سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 

در آستانه برگزاری انتخابات مجلس هشتم رییس جمهور سابق کشورمان از روندی که بر مبنای آن فضای عجیبی در جهت منکوب و مطرود کردن جریانی که با سابقه‌ای درخشان در انقلاب و حفظ آرمان‌های نظام همواره در جهت رعایت مصالح ملی و اعتلای کشور قدم برداشته و ایده ارایه کرده است گله کرد.

حجت‌الاسلام و المسلمین سید محمد خاتمی که در نشست سرشاخه‌های مشارکت اجتماعی اصلاح‌طلبان سخن می گفت، با تاکید بر اینکه الان موقع گله کردن و صحبت کردن در مورد نقاط ضعف نیست، گفت: الان موقع عمل است و حق و وظیفه‌ی ماست که در عرصه‌های حیات اجتماعی حضور داشته باشیم.

وی با اظهار خرسندی نسبت به این مسئله که هنوز اصل انتخابات در جامعه‌ی ما مورد توجه است و همه‌ی نهادها نسبت به آن اهتمام می‌ورزند، گفت: خوشحالیم که هنوز انتخابات به عنوان مبنای مدیریت نظام مورد قبول است هر چند که ممکن است در نحوه‌ی اجرای انتخابات مشکلاتی باشد که ان‌شاءالله در طول زمان مرتفع می‌شود.

رییس جمهور سابق کشورمان، در ادامه خطاب به حاضرین در جلسه، اظهار داشت: شما باید تلاش مضاعفی داشته باشید تا انتخابات خوبی برگزار شود.

خاتمی همچنین ارایه‌ی تحلیل نسبت به آنچه در انتخابات اخیر و گذشته اتفاق افتاده است را بر مبنای مستندات مورد تاکید قرار داد و آن را عاملی موثر در رویه نشدن روندی دانست که احتمال دارد در آینده اتفاق بیافتد.

وی در ادامه‌ی اظهاراتش به برشمردن سه پایه‌ی اصلی یک انتخابات پرداخت و از کسانی که در معرض رای مردم قرار می‌گیرند به همراه کسانی که انتخابات را هدایت می‌کنند و مردمی که با حضور خود به انتخابات معنا می‌دهند به عنوان این سه پایه یاد کرد.

رییس جمهور سابق کشورمان، اضافه کرد: مطلوب این است کسانی به عرصه‌ی انتخابات بیایند که بتوانند هر چه بیشتر سلایق جامعه را رهبری کنند تا مردم نیز در سطح وسیع‌تری نمایندگان خود را انتخاب کنند.

خاتمی خاطر نشان کرد: همچنین باید برگزارکنندگان انتخابات فارغ از گرایش‌های حزبی و گروهی و بدون استفاده از رانتی که در اختیار دارند به نفع گروه‌های خاص عمل کنند و به عرصه بیایند تا انتخاباتی سالم و با رعایت خواست مردم برگزار شود.

وی اضافه کرد: اما در این عرصه نباید فراموش کنیم که مردم انتخاب می‌کنند و حاکمان واقعی آنها به شمار می‌روند؛ لذا این نکته را نیز نباید مورد غفلت قرار دهیم که در نظام‌های مردم‌سالار هیچ حکومتی بدون توجه به رای مردم نمی‌تواند جایگاهی داشته باشد.

رییس جمهور سابق کشورمان، در ادامه‌ی اظهاراتش به مرور آنچه در جریان انتخابات مجلس هشتم نسبت به سه پایه‌ی اصلی انتخابات اتفاق افتاد و یا انتظار اتفاق آن می‌رود پرداخت و گفت: در قسمت اول که به حضور افراد در عرصه‌ی انتخابات مربوط می‌شود همه‌ی جریانات تصمیم گرفته‌اند در صحنه حاضر شوند من از همه‌ی آنها تشکر می‌کنم. نیروهای مومن، انقلابی و با سابقه‌ای در عرصه‌ی ثبت‌نام حاضر شدند هر چند می‌توان از برخی دوستان در این زمینه گلایه‌هایی داشت.

