سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
شورای همکاری خلیج (فارس) امروز در بیانیه پایانی نشست خود که با حضور رئیس‌جمهور ایران برگزار شد، بار دیگر در برابر کشورمان موضع خصمانه گرفته و با دخالت در امور داخلی کشورمان، رسما مواضع ضدایرانی خود را به نمایش گذاشت.
این کشورها در بیانیه خود از ایران خواسته‌اند با جامعه جهانی! نه با آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای برای رفع مشکل هسته‌ای خود همکاری کند.آنان همچنین بار دیگر گستاخی خود را نسبت به مرزهای کشور، نشان داده و اعلام نموده‌اند: ایران با اشغال! سه جزیره متعلق به امارات متحده عربی شامل جزیره ابوموسی و تنب بزرگ و تنب کوچک، حاکمیت کشور امارات عربی متحده را نادیده گرفته است.

این کشورها از پاسخ ندادن ایران به حل مسالمت‌آمیز این مسئله ابراز تأسف کرده و از ایران خواسته‌اند که این موضوع را از راه گفت‌وگو یا دیوان داوری بین‌المللی بر طرف کند.
آنان همچنین با امیدواری نسبت به موفقیت کنفرانس آناپولیس، در تلاش‌های خود برای دستیابی به صلح و تمرکز بر موضوعات کلیدی در بحث خاورمیانه، خواهان حل موضوعات پناهندگان و اورشلیم و امنیت و مرزهای آبی و خاکی درباره یک کشور مستقل فلسطینی و نیز تشکیل این کشور در کنار اسرئیل شده‌اند.
این در حا‌لی است که همه شش کشور عضو شورای همکاری خلیج به صورت دوجانبه و چندجانبه، مشکلات شدید مرزی و قلمرو سرزمینی با هم دارند که به مراتب از اختلاف ساختگی بین ایران و امارات بزرگتر است، اما هیچ‌گاه در بیانیه‌های خود درباره این مشکلات که به مسائل امنیتی و نظامی‌شان برمی‌گردد، اشاره‌ای نمی‌کنند.

با این حال، جانبداری بی‌چون و چرای این کشورها از ادعای غیرقانونی و تجاوزگرایانه امارات متحده عربی نسبت به زمین‌های کشورمان و دخالت آنها در این موضوع، هیچ محمل حقوقی و قانونی نداشته است.

اختصاص بخش مهمی از بیانیه این کشورها در پایان اجلاس دو روزه، آن هم با حضور رئیس‌جمهور کشورمان به همکاری ایران با جامعه جهانی! و به رسمیت شناختن حاکمیت امارات متحده عربی بر سه جزیره کشورمان، از هدف قرار گرفتن منافع ملی کشورمان توسط این کشورها حکایت می‌کند.

در همین حال، منابع خبری گزارش دادند، در اقدام بی‌سابقه‌ای دکتر «احمدی‌نژاد» و «شیخ خلیفه بن زاید آل نهیان» رئیس‌جمهوری ایران و امیر امارات در حاشیه اجلاس سران کشورهای حوزه خلیج فارس در دوحه، در نشستی دو نفره پشت درهای بسته به بررسی مسائل مربوط به جزایر سه‌گانه ایران پرداختند.

امارات تا به حال چندین بار خواستار مذاکره با ایران درباره جزایر سه‌گانه بوده، اما از آنجا که این جزایر جزو لاینفک خاک ایران است، مقامات کشورمان همواره هرگونه مذاکره درباره سرزمین‌های متعلق به ایران را بی‌معنی می‌دانسته‌اند.

نوشته شده توسط : علی

نظرات ديگران [ نظر]