سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 

اکثر روزنامه‌های روز سه‌شنبه چاپ تهران به نقد سخنان احمدی‌نژاد درباره گرانی و تورم پرداختند. این موضوع عمدتاً در مطبوعات اصلاح‌طلب مورد توجه قرار گرفت.

اعتماد ملی، اظهارات احمدی‌نژاد را چاپ کرد و نوشت: احمدی‌نژاد خطاب به منتقدان خود گفت: فکر نکنید یک احمدی‌نژاد مظلوم گیر آورده‌اید و می‌توانید به او فشار آورید. بنده از اینگونه اقدامات مطلع هستم و روزی آنها را منتشر خواهم کرد تا مردم بدانند این عده چگونه در برابر دولت رفتار کرده‌اند.

در سرمقاله این روزنامه هم آمده است: مصاحبه رئیس‌جمهور با شبکه ملی را در یک کلام می‌توان مصاحبه توجیه نام نهاد. علی‌رغم وعده‌های ایشان برای بیان علل اصلی ناکامی‌های اقتصادی، افزایش تورم و نقدینگی و ازدیاد فشار بر اقشار مختلف جامعه، آنچه که از مصاحبه ایشان عاید شد، به قول یکی از اصولگرایان مشهور، فرافکنی‌های آشکار و انداختن توپ در زمین مخالفان و منتقدان سیاست‌های اقتصادی و خارجی دولت خود بود. محمود احمدی‌نژاد در این میان هیچ سخنی در باب نقش خود و دولتش در نابسامانی‌های اخیر به خصوص در حوزه اقتصاد بیان نکرد. این انتظار از آنجا در جامعه رشد کرده و انتظار به حق هم به‌نظر می‌رسد که دولت نهم با شعار حل معضلات اقتصادی و بهبود سطح معیشت مردم به قدرت رسیده است، در حالی که هیچ دولتی پس از انقلاب اسلامی از نظر حمایت‌های حکومتی قابل مقایسه با دولت احمدی‌نژاد نبوده، ایشان همچنان منتقدان و معدود رسانه‌های مستقل را عامل ناکامی‌های خود می‌داند.

اعتمادملی می‌افزاید: طرفه آنکه منتقدان دولت نهم از متخصص‌ترین و منصف‌ترین منتقدان دولت‌های پس از انقلاب اسلامی هستند. به راستی اگر دولت فعلی منتقدانی مانند دولت‌های پیشین داشت چه می‌کرد؟ منتقدان دولت‌های قبلی عمدتاً از گروه‌های فشار، بی‌شناسنامه و نامشخص بودند، حاصل کار آنها اعمال فشارهای واقعی و بحران‌آفرین بود، اما رئیس‌جمهور باید خوشحال باشد که منتقدینی منصف و آگاه دارد و از نظرات آنها برای بهبود روش‌های خود می‌تواند استفاده نماید. از سوی دیگر دولت نهم بالاترین حجم حمایت رسانه‌ای را در داخل کشور دارد. حمایت صدا و سیمای جمهوری اسلامی از دولت احمدی‌نژاد را مقایسه نمایید با عملکرد این رسانه در زمان دولت اصلاحات.

صدای عدالت نیز نوشته است: رئیس‌جمهور در گزارشی برای نخستین‌بار گرانی و تورم و کاهش ارزش پول کشور را پذیرفت و بر افزایش نقدینگی به عنوان عامل اصلی تورم تاکید کرد. وی شکست برنامه‌های اقتصادی دولت را تایید کرد و وعده داد که با کاستن از اندازه‌های دولت، کاهش نقدینگی و بالابردن بهای ارزهای خارجی، شرایط بهتری در اقتصاد ایجاد کند. گزارش رئیس دولت، درباره حساس‌ترین مساله جاری کشور از دید اقتصاددانان گرچه به علت پذیرش واقعیت‌هایی که از پذیرش آن سر باز زده می‌شد حرکت مثبتی می‌تواند بود، اما سرشار از تناقض‌ها و مسائل غیراقتصادی است که بخش‌های اصلی نامه‌های استادان اقتصاد دانشگاه‌ها را بدون اشاره به آنان و سابقه و ماخذ مباحث تایید می‌کند... به‌نظر می‌رسد پذیرش واقعیت‌های تلخ اقتصادی، بعد از آن ضرورت یافت که بانک مرکزی که مدیر تازه آن از آخرین فشارها برای کناره‌گیری مصون مانده [پس] از بارها تکذیب ناگزیر به پذیرش واقعیت‌ها شده بود.

