سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
یک کارشناس مسائل سیاسی و اقتصادی با بیان تمثیلی از ماجرای فرش‌های نهاد ریاست‌جمهوری ارزیابی خود را از گفت‌و‌‌گوی تلویزیونی رییس‌جمهوری بیان کرد.
سعید لیلاز در گفت و گو یی در پاسخ به این سوال که آیا به عنوان فردی متخصص در امور رسانه گمان می‌کنید نوع گفتار و رفتار آقای احمدی نژاد در این گفت‌و‌گوی تلویزیونی توانسته‌است پایگاه اجتماعی حامی وی را قانع کرده و بخش‌های زیرمتوسط جامعه را مجاب کند گفت: «اینکه کسی بتواند با اقشار پایین مردم ارتباط برقرار کند بسیار خوب است. من معتقد نیستم که آقای احمدی نژاد می‌تواند این کار را بکند. اگر رییس جمهور می‌توانست این کار را انجام دهد که احتیاجی به این همه هتاکی و متهم کردن گروهی به خیانت و عده‌ای به توطئه و دسته‌ای به نادانی نبود.»

وی افزود: «در این مصاحبه مطالب غیرواقعی بسیاری عنوان شد. در این گفت‌و‌گو عنوان شد که آمار معاملات بورس افزایش داشته است. در حالی که می‌دانیم کاهش داشته است. در این مصاحبه گفته شد که در دولت قبل مسکن زیادی ساخته نشد در حالی که می‌دانیم نرخ تراکم خانوار در دولت آقای خاتمی از 15/1 به 04/1 کاهش یافته‌است. در بخش دیگری از گفت‌و‌گو عنوان شد که تورم جهانی عامل تورم داخلی است در حالی که نرخ تورم جهانی یک هفتم تورم در ایران است. آقای احمدی نژاد خود را عالم به همه علوم و فنون می‌داند. بنابراین نمی‌توانیم از ایشان بپذیریم که از این مسائل اطلاع ندارد. بلکه باید گفت که این مسائل به طور غیرواقعی عنوان شده است.»

لیلاز اضافه کرد: «من می‌خواهم برای شما تمثیلی بیاورم. داستان فرش‌های نهاد ریاست جمهوری را همه به یاد دارند که وقتی ایشان به صدارت رسید بر سر آن چه جنجالی به پا شد و با چه غوغایی جمع‌آوری شد. در جلسه مصاحبه ایشان همه دیدند که این فرش‌ها با چه شکوهی زیر پای ایشان بود! به نظر من داستان اقتصاد و سیاست ایران در دوره ایشان حکایت همان فرش‌هاست!»

این کارشناس مسائل اقتصادی خاطرنشان کرد: «این اظهارات فردی بود که دو بار به تصریح گفته‌است که از علم اقتصاد بیزار است و علم اقتصاد را قبول ندارد. از سوی دیگر هیچکدام از استدلال‌های ایشان مبین این نیست که در آینده وضع بهتری داشته باشیم. چرا که این مصاحبه‌نشانگر آن بود که علیرغم برخی صحبت‌ها،‌سیاست‌های دولت در عمل همچنان ادامه داد.»

این روزنامه‌نگار در ادامه در خصوص اینکه آیا گزارش رییس جمهور درباره گرانی‌ها و همچنین دیگر مسائل رای‌دهندگانش را قانع کرده است اظهار داشت: «خیر. چرا که اساسا نفس برگزاری این نشست اثبات می کند که اوضاع وخیم است. این نشان می‌دهد که وقتی آقای هاشمی درباره هشدا‌رهنده بودن وضعیت سخن گفت تشخیص او درست بوده است. در ضمن شما توجه داشته باشید که در تاریخ جمهوری اسلامی سابقه ندارد برای فردی تا به این اندازه پوشش تبلیغلتی داده شود. مصاحبه ایشان در پربیننده‌ترین ساعات شب در یک شبکه سراسری تلویزیونی و همزمان در شبکه سراسری رادیو پخش شد در حالی که در هیچکدام از شبکه‌های دیگر هیچ برنامه جذاب دیگری پخش نمی‌شد تا همه پای این مصاحبه بنشینند. همین مساله نشان دیگری است بر ای واقعیت که اوضاع چندان مناسب نیست.»

وی ادامه داد: «اگر رای‌دهندگان و طرفداران آقای احمدی نژاد هنوز بر رای خود باقی بودند که نیازی به برگزاری چنین مصاحبه‌ای با این پوشش تبلیغاتی نبود. ایشان که به طبقه الیت و نخبگان جامعه وقعی نمی‌گذارد. خود ایشان هم بارها گفته‌اند. بنابراین مخاطب آقای احمدی نژاد در این مصاحبه تلویزیونی طرفداران و حامیانشان بوده است و همین امر یعنی اینکه آنان ناراضی هستند. از سوی دیگر به نظر من این نوع برخوردها با مردم متضمن این است که ما ملت ایرانت را بسیار دست پایین انگاشته‌ایم.»

این کارشناس اضافه کرد: «اساسا مردم اقدام فوری می‌خواستند که به آقای احمدی نژاد رای دادند. وگرنه اگر بنا بر این صحبت‌ها بود که آقای هاشمی بسیار بهتر و دقیق‌ترش را می‌دانست و می‌توانست بیان کند. تنها مشکل این بود که آقای هاشمی نمی‌گفت که من بلافاصله مشکلات را حل می‌کنم و آقای احمدی نژاد با شعار حل فوری مشکلات رای آورد. اما در مصاحبه تلویزیونی یکشنبه شب ایشان بعد از گذشت 28 ماه از دوران صدارتش کیلوتر شمار خود را صفر کرد. این به نظر من به هیچ‌وجه برای مردم پذیرفتنی نیست.»

لیلاز در پایان گفت: «اصل برگزاری این مصاحبه تلویزیونی به نظر من معلول شرایط ویژه است و همچنین پدیدآورنده شرایط جدید در کشور خواهد بود.»

نوشته شده توسط : علی

نظرات ديگران [ نظر]