سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
دواندن عده‌ای از بازیکنان استقلال پس از ششمین باخت این فصل استقلال در برابر صنعت نفت در ورزشگاه آزادی در برابر چشمان تماشاگران، واکنش‌‌های بسیاری را در رسانه‌‌های کشور در پی داشت، اما این بحث زمانی مهمتر شد که بخش مهمی از برنامه 90 شبکه سوم سیما را نیز به خود اختصاص داد.
دواندن این بازیکنان پس از کم‌کاری در بازی توسط مربی استقلال، به رغم این‌که کریمی آن را تنها یک تمرین صرف می‌دانست، یک تنبیه تمام عیار بود که در بسیاری مواقع، توسط بسیاری از مربیان در رشته‌‌های گوناگون ورزشی اعمال می‌شود و در این گونه موارد، مربی توجهی به حضور تماشاگر و خبرنگار و ... ندارد. هرچند در مواردی، حضور تماشاگران می‌تواند در تصمیم مربیان مؤثر باشد و در مواردی هم اعمال این گونه تنبیهات، برای احیای هدف گمشده بازیکنانی که معمولا پس از بلند شدن آوازه‌شان و پا گذاشتن به تیم‌های بزرگ درگیر حواشی می‌شوند، لازم است.

اما بحث اصلی، بزرگ شدن این مسئله در رسانه و سرانجام در برنامه‌ای مانند 90 بود که نمود دیگری از تبعیض میان بازیکنان و تیم‌های ورزشی را نشان داد. در حالی‌که فیروز کریمی، بارها این حرکات را در تیم‌های قبلی انجام داده بود و مربیان متعدد فوتبال ما البته به جز استقلال و پرسپولیس در موارد متعدد، اقداماتی مشابه این کار را انجام داده‌اند، پافشاری عادل فردسی پور برای محکوم کردن این حرکت فیروز کریمی و اصرار فیروز بر درست بودن کارش، محور داغی در برنامه‌ای 90 شد و حتی این مناظره مجری و مربی، یکی از مهمترین موضوعات این بازی را که بازی خوب بازیکنان جوان صنعت نفت مقابل استقلال بود، به حاشیه کشاند.

در عرف ورزش، هر مربی برای خود روش‌هایی برای تنبیه بازیکنان خاطی دارد که می‌تواند از فیروز کریمی تا ناصر حجازی، علی پروین، اکبر میثاقیان، فرهاد کاظمی و ... متفاوت باشد، اما معلوم نشد علت تأکید بیش از اندازه عادل فردوسی‌پور،‌ مجری محبوب سیما بر این نکته چه بود؟!

آیا به صرف این‌که یک تیم بزرگ است، مربی باید از اعمال تفکرات و اعتقادات خود خودداری کرده و در واقع، اختیار هدایت تیم را به بازیکنان جوانی بدهد که گاه و بی‌گاه، اسیر حواشی و دام‌هایی می‌شوند که در کنار تیم‌ها به ویژه تیم‌های بزرگ، خطر بزرگی برای بازیکنان و تیم به شمار می‌رود؟

فردوسی‌پور در حالی بر تحقیر این بازیکنان در برابر دوربین‌ها و تماشاگران تکیه داشت که همین عوامل، شاید بیشترین تأثیر را در کشیده شدن بازیکنان به حاشیه و اسیر شدن در دام‌های خطرناک حواشی ورزش داشته باشند و صرف‌نظر از این که کریمی چه کسانی را دواند و چرایی آن، گاه دور کردن بازیکنان از این عوامل بحران‌زا و دادن مسیر واقعی به آنان برای شکستن غرورهای کاذب و ویرانگر، می‌تواند یکی از وظایف یک مربی متفکر در ساختن بازیکنان و جلوگیری از هدر رفتن استعدادهایی باشد که می‌توانند مهره‌‌های بزرگی برای فوتبال ما باشند. همان‌گونه که در سال‌های گذشته نیز بازیکنان مستعدی داشته‌ایم که با پا گذاشتن به تیم‌های بزرگ، مانند تیم‌های پایتخت، در جریان حواشی خطرناک این ورزش قرار گرفته و پس از مدتی از صحنه فوتبال ما محو شده‌اند که نمونه آن، یکی از بازیکنانی بود که چند سال پیش از همین تیم صنعت نفت به استقلال آمد.

اقدام دیگر فردوسی‌پور در این برنامه، گفت‌گو با کارشناسانی بود که بعضا برای بسیاری از بینندگان ناشناخته بوده و در بسیاری از موارد، نام آنان نیز در زیر تصویر درج نشد که با واکنش تند فیروز کریمی ـ البته باز هم در قالب طنز و تلویح ـ روبه‌رو شد.

همچنین نمایش عکسی از کریمی در هنگام واکنش‌های کنار زمین و راه‌اندازی نظرسنجی از مردم، کار دیگری در بزرگ کردن این مسئله بود که مجموع این عوامل،‌ پرسش‌های بسیاری را درباره اهداف آن به وجود آورد.

نوشته شده توسط : علی

نظرات ديگران [ نظر]