سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 

فیلم ضد ایرانی «پرسپولیس»

یکشنبه 86 اردیبهشت 30 ساعت 4:55 عصر

فیلم ضد ایرانی «پرسپولیس» که قرار است در بخش رقابتی شصتمین جشنواره فیلم کن به نمایش در بیاید نظر مطبوعات غربی را به خود جلب کرده است.

به نوشته تهران امروز، در حالی که فیلم‌های متعارف و واقع بینانه درباره ایران چندان مورد توجه رسانه‌های خارجی قرار نمی‌گیرند، فیلم ضدایرانی «پرسپولیس» نظر رسانه‌های خارجی بالاخص مطبوعات آمریکایی را به خود جلب کرد، آنچنانکه روزنامه آمریکایی لس‌آنجلس تایمز می‌نویسد: «پرسپولیس» یکی از زیباترین و بکرترین روایات تاریخی است که در عصر حاضر وجود دارد.
این فیلم که براساس دو کتاب مصور از «مرجان ساتراپی»، توسط خود او و با همکاری «ونسان پارونو»، فیلمساز فرانسوی ساخته شده است، تصویرگر خاطرات دختر چهارده ساله سرکشی است که به ادعای سازنده فیلم، پس از انقلاب اسلامی، ناگهان خود را در تهرانی کاملا سنتی و مذهبی می‌یابد و او که نمی‌تواند با وضع موجود خود را تطبیق دهد توسط والدینش به وین فرستاده می‌شود و تازه پس از استقرار خود در کشوری دیگر و رویارویی با فرهنگی جدید درمی‌یابد که در کشورش چه دروغ بزرگی به اسم حقیقت در حال وقوع است!
لس‌آنجلس تایمز ضمن تعریف و تمجید از استعداد «ساتراپی» در کتاب‌های کمیک استریپ، وی را همپای «آرت اشپیگلمن» و «لیندا باری»، کاریکاتوریست‌های مشهور آمریکایی معرفی می‌نماید و می‌نویسد: جلد دوم این کتاب به مراتب بهتر از جلد نخست آن است و ساتراپی به خوبی توانسته از زبان کودکانه برای روایتی واقعی و جذاب استفاده نماید. نشریه آمریکایی «پاپلیشرز ویکلی» نیز ضمن تمجید فیلم «ساتراپی»، درباره دومین جلد کتاب وی که در باره وقایع پس از جنگ و خروج «مرجان» از ایران است، می‌نویسد: اگرچه در دومین جلد این کتاب از زهر کلام «ساتراپی» و تلخی اتفاقات روایت شده کاسته می‌شود، ولی «ساتراپی» در این قسمت نیز بسیار ماهرانه و زیرکانه عمل نموده و در بعضی جاها از این جلد بیش از جلد اول می‌توان به استعداد و انگیزه او پی برد.
همچنین روزنامه نیویورک تایمز در این باره می‌نویسد: داستان ساتراپی فوق‌العاده پیچیده است و بیشتر به یک مستند می‌ماند اگرچه در قالبی گرافیکی روایت شده است... این داستان بسیار پویاست و به خوبی می‌تواند با مخاطب ارتباط برقرار نماید.
این روزنامه در پایان می‌نویسد: داستان «پرسپولیس» فوق‌العاده و جذاب است!
روزنامه یواس‌ای‌تودی نیز در ستایش «ساتراپی» با وی ترتیب یک مصاحبه رو در رو را داد و با او درباره انگیزه‌اش از نوشتن و پس از آن ساخت «پرسپولیس» به گفت‌وگو نشست.
ساتراپی در گفت‌وگو با این روزنامه بدون اشاره به حمایت اکثریت ملت ایران از انقلاب اسلامی گفت: در کتاب اولم من خود از نزدیک با انقلاب و پس از آن جنگ ایران و عراق از نزدیک روبه‌رو شدم، همه زندگی‌ من و دیگر هم میهنانم به خاطر آنچه به وقوع پیوسته بود
به شدت زیر و زبر شده بود که واقعا برای همه به خصوص یک نوجوان چهارده ساله بسیار سخت بود.
او در این مصاحبه خود را تبعیدی نامیده و مدعی شده کتاب دومش درباره زمانی است که به تبعید رفته است!
فیلم کارتونی «پرسپولیس» که امسال قرار است در شصتمین جشنواره فیلم کن به نمایش درآید، اگرچه به گفته «مرجان ساتراپی» فیلمی کاملا بیطرفانه است، در قالبی سیاه و سفید آشکارا سعی کرده تا انقلاب اسلامی را رویدادی تلخ و سیاه معرفی کند که مردم ایران را به مردمی افسرده و دل شکسته تبدیل کرده است.

