سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 

عالیجناب لاریجانی

شنبه 86 آذر 24 ساعت 2:42 عصر
«علی لاریجانی» مسؤول سابق تیم هسته‌ای ایران در اظهاراتی بی‌سابقه در نوع خود، از عملکرد دولت خاتمی در زمینه هسته‌ای دفاع کرد؛ این درحالی است که در زمان دولت خاتمی که مسؤولیت تیم هسته‌ای برعهده «حسن روحانی» بود، لاریجانی مهمترین منتقد سیاست‌های هسته‌ای ایران بود، تا جایی که پذیرش تعلیق از سوی ایران را به «معاوضه در غلطان با آب‌نبات» مقایسه کرد.

با این حال، لاریجانی که خود ماه پیش از مسؤولیت تیم هسته‌ای ایران کنار رفت و جانشین او، «سعید جلیلی»، براحتی در جریان مذاکرات با سولانا اعلام کرد که هیچ پایبندی به تعهدات وی ندارد، اکنون و در تازه‌ترین سخنانش از در آشتی با سیاست‌های هسته‌ای پیش از خود درآمده است؛ همچنانکه مدتی پیش هم، به شکلی غیرمنتظره شعار «آشتی ملی» را سر داده بود. آنچه نه تنها مورد استقبال و توجه چندانی در محافل سیاسی قرار نگرفت که چهره‌هایی شاخص از جمع اصلاح‌طلبان چون «محسن آرمین» سخنگوی سازمان مجاهدین انقلاب و «عبدالله ناصری» سخنگوی ائتلاف اصلاح‌طلبان بشدت درباره این پیشنهاد ابراز تردید کردند.

یادداشت محسن آرمین در این زمینه

یادداشت عبدالله ناصری دراین زمینه

اما پس از آن پیشنهاد غیرمترقبه برای «آشتی ملی» - که سر سوزنی با عملکرد لاریجانی در صداوسیما و حتی دوره مسؤولیت وی در تیم هسته‌ای که عملا بازار نقد و گفت‌وگو در این زمینه را بسته بود- دفاعیات اخیر وی از عملکرد دولت خاتمی و اولین تیم هسته‌ای ایران، سورپرایز تازه‌ای از سوی مسؤول تازه کناررفته تیم هسته‌ای محسوب می‌شود. سورپرایزی آنچنان ناگهانی که می‌تواند بیش از رویکردی جدی و واقعی، تحرکی تبلیغاتی از سوی لاریجانی برای القای مخالفت خود با دولت احمدی‌نژاد و حتی گرایش به سمت اصلاح‌طلبان تلقی ‌شود.

بحث دبیر سابق شورایعالی امنیت ملی درباره دولت خاتمی زمانی شروع شد که در جریان سخنرانی وی در میان دانشجویان دانشگاه آزاد واحد مشهد، دانشجویی از ارسال نامه‌ای در دولت گذشته به دولت آمریکا جویا شد. نامه‌ای که حامیان دولت مدعی هستند خاتمی در آن، آمادگی خود برای توقف فعالیت‌های هسته‌ای را اعلام کرده است. لاریجانی با رد این موضوع گفت: دولت خاتمی هیچ نامه‌ای که با منافع و مصالح ملی کشور مغایرت داشته باشد، به آمریکایی‌ها ننوشته است.

وی به همین بهانه به دفاع از عملکرد دولت خاتمی در زمینه هسته‌ای پرداخت و تاکید کرد: راهبرد نظام در اواخر دولت آقای خاتمی تغییر کرد و دولت خاتمی در این زمینه، خوب هم عمل کرد. در این دوره، نظام تصمیم گرفت UCF اصفهان را راه‌اندازی کند و این کار را هم کرد.

لاریجانی تصریح کرد: «موضوع هسته‌ای ایران همواره زیر نظر رهبر معظم انقلاب بوده و به این دلیل با تغییر دولتها هیچ تغییری نکرده است. تلاش ایران برای دستیابی به انرژی هسته‌ای از زمان میرحسین موسوی آغاز شد و در دوران آقایان رفسنجانی، خاتمی و احمدی‌نژاد هم ادامه یافت. با وجود این، همواره راهبرد انرژی هسته‌ای کشور توسط رهبر معظم انقلاب تعیین می‌شده و با تغییر دولتها تنها در تاکتیکها تغییراتی صورت می‌گرفته است».

هر چند اظهارات لاریجانی در جریان این سخنرانی چندان حرف تازه‌ای نیست و در مواضع رسمی، عموما اینکه «راهبرد هسته‌ای ایران در همه دوره‌ها با نظارت و تائید مقام رهبری تعیین شده»، مورد تاکید بوده، اما این نوع سخن گفتن از سوی کسی که زمانی با علم به موافقت مقام رهبری و کلیت مسؤولان نظام با تعلیق فعالیت‌های هسته‌ای، باز هم ادعای «معاوضه در غلطان با آب‌نبات» را مطرح کرده بود، جای بحث دارد.

البته شاید در پاسخ گفته شود آن ادعای لاریجانی در مقطع انتخابات ریاست‌جمهوری دوره نهم و از موضع یک کاندیدا با هدف تضعیف رقیب مطرح شده است. اگر اینگونه باشد (که از نظر ما هست)، این عذر بدتر از گناه خواهد بود؛ چرا که اولا آقای لاریجانی از حساس‌‌ترین مساله امنیتی و تعهد کشور در قبال جامعه جهانی در آن زمان (یعنی تعلیق غنی‌سازی اورانیوم) استفاده تبلیغاتی و انتخاباتی کرده است و ثانیا، این سؤال جدی‌تر می‌شود که: آیا این موضع‌گیری حمایت‌آمیز از دولت خاتمی هم، ژست تبلیغاتی تازه جناب لاریجانی نیست؟

آن هم در شرایطی که هر روز، نشانه‌های تازه‌ای از اقبال جامعه به دوران اصلاحات و به‌ویژه آقای خاتمی به چشم می‌آید. تا آنجا که جناب لاریجانی بعنوان یک چهره شاخص ضداصلاحات هم، ناچار به دفاع از دولت اصلاحات شده است.

این نکته را هم البته در پایان متذکر می‌شویم که آقای لاریجانی در همین سخنرانی اخیر خود گفته: «انرژی هسته‌ای نباید دستاویز مناقشات داخلی شود»!


نوشته شده توسط : علی

نظرات ديگران [ نظر]