سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 

سیدمرتضی مبلغ، معاون سیاسی وزیر کشور در دولت اصلاحات گفت: یکی از فرازهای بسیار حساس انتخابات پس از موضوع بررسی صلاحیت‌ها، موضوع سلامت انتخابات است.
مبلغ در گفتگو با اشاره به نگرانی‌ها در مورد سلامت انتخابات، تصریح کرد: در واقع کل محصول انتخابات عبارت است از آرای مردم که به صندوق‌ها ریخته می‌شود. پاسداری از این آرا و ضمنا شمارش صحیح و جمع زدن آرا، مهم‌ترین موضوع در فرآیند انتخابات است.
وی در ادامه افزود: اساس انتخابات بر رأی مردم است و تضمین صحت و سلامت انتخابات، در واقع تضمین پاسداری از رأی مردم و تحقق خواست آنان است. برای تضمین درست انتخابات سازوکارهای مختلفی می‌تواند به کار گرفته شود. اما سازوکاری که از یک سو عدم به کارگیری آن قطعا روند انتخابات را شبهه‌ناک می‌سازد، عبارت است از حضور نمایندگان کاندیداها بر سر صندوق‌های اخذ رأی؛ به طوری که آنان از ابتدای اخذ رأی تا انتهای شمارش و جمع زدن نهایی آرا حضور داشته باشند.
رئیس ستاد انتخابات کشور در دولت اصلاحات افزود: البته این ساز و کار با حضور نمایندگان احزاب و مطبوعات بر سر صندوق‌ها تکمیل می‌شود. بدیهی است همانگونه که اشاره شد، هرگونه خلل در روند تحقق اعمال چنین سازوکاری می‌تواند مستقیما صحت و سلامت انتخابات را مورد سوال قرار دهد.
وی همچنین با اشاره به عملکرد یک جانبه صدا و سیما در ایام انتخابات گفت: هرگونه استفاده مستقیم و غیرمستقیم از رسانه ملی و سایر رسانه‌ها و تریبون‌های عمومی، مستقیما سلامت انتخابات را مخدوش می‌کند؛ لذا نظارت جدی و همه جانبه بر روند کار این رسانه‌ها و جلوگیری از روندی که به سادگی امکان سوءاستفاده را برای آنان مهیا می‌سازد، از ضرورت‌های جدی تحقق صحت و سلامت انتخابات است.
مبلغ با اشاره به برخی هزینه‌های هنگفت که توسط عده‌ای از نامزدها در انتخابات خرج می‌شود، افزود: آخرین نکته‌ای که در این زمینه ضرورت دارد متذکر شوم، ‌نظارت بر هزینه‌هایی است که توسط احزاب و نامزدها در جهت تبلیغات انتخاباتی به کار گرفته می‌شود. بررسی اینکه نامزدهای منتسب به جریان حاکم - که به سادگی امکان استفاده غیرقانونی از اموال و امکانات بیت‌المال برای آنها میسر است - هزینه‌های انتخاباتی خود را چگونه تأمین کرده و می‌کنند، بسیار مهم است.
عضو شورای سیاست‌گذاری ستاد ائتلاف اصلاح‌طلبان با تأکید بر اینکه تکلیف اکثریت کرسی‌های مجلس هشتم از پیش مشخص شده است، تصریح کرد: مهندسی اعمال شده در روند انتخابات به گونه‌ای است که تا این لحظه به سادگی اکثریت نمایندگان مجلس هشتم قابل پیش‌بینی و تکلیف کرسی‌های اکثریت مجلس از هم اکنون مشخص شده است.
وی در ادامه افزود: بنابراین امکان پیش‌بینی برای آرایش سیاسی مجلس هشتم، متصور نیست زیرا تکلیف اکثریت مجلس از هم اکنون روشن است. حداقل، اینکه اگر با افراد خاص هم در همه موارد روشن نباشد، با حاکمیت جناح اصولگرا به عنوان اکثریت مشخص است.
وی با بیان اینکه صرفا می‌توان آرایش سیاسی را برای حدود 120 کرسی مجلس پیش‌بینی و تحلیل کرد، افزود: چنانچه شرایط رسانه‌ای به نحو عادلانه‌ای جریان یابد، نظارت جدی بر روند هزینه‌ها و استفاده از امکانات توسط نامزدهای انتخاباتی - به ویژه نامزدهای منتسب به جریان حاکم - به خوبی انجام گیرد و از همه مهمتر نظارت همه جانبه نمایندگان نامزدها، احزاب و مطبوعات در مراحل اخذ رأی و شمارش و جمع زدن نهایی آرا اعمال شود.
پیش‌بینی می‌شود اکثریت قاطع 120 کرسی قابل رقابت، از آن نامزدهای ائتلاف اصلاح‌طلبان باشد.


نوشته شده توسط : علی

نظرات ديگران [ نظر]