انتشار ‌نامه اعتراض‌آمیز بنیاد فارابی به نمایش «پرسپولیس» در کن
خبرگزاری فارس: بنیاد سینمایی فارابی ‌نامه اعتراض‌آمیز سینمای ایران را درباره نمایش «پرسپولیس» در جشنواره کن منتشر کرد.

به گزارش روابط عمومی بنیاد سینمایی فارابی، مدیر امور بین الملل بنیاد سینمایی فارابی درباره نمایش فیلم پرسپولیس در جشنواره کن اعلام کرد که اعتراض بنیاد سینمایی فارابی به نمایندگی از سینمای ایران نسبت به این فیلم به رایزن فرهنگی فرانسه در ایران ارایه شده است.
امیر اسفندیاری ادامه داد: فیلم پرسپولیس هنوز در جشنواره کن به نمایش در نیامده اما از یک ماه پیش و پس از اعلام حضور این فیلم در جشنواره کن با توجه به آگاهی‌هایی که ما از تولید این فیلم داشتیم و اطلاع از اینکه بر اساس کتابی ساخته شده که رویکرد آن کتاب با ارزش های انقلاب اسلامی ایران مغایرت دارد بنیاد سینمایی فارابی بلافاصله پس از اعلام حضور این فیلم در جشنواره طی نامه‌ای مراتب اعتراض خود نسبت به این رفتار جشنواره کن را به امضای مدیرعامل بنیاد به رایزن فرهنی فرانسه در ایران منعکس نمود.
وی ادامه داد : در همان نامه اعلام کردیم که با حضور موثر در بازار کن تلاش می‌کنیم واقعیات جمهوری اسلامی ایران را از طریق سینمای نجیب سالم و انسانی ایران با نمایندگان حاضر در بازار به جهانیان معرفی کنیم .
اسفندیاری همچنین با در اختیار قرار دادن متن نامه مدیر عامل بنیاد سینمایی فارابی به رسانه ها اعلام کرد از آن تاریخ تا کنون هنوز هیچ پاسخ رسمی ای از سوی رایزن فرهنگی فرانسه در ایران صورت نگرفته است.
مدیر امور بین الملل بنیاد سینمایی فارابی تصریح کرد : در هر صورت ما نیز منتظر نمایش فیلم پرسپولیس در چشنواره کن خواهیم بود و قطعا قبل و بعد از نمایش فیلم در جشنواره از سوی چتر سینمای ایران در بازار مجددا نسبت به این نمایش اعتراض خود را به دبیرخانه کن ارایه می نمائیم .
وی اعلام کرد که واکنش ما نسبت به چنین برداشت های انحرافی از مولفه ها و مبانی جمهوری اسلامی واکنشی منطقی است و از طریق اطلاع رسانی در فیلم‌های سینمایی ، مستند و کوتاه در بازار توجه جهانیان را به سینمای نوین ایران که نشات گرفته از انقلاب اسلامی است معطوف خواهیم کرد.
متن نامه علیرضا رضاداد مدیر عامل بنیاد سینمایی فارابی به رایزن فرهنگی فرانسه در ایران به شرح ذیل است:

