سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 

میزگرد سیاسی بلارگها

پنج شنبه 86 اسفند 23 ساعت 10:0 صبح

مهدی بوترابی با بیان این‌که وبلاگ نویس‌ها به طور خیلی جدی و حتی جدی‌تر از انتخابات گذشته در این انتخابات شرکت خواهند کرد، گفت: فضای رقابتی انتخابات مجلس هشتم قطعاً در فضای وب هم منعکس می‌شود.

به گزارش فاوانیوز به نقل از خبرگزاری فارس، مهدی بوترابی، مدیر پرشین بلاگ در میزگرد اختصاصی خبرگزاری فارس با عنوان "رسالت وبلاگ‌ها؛ انتخابات و مشارکت حداکثری؛ ایده‌های و راهکارها" در پاسخ به این سئوال که آیا وبلاگ‌ها اساسا رسالتی در قبال انتخابات دارند یا نه؟ گفت: ما نباید خیلی از وبلاگ‌ نویس‌ها انتظار داشته باشیم به عبارت دیگر نباید انتظار ما از وبلاگ نویس‌ها بیشتر از انتظار ما از جامعه باشد.

وی افزود: البته درست است که وبلاگ نویس‌ها از جنس فرهیختگان هستند و نسبت به مسائل اطرافشان حساسیت دارند اما تقریباً همان مسائل مبتلا به جامعه در حوزه وبلاگ نویسی مطرح است با این تفاوت که در حوزه وبلاگ ها این مسائل یک مقدار تند و تیزتر و شفاف‌تر است.

بوترابی با بیان اینکه ما نمی‌توانیم برای وبلاگ و وبلاگ نویسی، رسالت قائل بشویم اظهار داشت: به نظر من بهتر است بجای اطلاق واژه‌ رسالت از واژه‌ حقوق استفاده کنیم و بگوییم حقوق وبلاگ‌ها و بگوییم وبلاگ نویس‌ها از آن جا که شهروندان جامعه مجازی هستند یک حقوقی دارند و یک تکالیفی.

مدیر پرشین بلاگ ادامه داد: این حقوق و تکالیف براساس تعاملی که خود وبلاگ نویس‌ها در جامعه مجازی و به عنوان شهروند به آن اعتقاد دارند در حالی شکل گیری است.

وی افزود: با توجه به این که مرزهای حقوق و تکالیف وبلاگ‌نویس‌ها در جامعه مجازی در حال شگل گیری است، به نظر می‌رسد که وبلاگ نویس‌ها تکالیفی را در حوزه جامعه مجازی برای خودشان و در مورد موضوع انتخابات تعریف کرده‌اند.

بوترابی با اشاره به اینکه حتی طرح موضوع تحریم انتخابات در وبلاگ‌ها هم بخشی از تکالیف وبلاگ نویس‌ها به شمار می‌رود، گفت: این موضوع از سوی آن دسته از شهروندان جامعه مجازی مطرح می‌شود که حساسیت‌های ویژه‌ خود را دارند و این حساسیت را از جامعه اطراف خودشان گرفته‌اند بنابراین همان حساسیت‌های جامعه به اندازه‌ای که فرصت برای طرح پیدا می‌کنند در جامعه مجازی وبلاگ‌ها هم مطرح شده و انعکاس پیدا می‌کند.

مدیر پرشین بلاگ یکی از مهمترین دلایل سردی بحث در فضای وبلاگ‌ها را محدودیت‌های رقابت‌ انتخاباتی در ایران دانست و افزود: مهلت یک هفته‌ای برای تبلیغات انتخاباتی یکی از محدودیت‌های رقابت انتخاباتی در ایران است و اگر کسی زودتر از این یک هفته تبلیغاتش را شروع کند، مورد باز خواست قضایی قرار می‌گیرد.

بوترابی تاکید کرد: کوتاه شدن زمان مبارزه انتخاباتی در ایران منجر به این می‌شود که گروه‌های اپوزیسیون و مخالف انتخابات از آزادی عمل بیشتری برخورد باشند.

وی با اشاره به این که هنوز موضع اکثریت وبلاگ نویس‌ها درباره انتخابات موضوعیت بیان پیدا نکرده، گفت: به نظر من، وبلاگ نویس‌ها به طور خیلی جدی و حتی جدی‌تر از انتخابات گذشته در این انتخابات شرکت خواهند کرد، زیرا شرایط رقابتی در جامعه برقرار شده است.

