سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 

احمدی‌نژاد در پیشگاه ملت توبه کند

جمعه 86 آذر 23 ساعت 8:6 عصر

«حسن روحانی» رییس پیشین تیم هسته‌ای ایران، در گفت‌وگویی مشروح با شماره امروز روزنامه «جام‌جم» توضیحات مهمی را درباره تعلیق فعالیت‌های هسته‌ای ایران در دوران مسؤولیت خود و نیز حواشی پرونده دکتر موسویان مطرح کرده است.

خبرنگار روزنامه «جام‌جم» در بخشی از این گفت‌وگوی تفصیلی از دکتر روحانی پرسید: «ما اواخر دولت هشتم، شاهد شکسته شدن تعلیق از سوی جمهوری اسلامی بودیم که همین مساله باعث بالارفتن احتمال ارجاع پرونده جمهوری اسلامی ایران به شورای امنیت شد. برخی تحلیلگران هم وقوع چنین مساله‌ای را در پایان دولت هشتم به این علت می‌دانستند که دولت آقای خاتمی قصد دارد هزینه‌های چنین کاری را بر دوش دولت بعدی بیندازد. حال به نظر شما آیا با وجود شکستن تعلیق، بازهم راهی برای جلوگیری از رفتن پرونده هسته‌ای ایران به شورای امنیت وجود داشت و اگر سیاست‌های دولت قبلی ادامه پیدا می کرد، ما همین وضعیت فعلی را داشتیم؟».

دکتر روحانی در پاسخ گفت: پاسخ به این پرسش هم به بحث طولانی نیاز دارد و پاسخش بی‌نتیجه است. این مساله درست است که تعلیق در دولت هشتم شکسته شد و باز این مساله درست است که ما در دولت هشتم احتمال می‌دادیم که روزی به شورای امنیت برویم و این احتمال منتفی نبود، ولی خب، ما پرونده را از پشت در شورای امنیت برگرداندیم و به شورای حکام آژانس آوردیم و آنجا مستقر کردیم. حتی چارچوب‌هایی هم برایش طراحی کردیم که دیگر از این محل خارج نشود.

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: اینکه شکسته شدن تعلیق می‌توانست رفتن پرونده ما به شورای امنیت را تسریع کند، صحیح است؛ اما با وجود همه اینها، راه‌هایی وجود داشت که ما تعلیق را بشکنیم و به شورای امنیت هم نرویم، ولی این بحثها الان بی‌فایده است، زیرا 2 سال از آن گذشته و به هر حال به شورای امنیت رفته‌ایم. در حال حاضر باید همه تلاشمان این باشد که از شورای امنیت خارج شویم.این مساله برای ما مهم است.

دکتر روحانی با بیان اینکه «پرونده هسته‌ای، مساله‌ای ملی است و به همه ما مربوط می‌شود»، تاکید کرد: فناوری هسته‌ای هم یک فناوری ملی است که برای دستیابی به آن زحمت فراوانی کشیده شده است. مردم نمی‌دانند چه خون دل‌هایی برای این مساله خورده شده است. من چون از اولین لحظه در جریانش بودم، می‌دانم که از سال 1366 این مساله آغاز شده و دانشمندان ما و سیاسیون ما از اواخر دولت مهندس موسوی، و تمام دوره دولت آقای هاشمی و تمام دوره دولت دوره آقای خاتمی و دولت نهم همگی زحمت کشیدند تا خوشبختانه به این آرزوی ملی دست یافتیم و آنچه امروز به آن رسیده‌ایم چیزی است که به همه تعلق دارد.باید بکوشیم آن را حفظ کنیم و به نقطه مطلوب برسانیم و دست به دست هم بدهیم و مشکلاتی را که برای ما ایجاد شده است، برطرف کنیم. مساله مهم برای ما باید این باشد.

رییس پیشین تیم هسته‌ای ایران در پاسخ به این پرسش که «از سوی آقای احمدی‌نژاد به صورت مستقیم و غیرمستقیم انتقادهای زیادی به تیم مذاکره کننده قبلی و شخص شما وارد می‌شود و بیشتر انتقادها هم روی بحث اجرای پروتکل الحاقی است. به نظر شما منشا این انتقادها چیست؟»، گفت: شاید کم‌اطلاعی از همه زوایای مساله، ریشه این مباحث باشد. پرونده هسته‌ای وکارهایی که انجام شده، کار یک فرد نبوده است که بنده جواب دهم، چون کل نظام این کار را کرده است. تنها تصمیم من که نبوده است. کارنامه ما کاملا روشن است. جلسات کارشناسی می‌گذاشتیم و در آن بحث می‌کردیم و چارچوبها مشخص می‌شد.