جناب آقای ونسان گریمو
رایزن فرهنگی محترم فرانسه در ایران
با احترام،
جای بسی تعجب است که جشنواره کن که دارای قدمتی طولانی است در سالهای اخیر علی‌رغم ارائه فیلم‌های ایرانی زیاد به بخشهای مختلف آن جشنواره، نگاهی شایسته و در شأن سینمای ایران نداشته است. محروم کردن علاقمندان به فیلم‌های ایرانی اگرچه این فرصت را از علاقمندان می‌گیرد اما از سویی برای سینماگران ایرانی خالی از فایده نیست زیرا آنان را جهت ساخت فیلم‌های برتر تشویق می‌کند و در نتیجه سینمای ملی ایران را به هدف رشد و تعالی آن نزدیکتر می‌کند.
اما امسال جشنواره فیلم کن در اقدامی غیرمتعارف و نامتناسب فیلمی را درباره ایران انتخاب نموده است که در بخشی از آن چهره‌ای غیرواقعی از دستاوردها و نتایج انقلاب شکوهمند اسلامی ارائه نموده است و خود را در معرض این اتهام قرار داده است که از یک سو با انتخاب نکردن فیلم‌های ارزشمند سینمای ایران و از سوی دیگر با انتخاب چنین فیلمی به جای نگرش هنرمندانه اقدامی در جهت سیاستهای جانبدارانه سلطه‌گران قدرت نموده است و برخلاف شعار آزادنگری و آزاداندیشی رویه جانبداری از زورمندان جهانی را اتخاذ کرده است.
آیا انتخاب چنین فیلمی در کنار انتخاب نشدن فیلم‌های ارزشمند ایرانی اقدامی قابل گذشت است و آیا چنین رفتاری واجد هیچ معنای سیاسی و غیرفرهنگی و حتی ضد فرهنگی از سوی آن جشنواره به حساب نمی‌آید؟
آیا سینمای ایران و سینماگران ایرانی بار دیگر باید از چنین اقدامی نیز چشم‌پوشی کنند و دوباره فرض کنند که قصد و غرضی نبوده و پاسخ‌های تکراری‌ای نظیر:"هیئت انتخاب و سازمان جشنواره کن مستقل است و فیلم‌های مستقل را انتخاب می‌کند" روبرو شود و به روی خود نیاورد؟
آیا معنای فیلم‌های مستقل و استقلال در ادبیات جشنواره کن توهین به ارزشها، آرمانها و مقدسات مردم کشوری دیگر است.
مردمی که با گذشتن از خون خود و فرزندان خود و با تلاش و کوشش فراوان توانستند بساط ستمشاهی را در ایران برچینند و آرمانهای دینی خود را با رأی اکثریت جامعه در جامعه خویش مستقر نمایند.
اگرچه سینمای ایران در این سالهای اخیر توانسته است با صرف هزینه و حضور جدی در بازار کن به جای جشنواره کن وجوهی از ارزشهای سینمای ایران را به مخاطبین و علاقمندان سینمای ایران معرفی نماید و بی‌تردید امسال نیز همین کار را خواهد کرد اما اینجانب به عنوان یکی از مسئولین حمایت از سینمای ارزشمند ایران و به نمایندگی از جامعه سینمایی کشور مجدانه از جنابعالی و مسئولین محترم سیاست خارجی، که نقش جدی آنها در برگزاری و سیاست‌گذاری در جشنواره کن پوشیده نیست انتظار دارم با اقدامی جدی و شایسته به جبران لطماتی که با چنین انتخابی به حیثیت این جشنواره وارد می‌نمایند اقدام نمایند.

امیدواریم جشنواره کن با تجدید نظر در رویه متخذه و با انتخاب فیلم های ارزشمند سینمای جهان و سینمای ایران که به سینمای نجیب، انسانی و سالم در جهان شناخته و معرفی شده است باردیگر بتواند جایگاه واقعی خویش را در میان جامعه سینمایی ایران پیدا کند و بتواند نقش متعهدانه و مسئولانه خویش را در پیوند فرهنگهای ملی به یکدیگر ایفا نماید.


نوشته شده توسط : علی

نظرات ديگران [ نظر]