سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 

مدیریت در کشور ضعیف است

جمعه 86 آذر 23 ساعت 7:30 عصر
وزیر کار و امور اجتماعی تاکید کرد از عوامل چهار گانه تولید فقط مدیریت در کشور ضعیف است.
محمد جهرمی در مراسم اولین دوره تربیت مدرسان کار آفرینی که در محل مجموعه تلاش وزارت کار و امور اجتماعی برگزار شد، گفت: سند چشم انداز 20 ساله کشور یک میثاق ملی است که با وجود توانایی های علمی و اقتصادی کشور امکان رسیدن به این قله نورانی وجود دارد.
وی اظهارداشت: کشور ما از لحاظ منابع طبیعی جزو برترین کشورهای دنیا است که دارای ذخایر نفت و گاز می باشد و دومین کشور دنیا در زمینه گاز هستیم و همچنین در ذخایر معدنی کشور دارای بییش از 63 ماده معدنی است که می توان آنها را در موارد بسیاری به کار گرفت.

جهرمی از وجود سرمایه های انسانی ، منابع طبیعی و تکنولوژی در کشور سخن گفت و بیان داشت: متاسفانه از عوامل چهار گانه تولید فقط مدیریت در کشور ضعیف است و به همین دلیل امروز تربیت مربیان کارآفرینی و مدیریت آن بسیار مورد توجه و پیگیری قرار گرفته است.

وزیر کار ابراز داشت: فرصت شناسی و فرصت سازی و ایده پروری باید در کشور فرهنگ سازی شود و با توجه کردن به مسئله مدیریت نه تنها کشور ظرفیت برآورده کردن اشتغال یک میلیون و 200 هزار نفر سالانه را دارد بلکه اگر دو میلیون متقاضی هم باشد باز هم ظرفیتهای کشور توان پاسخگویی دارد.

وی افزود: با ایجاد بنگاه ها و ارتقای مهارتهای کسب و کار باید سالانه برای حدود 400 هزار نفر متقاضای شغل ایجاد کنیم که این مهم فقط از طریق وزارت کار حاصل نمی شود و باید تمام دستگاه ها شریک شوند تا با بررسی طرحها و تامین نیاز کارآفرینان به سمت خوشه سازی و گره زدن آنها به هم تحت عنوان یک سرخوشه و نهایت هلدینگها پیش برویم.
جهرمی با اشاره به لزوم ارائه آموزشهای کار آفرینی از خانواده گفت: به واقع 150 هزار نفری که امسال آموزش کارآفرینی و مهارتهای کسب و کار می بینند ، جبران کمبود سال قبل است.
وزیر کار درادامه این نشست و در پاسخ به برخی سئوالات گفت: ایجاد بنگاه های کوچک زود بازده فقط یکی از 18 حرکت در مسئله اشتغال و کارآفرینی است که در این بخش هم علاوه بر توجه به ایجاد بنگاه های جدید، حفظ وضع موجود و بنگاه های فعال نیز در کانون توجه است که در این مورد 47 درصد منابع موجود به واحدهای فعال و 51 درصد مابقی را به واحدهای جدید اختصاص دادیم.

وی از اهلیت افراد و توجیه داشتن طرحها به عنوان عوامل مهم نام برد و اظهار داشت: در بررسی طرحهای ارائه شده مرکزیت نظارت را از تهران به استانها نیز منتقل کردیم که دستگاه ها موظف شدند در قالب برنامه چهارم توسعه طرحها را بررسی نمایند و ضمنا 4 رده کنترلی دستگاه اجرایی ، هیئت نظارتی استانی ، بانک و ستاد نظارتی نهایی نیز توجیه پذیر بودن طرحها را پیگیری می کنند.

جهرمی به موفقیت 95 درصدی بنگاه های زود بازده اشاره کرد و بیان داشت: در خصوص حمایت از کارآفرینان که در پارکهای علم و فناوری و مراکز رشد هستند تاکنون 50 میلیارد تومان وام از طریق پارکها و صندوق مهر امام رضا (ع) و 50 میلیارد تومان دیگر نیز از طریق بانکها برای کارآفرینان خارج از مراکز رشد پرداخت شده است.

وزیر کار از اختصاص یک هزار و 278 میلیارد تومان در برنامه پنج ساله سوم جهت امر مدیریت شده اشتغالزایی و از محل وجوه اداره شده دولت یاد کرد و افزود: قرار بود بانکها به تناسب 3 تا 5 برابر این رقم وام و تسهیلات به کار آفرینان بدهند که نه تنها این مورد انجام نشد بلکه فقط یک هزار و 300 میلیارد تومان پرداخت کردند و در این خصوص برخی بانکها نیز تا 65 درصد تعهدات خود را عملیاتی نکردند.

وی از عدم پرداخت وجوه اداره شده به بانکها طی حدود دو سال اخیر برای فعالیتهای کارآفرینی خبرداد و تصریح کرد: قرار است این یارانه با نظارت پرداخت شود ولی تا دو روز قبل کل اعتبارات سیستم بانکی در اختیار طرحها بیش از 15 هزار میلیارد و 100 میلیون تومان بوده که بیش از 18 هزار میلیارد تومان دیگر نیز در مرحله عقد قرار داد است.
جهرمی در ادامه افزود: اگر یک سال به مسئله اشتغال پرداخته نشود 4 درصد به نرخ بیکاری اضافه خواهد شد و این درحالی است که نرخ بیکاری نه تنها افزایش نداشته بلکه کاهش نیز داشته است و من تا زمانی که در وزارت کار حضور دارم با توجه به مدیریت زمان و منابع به نهادینه کردن امر کار آفرینی خواهم پرداخت .
وزیر کار ابراز داشت: بانکها حداقل تا 10 سال آینده درگیر کارهای بنگاه های زود بازده خواهند بود؛ البته اگر به صورت منطقی و روال طبیعی پولی وبانکی باشد.
وی همچنین از برگزاری دوره های کارورزی برای فارغ التحصیلان دانشگاهی سخن گفت و افوزد: در این جهت آمادگی داریم به صورت یک ترم دانشگاهی با وزارت علوم همکاری نماییم ولی امروزه مشکل بیکاری فارغ التحصیلان نیاز بازار کار نیست و بلکه انطباق با بازار کار است که در این مورد قرار بود امسال 100 میلیون تومان برای 150 هزار متقاضی کارورزی هزینه شود که عملی نشد.
جهرمی به سیستم بانکی نیز اشاره کرد و گفت: باید حجم نقدینگی را مدیریت کرد و اگر مدیریت بر جریان نقدینگی حاکم نگردد به تورم دامن می زند ولی اگر بتوانیم آن را به سمت تولید سوق دهیم شاید در دوران ساخت تورم مقطعی حادث شود ولی در ادامه و پس از تولید تورم کاهش می یابد.

نوشته شده توسط : علی

نظرات ديگران [ نظر]