دکتر روحانی ادامه داد: نتیجه این کار کارشناسی می‌آمد در جلسه‌ای با مقامات بالاتر در سطح وزرا بحث می‌شد و بعد به جلسه سران می‌رسید. در جلسه سران هم این مسائل تصویب می‌شد و سپس مصوبات به ما ابلاغ و ما آن را اجرا می‌کردیم. اگر تعلیقی انجام شده، تصمیم همه بوده است.

وی تاکید کرد: در خصوص امضای پروتکل هم که شورایعالی امنیت ملی مصوبه رسمی دارد؛ بنابراین هر کاری که انجام شده در چارچوب نظام بوده و نمی‌توان شخص خاصی را در آن خصوص مسوول دانست و از او سوال کرد.

نماینده مقام معظم رهبری در شورایعالی امنیت ملی افزود: این مساله را توضیح دادم. در انتقادهایی که به اشخاص وارد می شود؛ اما در مورد اصل کارهایی که در دوره قبل انجام شده باید بگویم آن تصمیمات کاملا درست، کارشناسی و دقیق بوده است.رآنها که امروز قضاوت می‌کنند، بظاهر فراموش کرده‌اند که فضای سال 82 چگونه بود. سال 82 زمانی بود که امریکا بر افغانستان و عراق پیروز شده و در اندیشه حمله به ایران بود. ناگهان باکشف مساله نطنز و سپس آلودگی سطح بالا به وسیله آژانس، سروصدای زیادی ایجاد شد. تمام تلاش این بود که پرونده ما را به شورای امنیت بفرستند و بلافاصله تحریم و سپس حمله نظامی را شروع کنند. تمام اقتصاد کشور قفل و نفس‌ها در سینه ها حبس شده بود. آن زمان، تمام دنیا از امریکا و اسرائیل گرفته تا تمام کشورهای اروپایی، همه ما را به فعالیت مخفیانه برای ساخت بمب اتمی متهم می‌کردند. در آن شرایط، ما تهدیدات را رفع کردیم و پرونده را از پشت در شورای امنیت به شورای حکام بازگرداندیم. راه رفع این تهدیدات و اتهامات هم از طریق اجرای موقت پروتکل بود و بالاخره پرونده را به جایی رساندیم که آژانس به اتفاق آرا و با حضور امریکا، قطعنامه‌ای تصویب کرد که فعالیت‌های ایران صلح‌آمیز است و اگر هم قصوری بوده، ایران آن را جبران کرده است.

روحانی تاکید کرد: حال من نمی‌دانم این چه حرف‌هایی است که برخی امروز مطرح می‌کنند و از کنار گود به قضاوت می‌نشینند. اینهایی که امروز چنین اتهامات و انتقادهایی را به مسوولان دوره‌های گذشته وارد می‌کنند، در آن زمان کجا بودند؟ اینها فکر می‌کنند ما از همان ابتدا که شروع کردیم، فناوری کامل هسته‌ای را در اختیار داشتیم. من که از ابتدای این کار حضور داشته‌ام، می‌دانم چه مسائلی گذشته است. ما وقتی تعلیق را پذیرفتیم اصلا UF6 در اختیار نداشتیم که بخواهیم آن را غنی سازی کنیم. ما تعلیق داوطلبانه و موقت را به این دلیل پذیرفتیم که با تعلیق موقت یک بخش و آرام کردن فضای بین‌المللی، بقیه زیرساخت‌های هسته‌ای کشور را تکمیل کنیم. خب، ما در همین فضا، اصفهان را کامل و UF6 را تولید کردیم. ما در آن مقطع تازه داشتیم اصفهان را می‌ساختیم. در فضای تعلیق بود که اصفهان کامل و تاسیسات آب سنگین اراک ساخته شد. در همین فضای تعلیق، نطنز را کامل کردیم. نطنز که از اول آماده نبود که ما بیاییم و در آن 3000 سانتریفیوژ نصب کنیم. مگر ما در آن مقطع چند عدد سانتریفیوژ داشتیم؟ کسانی که در ریز داستان هستند، می‌دانند تعلیق ما وابسته و بر مبنای توان فنی ما بود. من خودم چند نوبت در دیدار با مسوولان فنی تاکید کردم که هر زمان شما آمادگی غنی‌سازی داشتید، اعلام کنید تا ما تعلیق را بشکنیم.