اعتماد نوشت: بالاخره احمدی نژاد بر صفحه تلویزیون ظاهر شد و به وجود گرانی و تورم اعتراف کرد؛ اعترافی دیرهنگام اما تا حدودی تسکین دهنده آلام اقتصادی مردم، چرا که تا پیش از این محمود احمدی نژاد به کلی منکر گرانی و تورم بود و حتی زمانی که اقتصاددانان برجسته کشور هشدار دادند با سیاست هایی که دولت احمدی نژاد در پیش گرفته است اقتصاد ایران به زودی گرفتار تورم، گرانی و رکود خواهد شد اما بلافاصله این شخص رئیس جمهور، اعضای دولت و تریبون های حامی احمدی نژاد بودند که فعال شدند و اتهام های زیادی را متوجه اقتصاددانان کردند؛ اتهاماتی که حتی تا مرز مجرم دانستن هشداردهندگان پیش رفت. اما اکنون یک سال پس از نوشتن آخرین نامه انتقادی اقتصاددانان این شخص رئیس جمهور بود که بر صفحه تلویزیون ظاهر شد و برای اولین بار به گرانی و تورم اعتراف کرد؛ اعترافی که بلافاصله واکنش های زیادی را به دنبال داشت، چرا که احمدی نژاد به رغم اعتراف به وجود گرانی ها اما در عمل مسوولیت آن را نپذیرفت... احمدی نژاد فراموش کرد از نقش دولت هم حداقل به عنوان یکی از عوامل گرانی های اخیر یادی کند. اما نه تنها اینگونه نشد بلکه به اعتقاد احمدی نژاد دولت باعث شده تا تورم را که می توانست بیش از این باشد در این سطح حفظ کند. البته احمدی نژاد در شرایطی از موفقیت دولت در جلوگیری از تورم و گرانی بسیار بیشتر از آن چیزی که وجود دارد، سخن به میان آورد که او سال قبل در تلویزیون به مردم وعده داد؛ با سیاست هایی که دولت در عرصه اقتصاد اتخاذ کرده است، سال جاری را با تورم تک رقمی طی خواهیم کرد. احمدی نژاد در آن برنامه تک رقمی شدن تورم در سال 86 را خبر خوش اقتصادی برای مردم دانست.

آفتاب یزد نیز در سرمقاله خود نوشت: در مقابل ادعای رئیس‌جمهور گروهی از نمایندگان نیز وعده‌های نسنجیده و اقدامات ناهماهنگ بعضی از دستگاه‌های دولتی را عامل تشدید تورم می‌دانند. آنها برای اثبات ادعای خود، به هشدارهایی اشاره می‌کنند که در هنگام بررسی بودجه دو سال اخیر مطرح نموده‌اند. این یادآوری‌ها، ذره‌ای از مسوولیت قانونی، ‌اخلاقی و شرعی نمایندگان نمی‌کاهد، اما کنار هم قراردادن ادعاهای رئیس‌جمهور و نمایندگان مجلس، این نگرانی را ایجاد می‌کند که هر یک از دو طرف، تنها مایلند با سلب مسوولیت از خود، طرف مقابل را مسوول نابسامانی‌های اقتصادی جلوه دهند.

جهان صنعت نیز در سرمقاله خود نوشت: روح کلی گزارش رئیس‌جمهور بیشتر به علل تورم و گرانی اشاره دارد و کمتر به راهکار مبارزه با آن می‌پردازد که خود این وجود ضعف در مبارزه با گرانی را تداعی می‌کند. درست مثل اینکه پزشکی بر سر بالین پسربچه‌ای برود که از پشت بام افتاده است و به‌جای اینکه به مداوا بپردازد، بیشتر در این باره صحبت کند که نباید به لب بام رفت.

دنیای اقتصاد نیز نوشته است: تفاوت اصلی گزارش پریشب رئیس‌جمهوری با گزارش‌های پیشین در کاهش شدید اتکای وی به عوامل ماورایی و مافیایی تورم و توجه به علل اقتصادی و نیز اشتباهات دولت در این زمینه بود که گامی به جلو محسوب می‌شود، از همین زاویه ستودنی است؛ اما با توجه به این نکته ظریف که تحلیل‌های اشتباه از علل بروز مشکلات اقتصادی می‌تواند به اتخاذ تصمیمات اشتباه در حل این مشکلات منجر شود و با پیدایش دور باطلی از خروجی ناخواسته و تصمیمات اشتباه، اقتصاد کشور را در گرداب مشکلات بیشتر فرو ببرد؛ به نظر می‌رسد ارزیابی تحلیل‌های وی از علل تورم ضروری است.

تهران امروز در تیتر نخست خود اظهارات چند تن از مجلسیان را منعکس کرد. محمد خوش‌چهره گفت: آمارها نشان می‌دهد تسلط دولت به درآمدهای نفتی نسبت به گذشته به بیشترین حد رسیده است. دولت نهم معتقد است تمامی درآمدهای نفتی در اختیارش قرار ندارد در حالی که این نکته مساله جدیدی نیست.

عماد افروغ نیز گفته است: یادم نمی‌آید از راه‌حل‌های کوتاه‌مدت یا برنامه‌ریزی شده ایشان برای مهار گرانی نکته‌ای شنیده باشم. یک سری عوامل در رابطه با گرانی مطرح شد که البته ارتباط آنها به طور دقیق مشخص نشد. کارشناسان اقتصادی باید نظر دهند.

مصباحی مقدم هم یادآور شد: مسوولیت ایجاد رشد نقدینگی را دولت باید بپذیرد و نمی‌تواند این مسوولیت را به جای دیگری منتقل کند. بودجه ما بودجه تورمی است و متمم‌ها هم که در سال قبل چهار بار به مجلس ارائه شد تورم‌زا بودند.


نوشته شده توسط : علی

نظرات ديگران [ نظر]