سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 

در حالی که اقدام غیرمنتظره روس‌ها در تحویل بخش اول سوخت نیروگاه بوشهر به رغم سابقه بدقولی و کارشکنی طولانی آنها در ساخت این نیروگاه، بسیاری از ناظران را شگفت‌زده کرده، اظهارات بوش، رئیس‌جمهور آمریکا پرده از انگیزه تحویل سوخت به ایران در مقطع کنونی برداشت.
بنا بر شواهد و قرائن، تحویل این سوخت به ایران، با موافقت دیگر قدرت‌های جهانی صورت پذیرفته است؛ چنان که بوش نیز اظهار کرده که از تحویل سوخت به ایران حمایت می‌کند.
رئیس‌جمهور آمریکا در عین حال افزود: «اگر ایرانی‌ها این اورانیوم را برای استفاده‌های صلح‌آمیزشان بپذیرند، دیگر دلیلی ندارد که بخواهند غنی‌سازی را یاد بگیرند.»

همزمان، رسانه‌های بین‌المللی در ساعات گذشته با بزرگنمایی ارسال نخستین محموله سوخت اورانیوم غنی‌شده به ایران که برای تست شیوه عمل کردن نیروگاه استفاده خواهد شد، تلاش کردند با این ادعا که ایران اکنون نیروگاه دیگری غیر از بوشهر ندارد، این‌گونه وانمود کنند که اصرار ایران برای ادامه برنامه غنی‌سازی اورانیوم خود، اهداف غیر صلح‌آمیز دارد.

تلویزیون «بی.بی.سی» نیز با طرح این پرسش که «اورانیوم روسی برای بوشهر، اورانیوم ایرانی برای کجا؟» مدعی شد: نیروگاه ایرانی در دست ساخت، فعلا در حد طرح بر روی کاغذ است و از این رو اورانیوم غنی‌شده برای اهداف دیگری تولید خواهد شد!

هفته گذشته هم رایس، وزیر خارجه آمریکا گفته بود: «یک مثال، برنامه صلح آمیز هسته‌ای نیروگاه بوشهر است که روس‌ها برای ایران می‌سازند و مدت‌ها بود که آمریکا با آن مخالفت می‌کرد، اما رئیس‌جمهوری با پوتین گفت‌وگو کرد و من با روس‌ها گفت‌وگو کردم که ایرانیان می‌توانند از الگوی بوشهر استفاده کنند، به شرطی که روسیه سوخت را به آنها بدهد.»

تلاش برای ادامه اتهام فعالیت غیر صلح‌آمیز هسته‌ای به ایران در حالی است که در گزارش سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا که دو هفته پیش منتشر شد، آمده بود: ایران از سال 2003 برنامه نظامی هسته‌ای را کنار گذاشته است.

با توجه به بدقولی‌های دامنه‌دار روس‌ها در  ارسال سوخت نیروگاه بوشهر و تکمیل آن که هنوز هم ادامه دارد، به نظر می‌رسد ارسال غیرمنتظره سوخت در مقطع کنونی در پی یک توافق جهانی برای وادار کردن ایران به تعلیق غنی‌سازی تحت فشار افکار عمومی بین‌المللی است.

کاخ سفید که پس از گزارش البرادعی و رفع بسیاری از نقاط ابهام برنامه اتمی ایران، تحت فشار افکار عمومی برای ادامه برخورد با ایران و از جمله تظاهرات‌های ضد جنگ در نقاطی از جهان بود، با انتشار گزارش 16 سازمان جاسوسی خود، تا اندازه‌ای چهره‌اش را بازسازی کرد و اکنون که حتی در تصویب زودهنگام قطعنامه تحریم سوم ناکام مانده، در تلاش است تا با توسل به ایده عدم نیاز برنامه صلح‌آمیز ایران به تهیه سوخت، ایران را وادار به تعلیق غنی‌سازی نمایند.

این فضاسازی‌ها در حالی است که بدقولی‌ها و کارشکنی‌های طرف‌های غربی در همکاری فنی با ایران، جمهوری اسلامی را به تکیه کردن بر دانش و توان فنی خود چه در فناوری چرخه سوخت و چه نیروگاه‌سازی مصمم کرده است.
 
سابقه بدقولی روسها در بوشهر 
بازرسی ارسال سوخت هسته ای به ایران در ماه نوامبر در کشور روسیه توسط بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای انجام پذیرفت و از آن تاریخ تاکنون برنامه‌ریزی برای ارسال سوخت هسته‌ای به کشور در دست تهیه بوده است.

روسیه در نوامبر سال 1994 قرارداد ساخت نیروگاه هسته‌ای بوشهر را با ایران امضا نموده و قول داده بودند این نیروگاه حداکثر تا سال 1999 تحویل ایران شود. اما به بهانه تغییرات پیمانکاران غربی و همچنین تغییراتی در سیستمهای حفاظتی و ایمنی و طراحی‌های دیگر که مختص تجهیزات روسی می باشند، از حدود هشت سال پیش تاکنون با توجه به مسائل عمده که به آنها شکل و لعاب فنی می‌دادند، راه‌اندزی این نیروگاه را به تعویق انداخته و سعی در تاخیر آن نموده‌اند. هم اکنون هم هیچ‌کدام از منابع رسمی روسی این موضوع را مورد تایید قرار نداده‌اند که نیروگاه هسته‌ای بوشهر حداقل تا پایان سال 2008 هم به بهره برداری می‌رسد.

 
* در آذر 1383 مدیر پروژه ساخت و راه‌اندازی نیروگاه اتمی بوشهر گفت: در 15 ماه آینده، نیروگاه به بهره‌برداری خواهد رسید.
 
* در اسفند 1385 «میدل ایست نیوز لاین» خبر داد که ولادیمیر پوتین تصمیم گرفته است تکمیل احداث نیروگاه بوشهر را باز هم به تعویق بیندازد.
 
* در فروردین ماه سال جاری، آقازده در خصوص مشکلات شرکت اتم استروی اکسپورت خاطرنشان کرد که این شرکت تاکنون هشت مدیر تغییر داده است و مبالغی که از ایران برای نیروگاه بوشهر دریافت شده است به نظر می‌آید در جای خودش استفاده نشده است و در حال حاضر این شرکت با کمبود نقدینگی مواجه است.

نوشته شده توسط : علی

نظرات ديگران [ نظر]