رییس پیشین تیم هسته‌ای ایران با تاکید بر اینکه «تعلیق یک چتر لازم بود تا زیر آن چتر بتوانیم فناوری‌هایمان را کامل کنیم»، گفت: حالا عده‌ای که نه اطلاعاتی دارند و نه می‌دانند چه خبر بوده است، آمده‌اند و این مطالب را دامن می‌زنند.بعلاوه همانطور که گفتم تصمیم، تصمیم فردی نبوده است، بلکه تصمیم نظام بوده و به اعتقاد من، تصمیمی بسیار دقیق، درست و هوشمندانه بوده و این چیزی است که تاریخ در مورد آن قضاوت خواهد کرد که آیا کار نظام درست بوده یا خیر؟

دکتر روحانی در پاسخ به پرسش دیگر روزنامه «جام‌جم» درباره پرونده موسویان و اتهامات مطرح‌شده علیه وی گفت: فکر می‌کنم الان این ماجرا برای همه حتی برای بچه‌های مدرسه هم روشن شده است. داستان آقای موسویان دیگر نیازی به توضیح ندارد. همه فهمیدند که این داستان چه بوده، چه کسانی دنبالش بودند و کجاها فشار آوردند. همه چیز روشن شد و هیچ نکته مبهمی وجود ندارد.

وی افزود: الان نه سیاسیون بلکه مردم عادی هم بخوبی از واقعیت ماجرا آگاهند. این یک اصل است که حق هرگز مخفی نمی‌ماند و باطل یک دورانی دارد و در نهایت حق آشکار می‌شود. اما نکته اینجاست که حتی اگر به فرض کسی خلافی هم مرتکب شده باشد، تا زمانی که به دادگاه نرفته و جرم محرز نشده باشد، هر کس او را مجرم بداند، خودش مجرم است. ما در قانون اساسی داریم که اصل بر برائت همه مردم است، و هیچ کس مجرم شناخته نمی‌شود مگر اینکه دادگاه صالح او را گناهکار بداند و این چیزی است که هم شرع و هم قانون اساسی بر آن تاکیددارند. حال چطور، با چه دینی، با چه اخلاق و انسانیتی ما می‌آییم و با آبروی افراد بازی می‌کنیم؟ آن هم افرادی که در تمام زندگی شان در داخل و خارج خادم این نظام و مردم بوده‌اند. این همه روایت داریم که می گوید آبروی مومن همچون خون مومن است.آیا برخی مقامات ما می خواهند اول سر را ببرند و بعد متهم را برای محاکمه به دست دادگاه بسپارند؟ متاسفانه این همه روایات در خصوص آبروی مومن بی‌توجه مانده‌اند؛ روایاتی که می‌گویند حیثیت مومن چون کعبه است. حال هم که همه چیز مشخص شده به جای اینکه از این مساله پشیمان باشند و توبه کنند و بیایند در پیشگاه ملت اعتراف کنند که به دلیل ناآگاهی این مسائل را مطرح کردند، باز بر همان روش قبلی پافشاری می‌کنند.

دکترروحانی تصریح کرد: اصولا در این مورد، تنها بحث آقای موسویان مطرح نیست، بلکه به اعتقاد من هر فردی به هر اتهامی اگر پرونده‌ای در قوه قضاییه دارد، باید صبر کرد تا دادگاه در این زمینه حکم دهد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با ذکر خاطره‌ای از دوران امام گفت: وزیر سابق اطلاعات درخصوص پرونده در حال بررسی که هنوز دادگاه در مورد آن نظر نهایی صادر نکرده از امام پرسیده بود آیا برخی نمایندگان مجلس می‌توانند از محتوای این پرونده‌ها مطلع شوند و امام در پاسخ فرموده بودند تا زمانی که دادگاه حکم نداده است، کسی حق اطلاع از محتوای این پرونده‌ها را ندارد و حرام است. این فتوای امام است. این دین ماست. این شرع ماست. هیچ اشکالی ندارد که اگر به فردی اتهامی زده شد، او به دادگاه برود و اگر دادگاه بر مجرمیت او حکم داد، مجرم است و هیچ کس به این مساله اعتراضی ندارد. افراد برای ما مهم نیستند، بلکه کشور و نظام مهم است.

دکتر روحانی در پایان تاکید کرد: ما نباید از آبروی مردم برای پیروزی در انتخابات نردبان درست کنیم. دولت، قوه مقننه و قوه قضاییه باید مدافع حقوق شهروندی همه مردم باشند و این وظیفه همه است. متاسفانه در این مورد، مسائلی اتفاق افتاد که واقعا غیراخلاقی بود و در شان جامعه اسلامی ایران و اخلاق اسلامی نبود. امیدواریم شاهد تکرار اینگونه قضایا نباشیم.


نوشته شده توسط : علی

نظرات ديگران [ نظر]