سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 

رییس ستاد انتخابات کشور در دولت اصلاحات نظارت عمومی را لازمه ی برگزاری انتخابات سالم دانست.

مرتضی مبلغ در گفت وگو با خبرنگار بهارستان با تاکید بر وجود سازوکارهای لازم برای سلامت انتخابات و رفع نگرانی‌ها گفت: اصولا برای کلیه احزاب و گروه‌هایی که در انتخابات فعال هستند نگرانی‌هایی نسبت به سرنوشت آراء وجود دارد. لذا همچنانکه بارها تاکید شده برای رفع این نگرانی‌ها باید سازوکارهایی وجود داشته باشد.

وی با بیان اینکه برای رفع نگرانی و تضمین سلامت انتخابات باید نظارت عمومی وجود داشته باشد ادامه داد: نظارت عمومی سه فرایند دارد،یکی نظارت نمایندگان نامزدهای انتخابات بر روند اخذ رای و شمارش آراء که مستقیما مربوط به نامزدهای انتخاباتی می‌شود، دیگری نظارت نمایندگان احزاب و سومین فرایند مربوط به نظارت مردم و نهادهای مدنی است که چنانچه این سه فرایند جامع و کامل در انتخابات اعمال شود اطمینانی از سلامت انتخابات فراهم خواهد شد.

رییس ستاد انتخابات کشور در دولت اصلاحات تاکید کرد که نظارت عمومی تنها منحصر به پای صندوق‌ها نیست.

مبلغ ادامه داد: نظارت عمومی علاوه بر روند اخذ آراء باید شمارش آنها را نیز شامل شود یعنی روند جمع زدن آراء صندوق‌ها نیز باید با دقت مورد نظارت قرار بگیرد.

وی با اشاره به تجربه‌ی دولت نهم درانتخابات دور سوم شوراها گفت:دولت و مسوولان فعلی یک تجربه از برگزاری انتخابات درکارنامه‌ی خود دارند که همان انتخابات شوراها و خبرگان درآذرماه سال گذشته است که با مشکلات عدیده ای مواجه شد از جمله خذ رای و شمارش آراء، اینکه به نمایندگان کاندیداها اجازه نظارت داده نشد، مطبوعات اجازه ی حضور نداشتند وهمچنین تاخیردراعلام آراء نگرانی های زیادی را ایجاد کرد.

رییس ستاد انتخابات کشور در دولت اصلاحات در خاتمه تاکید کرد: در این دوره نیز نگرانی ها مضاعف شده است چراکه تغییری در مسوولان برگزارکننده انتخابات ایجاد نشده است بنابراین باید دقت نظربیشتری در نظارت ها صورت بگیرد تا ازهرگونه خطا و تخلفات احتمالی جلوگیری شود.


نوشته شده توسط : علی

نظرات ديگران [ نظر]