صرفا با نگاه سیاسی و سلیقه‌ای صورت گرفت که این هم غیرقانونی بود. افراد بسیار زیادی را ردصلاحیت کردند. برای مثال به فردی گفته بودند که باید حوزه انتخابیه خود را تغییر دهد تا تأیید صلاحیت شود و در نامه ردصلاحیت فردی دیگر،‌جای بند و مواد علت ردصلاحیت را خالی گذاشته بودند.
رییس ستاد ائتلاف اصلاح‌طلبان کشور ادامه داد: گام چهارم تخلفات نیز به نحوه تبلیغات برمی‌گردد. ستاد اصلاح‌طلبان در دوران تبلیغات،‌ متقاضی برگزاری میتینگ در مراکز عمومی و یا برگزاری مراسم در سالن‌های دولتی شد ؛ اما دولت به اصلاح‌طلبان مجوز نداد، در صورتی که شاهدیم، جناح رقیب اصلاح‌طلبان، مراسم خود را آزادانه در هر کجا برگزار می‌کند.به گفته مسوولان وزارت کشور، چاپ پوستر و عکس ممنوع است ؛ اما جبهه متحد اصولگرایی در بزرگراه‌ها پوسترهای خود را با عکس نصب کرده و این تخلف آشکار از ناحیه کسانی صورت گرفته که متولیان امر هستند.
وی، با بیان این که «اقلام تبلیغاتی توزیع شده و یا تابلوهای نصب شده توسط اصلاح‌طلبان به فاصله یک روز جمع‌آوری شده و دیگر وجود خارجی ندارند» گفت: متأسفانه معلوم نیست چه جریان سازمان‌یافته‌ای، اقدام به تخریب و جمع‌آوری تبلیغات اصلاح‌طلبان می‌کنند. از سوی دیگر هم طی چند روز گذشته شاهد دستگیری تعدادی از همکاران جوان ائتلاف اصلاح‌طلبان بودیم که حین توزیع تراکت بازداشت شدند و معلوم نبود این بازداشت براساس کدام قانون و بر چه اساس بوده است.
رییس ستاد انتخابات اصلاح‌طلبان، ضمن انتقاد از عملکرد صدا و سیما و با اشاره به نقش تخریبی رسانه ملی، افزود: برنامه‌های سیاسی صدا و سیما مانند 20:30 اصلاح‌طلبان را تخریب می‌کنند و صدا و سیما با اتهامات ناروا و بزرگ کردن مسائلی که ارزش پرداختن ندارند به اختلاف جزیی اصلاح‌طلبان دامن می‌زند.
موسوی لاری، در ادامه سخنان خود درباره «امکان تقلب در انتخابات» با اشاره به سخنان سیدمحمد خاتمی مبنی بر این که «اصلاح‌طلبان مظلومانه ؛ اما با نشاط در انتخابات شرکت خواهند کرد» گفت: متأسفانه اکنون تمام امکانات در اختیار گروهی است که از اقبال عمومی برخوردار نیستند و شاهدیم که به انحاء مختلف از جمله نحوه تبلیغات، پوشش صدا و سیما و حتی شیوه برگزاری انتخابات، تخلفات آشکاری صورت می‌گیرد ؛ اما در حال حاضر ما تنها می‌کوشیم که با دعوت از مردم برای شرکت در انتخابات و ایجاد شور و نشاط امکان تقلب و تخلف را کمتر کنیم، زیرا براساس تجربه‌‌ای که از دوم خرداد 76 داریم، می‌دانیم که در صورت حضور پرشور و استقبال مردم، به‌رغم همه دلهره‌ها و واهمه‌هایی که از نحوه برگزاری انتخابات وجود دارد، تخلفات کاهش یافته و بر نتایج تأثیرگذار نخواهد بود.
وی در ادامه به ذکر نمونه‌هایی از تخلفات صورت گرفته در انتخابات اخیر شورای شهر پرداخت و با یادآوری این که هنوز هیچ یک از مقامات رسمی وزارت کشور، سخنی درباره تفکیک آرای شهر تهران نگفته‌اند، اظهار داشت: آخرین پیام من خطاب به مردم ایران این است که ما به عهد و پیمانی که با امام،‌ شهیدان و ایثارگران بسته بودیم وفادار مانده‌ایم و فرزندان امام و انقلاب هیچ تردیدی به خود راه نمی‌دهند زیرا معتقدیم این نظام هزینه‌های زیادی را پرداخته و باید از جمهوریت و اسلامیت نظام حفاظت کرد.
وی در ادامه با انتقاد از تخلف و نارضایتی ائتلاف اصلاح‌طلبان از روند برگزاری انتخابات، گفت: در صورت مشاهده تخلفات و به کارگیری سازوکارهای نامناسب،‌ افشاگری کرده و موارد را به اطلاع مردم می‌رسانیم اما همچنان معتقدیم هیچ جریانی نمی‌تواند، صاحبخانه را از خانه خود بیرون کند و حضور مردم در پای صندوق‌های رأی و حوزه‌هایی که رقابت جدی وجود دارد، حامل پیام بزرگی به مهندسان انتخابات است.
وی ادامه داد: حضور پرشور مردم به مهندسان انتخابات می‌فهماند که اگر به هر شکلی انتخابات را مهندسی کنند و نقاطی که انتخابات رقابتی باشد و جریان خط امام و جریان اصلاح‌طلبی بتوانند آزادانه با آنهایی که گرانی‌ها و لجام گسیختگی‌های اداری و بی‌برنامگی را رواج داده‌اند،‌ رقابت کنند، حتی حذف و ردصلاحیت اصلاح‌طلبان هم نتیجه ندارد و گزینه مقبول مردم،‌ جریان اصلاح‌طلبی است.
موسوی لاری، چهار فراکسیون را برای مجلس هشتم پیش‌بینی کرد و افزود: در مجلس هشتم، یک فراکسیون متعلق به اصلاح‌طلبان، یک فراکسیون متعلق به عناصر مستقل که به هر دلیل نمی‌خواهند وارد جریانات سیاسی شوند، فراکسیون سوم متعلق به اصولگرایان سنتی و فراکسیون چهارم نیز متعلق به حامیان دولت خواهد بود.
وی افزود: با توجه به فضای عمومی کشور و تقلیل حد نصاب رأی در حوزه‌هایی که تعداد انگشت‌شمار کاندیدا دارد، انتخابات در همان مرحله اول تمام می‌شود، اما در تهران و شهرهای بزرگ که کاندیداهای بیشتر دارند، انتخابات دو مرحله‌ای خواهد شد و بیش از نیمی از کاندیداها به مرحله دوم راه پیدا خواهند کرد.

نوشته شده توسط : علی

نظرات ديگران [ نظر]