مهدی بوترابی ادامه داد: هر چند این رقابت‌ یک رقابت‌ برابر نیست اما به هر حال نفس رقابت در این انتخابات وجود دارد و روی اکثر کرسی‌های انتخاباتی کشور، جریان‌های اصلی سیاسی رقابت خواهند کرد.

وی خاطر نشان کرد: این فضای رقابتی قطعاً در فضای وب هم منعکس می‌شود و از آن جا که جریان‌های اصلی سیاسی کشور همگی کاندیدا دارند وبلاگ نویس‌ها هم قطعاً درباره انتخابات موضوع می‌گیرند و موضعشان هم مثبت خواهد بود.

مدیر پرشین بلاگ با بیان اینکه تعداد 11 میلیون کاربر اینترنتی قطعاً هر کدام کاندیداهای انتخاباتی ویژه خود را دارند، گفت: این تعداد کاربر اینترنتی طبیعتاً نمی‌توانند نسبت به انتخابات بی‌تفاوت باشند اما نباید انتظار تک صدایی از آن‌ها داشته باشیم.

وی صدای تحریم انتخابات در فضای وبلاگ‌ها را بسیار ضعیف ارزیابی کرد و خاطر نشان ساخت: از آن جا که فضای جدی رقابتی بر کرسی‌های انتخاباتی حاکم است و در جامعه هم نسبت به این موضوع تعامل وجود دارد و این تعامل و رقابت هم نمایشی نیست طبیعتاً صدای تحریم انتخابات از سوی وبلاگ نویس‌ها هم ضعیف خواهد بود.

بوترابی در پاسخ به این سئوال که موضوعاتی همچون تحریم انتخابات توسط چه کسانی مطرح می‌شود و از کجا نشأت می‌گیرد، اظهار داشت: کسانی که ریشه در خاک ایران ندارند و در حال حاضر ریشه آن ها در این خاک نیست، به طور طبیعی نسبت به اتفاقاتی که در کشور می‌افتد تاخیر و اختلاف فاز دارند.

وی تصریح کرد: من نمی‌گویم که این‌ها به ایران علاقه ندارند چون‌که وقتی اسم ایران می‌آید همین‌هایی که در خارج از کشور هم هستند اشک در چشم‌هایشان جمع می‌شود اما چون با مسائل روزمره ایران سر و کار ندارند و در جریان ریز اخبار نیستند وقتی چیزی مطابق میلشان نیست می‌گویند نه!

وی در پاسخ به این پرسش که شما به عنوان مدیر یک سرویس بزرگ وبلاگ در کشور تا چه انداز وبلاگ‌ها را در فضاسازی و خلق جریان‌های اجتماعی، سیاسی و فرهنگی در کشور کار آمد می‌دانید، گفت: من فکر می‌کنم کارآمدی و تأثیرات وبلاگ‌ها را در خلق این‌گونه جریان‌ها دیده‌ایم مثلاً در موضوع خلیج فارس، همین بلاگرها موج‌های خوبی را ایجاد کردند و حتی در مورد مسائلی که آنچنان به منافع ملی هم بر نمی‌گشت مثل شرکت‌های هرمی و نتورکی، فعالیت وبلاگ‌ها بسیار بازتاب گسترده‌ای داشت.

بوترابی با اشاره به این‌که از آن جا که ساختار سیاسی کشور، متکی به احزاب است وبلاگ نویس‌ها به حوزه سیاست جز از طریق احزاب دسترسی دیگری ندارند، گفت: رسانه‌های دیگر در نهایت به کانون‌های قدرت وصل هستند ولی وبلاگ نویس‌های سیاسی هنوز آن تعین را پیدا نکرده‌اند و ارتباط آن ها با بدنه سیاسی احزاب و گروه‌ها به خوبی شکل نگرفته است.

مدیر پرشین بلاگ تاکید کرد: تحزب به هیچ وجه با آزادی در تضاد نیست و بحث تحزب در قانون اساسی ما به صورت رسمی پذیرفته شده است.


نوشته شده توسط : علی

نظرات ديگران [ نظر]