خاتمی که از محرومیت بخش بزرگی از جریان اصلاحات نسبت به در معرض رای مردم قرار گرفتن به عنوان نتیجه‌ی اولین مرحله انتخابات در پیش‌رو نام می‌برد، اضافه کرد: البته نیروهای خوبی نیز باقیمانده‌اند هر چند به حد کافی نیستند تا همه‌ی حوزه‌ها را پوشش دهند.

وی ادامه داد: البته در عرصه‌ی انتخابات نیروهای مستقل و خوبی حضور دارند که از چشم دور مانده‌اند و حضور آنها در مجلس می‌تواند مطلوب و قابل تعامل باشد.

رییس جمهور سابق کشورمان، در ادامه به اظهار گلایه از روندی که بر مبنای آن فضای عجیبی در جهت منکوب و مطرود کردن جریانی که با سابقه‌ای درخشان در انقلاب و حفظ آرمان‌های نظام همواره در جهت رعایت مصالح ملی و اعتلای کشور قدم برداشته و ایده ارایه کرده است، گفت: البته این تخریب‌ها موجب شده تا توده بیشتر از گذشته به سمت این جریان جذب شود.

خاتمی در ادامه‌ی اظهاراتش به اظهار تاسف نسبت به اینکه جریان اصلاحات از امکانات عمومی و ارتباطی بی‌بهره است پرداخت و گفت: تخریب‌های وسیع علیه این جریان صورت می‌گیرد به گونه‌ای که اجازه داده شود تا پاسخی از سوی این جریان به تخریب‌ها داده شود.

رییس جمهور سابق کشورمان، همچنین در آستانه‌ی برگزاری انتخابات مجلس هشتم نسبت به برگزاری انتخاباتی سالم از سوی مجریان و ناظران، اظهار امیدواری کرد و با اشاره به یکدست شدن گرایشات سیاسی، هیات‌های اجرایی و نظارت که بیش از گذشته است، گفت: در گذشته همیشه یک عدم یکدستی بین نیروهای اجرایی و نظارتی وجود داشت که باعث می‌شد انتخابات سالم‌تر برگزار شود. امیدوارم در جریان انتخابات در پیش‌رو شاهد برگزاری انتخاباتی سالم و مسوولانه باشیم و رای مردم هر چه که باشد محترم شمرده شود.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه تردید ندارم در عمق وجدان عموم مردم گرایش به اصلاح‌طلبی وجود دارد از آنچه در انتخابات‌های گذشته اتفاق افتاد به عنوان سند این مدعای خود یاد کرد.

خاتمی اضافه کرد: البته در حال حاضر در فضایی به سر می‌بریم که امکان ارتباط میان مردم و جریانی که مردم از عمق وجود به آن گرایش دارند لحظه به لحظه کمتر می‌شود چنانچه می‌بینیم چهره‌های این جریان برای رفتن میان مردم و بهره‌گیری از وسایل ارتباط جمعی با تنگنا مواجه هستند.

رییس جمهور سابق کشورمان، ادامه داد: اما در این شرایط باید در انتخابات شرکت کنیم که ان‌شاءالله مبارک است. آنچه مهم بشمار می‌رود حضور مردم در عرصه‌ی انتخابات است. هر چه میزان شرکت و احساس مسوولیت آنها بیشتر باشد براین جریان اصلاحات می‌تواند امیدبخش‌تر باشد و مردم باید بدانند هر رایی که آنها به صندوق می‌ریزند چه آثار و برکاتی می‌تواند داشته باشد.

خاتمی در ادامه خطاب به حاضران در این جلسه سهم آنها را در آگاهی مردم نسبت به رای‌شان مورد یادآوری قرار داد و از سرشاخه‌های مشارکت اجتماعی به عنوان جریانی که می‌تواند با فعالیت مستمرش تعریف جدیدی از مشارکت ارایه داده و فضای ناعادلانه‌ی موجود را بشکند نام برد.


نوشته شده توسط : علی

نظرات ديگران [ نظر]