سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 

یک لیست با چند سرلیست؟

چهارشنبه 86 آذر 28 ساعت 2:9 عصر
شکل‌گیری ائتلاف اصلاح‌طلبان با حضور جریان‌های مختلف سنتی، پیشرو و میانه‌رو این جبهه که هرکدام به یکی از سه راس مثلث اصلاحات (متشکل از آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و آقایان خاتمی و کروبی) تمایل و نزدیکی نشان می‌دهند، باعث شده احتمال آنکه این جریان سیاسی با لیستی مشترک و یا دستکم با اشتراک بیش از 80 درصدی وارد عرصه انتخابات مجلس هشتم شود، بسیار قوی باشد.

 با این حال، بحثی که در هفته‌های اخیر در محافل اصلاح‌طلب مطرح شده از شکل‌گیری الگویی حکایت دارد که طیفهای مختلف حاضر در ائتلاف اصلاح‌طلبان به لیستی مشترک و یا دست کم با اشتراک 80 درصدی دست یابند، اما در جریان مبارزات انتخاباتی، هر یک از طیفها و احزاب عضو ائتلاف یک نفر را که به خود نزدیک‌تر می‌دانند، در صدر فهرست قرار دهند. 

بنابراین اخبار از افرادی چون دکتر حسن روحانی و محمد هاشمی (بعنوان گزینه‌های سرلیستی حزب کارگزاران)، علیرضا محجوب (بعنوان سرلیست خانه کارگر و حزب اسلامی کار)، دکتر ستاری‌فر و زهرا اشراقی (بعنوان سرلیست جبهه مشارکت)، مجید انصاری (بعنوان سرلیست مجمع روحانیون مبارز) و رسول منتجب‌نیا (بعنوان سرلیست حزب اعتمادملی) مطرح هستند.

البته این مباحث در صورتی محقق می‌شود که همچنان پاسخ آقای خاتمی و یا چهره‌هایی چون میرحسین موسوی که بحث رایزنی با آنها برای نامزدی انتخابات مجلس مطرح شده، منفی باشد و چهره‌هایی در این سطح وارد میدان رقابت نشوند و اصلاح‌طلبان از یافتن سرلیست مشترک بازبمانند.

«هدایت آقایی» عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران در این ارتباط می‌گوید: «ممکن است به نظر برسد اگر سرلیست‌ها متفاوت با شد یک اشکال نسبت به گذشته باشد، اما اگر دقت شود این مساله یک پیشرفت نسبت به گذشته است».

وی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی آفتاب با بیان اینکه «این موضوع نشان می‌دهد که ما از شخص محوری به لیست محوری رسیده‌ایم»، اظهار داشت: اگر سرلیست‌ها متفاوت باشد، محوریت لیست‌ها را می‌رساند و مردم از این پس به شعارها و برنامه‌ها و مجموعه افراد توجه خواهند کرد تا اینکه یک شخص محور باشد. در جوامع پیشرفته هم همین طور است و سرلیست‌ها تعیین کننده نیستند بلکه برنامه‌ها هستند که حرف آخر را می‌زنند.

«آذر منصوری» معاون سیاسی دبیرکل حزب مشارکت اما به گونه‌ای دیگر درباره این موضوع صحبت می‌کند و می‌گوید: «روندی که تا به حال از ستاد ائتلاف اصلاح‌طلبان مشاهده کرده‌ایم، این است که ستاد از احزاب عضو خواسته اسامی کاندیداها را به ستاد معرفی کنند و ستاد به هر نتیجه و تصمیمی رسید احزاب براساس نتیجه‌ای که ستاد ائتلاف می‌گیرد، کاندیداهای خود را اعلام می‌کنند.

منصوری اضافه کرد: اساسا بحث سرلیست در مجموعه مشارکت مطرح نبوده و همه تصمیم‌ها موکول شده به ستاد ائتلاف اصلاح‌طلبان. اگر ستاد ائتلاف تصمیم بگیرد یک نفر به عنوان سرلیست قرار بگیرد، حزب مشارکت تصمیم ستاد ائتلاف را می‌پذیرد.

وی ادامه داد: هر مساله‌ای که باعث شود در ائتلاف اصلاح‌طلبان خدشه‌ای وارد کند و تکلیف رای دهندگان را نامشخص کند، حزب مشارکت از آن پرهیز می‌کند و انتظار این است که سایر احزاب هم به این مساله توجه کنند.

معاون دبیرکل حزب مشارکت تصریح کرد: احزابی که عضو ستاد ائتلاف اصلاح‌طلبان هستند، بحث ائتلاف را پذیرفته‌اند. بنابراین، اینکه چه کسی سرلیست باشد مبنای تصمیم‌گیری و حضور در انتخابات نخواهد بود.

منصوری در ادامه با اشاره به شرایط فعلی کشور و ضرورت ائتلاف به خبرنگار سیاسی آفتاب گفت: آنچه که مسلم است و تقریبا برای ما محتمل است اینکه در ارزیابی از شرایط کشور به این نتیجه رسیدیم که بعضی سوءتدبیرها و تندروی‌ها منجر به این شده که هم در عرصه سیاست داخلی و هم سیاست خارجی و روابط بین‌المللی، کشور با مشکلات و مسایل بسیار جدی مواجه شده است.

وی با بیان اینکه «این مشکلات و مسایل به نوعی است که روند معکوس و شتابانی به لحاظ توسعه و بهبود وضعیت داخلی و خارجی در کشور حاکم شده»، اظهارداشت: این مساله بخشی از جمع‌بندی ماست، بنابراین ما برای حفظ نظام، تقویت منافع ملی، کاهش مخاطرات پیش‌رو و نجات کشور و برون رفت از شرایط فعلی راهبرد ائتلاف را نه تنها به عنوان راهبردی صحیح بلکه به عنوان تنها راهبرد موثر برای حضور اصلاح‌طلبان در مراکز تصمیم‌گیری و کاهش مخاطرات و بحران‌ها و خروج کشور از شرایط فعلی می‌دانیم.

وی بر این اساس اضافه کرد: همه تلاش‌مان را خواهیم کرد تا ائتلاف اصلاح‌طلبان به صورت یکپارچه و با محوریت خاتمی به نتیجه برسد؛ چنانکه تا این مقطع هم بر اساس همین محورهای مشترک به نتیجه رسیده است.

منصوری تاکید کرد: طبیعتا هر قدر ائتلاف گسترده‌تر باشد به طوری که بتواند غالب احزاب اصلاح‌طلب را در بربگیرد، حضور مجدد اصلاح‌طلبان را در مراکز تصمیم‌گیری محتمل‌تر می‌کند و نتیجه‌ای که حاصل اصلاح‌طلبان می‌کند، اثرگذارتر خواهد بود.

«محمد سلامتی» دبیرکل سازمان مجاهدین انقلاب که در ستاد مرکزی ائتلاف اصلاح‌طلبان نیز عضویت دارد، هرگونه تصمیم در مورد مساله را تکذیب می‌کند و می‌گوید: ما هنوز هیچ تصمیمی در مورد سرلیست نگرفته‌ایم و هیچ بحث جدی در این مورد نشده، حتی لیست نیز هنوز مشخص نیست. جبهه اصلاحات که تعداد زیادی از احزاب را در برمی‌گیرد و این احزاب با هم ائتلاف کرده‌اند، لیستی که ارائه می‌دهند یک لیست واحد خواهد بود و اینکه چه کسی سرلیست باشد، تاکنون صحبتی در این مورد نشده و مهم این است که لیست واحد باشد.

نوشته شده توسط : علی

نظرات ديگران [ نظر]